Formula 1 - 2023 - 8 - Espanjan GP

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4213
MM-pisteet Espanjan GP:n jälkeen.

Joitain huomioita. Mercedes ohitti Aston Martinin valmistajien sarjassa. Haasilla ja Alfa Romeolla yhtä monta MM-pistettä.

Kuljettajien puolella Max Verstappen menee menojaan. Kukaan ei häntä pysty pysäyttämään. Kuljettajien kolmossijasta näyttää kehkeytyvän ihan taistelua Alonson, Hamiltonin ja Russellin kesken.

Bottas ja Zhou nyt tasapisteissä.

FB_IMG_1685902963886.jpgFB_IMG_1685902948659.jpg
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Yuki san pilasi myös harmittavasti kisansa. Oli ajamassa erittäin hyvää kisaa.

Fxymu2ZWcAMgEbR.jpeg
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Alkukausi on kyllä mennyt nopeasti, ei oikein ehdi tajuamaan että 1/3 kaudesta on jo takana.
15 kisaa jäljellä josta jaossa vielä 390 pistettä
Verstappenin meno on kyllä ollut vakuuttavaa. Hän ottanut 93.4% jaossa olleista maksimipisteistä (170/182)
Verstappenin kerätessä samalla varmuudella pisteitä seuraavan 5 kisan aikana, eli ennen kesätaukoa Maxilla on 291 pst, mutta tähän en usko koska Mercedes on kehittänyt autoaan onnistuneesti ja pääsee lyömään kiilaa Maxin voittokulkuun. Toisaalta jos Max kerääkin pisteitä samalla varmuudella kuin ensimmäisen kolmanneksen niin tällöin hänen etumatkansa MM-taulukossa kasvaa entistä nopeammin koska useampi kuski on jakamassa pisteitä hänen takanaan. Perezin kerätessä pisteitä alkukauden tahdilla kesätauolle siirryttäessä hänellä on pisteitä 200. Tauon jälkeen on jäljellä 10 kilpailua eli 260pst joten MM taisto on vielä täysin avoinna vaikka vankasti Hollantilaisen hyppysissä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Mielenkiintoista oli se että kukaan kuski ei keskeyttänyt tänään Barcelonan radalla.
Tuntuu siltä että nykyajan kilpurit ovat liiankin luotettavia, esim joskus 30 vuotta sitten vähintään 8-10 autoa keskeytti kisan aikana.
Ohituksia oli 2023 Barcelonan radalla takavuosiin verrattuna kohtuullisen paljon tänään kiitos radalle tehtyen muutosten ansiosta.
Bottaksen tilanne on niin vaikea että ei tunnu löytyvän ratkaisuja suorittamiseen radalla ja tilannetta ei auta tallikaverinsa petraaminen jolla on nyt saman verran pisteitä kasassa tämän päivän suorituksen takia.
Mercedes lienee saaneensa juonen päästä kiinni Lewisin ja Russelin 2-3 palkintosijoilla jotka olivat selvästi Ferrareita ja Aston Martineita edellä. Toisaalta Red Bull Maxin alla on valovuosia edellä kuten tämän kisan ylivoimainen voitto sen osoitti tänään.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Taas vastaat kysymykseen mitä ei ole edes kysytty. (y) Sinä et todellakaan tiedä mitä kummaltakin odotetaan. Sen tietää vain tallin tietyt henkilöt ja kuljettajat. Mistä Valtterin palkkaus on sulle selvää? Bottasko kertoi sulle samalla, kun silitteli sun selkää? Vai Zhou? Sinä olet asioista yhtä pihalla kuin tamppoonin naru ja kaikki sinunkin kommenttisi perustuvat puhtaasti arvaukseen.
Fred "tampoonin naru" Vasseur ennen kautta 2022:
https://www.is.fi/formula1/art-2000008500710.html

– Valtteri on nyt siinä vaiheessa uraansa, että hän on vastuussa tallin suorituskyvyssä. Hänen täytyy puskea tallitoveriaan ja tuoda häntä mukanaan. Hänen täytyy motivoida insinöörejä. Jos tallissa on väsähtämisen merkkejä, Valtterin täytyy olla patistamassa heitä: ”herätkää!”, Vasseur havainnollistaa.
Voi toki olla että marssijärjestys on nykyään muuttunut ja Zhou on se johtava kuljettaja tallissa, jos sitä yrität sanoa...
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Mickin tarina lämmittää sydäntä. Oli kyllä hieno ele Mersulta ottaa F1-varikon hyljeksitty kuski siipiensä suojaan, mikä hienointa että Mick on jo pitkään puhunut huipputallissa työskentelystä ja nyt se toteutui. Pääsee vielä renkaitakin testaamaan. Ties vaikka Mickin ura puhkeaa kukkaan simulaattorihommissa ja hänestä tulee varikon halutuin testikuski. Simulaattorihommat ovat ilmeisesti sujuneet niin hyvin että jutun lopussa mainitaan hänen toivovan allekirjoittavansa jatkosopimuksen Mersulla. Mikä parasta, simulaattorissa ei maksa romutus mitään.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Mickin tarina lämmittää sydäntä. Oli kyllä hieno ele Mersulta ottaa F1-varikon hyljeksitty kuski siipiensä suojaan, mikä hienointa että Mick on jo pitkään puhunut huipputallissa työskentelystä ja nyt se toteutui. Pääsee vielä renkaitakin testaamaan. Ties vaikka Mickin ura puhkeaa kukkaan simulaattorihommissa ja hänestä tulee varikon halutuin testikuski. Simulaattorihommat ovat ilmeisesti sujuneet niin hyvin että jutun lopussa mainitaan hänen toivovan allekirjoittavansa jatkosopimuksen Mersulla. Mikä parasta, simulaattorissa ei maksa romutus mitään.
Aatteles, jos Görge ei saakkaan säädettyä autoaan ja saa lisää hermoromahduksia, ni sun toinen suosikkikuski palaa myös kehiin!!!
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Mielestäni Mersu hyötyi myös viileämmistä keliolosuhteista sekä kovemmista renkaista. Viime kaudella tilanne oli saman tyyppinen, eli jos kovemmat renkaat oli käytössä se sopi Mersulle paremmin, jolloin he saivat renkaat paremmin optimilämpötilaan. Muut tallit Red Bullia lukuunottamatta olivat enemmän ja vähemmän hukassa renkaiden kanssa ja se näkyi erityisesti siinä, että kaikkia renkaita käytettiin vähän miten sattui.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5485
Ferrari on kyllä renkaitten kanssa pihalla kuin lintulauta. Jotain heidän konseptissa on päin fidduu pahasti. Yhdelle kierroksella vielä siedettävä, mutta kisatintti syö renkaat jos vähänkin antaa kraanaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Mielestäni Mersu hyötyi myös viileämmistä keliolosuhteista sekä kovemmista renkaista. Viime kaudella tilanne oli saman tyyppinen, eli jos kovemmat renkaat oli käytössä se sopi Mersulle paremmin, jolloin he saivat renkaat paremmin optimilämpötilaan. Muut tallit Red Bullia lukuunottamatta olivat enemmän ja vähemmän hukassa renkaiden kanssa ja se näkyi erityisesti siinä, että kaikkia renkaita käytettiin vähän miten sattui.
Renkaiden piikkiin laittaisin itsekin paljolti kisan. Jokusen ihmeellisen varikkostopinkin näin, kuten Leclercin toisen pysähdyksen, kun hän ajoi kovilla renkailla vain noin 15 kierrosta (?) ja tuli varikolle vaihtamaan softeihin, joilla taisi lopulta ajaa paljon pidemmän stintin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Ferrari on kyllä renkaitten kanssa pihalla kuin lintulauta. Jotain heidän konseptissa on päin fidduu pahasti. Yhdelle kierroksella vielä siedettävä, mutta kisatintti syö renkaat jos vähänkin antaa kraanaa.
Ferrari uudisti autoaan varsin merkittävästi tähän kisaan, joten osan heidän romahduksestaan voisi laittaa "uuden" auton piikkiin. Olosuhteet eivät olleet parhaat mahdolliset säätöjen kokeiluun siinä missä Mercedes esimerkiksi oli jo tehnyt pohjatyötä Monacossa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Ferrari on kyllä renkaitten kanssa pihalla kuin lintulauta. Jotain heidän konseptissa on päin fidduu pahasti. Yhdelle kierroksella vielä siedettävä, mutta kisatintti syö renkaat jos vähänkin antaa kraanaa.
Isot muutokset niilläkin, ni saattoi mennä opettelun piikkiin tämä kisa.
Myöskään kuskien pyyntöjä muuttaa taktiikkaa ei otettu kuuleviin korviin, kun halusivat vaihtaa kovat pois.

SJ olikin jo laittanut saman autosta
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Max otti ekan stintin jälkeen hardeilla säästömoodin päälle. Kierrosajat maltillisemmat suhteessa muihin sillä osaa, mutta viimeisellä stintillä taas paineli kovempaa kuin muut
Myös Bottaksen heikko vauhti erottuu alemmassa kuvassa. Ekalla kierroksella Piastrin kanssa hitaimmat ajat, keskistintillä reippaasti hitaampi kuin muut, mutta vikalla osiolla vain Magnussen ja Sargeant jäivät taakse

2023SpanishGrandPrix-Race_racePace.png
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6182
Kummassakaan pointissa ei ole mitään järkeä. Sessioiden/kisojen/kausien analyysi ja kontekstualisointi on kirjaimellisesti ainoa asia, mitä me voimme tehdä rajoitetulla tiedollamme. Webber ei ikinä ollut edes kakkonen pisteissä 2010-13, jos autoissa olisi ollut 2 Webberiä niin miksi olisimme luullut, että ne oli ylivoimaisia?

Tuossa on myös selkeä ristiriita, jos emme anna kontekstia millekään, niin miksi ihmeessä Verstappen olisi selkeästi paras kuski? Siinä vaiheessa voidaan vaikka sanoa, että Hulkenberg on paras.
Jos lähdetään väittämään autoa huonommaksi mitä se on keskinkertaisen tallikaverin suoritusten perusteella, niin samalla logiikalla voitaisiin väittää, ettei Mersun 2020 menupeli todellisuudessa ollutkaan niin hyvä, kun Bottas oli lähempänä pisteissä mm. keskikastin autoilla ajavia Pereziä, Ricciardoa ja Sainzia kuin Hamiltonia. Siihen tuskin haluat kuitenkaan lähteä.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Tätähän se aina on että loppujen lopuksi aika mahdoton vetää rajaa siihen auton ja kuskin suorituskyvyn välille. Ehkä joku ylivoimainen auto olisi ollut toisen kuskin/kuskien käsissä ihan jotain muuta kuin ylivoimainen tai joku ei- ylivoimaisena pidetty auto olisi dominoinut jonkun muun käsissä. Mahdoton sanoa, joka tapauksessa yllättävän isoja eroja se kuskin loppujen lopuksi pystyy tekemään.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
No kolmas kisa pelkästään jo tänä vuonna kun auto hajoaa ekalla kierroksella ja ajetaan sen vuoksi ihan perässä. Joka toisessa kisassa. Saudi, Baku, Barcelona. Paha sanoa yhtään onko Zhou kehittynyt ja miten.
Liittyisiköhän auton hajoaminen jotenkin siihen, kun Alfahan on kevyin näistä autoista. Olisiko jotain tehty vähän ohuemmista paloista, vai vaan tosielämän laktoosi-intolerantti Aku Ankka iskenyt Valeen ihan kunnolla.
 
Ylös