Formula 1 - 2023 - 4 - Azerbaidžanin GP

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
726
On kyllä tyhmä sääntö yleensäkin. Varikollehan voi tulla ihan kuka tahansa vielä viimeisen kierroksen aikana, koska aika usein häntäpää jää kierroksen tai pari jälkeen mutta kisan lopussa kannattaa kokeilla hakea uudet renkaat ja yrittää nopeinta kierrosta ja sen tuomaa lisäpistettä. Jos joitain valmisteluita aloitetaankin, niin ei siinä konkreettisella varikkosuoralla saisi silti tepastella ollenkaan. Nythän siinä oli puolenkymmentä turistia seisoskelemassa kuin luotia odottavat sorsat.
No tuo ei sinänsä ole tässä tilanteessa millään tapaa relevantti pontti, koska mikäli kärki on jo viimeisellä kierroksella, niin eihän siinä vaiheessa enää pysty renkaita vaihtamaan ja nopeinta kierrosta ajamaan. Aika seppä saa olla, että ajaa kisan nopeimman kierroksen suoraan varikolta. Ja häntäpäähän ei niistä lisäpisteistä edes aja, kun eikös lisäpisteen saadakseen pidä olla kympin sakissa? Toki mikäli joku sen ulkopuolelta sen nopeimman ajaa, niin sittenhän sitä ei taideta jakaa lainkaan, joten voihan sitä tietysti koittaa riistää sitä pistettä joltain.
Mutta jokatapauksessa sääntö on huono, koska voi käydä kuten tänään kävi. Noh, varmaan tuon myötä saäntöä rukataan ainakin sen verran, että vaikka valmistelutoimenpiteet varikolla saisikin aloittaa, siihen varikkosuoran "ajoväylälle" ei ole mitään asiaa.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Aika pihalla on toimitsijat, jos yhdellä kuskilla on varikkokäynti käymättä ja sitä ei osata laskea. En pistäisi kuvaajien syyksi, ettei kukaan kerro että Ocon tulee 99% varmuudella vielä varikolle.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tuosta toimitsijasäännöstä tekee entistä tyhmemmän kun miettii uutta vasta voimaan tullutta sääntöä että varikkohenkilöiden jalat pitää olla tukevasti maassa eikä saa kiipeillä aidalle turvallisuuteen vedoten
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
FiA pyydetty tuomariston kuultavaksi, liittyen porukkaan varikkosuoralla.
Olisko luvassa 5 sek aikasakko.

0c12dhi1y0xa1.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9595
Sijainti
Helsinki
Jotenkin sellanen fiilis tuli, että eilisessä WEC-kisassa ja motogp;ssä oli enemmän äksöniä, kuin tämän päivän kilpailussa.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Verstappenilta vähän saman tapainen aloitus kuin viime kaudella. Vähän vielä auton säätöä sieltä täältä ja kesän korvilla alkaa sitten hollantilainen lento. Red Bullissa on vielä aika paljon vauhtia varastossa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Mieluummin katsoo peräkkäin ajaelua kuin että kaikki ohittelisi toisiaan yhtä helposti kuin Red Bull nykyisellään muita. Ei tuommoinen rata ihan hirveitä tarjoa, muuta kuin turva-autolottoa joka nyt onneksi tällä kertaa jäi suht vähiin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mieluummin katsoo peräkkäin ajaelua kuin että kaikki ohittelisi toisiaan yhtä helposti kuin Red Bull nykyisellään muita. Ei tuommoinen rata ihan hirveitä tarjoa, muuta kuin turva-autolottoa joka nyt onneksi tällä kertaa jäi suht vähiin.
Peräkkäin ajelua voi seurata livenä, kun menee ruuhka-aikaan seisomaan tien varteen. Yhtä kiinnostavaa kuin seurata radiosta viittomakielisiä uutisia. DRS-ohitus tarjoaa kuitenkin edes jotain viihdettä. Kaikkien autojen nopeusero ei ole niin suuri kuin RB:llä muihin ja paikka voi hyvinkin vaihtua uudelleen seuraavalla suoralla tai kierroksella. DRS myös keksittiin, kun kukaan ei enää jaksanut katsoa jonoajelua.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3525
Ohitukset Bakussa vuosittain.
2016 - 80
2017 - 48
2018 - 58
2019 - 62
2021 - 27
2022 - 23
2023 - 23

Uusien sääntöjen autot ei ainakaan täällä loista ohituksilla.
Oli kyllä ohitukset ihmeen vaikeita Red Bullia lukuunottamatta. Ihan sopivan vaikeita. Ei mennyt heittämällä ohi. Onpa hienot sääntöuudistukset. 2016 autot olivat paremmat.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Peräkkäin ajelua voi seurata livenä, kun menee ruuhka-aikaan seisomaan tien varteen. Yhtä kiinnostavaa kuin seurata radiosta viittomakielisiä uutisia. DRS-ohitus tarjoaa kuitenkin edes jotain viihdettä. Kaikkien autojen nopeusero ei ole niin suuri kuin RB:llä muihin ja paikka voi hyvinkin vaihtua uudelleen seuraavalla suoralla tai kierroksella. DRS myös keksittiin, kun kukaan ei enää jaksanut katsoa jonoajelua.
Itse tykkäsin niistäkin ajoista kun hitaammalla oli mahdollisuudet pitää selvästi nopeampaakin takana. Automaattisista drs-siirtymistä en saa irti yhtään mitään. Toki on ollut jotain kertoja kun drs toimii sopivasti, eikä takaa varmaa ohitusta, mutta turhan usein se on tuota "nappia painamalla ohi" -meininkiä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Pidempikestoisempi DRS olisi tarjonnut eilen paljon enemmän mielenkiintoa ja tapahtumia. Mukavempaa seurattavaa sekin vrt. eilinen jonossa ajelu.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Itse tykkäsin niistäkin ajoista kun hitaammalla oli mahdollisuudet pitää selvästi nopeampaakin takana. Automaattisista drs-siirtymistä en saa irti yhtään mitään. Toki on ollut jotain kertoja kun drs toimii sopivasti, eikä takaa varmaa ohitusta, mutta turhan usein se on tuota "nappia painamalla ohi" -meininkiä.
Tällaisella katuradalla varsinkin, mutta osittain myös tietyillä moottoriradoilla, ohitukset ja kilvan ajo tapahtuu enimmäkseen suorilla. Williams ja Alpine olivat hyvä esimerkki kuinka suurella suoranopeudella pidettii nopeampia autoja takana, vaikka takana olevilla oli drs käytössä. Mutkaosuudella he olivat pelkkiä vastaantulijoita ja hitaampia kuin seuraajat. Moni ei myöskään tohdi ohitusta mutkaisella osuudella kuitenkaan yrittää, kun auto pitää saada maaliin ja Suomen f1-foorumilla haukutaan paskaksi surkeasti epäonnistuneesta syöksy-yrityksestään. Siitähän se jonoajelu juuri muodostuu. Tähän päälle vielä vaikea seurattavuus riittävältä etäisyydeltä, niin ohitukset eivät mahdollisia kuin varikkokäyntien aikana ja suorilla.

Kieltämättä on viihdyttävämpää katsoa ohitusta suoran päässä jarrutuksessa kuin keskellä suoraa. Tilanne oli nyt kuitenkin se, että Redari meni yleensä keskellä suoraa ohi ja ne muutamat harvat siellä jarrussa. Loput eivät sitten ollenkaan. Ilmeisesti DRS-alueen lyhentämisellä tähdättiin juuri tähän jarrutuksessa tapahtuvaan ohittamiseen, mutta ainakaan nyt se ei näyttänyt toimivan.

Avattavaan siipeen pitäisi tehdä tarkennuksia sääntöön tai jopa tehdä standardiosia, jolla saataisiin edes hiukan tasattua siitä saatavaa hyötyä. Parhaat suunnittelija saisivat sitten yrittää ottaa annetuista osista kaikki hyöty irti ja vähemmän taitavat junnaisi perässä.

Myös toinen miettimisen arvoinen sääntö voisi olla yhden kisan armahdus eli mukaan lasketaan vain n-1 kisan pisteet. Näin jokaisella on varaa epäonnistua ainakin kerran ja se saattaisi lisätä riskinottamista. Tai sitten riski siirretäisiin tekniselle puolelle.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Verstappenilta vähän saman tapainen aloitus kuin viime kaudella. Vähän vielä auton säätöä sieltä täältä ja kesän korvilla alkaa sitten hollantilainen lento. Red Bullissa on vielä aika paljon vauhtia varastossa.
No mun mielestä Red Bull on tällä hetkellä paljon enemmän edellä, kun viime kaudella samaan aikaan. Silloin Leclerc oli vielä täysillä mukana kisassa. Nyt on RB pari jo selkeästi edellä muita. Ferrari sentään Aston Martinia nopeampi kisavauhdissa ekaa kertaa tällä kaudella.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Pidempikestoisempi DRS olisi tarjonnut eilen paljon enemmän mielenkiintoa ja tapahtumia. Mukavempaa seurattavaa sekin vrt. eilinen jonossa ajelu.
Ei nyt kannata liioitella sen DRS-alueen lyhentämisen vaikutusta. Aluetta lyhennettiin sata metriä, mikä on yli 300 km/h:n vauhdissa yhden sekunnin ajanjakso. Olisiko yksi sekunti enemmän DRS:ää lisännyt ohisiirtymisten määrää? Enpä ole aivan varma.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Ei nyt kannata liioitella sen DRS-alueen lyhentämisen vaikutusta. Aluetta lyhennettiin sata metriä, mikä on yli 300 km/h:n vauhdissa yhden sekunnin ajanjakso. Olisiko yksi sekunti enemmän DRS:ää lisännyt ohisiirtymisten määrää? Enpä ole aivan varma.
Miksi se lyhennettiin, jossei vaikutusta?
 
Ylös