Formula 1 - 2023 - 5 - Miamin GP (Yhdysvallat)

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
2002 ja tylsin formulakausi ikinä saa tästä vielä hyvän haastajan.

Onhan tuo nyt ihan järkyttävää kun Verstappen lähtee 9. ruudusta muita kovemmilla renkailla ja paahtaa silti vaivattomasti koko letkan ohi Pereziä lukuunottamatta ennen ekaa stoppia. DRS auki ja vauhti on kuin toisesta autoluokasta muihin verraten. Kisan puolivälissä priorisoinkin sitten yöunet mielenkiintoisemmiksi joten loppu jäi näkemättä.
Kovat renkaat lähdössä ei ollut ollenkaan huono ratkaisu. Useat kovemman renkaan kuljettajat piti yllättävän hyvää vauhtia. Itse olen sitä mieletä, että tässä oli kyllä jotain muutkain kuin pelkkä Perezin ja Verstappenin vauhtiero. Tallille olisi ollut noloa kun kakkoskuljettajaksi palkattu kuski olisi mennyt MM-johtoon.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2766
Autojen väliset erot ovat liian suuret; siinä se vika on. Itsestään tuhoutuvilla renkailla ja DRS-alueilla voi yrittää kikkailla, mutta ei se lopulta muuta mitään, kun tallit oppivat enemmän renkaiden käyttäytymisestä jne. ja ylimääräisistä muuttujista tulee jälleen vakioita. Ongelmaa korostaa se, että takaa tulevaa "liian nopeaa" autoa vastaan ei kannata edes puolustaa, koska DRS-alue tekee ohittamisesta liian helppoa, ja liialla peippailulla tuhoaa omat renkaansa. Ai niin, mutta jos ohi ei pääse, niin sitten se on kuulemma perseestä myös.

Ensimmäisissä kisoissa sentään nähtiin Aston Martinin tulevan takaa ohi, kun Mersulle ja Ferrarilla ilmaantui rengasongelmia kisan loppua kohti. Nyt sekin pieni ero vaikuttaa tasaantuneen pois.
Täähän se. Ja ylipäänsä se, että kaikki on niin laskelmoitua. Inssit ja supertietokoneet laskee koko ajan taustalla ja kuskille kerrotaan kymmenyksen tarkkuudella target-ajat joihin körötellä, niin että kaikki menee optimaalisesti.

Silloin tällöin sattuu joku laskuvirhe tak erikoinen olosuhde, mutta pääosin meno on aika yllätyksetöntä. Turhan robottimaista ja steriiliä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4974
Perezille osoitettiin taas paikkansa, katuradat alkavat loppumaan joten palataan ruotuun sekä kuopataan mestaruushaaveet. Leclerc ja Hamilton Miamissa aivan lampaita, ei heitä voida rinnastaa edelleenkään tämän hetken ykköseen Verstappeniin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9301
Inssithän on ainakin joissain tilanteessa laskeneet, että on nopeampaa säästellä hiukan kuin lähteä hivenen raskaammalla autolla ja ajaa koko ajan säästämättä. Tämä siis siinä tapauksessa, että jälkimmäisessäkin vaihtoehdossa polttoainetta kuluu vähemmän kuin sääntöjen sanelema maksimimäärä mikä taitaa nykyään olla 110 kg. Eli siis vaikka ensimmäisessä vaihtoehdossa olisi 105 kg tankissa.

Sitten on vielä sekin, että turva-autojen tullessa on iso mahdollisuus sille, että maalissa autossa on ylimääräistä polttoainetta autossa.

Kaudella 2014 näkyi joskus grafiikoissa kisan aikana, kuinka paljon eri kuskit olivat polttoainetta käyttäneet, mutta siitä luovuttiin, kun varmasti pystyttiin osoittamaan, että ei se loppujen lopuksi kerro siitä oliko autossa sääntöjen sallima maksimimäärä alkujaan mukana.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6381
Autojen väliset erot ovat liian suuret; siinä se vika on. Itsestään tuhoutuvilla renkailla ja DRS-alueilla voi yrittää kikkailla, mutta ei se lopulta muuta mitään, kun tallit oppivat enemmän renkaiden käyttäytymisestä jne. ja ylimääräisistä muuttujista tulee jälleen vakioita. Ongelmaa korostaa se, että takaa tulevaa "liian nopeaa" autoa vastaan ei kannata edes puolustaa, koska DRS-alue tekee ohittamisesta liian helppoa, ja liialla peippailulla tuhoaa omat renkaansa. Ai niin, mutta jos ohi ei pääse, niin sitten se on kuulemma perseestä myös.

Ensimmäisissä kisoissa sentään nähtiin Aston Martinin tulevan takaa ohi, kun Mersulle ja Ferrarilla ilmaantui rengasongelmia kisan loppua kohti. Nyt sekin pieni ero vaikuttaa tasaantuneen pois.
Totta, MUTTA jos renkaat olisi heikommat, niin jokainen joutuisi tekemään sen kaksi stoppia niin se tuo sen muuttujan että voit jäädä ruuhkaan useammin tai kierroksella ohitettavien taakse tai taistelemaan eri taktiikalla olevaa vastaa sijoituskesta plus varikkostoppi voi mennä pieleen jne Lisäksi eri rengaseteissä voi olla eroa niin voi tulla lipsahduksia ja arviointivirheitä jne. Tuleehan siinä monta muuttujaa mukaan.

Itsellä DRS:ää vastaan ei ole mitään. Kisat olis tylsiä ilman sitä.
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6381
Eikös olisi kallista rakentaa ne tankit suuremmiksi? Koska kun monella tallilla on tiukkaa edes olla sarjassa mukana taloudellisesti nyt.
Mutta onhan toi köröttely masentavaa kieltämättä, kuten tämän päivän kisa jossa tiesi suurin piirtein kisan puolivälin jälkeen voittajan ja mielestäni voisi pirelli tehdä muutaman asteen kuluvammaksi renkaat jatkossa. Maxi pystyi ajamaan nopeita kierrosaikoja yli 40 kierroksen vanhoilla kovilla.
Täytyy kehua sitä että miten hämmästyttävän luotettavia nykyajan kilpurit ovat, ei ainuttakaan keskeytystä helteisessä Miamin radalla. 20 vuotta sitten olisi keskeytyksiä tullut valtavasti.
Eipä sillä varmaan rahallisesti ole merkitystä mahtuuko tankkiin 105 kiloa vai 115 kiloa. Lähinnä että tuota rajaa pitäisi nostaa ylemmäs että kisoissa kaikki voisi ajaa lujempaa.

Kaiholla katselen 2000 luvun alun autojen menoa kun ne oli raketteja ja näytti Häkkiselllä ja sschumilla kokoajan siltä et mennään rajoilla että milloin lähtee hanskasta kun pystyi ajaan kisankin lämä tiskissä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5345
Keskikastissa kivaa kisailua, mutta on tuo Red Bullin ylivoima aivan karsea. Saa kyllä tulla erikoinen kisa jos meinaavat yhdenkin hävitä ajamalla.
Ei ole montaa vuotta, kun iso yleisö haaveili ajasta, jolla Mercedes ei olisi täysin ylivoimainen. No nyt ei ole Mersu edes 3:n joukossa.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
900
Pohdittuani asiaa, olen tullut siihen tulokseen, että tämä Miamin rata on ihan kauhea. Rata on täysin persoonaton, kuin joku tekoälyn luoma karting-rata. Sillä ole mitään erityisiä piirteitä, ja näyttääkin vielä TV-kuvissa rumalta, mikä nyt ei ole ihme kun kyseessä on glorifioitu parkkipaikka. Kokonaiselämyksinä kyllä esimerkiksi Baku tai jopa Monaco tarjoavat minusta paljon miellyttävän kokemuksen. Vaikka näilläkin radoilla on puutteensa, niin niissä on sentään jotain karaktääriä niin radalla kuin sen ulkopuolella, Miamissa ei ole mitään muuta kuin ruma kitsch mitä tuon viikonlopun ympärille on rakennettu.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
Ei ole montaa vuotta, kun iso yleisö haaveili ajasta, jolla Mercedes ei olisi täysin ylivoimainen. No nyt ei ole Mersu edes 3:n joukossa.
Itse olin yksi näistä. Kiva että ei ole enää, harmi että Red Bull on nyt. Toivottavasti tämä ei kestä yhtä pitkään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Totta, MUTTA jos renkaat olisi heikommat, niin jokainen joutuisi tekemään sen kaksi stoppia niin se tuo sen muuttujan että voit jäädä ruuhkaan useammin tai kierroksella ohitettavien taakse tai taistelemaan eri taktiikalla olevaa vastaa sijoituskesta plus varikkostoppi voi mennä pieleen jne Lisäksi eri rengaseteissä voi olla eroa niin voi tulla lipsahduksia ja arviointivirheitä jne. Tuleehan siinä monta muuttujaa mukaan.
Saman efektin saisi varmasti aikaan ihan pakittamalla sen säännön osalta, joka vaatii kuljettajia starttaamaan kisaan samalla renkaalla, jolla aika-ajojen (Q2) paras aika on saavutettu. Tuo sääntöhän on täysin typerä. Sen oli aikoinaan tarkoitus rohkaista kuljettajia painottamaan kisataktiikkaa aika-ajojen kustannuksella, mutta todellisuudessa kukaan ei koskaan tee niin vaikka pehmein rengas olisi miten surkea tahansa. Jos nyt en ihan väärin muista, niin joskus Mersujen suvereinimman ylivoiman aikaan nähtiin viimeksi se ihme, että kukaan on lähteny Q2:een kovemmalla renkaalla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Itse olin yksi näistä. Kiva että ei ole enää, harmi että Red Bull on nyt. Toivottavasti tämä ei kestä yhtä pitkään.
Valitettavasti voimassa olevat säännöt jälleen kerran taitavat vain pönkittää ylivoimaisen tallin asemaa. MM-sarjassa parhaiten menestyvien tallien kehitystyötä rajoitetaan säännöissä. Se voi tietysti jossain valossa näyttää siltä, että Red Bull kärsisi eniten, mutta kun heillä on niin murskaava ylivoima, niin voi pikemminkin käydä niin, että lähimmät haastajat eivät saa kurottua eroa kiinni, koska myös heidän kehitystyötään rajoitetaan liki yhtä voimakkaasti. Kun kehitystyötä ei voida tehdä, niin kehitystä ei myöskään tapahdu.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9301
Itsellä DRS:ää vastaan ei ole mitään. Kisat olis tylsiä ilman sitä.
Kun DRS on käytössä ylipäätään radan parhaissa ohituspaikoissa niin ei pysty näkemään onnistuisiko ohittaminen ilman sitä. Viime vuosina parasta DRS-vapaata kisailua on taidettu nähdä Monzan kakkosshikaaniin. Pääsuoralla toki DRS-alue on, ja siinä voidaan päästä lähellekin ja kenties sen jälkeen yrittämään ohitusta kakkosshikaaniin, tai sitten ohitettu lähtee hakemaan kuittia.

Valitettavasti voimassa olevat säännöt jälleen kerran taitavat vain pönkittää ylivoimaisen tallin asemaa. MM-sarjassa parhaiten menestyvien tallien kehitystyötä rajoitetaan säännöissä. Se voi tietysti jossain valossa näyttää siltä, että Red Bull kärsisi eniten, mutta kun heillä on niin murskaava ylivoima, niin voi pikemminkin käydä niin, että lähimmät haastajat eivät saa kurottua eroa kiinni, koska myös heidän kehitystyötään rajoitetaan liki yhtä voimakkaasti. Kun kehitystyötä ei voida tehdä, niin kehitystä ei myöskään tapahdu.
Toisaalta Red Bull on lähempänä sitä maksimia, mihin nykyisellä sääntöpaketilla voidaan päästä. Muilla on enemmän kehitysvaraa. Ei välttämättä niin, että toimisi kesken kauden, mutta aina seuraavaan kauteen varmaan muillakin nähdään Red Bullilta kopioituja ratkaisuja, kun autoa yritetään parantaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5345
Saman efektin saisi varmasti aikaan ihan pakittamalla sen säännön osalta, joka vaatii kuljettajia starttaamaan kisaan samalla renkaalla, jolla aika-ajojen (Q2) paras aika on saavutettu. Tuo sääntöhän on täysin typerä. Sen oli aikoinaan tarkoitus rohkaista kuljettajia painottamaan kisataktiikkaa aika-ajojen kustannuksella, mutta todellisuudessa kukaan ei koskaan tee niin vaikka pehmein rengas olisi miten surkea tahansa.
Niin eihän tuollaista sääntöä edes ole enää.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Toisaalta Red Bull on lähempänä sitä maksimia, mihin nykyisellä sääntöpaketilla voidaan päästä. Muilla on enemmän kehitysvaraa. Ei välttämättä niin, että toimisi kesken kauden, mutta aina seuraavaan kauteen varmaan muillakin nähdään Red Bullilta kopioituja ratkaisuja, kun autoa yritetään parantaa.
Ei mitään sellaista maksimia olekaan. Joka vuosi autot ovat nopeampia kuin aiemmin. Kuinka monta asiaa sitten vaikuttaa siihen, että Red Bullin auto toimii muita paremmin? Onko se yksi iso kikka kuten aikoinaan tupla-DRS:n kanssa, vai onko koko auto vain "täydellinen"?

Tällä kaudella Aston Martin vaikuttaa olevan RB:tä lähimpänä – kopioituaan Red Bullin konseptia jossain määrin. Ferrari ja Mercedes käyttävät erilaisia konsepteja, eli onko heidän tehtävä enemmän työtä suhteessa AM:ään kuroakseen kiinni eron Red Bulliin? Mistäs sen tietää vaikka Red Bull löytäisi sillä välin vielä erilaisen konseptin, joka tuottaa vielä enemmän suorituskykyä.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Kovat renkaat lähdössä ei ollut ollenkaan huono ratkaisu. Useat kovemman renkaan kuljettajat piti yllättävän hyvää vauhtia. Itse olen sitä mieletä, että tässä oli kyllä jotain muutkain kuin pelkkä Perezin ja Verstappenin vauhtiero. Tallille olisi ollut noloa kun kakkoskuljettajaksi palkattu kuski olisi mennyt MM-johtoon.
Okei, anna kuulua sitten, mikähän voisi olla syynä? Perez itse on jo sanonut, että vauhti ei riittänyt (ja häneltähän on salaliittoteorioita ja valehtelua muuten tullut runsaasti) ja talli vahvisti, että joka kierros tuli tietoa erosta. Viime vuonna Spassa tuli varmaan sitten tuplasti sitä sabotaasia mitä tässä samalla logiikalla. Huvittavaa myös, miten olet peräkkäisissä lauseissa ristiriidassa itsesi kanssa, ensin kovat olivat yllättävän hyvät, mutta Verstappenin meno kovilla ei ollut mahdollista.

Perezin "faniryhmä" (tietysti paljon vaikutusta Hamilton-kultisteista) on muutenkin onnistunut nousemaan viime aikoina aivan kärkeen ärsyttävyydessään ja harhaisuudessaan. Tallinsisäiset tähän mennessä: 2021: 21-0 Verstappen, 20-1 aika-ajot. 2022: 20-2 Verstappen, 18-4 aika-ajot. Mutta itse suorituskyvyn suhteen todennäköisesti 21-1 kisa ja 20-2 aika-ajot, Jeddah on ainoa kisa, missä Perez olisi ollut ansaitusti edellä, koska ei Verstappen olisi mitenkään pystynyt tulemaan ohi, vaikka vauhti kovilla oli paljon parempaa. Monacossa Verstappen oli lähes varmasti menossa ohi ennen epäilyttävintä kolaria miesmuistiin, ja Singaporessa Verstappen olisi kahdesti mennyt sekunnilla paalulle ilman tallin käsittämätöntä säätöä. 2023: 3-2 Verstappen, 3-2 aika-ajot. Suorituskyvyn suhteen todennäköisesti 5-0 kisa ja aika-ajot (täysin ylivoimainen aa-vedoissa Jeddahissa siihen asti, nopeampi Q2-aika kuin Perezin paalu), Perezille voi antaa puolikkaan pisteen Bakun kisasta, jossa ehkä hieman nopeampi (mutta ei olisi ikinä tullut ohi, mikäli tiimi ei olisi ollut idiottimainen ja käskenyt Verstappenia sisään, kun oli selvää, että jompi kumpi SC tulossa) ja Miamin aa:sta, kun käytiin puolikas Q3 (mutta toisaalta jokainen kuski ajaisi Q3 ekan vedon varmemmin jos he tietäisivät, että se olisi ainoa mahdollisuus).

Tämä palaa tietysti siihen samaan faktaan, mitä olen aikaisemmin jaellut, että on paljon mukavampi tietoisesti olla välittämättä tositapahtumista ja muokata oma kertomus mielessään, mutta Perezin ja hänen kannattajiensa (tiedän, että iso osa ei ole hänen, vaan on muita agendoja) toiminta on kyllä mennyt aika noloksi.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4133
Okei, anna kuulua sitten, mikähän voisi olla syynä? Perez itse on jo sanonut, että vauhti ei riittänyt (ja häneltähän on salaliittoteorioita ja valehtelua muuten tullut runsaasti) ja talli vahvisti, että joka kierros tuli tietoa erosta. Viime vuonna Spassa tuli varmaan sitten tuplasti sitä sabotaasia mitä tässä samalla logiikalla. Huvittavaa myös, miten olet peräkkäisissä lauseissa ristiriidassa itsesi kanssa, ensin kovat olivat yllättävän hyvät, mutta Verstappenin meno kovilla ei ollut mahdollista.

Perezin "faniryhmä" (tietysti paljon vaikutusta Hamilton-kultisteista) on muutenkin onnistunut nousemaan viime aikoina aivan kärkeen ärsyttävyydessään ja harhaisuudessaan. Tallinsisäiset tähän mennessä: 2021: 21-0 Verstappen, 20-1 aika-ajot. 2022: 20-2 Verstappen, 18-4 aika-ajot. Mutta itse suorituskyvyn suhteen todennäköisesti 21-1 kisa ja 20-2 aika-ajot, Jeddah on ainoa kisa, missä Perez olisi ollut ansaitusti edellä, koska ei Verstappen olisi mitenkään pystynyt tulemaan ohi, vaikka vauhti kovilla oli paljon parempaa. Monacossa Verstappen oli lähes varmasti menossa ohi ennen epäilyttävintä kolaria miesmuistiin, ja Singaporessa Verstappen olisi kahdesti mennyt sekunnilla paalulle ilman tallin käsittämätöntä säätöä. 2023: 3-2 Verstappen, 3-2 aika-ajot. Suorituskyvyn suhteen todennäköisesti 5-0 kisa ja aika-ajot (täysin ylivoimainen aa-vedoissa Jeddahissa siihen asti, nopeampi Q2-aika kuin Perezin paalu), Perezille voi antaa puolikkaan pisteen Bakun kisasta, jossa ehkä hieman nopeampi (mutta ei olisi ikinä tullut ohi, mikäli tiimi ei olisi ollut idiottimainen ja käskenyt Verstappenia sisään, kun oli selvää, että jompi kumpi SC tulossa) ja Miamin aa:sta, kun käytiin puolikas Q3 (mutta toisaalta jokainen kuski ajaisi Q3 ekan vedon varmemmin jos he tietäisivät, että se olisi ainoa mahdollisuus).

Tämä palaa tietysti siihen samaan faktaan, mitä olen aikaisemmin jaellut, että on paljon mukavampi tietoisesti olla välittämättä tositapahtumista ja muokata oma kertomus mielessään, mutta Perezin ja hänen kannattajiensa (tiedän, että iso osa ei ole hänen, vaan on muita agendoja) toiminta on kyllä mennyt aika noloksi.
Lähde nyt on mitä on, mutta en nyt jaksa etsiä sitä alkuperäistä.
Checo jokatapauksessa itsekin ihmettelee, että miksi vauhtiero oli tälläinen. Checo tietysti on kyllä faniryhmänsä jäsen.

https://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=486302
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Lähde nyt on mitä on, mutta en nyt jaksa etsiä sitä alkuperäistä.
Checo jokatapauksessa itsekin ihmettelee, että miksi vauhtiero oli tälläinen. Checo tietysti on kyllä faniryhmänsä jäsen.

https://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=486302
Tuo kuulostaa enemmän siltä, että Perez oman tiimin sisällä haluaa miettiä, mitä voi itse parantaa, mikä tietysti on ihan loogista ja normaalia. Eikä ero mitenkään poikkeuksellinen Miamissakaan ollut, ehkä 20-25 sekuntia koko kisalta, kun ottaa kaiken huomioon, tuollaisia eroja nähdään joka kisassa jonkun tiimin osalta.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4354
Miamin kisassa pehmeellä starttaaminen oli kohtalokas virhe, rata parani koko viikonlopun ajan aina viimeiseen kierrokseen asti ja näin ollen pehmeistä sai enemmän irti ja kulutus myöskin pienempää lopussa koska kevyempi auto.
 
Ylös