Formula 1 - 2023 - 5 - Miamin GP (Yhdysvallat)

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
Keskikastissa kivaa kisailua, mutta on tuo Red Bullin ylivoima aivan karsea. Saa kyllä tulla erikoinen kisa jos meinaavat yhdenkin hävitä ajamalla.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6138
Olipa aika tapahtumaköyhä kisa. Ei taida näitä tällaisia kilpailuja olla kovin hirveän montaa koko F1:en historiassa, missä ei tullut yhtäkään keskeytystä.

Boltterilla vissiin suli loppupuolella renkaat alle eikä vauhti lopulta riittänyt pisteille. Aika mitäänsanomaton oli kyllä Zhounkin kisa, ei sen puoleen.
Viime vuosina näitä on joitakin näkynyt. Viime vuonnakin taisi olla jossain. Itse mietin sitä, koskahan ollaan viimeksi nähty kisa, jossa ei ollut edes ainuttakaan keltaista lippua? :unsure:

Kuskit on liian hyviä nykyään. Tarvittaisiin se Maldonado sinne tuomaan vähän viihdykettä tällaisiin kisoihin.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2766
Meinasin siis polttoaineen säästelyä? Että onko tuo seos jotenkin nopeammin kuluvaa niin joutuvat himmaileen eivätkä voi ajaa niin lujaa niin ei tule virheitäkään.
Renkaat kai se lähinnä on. Mikä ajamiseen vaikuttaa. Toki bensaakin säästellään, mutta se nyt hoitunee pääasiassa moottorikartoilla jne.

Hyvin huomasi tuossakin Lewiksen stopin jälkeen kun repäisi jonkun yhden kovemman kiekan, niin inssit radiossa saman tien käskemässä himmaamaan että gummit kestäisi.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6381
Viime vuosina näitä on joitakin näkynyt. Viime vuonnakin taisi olla jossain. Itse mietin sitä, koskahan ollaan viimeksi nähty kisa, jossa ei ollut edes ainuttakaan keltaista lippua? :unsure:

Kuskit on liian hyviä nykyään. Tarvittaisiin se Maldonado sinne tuomaan vähän viihdykettä tällaisiin kisoihin.
Tankkeja isommiksi niin voidaan vetää isommilla tehoilla niin alkaa tulemaan tapahtumaa. Ei kait tuolla mummotyylillä mitään virheitä tulekaan.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6381
Renkaat kai se lähinnä on. Mikä ajamiseen vaikuttaa. Toki bensaakin säästellään, mutta se nyt hoitunee pääasiassa moottorikartoilla jne.

Hyvin huomasi tuossakin Lewiksen stopin jälkeen kun repäisi jonkun yhden kovemman kiekan, niin inssit radiossa saman tien käskemässä himmaamaan että gummit kestäisi.
Mut toki jos joudutaan säästään polttoainetta niin tehot laskee. Eli onko kyse siitä kun autot on raskaampia joka vuosi niin massan liikuttamiseen menee enemmän löpöä niin pitää alusta asti ajaa lievällä säästöliekillä jolloin tehot kärsii niin mennään hitaammin eikä tule virheitäkään.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6138
Huomattavasti lisää mielenkiintoa toisi tähän kaudeen edes se, että Aston Martinilla olisi Alonson lisäksi toinen pätevä kuski ohjaimissa.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9502
Sijainti
Helsinki
Meinasin siis polttoaineen säästelyä? Että onko tuo seos jotenkin nopeammin kuluvaa niin joutuvat himmaileen eivätkä voi ajaa niin lujaa niin ei tule virheitäkään.
Taitaa kyse olla tästä kulutussäännöstä. Polttoainetta saa käytää kisassa 110kg. Tämän lisäksi pitää jättää näytettä FIA:lle tutkittavaksi, joten sen vuoksi himmailevat.
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1969
Sijainti
Vyborg
Tankkeja isommiksi niin voidaan vetää isommilla tehoilla niin alkaa tulemaan tapahtumaa. Ei kait tuolla mummotyylillä mitään virheitä tulekaan.
Eikös olisi kallista rakentaa ne tankit suuremmiksi? Koska kun monella tallilla on tiukkaa edes olla sarjassa mukana taloudellisesti nyt.
Mutta onhan toi köröttely masentavaa kieltämättä, kuten tämän päivän kisa jossa tiesi suurin piirtein kisan puolivälin jälkeen voittajan ja mielestäni voisi pirelli tehdä muutaman asteen kuluvammaksi renkaat jatkossa. Maxi pystyi ajamaan nopeita kierrosaikoja yli 40 kierroksen vanhoilla kovilla.
Täytyy kehua sitä että miten hämmästyttävän luotettavia nykyajan kilpurit ovat, ei ainuttakaan keskeytystä helteisessä Miamin radalla. 20 vuotta sitten olisi keskeytyksiä tullut valtavasti.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1969
Sijainti
Vyborg
Miamissa ajettiin 2020-luvun toinen osakilpailu jonka vei Red Bullin Max Verstappen 9 ruudusta tasaisella rutistuksella.
Huomiot
-Kisassa ei tänään oikeastaan tapahtunut paljoa ja oikeastaan kisan suurin huomio oli se että kukaan ei keskeyttänyt, eikä edes keltaista lippuakaan vilahtunut kisassa.
- Verstappenin stintti yli 40 kierroksen ajan kovilla renkailla oli uskomatonta suorittamista joka pystyi venymään lähes kisan loppuun asti ja ohittamaan tallikaverinsa Perezin pysähdysten jälkeen medium-renkailla kisan lopussa ajaten helppoon voittoon.
-Sainzin saama aikasakko ylinopeudesta varikolla mikä ei kuitenkaan pudottanut Sainzin sijaa vitosesta kutoseksi suuren eron ansiosta muihin.
Suomalaisittain oli Bottaksen tyytyminen pistesijojen ulkopuolelle 13 sijalle lupaavasta asetelmasta huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Verstappenilta kohtuu tärkeään paikkaan nousu voittoon loistavalla ekan stintin viimeisen 15 kierroksen vauhdilla, jolla kasvatti eroa 3 sekuntia ja varmisti voiton. Eilen naurettavan tyhmä kombinaatio pisti takaa-asemaan, "turha" virhe ekalla vedolla, sitten päätös vain istua odottamassa viimeiseen asti varikolla .05-.1 edun takia, eikä mennä aikaisemmin pistämään paalulle, kun aina on riski tällaiseen (liian monta kertaa Verstappenin puolella tallia tällainen säätäminen on maksanut aika-ajoissa) ja sitten kruunauksena kisajohdon käsittämätön 20 sekunnin odotus, kun Leclerc on seinässä 1.55 kellossa, ja päätös olla antamatta mahdollisuutta kisata linjalle ajoissa. Tuo viimeisin on omasta mielestäni aivan anteeksiantamaton temppu sekä viihteellisessä, että urheilullisessa mielessä, josta päiden pitäisi pudota.

Joka tapauksessa, ilman ulkopuolisia tekijöitä saldo olisi silti 5-0 Verstappenille aika-ajoissa ja 5-0 tai 4-1 kisoissa; en ole varma, olisiko Perez pystynyt ohittamaan Verstappenin Bakussa DRS:llä sillä kierroksella kun hän tuli sisään (taas yksi tallin käsittämätön päätös Verstappenin haitaksi, kun oli aika selkeää, että ainakin VSC oli tulossa), mutta oletan, että ei. Ja sprinttiaika-ajossa ja -kisassa 0-1 Perezille, Verstappen ei varmasti olisi pystynyt ohittamaan kuin vain Leclercin ehjällä autolla.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Ja muistutuksena, että sarjan nykyinen tilanne kilpailukyvyn suhteen on 90% Wolffin ja Mersun ansiota, että valittelut menee oikeaan osoitteeseen. Vaikka itse haluan Verstappenin voittavan, niin mieluummin näkisin sen tapahtuvan kilpailukykyistä Ferraria vastaan tiukoissa kisoissa. Mutta Toton piti taas yrittää huijata ja käskyttää FIA:a ja viedä se pois meiltä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Red Bullille neljäs kaksoisvoitto viidestä kisasta. Sitä viidettä ei tullut vain siitä syystä, että Péreziltä petti kuuppa Australian aika-ajoissa. Tätä tulosta vasten alkaa tosiaan vaikuttaa siltä, että tämän kauden Red Bull voi jopa olla sarjan historian ylivoimaisin auto.

Sarjassa on muutenkin havaittavissa voimakas luokkajako. Valmistajien sarjassa viidentenä oleskeleva McLaren on kerännyt alle 20 % neljäntenä olevan Ferrarin pistepotista. MM-sarjan neljän kärki karkaa nopeasti muilta ja "pienemmät" tallit taistelevat kisasta toiseen vain jämäpisteistä. McLaren on saavuttanut yhden kuudennen sijan ja Haas ollut kerran seitsemäs, mutta muuten valmistajien top 4:n ulkopuolelta on saavutettu vain sijoituksia 8–10.
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4205
5 kisaa ja tässä kohti 5 eri kuskia ollut podiumilla. Tuntuu että vähän kuivakasti alkanut tämä kausi?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4354
Olipa tylsä skaba, noihin renkaisiin täytyisi saada kyllä isosti muutosta kun varikollakaan ei tapahdu enää mitään ja jokaisen kisan sääntö on 1-stop strategia.

Eka stintti vedetään sijoituksista taistellen, joku yrittää undercuttia jne. ja sitten loppukisa himmaillaan säästäen bensaa ja renkaita.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Olipa tylsä skaba, noihin renkaisiin täytyisi saada kyllä isosti muutosta kun varikollakaan ei tapahdu enää mitään ja jokaisen kisan sääntö on 1-stop strategia.

Eka stintti vedetään sijoituksista taistellen, joku yrittää undercuttia jne. ja sitten loppukisa himmaillaan säästäen bensaa ja renkaita.
Autojen väliset erot ovat liian suuret; siinä se vika on. Itsestään tuhoutuvilla renkailla ja DRS-alueilla voi yrittää kikkailla, mutta ei se lopulta muuta mitään, kun tallit oppivat enemmän renkaiden käyttäytymisestä jne. ja ylimääräisistä muuttujista tulee jälleen vakioita. Ongelmaa korostaa se, että takaa tulevaa "liian nopeaa" autoa vastaan ei kannata edes puolustaa, koska DRS-alue tekee ohittamisesta liian helppoa, ja liialla peippailulla tuhoaa omat renkaansa. Ai niin, mutta jos ohi ei pääse, niin sitten se on kuulemma perseestä myös.

Ensimmäisissä kisoissa sentään nähtiin Aston Martinin tulevan takaa ohi, kun Mersulle ja Ferrarilla ilmaantui rengasongelmia kisan loppua kohti. Nyt sekin pieni ero vaikuttaa tasaantuneen pois.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4133
Boltterilla vissiin suli loppupuolella renkaat alle eikä vauhti lopulta riittänyt pisteille. Aika mitäänsanomaton oli kyllä Zhounkin kisa, ei sen puoleen.
Itse veikkaan, että auton osalta jatkettiin lähes siitä mihin aiemmillakin kisoilla on päästy. Yhdelle aikakierrokselle nyt saatiin jostain syystä renkaat toimimaan, mutta siihen sitten jäikin.

Selkeästi rengas toimi myös nyt kisassa ekoilla kierroksilla.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2503
2002 ja tylsin formulakausi ikinä saa tästä vielä hyvän haastajan.

Onhan tuo nyt ihan järkyttävää kun Verstappen lähtee 9. ruudusta muita kovemmilla renkailla ja paahtaa silti vaivattomasti koko letkan ohi Pereziä lukuunottamatta ennen ekaa stoppia. DRS auki ja vauhti on kuin toisesta autoluokasta muihin verraten. Kisan puolivälissä priorisoinkin sitten yöunet mielenkiintoisemmiksi joten loppu jäi näkemättä.
 
Ylös