Formula 1 - 2024 - 14 - Belgian GP

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Yhden stopin taktiikka kuitenkin huomattavasti nopeampi kuin kahden stopin, eikä muut juurikaan sitä yrittäneet. Kertonee osaltaan myös jotain.

Russellin oma vauhtihan ei niin kovin kova muuten ollut. Ilman tätä taktiikkaa olisi ollut jossain lähtöpaikkansa tasoisella sijalla 5-7.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1504
Yhden stopin taktiikka kuitenkin huomattavasti nopeampi kuin kahden stopin, eikä muut juurikaan sitä yrittäneet. Kertonee osaltaan myös jotain.

Russellin oma vauhtihan ei niin kovin kova muuten ollut. Ilman tätä taktiikkaa olisi ollut jossain lähtöpaikkansa tasoisella sijalla 5-7.
Alonso, Stroll, Magnussen ja Tsunoda selvisivät myös yhdellä stopilla.

En tiedä millä perustein vertailet kisavauhteja. Yhden stopin taktiikan vauhtia ei tietenkään voi kierrostasolla suoraan verrata sellaisiin ketkä vetävät lyhyempiä stinttejä. Jos tulet maaliin ykkösenä, niin silloin vauhtisi on ollut kisan nopeinta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Kuljettajan vastuulla on saada taktiikka toimimaan radalla ja selkeästi Russell osasi sen tehdä täydellisesti, kun oli ainoa yhden stopin mies kärkiporukassa ja vielä omasta aloitteestaan.

Jenson Buttonia on monasti ylistetty tämän päätöksestä vaihtaa aikaisessa vaiheessa kuivan kelin nakkeihin kuivuvalla radalla Kanadassa 2011, mutta vastaavat strategiset neronleimaukset kuivalla kelillä jäävät usein vähälle huomiolle.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Alonso, Stroll, Magnussen ja Tsunoda selvisivät myös yhdellä stopilla.

En tiedä millä perustein vertailet kisavauhteja. Yhden stopin taktiikan vauhtia ei tietenkään voi kierrostasolla suoraan verrata sellaisiin ketkä vetävät lyhyempiä stinttejä. Jos tulet maaliin ykkösenä, niin silloin vauhtisi on ollut kisan nopeinta.
Sittenhän se oli alusta saakka suunniteltu, eikä mitään yllättäviä muutoksia taktiikassa ollut kesken kisan?
Jos näin, niin sitten, mutta nyt annetaan ymmärtää, että ks päätös tapahtui kisan loppupuolella. Totta kai voi verrata siinä tilanteessa.
Se toisaalta laittaa tallin entistä oudompaan valoon tallikaverinsa nähden, jos oli suunniteltu ja jos ei ollut, nii vauhti ei nyt varsinaisesti ollut päätä huimaavaa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1504
Sittenhän se oli alusta saakka suunniteltu, eikä mitään yllättäviä muutoksia taktiikassa ollut kesken kisan?
Jos näin, niin sitten, mutta nyt annetaan ymmärtää, että ks päätös tapahtui kisan loppupuolella. Totta kai voi verrata siinä tilanteessa.
Se toisaalta laittaa tallin entistä oudompaan valoon tallikaverinsa nähden, jos oli suunniteltu ja jos ei ollut, nii vauhti ei nyt varsinaisesti ollut päätä huimaavaa.
Eiköhän Russell lähtökohtaisesti ollut kahden pysähdyksen taktiikalla, mutta hänellä kuten kaikilla muillakin oli vaihtoehtoja jo valmiiksi mietittynä. Span radalla yksi pysähdys on ilmiselvä vaihtoehtoinen taktiikka. Russellin vauhti, rengashallinta ja muiden taktiset valinnat suorastaan kutsuivat puoleensa yrittämään yhdellä pysähdyksellä sijoituksen nostamiseksi. Kuski ja talli olivat erinomaisesti hereillä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5252
Sittenhän se oli alusta saakka suunniteltu, eikä mitään yllättäviä muutoksia taktiikassa ollut kesken kisan?
Jos näin, niin sitten, mutta nyt annetaan ymmärtää, että ks päätös tapahtui kisan loppupuolella. Totta kai voi verrata siinä tilanteessa.
Se toisaalta laittaa tallin entistä oudompaan valoon tallikaverinsa nähden, jos oli suunniteltu ja jos ei ollut, nii vauhti ei nyt varsinaisesti ollut päätä huimaavaa.
Russell otti kierroksella 26/44 puheeksi yhden stopin joka ei ole kisan loppupuolella. Singaporessakin voi voittaa taktikoimalla mm. olemalla hidas. Kerrankin kun Russell ajaa älykkäästi eikä renkaat rakoille niin sitten "voitettiin" liian hitaasti. Tyypillistä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Russell otti kierroksella 26/44 puheeksi yhden stopin joka ei ole kisan loppupuolella. Singaporessakin voi voittaa taktikoimalla mm. olemalla hidas. Kerrankin kun Russell ajaa älykkäästi eikä renkaat rakoille niin sitten "voitettiin" liian hitaasti. Tyypillistä.
Ei kuitenkaan tee vauhdistaan yhtään parempaa silti.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5252
Ei kuitenkaan tee vauhdistaan yhtään parempaa silti.
Kahdella stopilla vauhti on luonnollisesti parempaa kuin yhdellä stopilla. Kyse on grand prix'stä, jossa voittaja ylittää maaliviivan ensimmäisenä eikä kenellä on kisan paras vauhti. Miten voi lajin dna unohtua samantien kun Russell tulee maaliin ensimmäisenä.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Kahdella stopilla vauhti on luonnollisesti parempaa kuin yhdellä stopilla. Kyse on grand prix'stä, jossa voittaja ylittää maaliviivan ensimmäisenä eikä kenellä on kisan paras vauhti. Miten voi lajin dna unohtua samantien kun Russell tulee maaliin ensimmäisenä.
Ai no sitten, ei kuitenkaan tee vauhdistaan yhtään nopeampaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Kahdella stopilla vauhti on luonnollisesti parempaa kuin yhdellä stopilla. Kyse on grand prix'stä, jossa voittaja ylittää maaliviivan ensimmäisenä eikä kenellä on kisan paras vauhti. Miten voi lajin dna unohtua samantien kun Russell tulee maaliin ensimmäisenä.
Nopein on se, kuka ylittää maaliviivan ensimmäisenä laillisella autolla. Nopein oli loppuen lopuksi 2. stoppia. Russellin taktiikkaa on turha jossitella, koska sijoitusta painavammalla autolla ei tiedetä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5252
Nopein on se, kuka ylittää maaliviivan ensimmäisenä laillisella autolla. Nopein oli loppuen lopuksi 2. stoppia. Russellin taktiikkaa on turha jossitella, koska sijoitusta painavammalla autolla ei tiedetä.
Hamilton oli kisan voittaja, ei nopein. FIA:n virallisissa tuloksissakin Russellilla nopein aika startista maaliin, mutta Hamilton peri voiton hylkäyksen myötä. Samalla tavalla Verstappen oli "laittomalla" moottorilla aika-ajojen nopein, mutta paalupaikan peri Leclerc.

Lähinnä tässä oli pointtina havainnollistaa kävyillä ja kepeillä mitä varikkotaktiikat tekevät kisavauhdille moottoriurheilun osakilpailuissa, jossa yritetään päästä maaliin ensimmäisenä.

 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Varikkotaktiikka muuttui kerrotun mukaan kuitenkin vasta puolen välin jälkeen. Sitä ennenkään ei ollut kovin nopea muihin kärkitallien autoihin verrattuna. Hyvä ajo jokatapauksessa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5252
Varikkotaktiikka muuttui kerrotun mukaan kuitenkin vasta puolen välin jälkeen. Sitä ennenkään ei ollut kovin nopea muihin kärkitallien autoihin verrattuna. Hyvä ajo jokatapauksessa.
Miksi olisi pitänyt takoa DRS-junassa renkaat rakoille? Osakilpailu sisältää varikkotaktiikoita, renkaiden ja bensan säästelyä ja se joka on ruutulipulla ensimmäisenä merkkaa. Perez veti kisan nopeimman kierroksen tuoreilla softeilla, mutta enpä lähtisi ylistämään tätä saavutusta.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1504
Russell teki kaiken oikein taktiikkaan nähden. Oli riittävän nopea ja piti paikkansa kärkiletkassa niin, ettei ero eteenpäin päässyt repsahtamaan. Ja olihan siellä myös onnistumisen kannalta kriittinen ohitus Perezistä.

Sitten kun muut poistuivat edeltä Russellin kisavauhti kärjessä oli ilmiömäisen hyvää huomioiden renkaiden ikä. Esim. kierroksella 31/44 Hamilton oli jo 7s päässä ja Piastri 10s päässä, mutta pääsivät Russellin kantaan vasta yllättävän myöhään.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Tyhmää keskustella voittaako kisan, jos ei ole nopein tms.
Kisan voittaa se, joka ajaa maaliin ensimmäisenä laillisella autolla, piste.
Tuntuu monelta unohtuvan, että Fykkösiä ei kisassa ajeta "hampaat irvessä", vaan aina sopivasti taktikoiden. Joko pitää säästää renkaita tai sitten bensaa. Jokus ajetaan jopa jonkun perässä eikä edes yritetä ohi (kuluteta renkaita liikaa), koska strategian takia tiedetään, että, kohta se tuosta häipyy varikolla jne jne.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Tyhmää keskustella voittaako kisan, jos ei ole nopein tms.
Kisan voittaa se, joka ajaa maaliin ensimmäisenä laillisella autolla, piste.
Tuntuu monelta unohtuvan, että Fykkösiä ei kisassa ajeta "hampaat irvessä", vaan aina sopivasti taktikoiden. Joko pitää säästää renkaita tai sitten bensaa. Jokus ajetaan jopa jonkun perässä eikä edes yritetä ohi (kuluteta renkaita liikaa), koska strategian takia tiedetään, että, kohta se tuosta häipyy varikolla jne jne.
Kun katsoo keskipakkaa, jossain vaiheessa ero venähtää 0.5s -> 4s, jonka jälkeen vauhtiero tasaantuu ja ero on 3-4s välillä. Hetken päästä taas kontissa kiinni.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Hamilton oli kisan voittaja, ei nopein. FIA:n virallisissa tuloksissakin Russellilla nopein aika startista maaliin, mutta Hamilton peri voiton hylkäyksen myötä. Samalla tavalla Verstappen oli "laittomalla" moottorilla aika-ajojen nopein, mutta paalupaikan peri Leclerc.

Lähinnä tässä oli pointtina havainnollistaa kävyillä ja kepeillä mitä varikkotaktiikat tekevät kisavauhdille moottoriurheilun osakilpailuissa, jossa yritetään päästä maaliin ensimmäisenä.

Shumacher oli kaudella 97 kauden toiseksi paras kuljettaja, muttei saavuttanut hopeaa. Jep.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5252
Shumacher oli kaudella 97 kauden toiseksi paras kuljettaja, muttei saavuttanut hopeaa. Jep.
Schumacher oli tod näk toiseksi paras kuljettaja, mutta ei saavuttanut mitään. Kuten ei saavuttanut Russellikaan Spassa mitään, mutta oli silti kisan parhaimpia.
 
Ylös