No tuskinpa luulivat, sillä Norris ehti tehdä jo toisen stoppinsa mihin Alfa sitten reagoi ottamalla Bottaksen sisään. Jos olisivat pitäneet Bottaksen radalla pitempään niin sieltä olisi lappanut porukkaa ohi siinä vaiheessa kun stoppi olisi lopulta tehty.Mediumit lähdössä tai hardeilla olisi venyttänyt viisi kiekkaa. Bottas oli hyvässä vauhdissa hardeilla. Todennäköisesti luulivat, että McLaren ajaa myös 1 stop. Peilasivat heihin. Pääasia on toki vertailu tallitoveriin, tänä viikonloppuna Zhou oli 1s hitaampi jatkuvasti kierrosta kohden.
Nimenomaan turva-auto ei myöskään auttanut Bottasta. Ilman turva-autoa olisi tullut pisteitä enemmän. Kilpakumppanit pääsivät perään uusilla Hardeilla, Bottas piti ne takana. Albon oli paremmalla taktiikalla esimerkiksi
Laittaisin listalle myös Hamiltonin. Vahvaa tekemistä jälleen. Piste-ero Hamilton-Russell 102-65. Kuin varkain piste-ero on kasvanut.Alonsolta, Marilta, Albonilta ja Bottakselta loistokisat. Myös Ferrari oli ihan jees vaikka aika-ajo meni surkeasti. Voittotaistelut tältä kaudelta aivan olematonta.
Eikös se ollut Nikke friis, kenen kanssa Magnussen kolaroi ja Bottas oli lopputuloksissa 10.Tänään ajettiin Kanadan Montrealin mainekkaalla radalla kisan jonka voitti vähemmän yllättäen Max Verstappen Red Bull ajokillaan 41 kerran urallaan sivuen Sennan voittojen määrässä. 18.6.23!
-Kisan kohokohdat!
Montrealin radalla ei nähty alun virtuaali-turva-autoa ja turva-auto tilannetta lukuunottamatta juurikaan sen ihmeellisemmin tapahtumia. Omasta mielestäni kisan kohokohdat olivat.
- Russelin seinään osuman aiheuttama turva-auto tilanne kisan alussa jonka seurauksena piti laittaa turva-auto radalle väheksi aikaa jotta radan järjestäjät saivat siivottua Russelin auton palasia turvallisesti.
-Magnussenin ja Tsunodan nolo päätyminen keskenään radan ulkopuolella suoran jälkeisten mutkien jälkeen, josta kumpikin pystyi lopulta turvallisesti peruttamaan takaisin radalle jatkamaan kisaa.
-Williams tallin kuljettaja Sargeatin alun keskeytys tekniseen vikaan alussa aiheuttaen samalla virtuaali-turva-auton vähäksi aikaa.
Alonson ja Hamiltonin taistelu kakkospaikasta mikä ratkesi Alonsolle suorittamansa ohitukseen pysähdysten ja turva-auton päättymisen jälkeen.
Suomalaisittain Bottas ajoi pitkästa aikaa ihan mainion kisan olleen kiinni jopa pistesijoilla kisassa. Mutta valitettavasti Stroll ennätti ohittaa juuri ennen ruutulippua pääsemään ohi nastolaisesta 10 sijalle, joten tuloksena oli kultainen ananas eli 11 sija tuloksissa.
Niin olikin en kisan loppua seurannut paljoaEikös se ollut Nikke friis, kenen kanssa Magnussen kolaroi ja Bottas oli lopputuloksissa 10.
Lyhin linja taitaa olla. Ei siinä kauheasti ollut tekemistäVideo sekä Bottasin että Strollin vinkkelistä.
Aika herrasmiesmäisen linjan Bottas valitsi pitkän suoran päässä vaikka Stroll ei ollut edes rinnalla.
?Lyhin linja taitaa olla. Ei siinä kauheasti ollut tekemistä
Helppoa näin jälkikäteen viisastella, varsinkin kun on katsonut kisan. Alfalla eikä toivottavasti kenelläkään muullakaan ollut tietoa Russellin lapsellisesta mokasta, joka aiheutti turva-autoepisodin. Sitäkään emme tiedä miten kisa olisi mennyt ilman Russellin lapsellisen alokasmaista mokaa, mutta sitähän onkin kiva tässä pohtia. Hardeilla aloitettaessa on suurempi ikkuna safetycarille kuin pehmeämmillä renkailla. Nyt oltiin just siinä rajalla, kun osa oli jo vaihtanut mediumit pois. Jos Russellin alokasmainen moka olisi tullut 15-20 kierrosta myöhemmin, niin se vasta olisi satanut kovien miesten laariin, siis kovilla lähteneiden tarkoitan. Silloin suurin osa olisi jo joutuneet vaihtamaan mediumit hardeihin. Silloin nämä olisivat ehkä menneet yhdellä stopilla. Tai sitten eivät. You never know...Bottas pomppasi turva-auton myötä sijoituksissa kahdeksan sijaan ja renkaissa oli vielä käyttöikää kaksikymmentä kierrosta, mutta näet silti tilanteen heikentäneen Bottaksen asemia. Aikamoista. Luetaan kisaa aivan erilailla, pakko sanoa.
Lähtötilanne huomioiden Bottaksella ja Alfalla oli kaksi vaihtoehtoa pistesijoille nousemiseksi. Joko ohitella vimmatusti tai nousta erilaisen taktiikan turvin. Valitsivat jälkimmäisen ja se onnistui.Helppoa näin jälkikäteen viisastella, varsinkin kun on katsonut kisan. Alfalla eikä toivottavasti kenelläkään muullakaan ollut tietoa Russellin lapsellisesta mokasta, joka aiheutti turva-autoepisodin. Sitäkään emme tiedä miten kisa olisi mennyt ilman Russellin lapsellisen alokasmaista mokaa, mutta sitähän onkin kiva tässä pohtia. Hardeilla aloitettaessa on suurempi ikkuna safetycarille kuin pehmeämmillä renkailla. Nyt oltiin just siinä rajalla, kun osa oli jo vaihtanut mediumit pois. Jos Russellin alokasmainen moka olisi tullut 15-20 kierrosta myöhemmin, niin se vasta olisi satanut kovien miesten laariin, siis kovilla lähteneiden tarkoitan. Silloin suurin osa olisi jo joutuneet vaihtamaan mediumit hardeihin. Silloin nämä olisivat ehkä menneet yhdellä stopilla. Tai sitten eivät. You never know...
Ei mutta ei tuossa oikein muutakaan saanut tehtyä. Olisi tullut ohi varmaan vielä helpommin, jos olisi ottanut enemmän toista linjaa ja Stroll pääsi käyttämään vielä DRSääkin.?
Lyhin ei ole nopein kilpa-ajossa.
Normaalisti jarruttamalla vasemmassa laidassa pitkän suoran päässä olisi saanut paremman lähdön ja vauhdin pääsuoralle, jolloin Stroll ei todennäköisesti olisi päässyt ohi. Enkä halua viisastella, vaan keskustelen siitä mikä johti siihen että Stroll pääsi ohi.Ei mutta ei tuossa oikein muutakaan saanut tehtyä. Olisi tullut ohi varmaan vielä helpommin, jos olisi ottanut enemmän toista linjaa ja Stroll pääsi käyttämään vielä DRSääkin.
Sinänsä ihme, että sai pidettyä tämän takanaan aiemmin, kun Valella ei olut hetkeen enää itsellään DRSää apuna.
En osaa sanoa, että olisiko ollut parempi ratkaisu. Olettaisin, että täysin lopussa olevat renkaat tekivät hommat hankalaksi omalta osaltaan. Ainakin se näytti siltä.Normaalisti jarruttamalla vasemmassa laidassa pitkän suoran päässä olisi saanut paremman lähdön ja vauhdin pääsuoralle, jolloin Stroll ei todennäköisesti olisi päässyt ohi. Enkä halua viisastella, vaan keskustelen siitä mikä johti siihen että Stroll pääsi ohi.
Oliko peittäminen tarpeellista? Stroll oli aika kaukana.Valtteri yritti peittää jarrutuksessa linjaa niin ettei Stroll pääse jarrussa ohi, menettäen sen johdosta jonkin verran nopeutta jättöön.
Enpä usko että tuossa oli mitään tehtävissä - joko Stroll tulee takasuoran jarrussa ohi (jos Bottas olisi pitänyt ns. optimilinjan mutkaan, vasemmalla), tai sitten näin eli optimoimalla mutkan ulostulonopeuden ja paremmalla renkaalla sai paremmat kyydit maalisuoralle.