Formula 1 - 2023 - 15 - Italian GP

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Ilman DRS:ää saataisiin yllättävempiä tuloksia kun paras ei aina pääsisi ohitse. Max saa kiittää voittoputkestaan DRS:ää.
Niin no 10 edellisestä kisasta Max olisi ilman DRS:kin voittanut varmaan 8. Belgia ja Miami olisi olleet ehkä hankalampia ja Belgiassakin olisi todennäköisesti tehty eri ratkaisu vaihdelaatikon vaihdon kanssa.

Hieman on ikävä klangi laittaa vain jonkun avautuvan takasiiven ansioksi Verstappenin mielettömän hyvää kautta tähän mennessä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3671
Hieman on ikävä klangi laittaa vain jonkun avautuvan takasiiven ansioksi Verstappenin mielettömän hyvää kautta tähän mennessä.
En tarkoittanut, etteikö Verstappen läheskään jokaista kilpailua olisi voittanut ilman DRS:ääkin, vaan että siellä olisi joku yksittäinen voitto voinut lipsahtaa muualle. Siten voittoputki olisi lyhyempi, ja ennätysmäinen voittoputki on DRS:n ansiota.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
En tarkoittanut, etteikö Verstappen läheskään jokaista kilpailua olisi voittanut ilman DRS:ääkin, vaan että siellä olisi joku yksittäinen voitto voinut lipsahtaa muualle. Siten voittoputki olisi lyhyempi, ja ennätysmäinen voittoputki on DRS:n ansiota.
Pitää muistaa, et RB:n DRS poikkeaa muista talleista.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Ilman DRS:ää saataisiin yllättävempiä tuloksia kun paras ei aina pääsisi ohitse. Max saa kiittää voittoputkestaan DRS:ää.
Näinhän se aina menee. Parikymmentä vuotta sitten leipäännyttiin Schumin ylivoimaan ja pistejärjestelmää muutettiin tasaisemmaksi, jotta "pelkillä GP-voitoilla" ei yltäisi mestaruuteen vaan tasaisuus korostuisi. Sillä mentiin kymmenkunta vuotta, kunnes leipäännyttiin vuorostaan siihen, ettei ylivoimaista MM-pistejohtajaa saa kukaan kiinni, koska jämäsijoistakin lohkeaa hyvät pisteet, joten pistejärjestelmää muutettiin takaisin suosimaan GP-voittajaa. 🤷🏿
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Pitää muistaa, et RB:n DRS poikkeaa muista talleista.
Tavallaan kyllä poikkeaa, koska juurihan siitä olisi uutisissakin, että RBR:n takasiivessä on pienempi alaelementti ja suurempi yläelementti. Tällä talli saavuttaa sen, että DRS:n ollessa auki ilmanvastus on merkittävästi pienempi kuin muilla talleilla. Vastavuoroisesti se heikentää auton tasapainoa (peräpäässä), mutta tätä on onnistuttu kompensoimaan muilla osa-alueilla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Monzan jälkeinen pistetilanne tallin sisällä
xbnyn4popumb1.jpg
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6249
Monzan jälkeinen pistetilanne tallin sisällä
Näytä liitetiedosto 3961
Sargeant on ollut mielestäni ajoittain ns. hyväksyttävän välimatkan päässä Albonista, mutta kun näissä Monzan ym. kisoissa, joissa Williams on selkeästi jopa top 5 talli, ei pääse lähellekään pisteitä, niin eittämättä alkaa paine nousemaan. Ei sinänsä haittaisi, jos Williams katsoisi tätä korttia vielä toisen kauden verran, mutta paljon huhuttu Palou olisi kyllä mielenkiintoinen nimi nähdä ykkösissä. Jos Williams päättää Sargeantin pitää vielä ensi kaudelle, niin paine tulee olemaan kova kisasta yksi alkaen.

Muuten nousee itselle esiin se, että paljon hypetetty Piastri on kuitenkin aika selkeästi Norrisin takana. Toki nyt on alla Span ja Monzan kisat joissa muut ovat kolhineet Piastrin pistemahdollisuudet. Olihan se aikanaan Norrisilla myös aika räikeä ero Sainziin tulokaskaudella, mutta talentti oli jo nähtävissä, kuten nyt Piastrilla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Piastrin kohdalla hieman epäreilu vertailu ehkä, koska ajaa ekaa kauttaan ja auto oli niin täysi susi alussa. Mutta nyt kun Mäkki on löytänyt punaisen langan ja kuski pääsee oikeasti ajamaan, niin aika huimaa on ollut Piastrin jälki. Jopa Lando on helisemässä.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1032
Piastrin kohdalla kieltämättä tilastot hieman valehtelee. Ei ole ollut noin paljon Norriksen perässä. Tulee Landollakin kiire ensi kaudella. Todennäköisesti tulee olemaan erittäin tasainen parivaljakko, toivottavasti vain auto on hyvä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3671
Piastrin kohdalla hieman epäreilu vertailu ehkä, koska ajaa ekaa kauttaan ja auto oli niin täysi susi alussa. Mutta nyt kun Mäkki on löytänyt punaisen langan ja kuski pääsee oikeasti ajamaan, niin aika huimaa on ollut Piastrin jälki. Jopa Lando on helisemässä.
En nyt sanoisi, että Norris on helisemässä, mutta hyvin Piastri haastaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5700
Näinhän se aina menee. Parikymmentä vuotta sitten leipäännyttiin Schumin ylivoimaan ja pistejärjestelmää muutettiin tasaisemmaksi, jotta "pelkillä GP-voitoilla" ei yltäisi mestaruuteen vaan tasaisuus korostuisi. Sillä mentiin kymmenkunta vuotta, kunnes leipäännyttiin vuorostaan siihen, ettei ylivoimaista MM-pistejohtajaa saa kukaan kiinni, koska jämäsijoistakin lohkeaa hyvät pisteet, joten pistejärjestelmää muutettiin takaisin suosimaan GP-voittajaa. 🤷🏿
Eikös se mulkunmittainen ehdotellut jotain mitalien jakoa ja mitalien mukaan sitten mestaruus jakoon.🥳
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vaikka aikaa onkin kulunut niin melkoinen Monzan kisa oli.

Japanilaisittain päättyi kovin ikävästi ennen kuin alkoikaan ja tästäkin välillä on herjoja tai minimissään epäilyjä ainakin riittänyt/riitti tapahtumahetkellä Yuki Tsunodan suuntaan!

Carlos Sainz Junior ajoi niin hyvin kun pystyi ja tallikaveri Charles Leclerc oli sitten huonoimmillaan pilata kaiken.

Sainz Juniorin ehkä ainut vika oli sinänsä toki hyvin tifosoja huudattavasti roikkua liian pitkään kiinni voittounelmassa suhteessa Max Verstappeniin.

Aikaisempi päästö, säästö ja selvempi palkintosija kakkostilalla olisi sekin ollut jo riittävämpi näyttö kuin mitä nyt oli. Se meni nyt sitten Sergio Checo Perezille.

Tuokin kun epäilyksiä jätti jatkoon kenties joillekin kun herjoja hänelle on riittänyt siinä missä välillä 'kultapojulle' eli Leclercille niitä La Famiglialla on riittänyt tuntuvasti vähemmän vaikeille hetkille.

Hamiltonin Lewis ja aussien Oskari nimeltänsä paremmin Oscar Piastri kolaroivat melkein toisensa pihalle kun jo kerran aiemmin Piastri ei itsepäisyyttään antanut varikolta tultuaan edes Hamiltonille mennä ohi vaan osui häneen.

Tosin myöhempi osuma meni sitten kyllä enemmän Lewisin piikkiin.

10 vuotta sitten Mustakarin Erkin eläkejäähyväiskisa Monzaan olikin Toni Vilanderin esiin marssimisen alkua.

Paljon on kehittynyt niistä ajoista vaikka välillä hupsuja virheitä tulee melkoisestikin.

Hupsuin ja paras juuri nyt oli Monzaan tälle vuodelle Euroopan kauden päätöksessä, että miten Leclerc ajoi edellä ja sitten yhtäkkiä sitten olevinaan roikkui toisen peräkontissa kun kyse olisi ollut Perezin ajosta. Toki tuntui Nikin tarinoihin nähden olevan enemmän kartalla kisasta.

Muina huomioina Alpinella oli kammottavan huono kisa monine varikkokäynteineen ja Esteban Ocon keskeytti.

Siinä missä tietysti Valtteri Bottas ja Alexander Alex Albon oli onnistujia Euroopan kauden päätökseen.

Ja 'Sympaticon' arvonimen keräsi sitten vähemmän yllättäen Gerhard Berger kun kameralla komeili vähän nyt viimein harmaantuneenakin melkoisesti!

PS. Tämä olikin pitkästä aikaa eli 29.8.2023 jälkeen tullut viesti tälle forumille ja pitänee katsoa vielä muista kuluneista kisoista lisähuomioita kun kesän lopun ja syksyn mittaan ei ole juuri ehtinyt puhua kisoista/korjailla myöskään mahdollisia muisteluvirheitä kenties nuoremmilta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Eikös se mulkunmittainen ehdotellut jotain mitalien jakoa ja mitalien mukaan sitten mestaruus jakoon.🥳
Näin teki.

Mitä nyt kyseinen sukujatkeen mittainen on ollut vähän muutenkin ikävissä kohuotsikoissa syksyn mittaan vähemmän yllättäen.
 
Ylös