Formula 1 - 2022 - 19 - Yhdysvaltain GP

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314
Verstappen näytti taas kuka on päällikkö. Vaikka Hamiltonilla ja Verstappenilla on suuri tasoero kalustossa niin kyllä näissä kahdessa on sitä jotain kun kohtaavat radalla. Hamilton kantelee edessä olevan tekemisiä kuin opettajan suosikkikoululainen, mutta syyllistyy kuitenkin itse tekopyhänä samaan. Ja Verstappenilla on oikeastaan kaikki tittelit jo taskussa, mutta silti piikittelee talliaan kuin mikäkin henkisen väkivallan ammattilainen. Syy ei löydy koskaan peilistä, näistä aineksista on mestarit tehty.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Juu, mutta ei se mitenkään dominoinut ja siitähän tässä oli kysymys.
Olihan välillä Ferrarikin niin lähellä, ettei nyt sitten tuolla perusteella sitten voisi Mersun dominoinneen kuin 2014-2016.
Itse tosin lasken vain tallimestaruudet, jolloin yksittäisen kuskin merkitys pienenee. Ja siinä MB otti tittelin 2014-2021.
 

Alfaukko

Voorumiukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
1307
Kovin harmillista oli Alonson rangaistus. Ja Perez tietenkin jäi ilman mitään seuraamuksia tötöilyistään.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1332
Ajatelkaa että Max oli Australian kisan jälkeen 46 pistettä Leclerciä jäljessä mestaruustaistossa keskeytettyään siinä vaiheessa kautta peräti 2 kertaa.
Imolan kisan jälkeen Verstappen on ajanut kuin kone voittamalla 13 kisaa tähän mennessä kautta varmistaen mestaruutensa jo hyvissä ajoin Japanin Suzukassa.
Itse olin varma vielä alkukaudesta että käytäisiin taisto Leclerckin ja Verstappenin välillä ihan päätöskisaan saakka. Mutta toisin kävi lopulta.
Max on kyllä nopeudessa ja tasaisuudessa vienyt ylivoimaisesti tänä vuonna, joka ei ole tänä vuonna kämmäillyt paljoakaan radalla toisin kuin vastustajansa eli Ferrarin Leclercin.
Itselläni ei ole mitään Maxin mestaruuta mitään vastaan, mutta olisi viihteen kannalta parempi että olisi ollut tiukempi mestaruustaistelu. Verstappenin syytä se ei ole kuitenkaan vaan vastustajien.
Saas nähdä rikkooko hollantilainen kaikki sarjan ennätykset tulevaisuudessa, itse uskon että pystyy tolla lahjakkuudella rikkomaan helposti. Jos saa alleen kilpailukykyisiä autoja jatkossa.
Jo kesätauon alkaessa Maxin johto oli suurempi kuin pitkiin aikoihin siinä kohtaa. Vettel aikanaan taisi olla samassa johdossa ja nyt tauon jälkeen meno vain ollut entistä ylivoimaisempaa.
Jos joku piti Mesen ylivoimaa tylsänä, niin nyt olisi pitänyt tuntua potenssiin vielä tylsemmältä. Aikamoista ylivoimaa kaikilla mittareilla.
Auto on jo pelkässä suoranopeudessaan niin paljon muita edellä, että vaikka Max onkin erittäin hyvä kuski, niin tehnyt kaudesta aikamoisen ilotulituksen.

Omasta mielestäi silt on ollut tosi jänniä kisoja ja eilen varsinkin sattui ja tapahtui joka puolella rataa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2090
Sinällään kuvaavaa Alonson kaudelle, että tuollaisenkin kisan jälkeen se on lopulta varjojen mailla ajellut tallikaveri, joka kerää ne pisteet kotiin.
Tämä. Alonson auto ei missään nimessä voinut olla optimikunnossa tuon ilmalennon ja osuman jäljiltä, varikolla käynnin myötä putosi viimiseksi ja silti oli maalissa kirkkaasti Oconin edellä.

Onni on että Aston näyttää löytäneen nyt kivasti vauhtia, joten toivottavasti ensi vuonna Alonsolla natsaisi kunnolla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314
Jo kesätauon alkaessa Maxin johto oli suurempi kuin pitkiin aikoihin siinä kohtaa. Vettel aikanaan taisi olla samassa johdossa ja nyt tauon jälkeen meno vain ollut entistä ylivoimaisempaa.
Jos joku piti Mesen ylivoimaa tylsänä, niin nyt olisi pitänyt tuntua potenssiin vielä tylsemmältä. Aikamoista ylivoimaa kaikilla mittareilla.
Auto on jo pelkässä suoranopeudessaan niin paljon muita edellä, että vaikka Max onkin erittäin hyvä kuski, niin tehnyt kaudesta aikamoisen ilotulituksen.

Omasta mielestäi silt on ollut tosi jänniä kisoja ja eilen varsinkin sattui ja tapahtui joka puolella rataa.
Auto ei ole ylivoimainen, Verstappen on. Perez taistelee siellä missä muutkin ja alla näyttäisi olevan ennemmin Ferrari/Mersu.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1332
Auto ei ole ylivoimainen, Verstappen on. Perez taistelee siellä missä muutkin ja alla näyttäisi olevan ennemmin Ferrari/Mersu.
Esim tällä radalla RB on suoralla yli 10kmh nopeampi, kuin Mese ja vielä ilman DRSää, niin onhan se täysin ylivoimainen huippujem osalta ja auto on muutenkin aivan superluokkaa. Alkukaudesta oli ilman DRSää nopeampi, kuin Ferkku sen kanssa. Se ei tule Maxista millään tavalla. Vaiikka hyvä onkin ja osaa ottaa autosta paljon irti, niin yhtään kovempaa ei silti aja kuin autonsa kulkee.
Paha siinä on käytännössä yhdenkään pyristella, jos pääsee DRS etäisyydelle.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314
Esim tällä radalla RB on suoralla yli 10kmh nopeampi, kuin Mese ja vielä ilman DRSää, niin onhan se täysin ylivoimainen huippujem osalta ja auto on muutenkin aivan superluokkaa. Alkukaudesta oli ilman DRSää nopeampi, kuin Ferkku sen kanssa. Se ei tule Maxista millään tavalla. Vaiikka hyvä onkin ja osaa ottaa autosta paljon irti, niin yhtään kovempaa ei silti aja kuin autonsa kulkee.
Paha siinä on käytännössä yhdenkään pyristella, jos pääsee DRS etäisyydelle.
Suoranopeus ei automaattisesti tarkoita ylivoimaista autoa. Esim Leclerc näytti pyristelevän vastaan kun tuli Perezistä ohikin. Nopein auto yhdellä kierroksella ollut selkeästi Ferrari läpi kauden eniten paalupaikoillaan. Kisanmitassa ylivoimainen on ollut Verstappen, ei Red Bull. Jos auto olisi ylivoimainen niin Perezin ei tarvitsisi vieläkin tosissaan vääntää kauden hopeasijasta Ferrareiden kanssa kun Mersustakaan ohittaminen ei aina ole itsestäänselvä paitsi Verstappenilla. Jos Red Bullilla ajaisi kaksi Pereziä niin sarja olisi erittäin tasainen.

Kuskin merkitys nousee esiin esimerkiksi myös Mersuylivoiman aikana kauteen 2020 asti kun Verstappenilla oli enemmän voittoja kuin Bottaksella. Silloin Mersut pommittelivat aina aika-ajoissakin eturivin ruudut itselleen. Tällä kaudella kisat ovat olleet yhden miehen näytöstä ja aika-ajot Ferrareiden näytöstä.
 

Oskari Mustakari

"Asiantuntija"
Liittynyt
1.4.2014
Viestit
136
Sijainti
Oskun ja Ekin välimaastossa
Näyttää pahasti siltä, että Aston Martin tulee vielä Alfan ohi valmistajien pisteissä. Bottaksen vauhti näytti hyvältä kisassa, mutta jotenkin tuntui, että Gaslyn ja Norriksen kanssa oltiin aina lähellä väärissä paikoissa. Esim. Pääsuoralla Norris oli monta kertaa lähellä ohitusta Gaslystä, mutta Bottas todella kaukana takana. Bottas sai kyllä jarrutuksessa kiinni, mutta ei ollut lähelläkään ohitusta. Onkohan Alfan heikkous mekaaninen pito, kun hitaiden mutkien jälkeen eroa edellä menevään tuli taas turhan paljon?
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
1590
Sijainti
F1-fanikatsomo
Alonso menettää pistesijan irtonaisesta peilistä jälkikäteen annettuun 10 sekunnin stop and go -rangaistuksen myötä.

Kai se sitten tuokin on säännöissä ennalta määrätty, mutta tuntuu aika kohtuuttomalta rankulta esim. Russelin viiteen sekuntiin verrattuna.
Alpine jättänyt vastaprotestin, että Haasin protestia ei olisi tullut ottaa käsittelyyn koska se oli jätetty 24min valitusajan umpeutumisen jälkeen. Täten Alonson saama rangaistus tulisi mitätöidä.
 

Alfaukko

Voorumiukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
1307
Onkohan Alfan heikkous mekaaninen pito, kun hitaiden mutkien jälkeen eroa edellä menevään tuli taas turhan paljon?
Sama ongelma oli Bottakselle Mersulla. Ei vain pysty kiihdyttämään hitaista mutkista perään. Luulen, että kyseessä on ennemminkin kuljettajan ominaisuus kuin auton.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4892
Jos auto olisi ylivoimainen niin Perezin ei tarvitsisi vieläkin tosissaan vääntää kauden hopeasijasta Ferrareiden kanssa kun Mersustakaan ohittaminen ei aina ole itsestäänselvä paitsi Verstappenilla. Jos Red Bullilla ajaisi kaksi Pereziä niin sarja olisi erittäin tasainen.
Eipä Perez myöskään ole missään nimessä esim. Leclercin tai Hamiltonin tasoinen kuski. Vähän samanlainen tapaus kaiken kaikkiaan kuin Bottas, jolla ei ikinä ollut mikään itsestäänselvyys olla kakkosena sarjassa ylivoimaisella autolla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314
Eipä Perez myöskään ole missään nimessä esim. Leclercin tai Hamiltonin tasoinen kuski. Vähän samanlainen tapaus kaiken kaikkiaan kuin Bottas, jolla ei ikinä ollut mikään itsestäänselvyys olla kakkosena sarjassa ylivoimaisella autolla.
Jos vertaa vaikka Rosberg-Hamilton aikakauteen, jossa vastus tuli ainoastaan tallikaverista ja Mersun piti jopa pitää moottoreita säästöliekeillä ettei jengi ihmettele vielä kovempaa ylivoimaa. Tai sitten 17 kisan tynkäkausi 2020, jossa Mersut pommittivat kaikki paalupaikat paria lukuunottammatta ja Hamiltonin 11 voittoa niin näyttäähän tämä Red Bullin kausi melko kesyltä verrattuna niihin aikoihin, ainakin raakanopeuden osalta että Verstappenin paalupaikka on jopa epätodennäköinen puhumattakaan Perezin paalupaikasta.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1961
Yllättävän hyvin on kyllä Ferrarit onnistunut paaluja napsimaan, mutta onhan tuo RB ollut kisoissa ihan omaa luokkaansa alkukauden jälkeen. Nopea, kestävä ja varsin virheetön tiimin toiminnan osaltakin.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5374
Ensi vuoden las vegasin kisa tulee olemaan varmasti kauden tylsin. Tuo rata on käytännössä pelkkää suoraa ja kaasu pohjassa vetämistä. Keskituntinopeus lienee jossain 270 - 280 pinnssa?

Odotettavissa kauden tylsin kisa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1332
Suoranopeus ei automaattisesti tarkoita ylivoimaista autoa. Esim Leclerc näytti pyristelevän vastaan kun tuli Perezistä ohikin. Nopein auto yhdellä kierroksella ollut selkeästi Ferrari läpi kauden eniten paalupaikoillaan. Kisanmitassa ylivoimainen on ollut Verstappen, ei Red Bull. Jos auto olisi ylivoimainen niin Perezin ei tarvitsisi vieläkin tosissaan vääntää kauden hopeasijasta Ferrareiden kanssa kun Mersustakaan ohittaminen ei aina ole itsestäänselvä paitsi Verstappenilla. Jos Red Bullilla ajaisi kaksi Pereziä niin sarja olisi erittäin tasainen.

Kuskin merkitys nousee esiin esimerkiksi myös Mersuylivoiman aikana kauteen 2020 asti kun Verstappenilla oli enemmän voittoja kuin Bottaksella. Silloin Mersut pommittelivat aina aika-ajoissakin eturivin ruudut itselleen. Tällä kaudella kisat ovat olleet yhden miehen näytöstä ja aika-ajot Ferrareiden näytöstä.
Tää on jännä ajatus, että Max on ollut vain nopea ja auto ei. Kuinka monta voittoa olisi vähemmän, jos ajaisi vaikka Williamsilla tai Aston Martinilla?
.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1332
15 voittoa RBllä ja kisoja ajettu 19. Voittoja neljä kertaa enemmän kuin muilla yhteensä.
Checolla olisi ainakin se yksi voitto enemmän, mutta Checoon on paha verrata, koska toimii käytännössä vain Maxin kakkoskuskina ja jo alkukaudesta tehtiin selväksi, että ei ole asiaa voittaa mikäli Max on takana.

Kaikkien aikojen suurin pistejohto toiseksi tulleeseen on ollut kauden lopussa aikanaan 155 pistettä Vettelillä ja nyt Maxin johto tallikaveriinsa 120 pistettä ja ennätyskin saattaa mennä vielä rikki. Vettelin voittaessa Alonso pääsi tallekavereiden väliin, mutta nyt ovat peräkkäin.
Valmistajien mestaruus taidettiin varmistaa jo. Ym ym ym...

Tämä kausi on ollut Maxin ja RBn osalta ehkä kaikkien aikojen dominoivan kausi koko F1 historiassa, vaikka miten miettisi, mutta autolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314
15 voittoa RBllä ja kisoja ajettu 19. Voittoja neljä kertaa enemmän kuin muilla yhteensä.
Checolla olisi ainakin se yksi voitto enemmän, mutta Checoon on paha verrata, koska toimii käytännössä vain Maxin kakkoskuskina ja jo alkukaudesta tehtiin selväksi, että ei ole asiaa voittaa mikäli Max on takana.

Kaikkien aikojen suurin pistejohto toiseksi tulleeseen on ollut kauden lopussa aikanaan 155 pistettä Vettelillä ja nyt Maxin johto tallikaveriinsa 120 pistettä ja ennätyskin saattaa mennä vielä rikki. Vettelin voittaessa Alonso pääsi tallekavereiden väliin, mutta nyt ovat peräkkäin.
Valmistajien mestaruus taidettiin varmistaa jo. Ym ym ym...

Tämä kausi on ollut Maxin ja RBn osalta ehkä kaikkien aikojen dominoivan kausi koko F1 historiassa, vaikka miten miettisi, mutta autolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?
Älä tuijota pelkästään pisteitä. Pitää muistaa myös Ferrarin törttöilyt tältä kaudelta jotka on vienyt Leclerciltä aika paljon pisteitä. Kyllähän auto hyvä on jos sillä pystyy Perezkin voittamaan. Sikäli tässä on vähän erilainen ylivoima kyseessä kun Red Bullin autolla pitää tehdä ihan tosissaan töitä yltääkseen paalupaikkaan. Jos auto olisi niin ylivoimainen niin kyllähän Verstappen paaluttaisi kaikki kärkiajatkin aika-ajoissa. Tässä sen jo huomaa ettei suoranopeus merkkaa sen ihmeempää jos Ferrari vetää aika-ajoissa kovempaa. Se mistä se ero kisoissa tulee on Red Bullin hellävarainen renkaankulutus yhdistettynä Verstappenin ylivertaiseen race craftiin. Kuitenkin Perez tasoltaan heikompi ja on samalla autolla helisemässä Ferrarin ja joskus Mersunkin kanssa niin ei tämä auto ole ylivoimainen kuin Verstappenin käsissä ja vain kisoissa. Ihan miten sen haluaa nähdä että Verstappen on mestari autonsa takia vai taitojensa takia. Jos Verstappenin paikalle hyppäisi joku kylmiltään niin hilaisiko se kärryn samantien kärkeen kuten Mersu ja Russell Bahrain 2020? Tuskin. Aika kultaa muistot miten mestaruudesta taisteli pelkästään Mersut ja kellään ei ollut sanaakaan aika-ajoissakaan. Se oli oikeata ylivoimaa.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Sama ongelma oli Bottakselle Mersulla. Ei vain pysty kiihdyttämään hitaista mutkista perään. Luulen, että kyseessä on ennemminkin kuljettajan ominaisuus kuin auton.
Jaahas, mihin tämä perustuu? Kuski painaa lämää sen verran ettei auto sudi ihan järjettömästi. Samahan se on starteissa, Alfa lyö suttua niin saatanasti.
Kattokaas eilinen startti yläkuvasta. Bottas jää ympäriltä lähteneille reilusti. Kolhujen jälkeen on 6-7 sijalla lopulta, ennenkuin Perze tulee kylkeen.
 
Ylös