Formula 1 - 2023 - 6 - Emilia-Romagnan GP (Italia)

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
No voihan änkeröinen sentään. Onko sitten tulvinut paikanpäällä niin paljon että tulvavahingot eivät lähde viikonloppuun mentäessä?
Ennen vanhaan oli kiva jännittää sateen tuloa kisaviikonloppuun kun sade sekoitti enemmän tai vähemmän pakkaa, nykyään sadekilpailuiden järjestämisestä on tullut viimeiset 2 vuotta haastavaksi monien tekijöiden vuoksi.
Saas nähdä miten Monacon puolella tulee olemaan kelit ensi viikolla, jossa muuten satoi rankasti ennen kilpailun lähtöä viime vuonna.
Haluasin nähdä miten Aston Martin ja Mercedes pärjäisisivät tämän vuoden autoilla märällä radalla kisan aikana. Veikkaan että voitto olisi sateella mahdollista.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Ei helvetti!!! On tämä maailma nykyään perseestä. Pitkästä aikaa olisi ollut mahdollisuudet hyvään kisaan niin faneille jätetään kylmä nakki käteen.
Noh jos lukee ajatuksella niin eivät halua lisäkaaosta infraan ja väkeä tukkimaan paikkoja ja luomaan tilanteita ennestäänkin jos on viranomaisilla painetta jos väkeä pitää evakuoida. Eli kyse ei ole radasta tai et nössöjä ihmisiä vaan ympärillä olevasta tilanteesta ja miten F1 väki vaikuttaa siihen. Sinällään järkipäätös.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kesätauolle mahtuisi. Saisi samalla kompensoitua tuota alkukauden 4 viikon taukoa.
Tietyin ehdoin juuri näin.

Kun muutama erinäinen paikka kisalle kyllä olisi tarjolle:

Yksi olisi Barcelonan jälkeen ennen Montrealia, toinen olisi Montrealin jälkeen kesällä sitten ja kolmas näin äkkiseltään viikon verran Spa-Francorchampsin jälkeen eli 6.8 tänä vuonna pitäen siitä sitten ehkä pidennetty kesätauko jolloin Zandvoort ajettaisiin tänä vuonna se pitäen viikkoa myöhemmin kuten ehkä Monzakin.

Toki muutoin menee hyvin vähiin muut vaihtoehdot mitä nyt yksi tietysti olisi vielä heti Monzan jälkeen lopulliseksi Euroopan kauden päätökseksi viikkoa myöhemmin ennen pitkiä kaukokisojen matkoja.

Kiitos koronan ja peruutusten tuomien ideoiden ehkä tuplakisa voitaisiin pitää Monzassa Euroopan kauden päätteeksi mikäli Imola ei toteutuisi.
 

SlowDiezel

Well-known member
Liittynyt
12.1.2018
Viestit
136
Kesätauolle mahtuisi. Saisi samalla kompensoitua tuota alkukauden 4 viikon taukoa.
Miksi sitä edes tarvitsisi kompensoida? Kalenterissa on jo vähän turhankin monta kisaa, Imolaa ei olisi toivonut peruutettavan, mutta ikävä kyllä nyt kävi niin. Ratana yksi parhaimmista mitä kalenterissa on.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4240
Milloin viimeksi on f1-viikonloppu peruttu sääolosuhteiden vuoksi?
Ei taida ainakaan vähään aikaan olla. Joskus -70 luvulla oli vissiin satanut lunta jonkun kisan alla, mutta silloinkin taidettiin odottaa niiden sulamista.
2011 peruutettiin Bahrain levottomuuksien vuoksi ja joskus Spa, kun rata hajosi.
 

Yevgeni M.

Active member
Liittynyt
30.4.2023
Viestit
40
Voimia tulva-alueille. Sääli hukata tämä kisa, olisi ollut varmasti hyvä märänkelin kisa. Erikoinen tilanne peruuntumiselle kun rata tulee varmasti olemaan viikonloppuna ajokunnossa mutta puitteet ei.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
726
Huomenna on keskiviikko.



Olisin huolissani jos nyt olisi perjantai. Eikös Miamikin uinut vedessä ennen kisoja ja niin oli tylsä kuiva viikonloppu. Tässä on kumminkin 4 päivää vielä ennen kisaa. Keskiviikko iltapäivän jälkeen rankkasateet pitäisi olla ohi. Syön hatullisen plektroja jollei Imolassa kisata.
Saapiko olla mausteita vai vedätkö pelkiltään? ;)

Voimia tulva-alueille. Sääli hukata tämä kisa, olisi ollut varmasti hyvä märänkelin kisa. Erikoinen tilanne peruuntumiselle kun rata tulee varmasti olemaan viikonloppuna ajokunnossa mutta puitteet ei.
Kysehän ei ole pelkästään rata-alueesta. Laajempaa kuvaa katsoessa omasta mielestä perustelut perumiselle on erittäin hyvät.
Sarjan tiedotteen viimeinen lause kiteyttää kaiken tarpeellisen. Sirkushuveille on kyllä aikansa ja paikkansa, mutta nyt ei ole se aika.
Ei olisi oikein asettaa vielä enemmän paineita paikallisten viranomaisten harteille sekä pelastuslaitokselle järjestämällä kilpailu tänä vaikeana aikana.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ei taida ainakaan vähään aikaan olla. Joskus -70 luvulla oli vissiin satanut lunta jonkun kisan alla, mutta silloinkin taidettiin odottaa niiden sulamista.
2011 peruutettiin Bahrain levottomuuksien vuoksi ja joskus Spa, kun rata hajosi.
1970-luvulla satoi lunta useammassakin kisassa etenkin koko viikonlopusta puhuen, mutta yleensä lumi suli tärkeästi ennen kisaa jatkuen tosin jääkylmän vesisateen ja räntäsateen muodossa.

Välillä tosin ei sulanut muun viikonlopun yhteydessä ja silloin oli peruutuksia kuten myös lykkäyksiäkin.

Ja huonoimmillaan kisattiin vaikka oli töin tuskin ennen ajojen alkua ollut jäätä radan pinnassa!

Vuoden 1979 Mestareiden Ajo ajettiin lykättynä kuukaudella huhtikuulle 1979 kun maaliskuussa 1979 se oli peruttu yksinkertaisesti lumisateen vuoksi.

1970-luvulla kuten myös siitä vuoteen 1981 Yhdysvaltain Watkins Gleniin ja etenkin Kanadan Montrealiin jännitettiin talvisäiden suhteen ennen kuin Bernien mitta tuli täyteen sen vuoden päätteeksi ja Montreal siirtyi kesäkisaksi siitä eteenpäin.

F1:n ulkopuolella vuoden 1985 Nürburgringin F3000-kisa peruttiin lumisateen vuoksi.

Tämä Span kisa missä 'joskus' hajosi rata oli juurikin vuodeksi 1985 milloin kevätkisa jäi ajamatta siirtyen syksyyn 1985 milloin se ajettiin.

Eli kyllähän näitä on ollut kuten myös erillisiä muita ajajalakkoja, niiden uhkia tai muita kielteisyysliikkeitä tallienkin osalta eri ratojen heikon pinnan vuoksi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5484
Aika kallis paukku tällainen on myös talleille. Väki roudattu paikalle ja autoihin tehty ratakohtaiset päivitykset yms. Pirellin renkaatkin menee roskiin.
Kisajärjestäjille jää eväät ja juomat käsiin. Toki ne saadaan varmaan trokattua edelleen helposti.
Paikalle aikoneet F1-fanit jää myös nuolemaan näppejään. Tuskin saavat force majeuren takia mitään takaisin, koska luonnonmullistukset ovat juuri näitä tapauksia.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5484
En nyt ihan täysin ymmärrä tätä jatkuvaa irvailua. Kyllähän kohtuullinen sade yleensä piristää viikonloppua, mutta ei kukaan kuka toivoo sadetta kisaviikonlopulle toivo mitään tulvamonsuuneja.
Saahan mä irvailla ihan miten paljon tahdon samoille urvoile jotka toivoi sadetta kuuluisaan Span turva-auto ajelu kisaan ja moneen muuhun missä huristellaan turva-auton takana puoli kisaa. Pitää olla imbesillin ja idiootin välimaastosta, jos tähän mennessä ei ole pystynyt ymmärtämään, ettei oikeassa sateessa ajeta enää nykyään Formuloita normaalisti. Siitä huolimatta tähän sateen toivojien porukkaa löytyy tältäkin palstalta. Tai sitten tykkää siitä että ajellaan turviksen takana ja kuunnellaan niitä samoja tiimiradioita, joissa osan mielestä ei voi ajaa ja toisten mielestä voi. Kaipa sekin on sitten hupia että voi arvioida jänistääkö joku kuski? Eihän silloin juuri muusta puhuta.
Mutta hyvä kun satoi, niin ei tarvii tuotakaan ruikusta lukea. Toivottavasti sataa Monacossakin. Ja kisa perutaan jo viikkoa ennen.
Spa, Monza, Silverstone ja Suzuka kuivana, kiitos.
 

Sankkeriseppo

New member
Liittynyt
1.5.2023
Viestit
4
Saahan mä irvailla ihan miten paljon tahdon samoille urvoile jotka toivoi sadetta kuuluisaan Span turva-auto ajelu kisaan ja moneen muuhun missä huristellaan turva-auton takana puoli kisaa. Pitää olla imbesillin ja idiootin välimaastosta, jos tähän mennessä ei ole pystynyt ymmärtämään, ettei oikeassa sateessa ajeta enää nykyään Formuloita normaalisti. Siitä huolimatta tähän sateen toivojien porukkaa löytyy tältäkin palstalta. Tai sitten tykkää siitä että ajellaan turviksen takana ja kuunnellaan niitä samoja tiimiradioita, joissa osan mielestä ei voi ajaa ja toisten mielestä voi. Kaipa sekin on sitten hupia että voi arvioida jänistääkö joku kuski? Eihän silloin juuri muusta puhuta.
Mutta hyvä kun satoi, niin ei tarvii tuotakaan ruikusta lukea. Toivottavasti sataa Monacossakin. Ja kisa perutaan jo viikkoa ennen.
Spa, Monza, Silverstone ja Suzuka kuivana, kiitos.
Toisaalta minkälainen tollo pitää olla, jos luulee toiveiden vaikuttavan säähän milläänlailla. Suksis vittuun, tommosen pellen takia toivon sadetta joka hemmetin viikonlopuksi
 

Yevgeni M.

Active member
Liittynyt
30.4.2023
Viestit
40
Saahan mä irvailla ihan miten paljon tahdon samoille urvoile jotka toivoi sadetta kuuluisaan Span turva-auto ajelu kisaan ja moneen muuhun missä huristellaan turva-auton takana puoli kisaa. Pitää olla imbesillin ja idiootin välimaastosta, jos tähän mennessä ei ole pystynyt ymmärtämään, ettei oikeassa sateessa ajeta enää nykyään Formuloita normaalisti. Siitä huolimatta tähän sateen toivojien porukkaa löytyy tältäkin palstalta. Tai sitten tykkää siitä että ajellaan turviksen takana ja kuunnellaan niitä samoja tiimiradioita, joissa osan mielestä ei voi ajaa ja toisten mielestä voi. Kaipa sekin on sitten hupia että voi arvioida jänistääkö joku kuski? Eihän silloin juuri muusta puhuta.
Mutta hyvä kun satoi, niin ei tarvii tuotakaan ruikusta lukea. Toivottavasti sataa Monacossakin. Ja kisa perutaan jo viikkoa ennen.
Spa, Monza, Silverstone ja Suzuka kuivana, kiitos.
Pystyyhän sadekelillä ajamaan vieläkin. Eikös märänkelinrenkaistakin ole tullut juuri uudet kehitysversiotkin sekä kehitteillä on myös lokasuojat. Mukavaa nähdä sarjalta toimenpiteitä parantaakseen märänkelinkisoja.

 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4240
Nykyautojen ongelma on ennemminki se, että imevät radasta niin järjettömästi nestettä ja puhaltavat sen sumuna taakse. Ekaa kuskia lukuunottamatta kukaan ei näe mitään. Siihen tuskin löytyy juuri ratkaisua, varsinkaan näiden uusien sääntöjen mukaisiin autoihin.
Ei niinkään renkaat, jotka tosin jeesaavat sitä kärkikuskia ja myös muita kärjessä olijoita, sitten takanaolijoita enemmän, jotka joutuu auraamaan ekat ajourat rataan.

Sumu on pahin auton keskellä, josta pohja ja diffuussori imaiset ja puhaltavat eniten. Toki renkaatkin syrjäyttävöt uskomatyomasti vettä, mutta ei niin paljoa, kuin muuten.
7bf3db3ee266526298aa3673bc62484dce3deb1e789aba260369583a719df593.jpg
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5484
Ehdottomasti ykkösprioriteetti olis saada ne monsuuniremkaat takaisin. Nykyisillä märillä ei ajeta, koska rengas on todella hidas intteriin verraten.
Mitä tulee kirjoitteluun, niin hieman ristiriitaista, että sadekisoja toivotaan tapahtumien vuoksi, mutta samalla DRS tyrmätään, koska se estää tylsän jonoajelun. Eli toivotaan ettei tapahdu mitään, vaan kuskit puolustaa paikkaansa kyynerpäät ulkona.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4240
Mielummin katson märänkelin kisaa kuin ei kisaa ollenkaan. Kokeneet kuskit ainakin sanoneet vesipatsaiden ja näkyvyyden olleen aina ongelma, siitä ei pääse yli eikä ympäri mutta näiden asioiden parantamiseen ollaan vihdoinkin puututtu. Ei näitä ongelmia märällä kelillä koskaan kokonaan pois saada, mutta ainakin tilannetta yritetään saada paremmaksi uusilla märänkelin renkailla ja lokasuojilla. Japanin GP ainakin osoitti että nykyautoilla pystyy kisaamaan äärimmäisissäkin olosuhteissa kunhan tuomaristo vaan antaa luvan. Tulevaisuudessa kynnys ajamiseen märällä madaltuisi apukeinojen myötä. Viime aikoina ongelmaksi on muodostunut myös huonot märänkelin renkaat joita kukaan ei halua käyttää, jonka seurauksena kuskit ajavat välikelin renkailla eivätkä pysy radalla.
Hyvä se on, että yritetään jotain, mutta itse olen aika skeptinen, että onnistutaan. Nykyautot on niin paljon aerodynaamisesti aiempia edellä, että hankala verrata näköhaittoja silloin ja nyt.
Uudet märänkelin renkaat on kuitenkin enemmän kuin tervetulleita, jos ei jatkossa tarvis liukastella intereillä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5484
Hyvä se on, että yritetään jotain, mutta itse olen aika skeptinen, että onnistutaan. Nykyautot on niin paljon aerodynaamisesti aiempia edellä, että hankala verrata näköhaittoja silloin ja nyt.
Uudet märänkelin renkaat on kuitenkin enemmän kuin tervetulleita, jos ei jatkossa tarvis liukastella intereillä.
Jotenkin tuntuu että vanhoina aikoina renkaista lähti vesisuihkut, mutta pohjasta ja takasiivestä ei niin paljoa sellaista sumumaista suihketta kuten nykyään. Renkaiden kattaminen (lokarit) ei kyllä mielestäni auttaisi juuri ollenkaan. Katuautoistakin poistettiin tässä männävuosina roiskeläpät, kun niiden katsottiin vain pahentavat renkaista tulevan vesisuihkun sumuttumista.
 
Ylös