Formula 1 - 2024 - 12 - Iso-Britannian GP

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6096

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4044
Nyt on pakko sanoa, että en yhtään tiedä, että mikä noilla reconnaissance kierroksilla tarkoitetaan. Tutustumiskierroksia?

Edit, mutta ennen kisaa nähtävästi, ei kisan aikana, niin sakko ihan oikein.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4348
Max rikkoi varikon nopeusrajoitusta kolme kertaa, mutta tuli vain sakot. Vaikka olikin pieniä ylityksiä, niin onko näistä sakkoja yleensä annettu? Viimeksi ainakin tuli 5s rankku kisan aikana ylinopeudesta.


https://www.gpblog.com/en/news/288170/verstappen-fined-by-fia-silverstone.html
Onhan tämä ennenkuulumatonta, harkosta sakkoa ja kisassa rankkua tämä ollut linja aiemmin..

Edit. Jos noi on ollut tosiaan prerace ylityksiä niin sitten linjan mukaan sakkoa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4044
Yllättävän monta kertaa ylittänyt, niin ei oikein ennen kisaa normaalisti ajetuillakaan selittyisi, mutta Maxille vaihdettiin lattia, niin olisiko joutunut ajelemaan sitten useampia sen takia. Yleensä kai pääsääntöisesti ajetaan se yksi ja gridille. Gridin läpi ei voi ajaa, kun siellä on autot ja henkilökunta jo paikalla, niin täytyy ajella varikon läpi joka tapauksessa, jos ajaa useampia.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4044
Piastrikin kierrosta ennen rengassesonkia sanoi, että tehdään vastakkain mitä Lando ja seuraavalla kierroksella, kun tuli sisään, niin ohjeistettiin pysymään ulkona. Oliko tuokin sitten ainakin osittain Piastrin oma päätös pysyä ulkona? Tallin olisi tosin pitänyt tietää paremmin, kun näki Maxin ajat ym.

Ensin kohdassa 10:10 varikolle jos Lando pysyy ulkona ja.10:25 eteenpäin pysytään itse ulkona.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4044
Aika moisen harppauksen Mese ottanut Miamin jälkeen pisteissä. Kaikki muut saaneet myös enemmän pisteitä alkukauden jälkipuoliskolla paitsi Alo, Checo ja Lerkki.
Pisteet ennen ja jälkeen Miamin GP:n
Kuva2.png
 

Liitetiedostot

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1993
Miamin jälkeen Red Bullilla on ollut nopein auto ehkä Itävallassa. Kertoo Verstappenin suorittamisesta omaa kieltään kun on edelleen eniten pisteitä kerännyt kuski Miamin jälkeen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5315
Eipä mitään kardinaali taktiikkamokiakaan Red Bull ole tehnyt. Samoin Mersu on pystynyt ulosmittaamaan potentiaalinsa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14855
Silverstonen 2024 kilpailu ei välttämättä ollut mikään kaikkien aikojen hienoin kisa sellaisenaan edes oikein Englannin Grand Prixinä, mutta kuten jo monien muiden asiantuntijoiden ja nimimerkkien toteamana tämä kilpailu oli hieno oman sukupolvensa mittakisa niin alkuna kuin loppuna tulevaan.

Sadekelin vuoksi pelkäsin taas yhtä punaisen lipun farssikisaa, mutta mitä vielä ja mukava oli pettyäkin!

Päivän ehdottomin sankari, voittaja Lewis Carl Hamilton oli melkoisen tunteikas mies eikä ihme uutena yhden tietyn kisaradan/paikkakunnan pääradan kisavoittajaennätysmiehenä.

Edellinen oikea voitto kun olisi tullut Interlagosiin 2022, mutta se sitten piti antaa kuin kohtalonivana ajoittaisen sateen vaivaamassa tämän vuoden Silverstonen kisassa vesivuotoon keskeyttäneelle George Russelille.

Sittemmin Hamilton ajoi kokonaisen viime vuoden ja melko suuren osan eli sen puolitoista täyttä kautta voitotta missään kilpailussa oikeasti ajatellen.

Ja tietenkin historian tapahtumien mentyä tähän hetkeen kuin meni tai ainakin tapahtumahetkeen asti Hamilton oli ollut voitotta Jeddah-Cornichesta/Corniche-Jeddahin kisasta 2021 lähtien.

Toisin kertoen ennen pitkää kolmen vuoden takaisesta Saudi-Arabian kisasta lähtien!

Hamiltonille viime vuoden voitottomuus oli outoa siksikin, että meno yleensä ellei melkein aina oli huonoimmillaankin kuin valovuosia edellä siitä synkimmästä mahdollisesta hetkessä Barcelonan parin vuoden takaisesta kisasta missä Hamilton oli jopa yksinkertaisesti tiimiradiossa täysin masentuneen vihaisena tuoda auton varikolle ja keskeyttää yksinkertaisen heikon kilpailuvauhdin takia.

Ei olisi ollut lajissa ensimmäinen kerta, mutta nykypäivän aivan liian heikon muistin omaavassa lajin mediavalokeilassa se olisi tuntunut kuin ensimmäiseltä koskaan siinä kohussa mikäli näin olisi käynyt.

Ansaittu voitto siis kun McLarenin kuljettajat Lando Norris ja Oscar Piastri tekivät taktisia virheitä tai sortuivat tallin painostuksen alla siinä missä Hamilton poikkeuksellisen kylmästi ja päättäväisesti päätti olla pysähtymättä käskyäkin vastaan.

Max Verstappenin suhteen kisa oli vastaavasti hyvin ristiriitainen ja hänkin poikkeuksellisesti vastoin täysin ajoittain ellei pahimmillaan täysin luupäisen maineessa olevana meni tallin painostuksesta varikolle käytännössä taktiseen virheeseen kisansa ja ehkä jopa varovaisen varauksella kisan voiton menettäen sen maksaneena.

Verstappenilla oli muutama muukin vähän isompi juttu tuolloin, mutta pienempänä paheena kuin mitä yleensä viimeisen kolmen vuoden aikana on ollut.

Yksi kieltämättä oli yllättävänkin koppava olemus keskellä Hamiltonin voittojuhlaa.

Verrattuna vaikka siihen, että ajoittain Norris oli pettynyt. Hyvin hyvin pettynyt, mutta sentään edes jokseenkin hienosti onnitteli Hamiltonia ja tarjosi isompaa istumapaikkaakin Hamiltonille taukohuonetiloissa.

Verstappen vähemmän yllättäen ei tarjonnut ja jälleen liukeni vähemmän yllättäen paikalta heti kun yhtään pystyi.

Saa se poika joskus uransa päätteeksi kiittää monia tahoja sitten joskus sikäli kuin muistaa ja varsinkin kolmen vuoden takaisen farssin kaikkiaan päättäneitä tuomareita hänen edukseen siitä, että on saanut lajissa nousta miksi on noussut!

Verstappenista tosin näinä päivinä jäi sellainen kuva tuolloin ellei tämä sitten tapahtunut sitten jossakin muussa kesän kisassa, että ajoiko jossakin vaiheessa Verstappen rajummin ulos jonkin viikonlopun aikana? Mikäli ei itse kisassa niin jossakin sessiossa siis pahoin?

Puhetta ja kohua on ainakin ollut välillä paljonkin tuosta vaikka mitään todella vakavaa ei olekaan sattunut tiettävästi.

Red Bullilta puuttuisi vielä sekin pisteeksi i:n päälle, että Verstappen jossakin kohtaa loukkaantuisi.

Piastri oli neljäs McLarenilla ja kieltämättä loppua kohti etäisemmän tuntuinen kaveri silloiseen lähiaikaan miettien mitään liian hyvää sijoitusta, palkintoa tai...

Voittoa.

George Russelin suhteen kisa oli hyvä ja palkinnot mahdollisia ennen keskeytystä.

Pierre Gaslyn osalta outoa oli, että kisaan hänelle välillä näytettiin muka radalle lähtöä ja välillä ei.

Huvikseen ajanotto sekoili jopa kisan nopeimmasta kierroksesta, mutta hyvä jos lähti koskaan radallekaan!

Vaihdelaatikkovaurio kun oli riittävä jo lähtöön ja itse kisaan ei päässyt oikein mukaan kun vaurio pahentui viaksi saakka.

Keskeytti siis ennen kuin järkevästi kisa oli alkanutkaan.

Yuki Tsunoda ajoi jälleen myös elintärkeän jäännöspisteen vaikka varikkomiehistö oli tuttuun tapaan mokata Racing Bullin osalta nekin pisteet.

Suututtaa nähdä moista kaiken hukkaan heittoa pisteiden suhteen heiltä aina kisasta toiseen piru vie!

Ivallisinta oli ehkä nähdä Williamsilla hetkeen parasta Logan Sargeantin ajoa yleensäkin melko hyvästä lähtöruudustakin kisaan lähteneenä ja jäädä jopa 9,7 sekunnin varikkopysähdyksen kärsineen tallikaverin eli Alexander Alex Albonin taakse silti pisteiden ulkopuolelle kun Albon pääsi vielä Tsunodan rengaskulumisesta hyötymään kun vähemmän yllättäen talli kieltäytyi päästämään Yukia vielä aikaisemmin varikolle kun mitä sitten lopulta kävi.

Siten Albon sai vielä peräti parikin pistettä vaikka kaikki näytti hyvinkin synkältä kertaalleen oikeastikin huonon varikkopysähdyksen takia.

Vertailuksi Tsunodan pysähdys oli myös joidenkin nykypäivän kiirepysähdysten ystävien mielestä huono eli 4,6 sekuntia, mutta sekin oli silti Albonia edellä melko reilusti.

Ja mikäli vain on oikeasti riittävän paljon yleensä etua suhteessa ajettaviin kuljettajiin niin ei esimerkiksi kilpailun vaikka riittävän suuressa johdossa ajaen nykypäivänäkään 5 sekunnin varikkopysähdys ole huono.

Vaikka mielellään se 3 sekunnin pysähdys olisikin parempi nopeampana, mutta aivan liian riskialttiina pysähdyksenä ajoittain ajatellen.

Carlos Sainz Junior saavutti myös Ferrarilla paljon, mutta yllättävän vähän taas kiitosta ansainneen kisan. Vähän enemmän rohkeutta tallilta niin Sainz Junior olisi voinut neljäs ellei peräti ehkä palkinnoillakin päivän kisassa silloin.

Voi moittiakin, mutta Charles Leclerciin verrattuna ajoi tuolloin silti paremmin huonoimmillaankin.

Voi vain kuvitella sontamyrskyn määrää mikäli Sainz Junior ajelisi noilla sijoilla millä välillä Leclerc on ajellut kaiken mennessä pieleen tällä kaudella!

Ja välillä sen parin vuoden takaisen, välillä viime vuoden puolellekin asti ylettyneen arvostelun/herjailun suhteen näin tuntui jääneen monelle päälle mielikuvissa ikään kuin Sainz Juniorin olemisesta se reilusti huonompi kuski niin olevinaan.

Ajoipa espanjalaisista puhuen se nuorempi, vielä hetken Maranellossa mukana olevan kuljettajan suhteen kisan nopeimman kierroksen.

Siitä tuli se mukava lisäpiste mitä ei aina huomata tai arvosteta.

Ellei sitten tietysti satu olemaan sen saaja mallia Max Verstappen tai sitten Lewis Hamilton.

Päivän muu ehdoton onnistuja tuolloin oli Nico Hülkenberg Haasilla vaikkakin lopuksi oli menettää Aston Martinin Lance Strollin suhteen puhuen pisteen omassa pistetaistossaan.

Fernando Alonso ajoi tuolloin vähän masentuneemmin vaikkakin hyökkäsi mikäli paikkoja oli niin tuttuun tyyliinsä.

Lopulta Aston Martinille hyvä kisa ponnettoman tuntuisella autolla tietyiltä osa-alueiltaan, mutta kun kilpailevat tallit heittävät pisteensä hukkaan niin mikäpä siinä, silloinhan niitä yleensä otetaan!

Eli sijat 6-8 menivät järjestyksessä Hülkenberg-Stroll-Alonso.

Suomen Valtteri Bottaksen menosta Sauberilla ei paljon jäänyt kerrottavaa kun vauhti ei vain Sauberilla riittänyt tuossa kisassa ja taktiset osastot sekoilivat molemmille kuskeille mitä sekoilivat niin kisa oli siinä myös Guanyu Zhoun osalta.

Hungaroringin mietteitä seuraavaksi vaikka ehkä tulen vielä katsoneeksi noita brittien ennätyksiä suhteessa kotikisaansa myös silloin kun säännöissä riittävän vanhaan aikaan (Näin heittona vaikka silloin 1950-luvulla kun eturivikäsitys oli erilainen.) oli vielä eri tavalla yleensäkin eturivi määritelty jolloin aina ei ollut vain kaksi kuljettajaa eturivissä vaan sai olla enemmän.

Myöhemmin tuli lajiin tietysti eturivipakkokin jolloin ellei muuta todella poikkeuksellisesti ollut nimetty niin eturivi on muodostunut kahdesta parhaasta kuljettajasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14855
Tätä toikkia kun nyt katselen niin otsikko on hieman hauskasti muuten kirjoitusvirheenä väärin ja kuin viime vuoden kilpailu eli 2023 Silverstonesta kun pitäisi puhua tämän vuoden kilpailusta eli 2024 Silverstonesta.

Sikäli kun kilpailu vielä keskustelua herättää ja mikä ettei herättäisi.

Tämäkin oli jatkumoa Hungaroringille ja Spa-Francorchampsiin.

PS. Nyt on toikin otsikkoa koskeva vuosikin päivitetty oikeaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös