Formula 1 - 2024 - 21 - Sao Paulon GP (Brasilia)

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Elikkä mestaruus alkaa olemaan taputeltu. Maxille riittää 7-8 sijat lopuista kisoista noin suurinpiirtein landon voittaessa loput niin mestaruus varmistuu.
Näin äkkiä pyöriteltynä.
Eikä ole pelkoa että Lando tulisi kolmea voittamaan peräjälkeen, sen verran tänään rätti väpätti tositilanteissa. Taisi joka lähdössä tulla takkiin?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4204
Williamsit näyttää ratkaisevan mestaruuksia seinään ajelemalla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4204
Kaipa Meset saatetaan vielä hylätä, kun gridillä vaihdettiin vielä renkaanpaineita. Ei pitäisi olla muutakaan vaihtoehtoa oikeastaan, mutta aika erikoinen keli, niin saattaa mennä turvallisuusaspektien alle
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Kilpailu olisi ollut hyvin erilainen jos Colapinto ei olisi ajanut turva-auton takana seinään. Keli oli tuossa vaiheessa kirkastumassa ja kisaa olisi jatkettu turva-auton takaa, jolloin Alpinella ja Verstappenilla olisi ollut vanhat kuluneet välikelinrenkaat ja radalla erittäin paljon vettä. Uskaltaisin väittää, että Russel ja Norris olisi tulleet ohi melko helposti ja ne ketkä ei olleet käyneet varikolla olisi tultava varikolle ja täten pudonneet letkan hännille. Pienestä se on kiinni, tällä kertaa Colapinton täysin käsittämätön urpoilu turva-auton takana muutti kisan kulkua paljon.

Ihmettelen jos Colapintolle ei tule kilpailukieltoa kun turva-auton takana ajoi noin kovavauhtisen ulosajon. Nähdäkseni vaikka ajaa letkaa kiinni, pitää ajaa erittäin varovasti koska radalla voi olla vaara, kuten aiemmin kirjoitin niin samanlaisessa tilanteessa Biachi kuoli. Onneksi nyt ei ollut traktori vastassa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5059
Kilpailu olisi ollut hyvin erilainen jos Colapinto ei olisi ajanut turva-auton takana seinään. Keli oli tuossa vaiheessa kirkastumassa ja kisaa olisi jatkettu turva-auton takaa, jolloin Alpinella ja Verstappenilla olisi ollut vanhat kuluneet välikelinrenkaat ja radalla erittäin paljon vettä. Uskaltaisin väittää, että Russel ja Norris olisi tulleet ohi melko helposti ja ne ketkä ei olleet käyneet varikolla olisi tultava varikolle ja täten pudonneet letkan hännille. Pienestä se on kiinni, tällä kertaa Colapinton täysin käsittämätön urpoilu turva-auton takana muutti kisan kulkua paljon.

Ihmettelen jos Colapintolle ei tule kilpailukieltoa kun turva-auton takana ajoi noin kovavauhtisen ulosajon. Nähdäkseni vaikka ajaa letkaa kiinni, pitää ajaa erittäin varovasti koska radalla voi olla vaara, kuten aiemmin kirjoitin niin samanlaisessa tilanteessa Biachi kuoli. Onneksi nyt ei ollut traktori vastassa.
Silloin kun radalla rupeaa tarvitsemaan airoja niin pelurit pelaavat riskiä ja jäävät radalle odottamaan turva-autoa ja red flag, koska hyvin usein niin käy tuollaisissa olosuhteissa. Riski kannatti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15013
Olipa kisa Interlagosiin. Ja peräti vielä täydet pisteetkin saatiin. Päivän tuurihaukka/tuurihaukat osin kiitos munattomien tuomariapujen lienee palkintokolmikko kuka mitenkin miettien.

Yhtä munattomien tuomarien pelokkuuden ja taas kerran myös aivan naurettavan tallinsa eli Racing Bullin oman varikkotaktisen ajoituksen Yuki Tsunoda menetti nyt uransa ehkä varmimmista varmimman unelmapäivän tai edes sitä sivuavan suorituksen.

Tähän asti palkinto jäi muutamista, muutamista helvetin kymmenyksistä kiinni Abu Dhabissa kolme vuotta sitten tämän päivän ja osin kahdesti myös ohituksistaan huolimatta tuomariavustein voittoon päässeen Max Verstappenin maailmanmestaruuden varmistuksen yhteydessä. Tuolloin Tsunoda oli siis neljäs.

Mikäli vielä jotain toivoa olisi ollut kaiken jälkeen huippupäivään tai sitä lähelle tänään niin nk. Päivän Aivopieru-palkinnon kakkostilan ja varauksella jaetun voittajan pokaalin saaja Franco Colapinto kolaroi tuoden kisaan sitten punaiset liput.

Logan Sargeant eli tuttavallisemmin 'Kessu' ehkä oli huono, mutta hänkään ei kolaroinut turva-auton aikana sentään kisoissa!

Ja uutta Grosjeania tämä laji ei kaipaa yhtään. Willams-tallin mustan päivän kruunasi Alexander Alex Albonin sittenkin pääsemättömyys kisaan kun ei ollut taukoja riittävän alkuvaiheessa kisaa.

Ja kaikista naurettavinta on, että tämä Colapinto vielä muka on Red Bull-kuljettaja niin olevinaan puheissa!

On ollut kolareissa lyhyellä urallaan jo aiemminkin ja sekin kertoo paljon kaikkiaan tästä tapauksesta. Tai mikäli ehkä olen sitten joskus tulevassa väärässä niin todella, todella karmea moka silti Colapintolta. Colapintolle voisi antaa kehoituksen Mustakari-tyyliin, että ei kun autokouluun!

Muussa tapauksessa meillä voi ehkä olla käsissämme uusi Gaston Mazzacane tai sitten ehkä ylihehkutettuna tapauksena tietyin ehdoin muuan myös uransa hyvin aloittanut ja hirvittävästi tähtihetkien jälkeen jossain määrin taantunut Ricardo Zunino ja hänellä sentään epäonnea oikeastikin riitti Bernien kiusaamisista sitten puhumattakaan kerran.

Oliver 'Karhumies' Bearman myöskin pyöri välillä kuin eräs tietty marja siellä missä ei saisi pyöriä. Eikä tämäkään pentu paljoa itseäni vakuuta tällä menolla. Kyllä saisi vielä vuoden tai kaksi-kolmekin kasvaa vilttiketjussa alemmissa sarjoissa ajaen tai testipuolella. Ihan vaikka olisi kilpailutaktisia median valokeilapistenäyttöjä.

Lawsonin Liamillakin onnea oli ja jälleen kerran kaveri joissain oloissa saisi sapiskaa ja ilman aika-ajon oikein viime hetken hyötymisiä ei mukana olisi ollut, mutta sentään ei ihan niin pahoin mokannut missään vaiheessa viikonloppua toisin kuin Bearman ja Colapinto.

Nico Hülkenbergin hylkäys taas:

Seriously?! kuten muuan Brendon Hartley sanoi kerran.

Etenkin kun muutamia vastaavia temppuja on ollut historian varrella 'viime hetken/täpäränä sääntöjen rajamailla' eikä niistä ole samalla tapaa valitettu tai hylätty kuskeja. Muun muassa välillä ihan tähtimiehiä kuten Lewis Hamiltonia on uralla ehditty avustaa näin tai aina vedottu punaisen lipun kaaokseen hylkäämisen välttämiseksi.

Nähtiin tämäkin sitten aikaisemmin kuin vaikkapa Max Verstappenin ihan kunnon mustalla ulos liputtaminen kisasta hylkäyksineen päivineen.

Carlos Sainz Juniorillekin kieltämättä harmittava juttu kun niitä läheltä piti-juttuja oli ollut muutamankin eri kerran tulla ja kävi sitten kuten kävi. Lopetti ajamisen kun nyt ihan oikeasti jopa Hülkenbergiin nähden se hylkäys olisi mustalla lipulla tullut kun oli jo tilanne niin sellainen kuin oli keskeytyksen jälkeenkin sillä tavalla sitten mennen vielä radalle paluuta yrittämään!

No nyt ei ainakaan Hollannin TV:n selostajat pääse itkemään McLarenin ja brittien 'salaliitoista' MM-kilvan suhteen ties kuinka monetta kertaa viime aikojen lähetysten tapaan vaan nyt kaikki onkin kisan jälkeen tai lähelle loppua olevinaan niin muka 'laillista' ja 'hienoa' kilvanajoa.

Tsunoda oli lopulta seitsemäs. Onneksi sentään niin monien lukemattomien tahojen kokoaikaisesta kuittailuista ja ihme epäilyistä pysyi radalla varmaan Viaplayn selostajienkin harmiksi kun Lawson se siellä nurmikoilla ja ongelmissa oli tänä päivänä kisassa enemmän kuin Tsunoda yhteensäkään ja ilman erinäisiä seikkoja nyt olisi tullut se paljon, paljon kaivattu jättipotti, mutta nyt jäi käteen vain jonkinlainen puolipotti. Toivon mukaan suunta on tästä oikea eteenpäinkin.

Päivän naurettavin kuski samoin nk. Päivän Aivopieru-palkinnon ylivoimaisena voittajana oli Lance Stroll. Siitä sitten 'jarruviasta' huolimatta päätettiin toki tunnekuohuissa sitten hiekan kautta radalle päästä ajamaan lämmittelykierroksella!

Vähän toisella onnella Stroll olisi ehkä vielä päässyt kisaan jos olisi tullut jonkinlainen erillisen lähtöyrityksen nollaus ja kuin vain auto olisi ehditty muilla tapaa palauttaa varikolle ajoa varten.

Näin ei käynyt ja erittäin hyvä oikeastaan tämän ainoan kerran mielestäni mainiten näin.

Saa nähdä vielä päivänä loppua kohti, että mitenköhän oikein menetellään kisan alun erittäin surkuhupaisan liikennevalolähtöpelleilyn kanssa kun siellä oli sitä keltaista valoa ja silti niin kovin moni kuljettaja ajeli laittomilla valoilla miten ajeli.

Tosin keltainen valo ei ilman erillistä muuta syytä toki ole koskaan tässä lajissa ollut niin rangaistavaa kuin punaisia valoja vasten ajaminen.

Vaikka onhan niistäkin rangaistu tarpeen mukaan kovalla kädellä.

Yhtä tosin vähän vanhemman ajan linjauksella eräille muillekin väärään ruutuun ajaneillekin olisi tullut musta lippu tänään Nico Hülkenbergin seuraksi hylättyjen kuljettajien joukkoon ja lievempänä pyyntöjen/vetoomusten jälkeen ainakin minuutin aikasakkoja roimia kappalemääriä.

Alpine-talli kiittää varmasti tästäkin Racing Bull-tallia oikein kädestä pitäen. Ja lajituomarit voivat kirjaimellisesti minusta nähden joutua evätyksi tämän lajin kisoihin tuomitsemaan tulemisesta.

Voisin rumemmin asiasta puhua, mutta vitun vittu tätä Racing Bullin perseilyn ja Yuki Tsunodan epäonnen määrää kyllä taas kerran!

On ehkä parempi, että tauko tulee tarpeeseen ennen Las Vegasia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Verstappen teki Interlagosissa saman kuin mitä Kimi Räikkönen Suzukassa 2005. Eli voitto lähtöruudusta 17.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4204
Kuka kuuli Hamin radioviestinnän maalin jälkeen? Tuliko nyt mitta täyteen testinukkena pelleilyä?
Sanoi jotenkin, että sori, mutta jos oli vika kerta kun ajan, niin sori kun meni näin, mutta onnea teille.

Kuulostaa siltä, että nyt oli viimeinen pisara.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Kuka kuuli Hamin radioviestinnän maalin jälkeen? Tuliko nyt mitta täyteen testinukkena pelleilyä?
Sanoi jotenkin, että sori, mutta jos oli vika kerta kun ajan, niin sori kun meni näin, mutta onnea teille.

Kuulostaa siltä, että nyt oli viimeinen pisara.
Miksei kyse voi olla vain myös siitä, että 3 kisaa jäljellä ja nelossija tallimestaruudessa on aika lailla paras mihin on mahikset, niin ehkäpä Hamilton haluaisi ottaa pitemmän breikin ja latautua uuteen kauteen ja samalla Antonelli saisi muutaman kisan treeni ensi kaudelle. Mietin vaan että jos auton suorituskyky on tuota tasoa, niin onko hirveästi enään motia rämpiä noilla sijoilla.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
  • Consistent top-5 finishes:
    • For example, if Verstappen finishes 4th in two main races (12 points each) and earns one point for the fastest lap in one of those races, he would have exactly 25 points.
  • Combination of mid-tier finishes with one sprint point:
    • If Verstappen finishes 5th in all three main races (10 points each) and places in the top 8 in the sprint (adding 1-8 points), he could comfortably surpass the 24-point requirement.
  • One strong finish with additional points:
    • A single 2nd place finish in one Grand Prix race (18 points) combined with a 6th place in another race (8 points) would yield 26 points, enough to maintain his lead.

Tekoälyn tekemiä malleja miten max varmistaa mestaruuden.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15013
Tämän kilpailun tulokset kun kävi miten kävi niin Oscar Piastrin mestaruuden tavoittelu ajatuksella on ohi Interlagosin jälkeen.

Tosin Piastri on joutunut kauden mittaan tallimääräyksellä luovuttamaan Lando Norrisille usein pisteitään, mutta toisaalta väistämättä on itsekin hyötynyt tallimääräyksistä Norrisia vastaan.

Kaikkein kuohuttavammin uran ensivoitto tuli tallimääräyksellä aivan George Russellin tapaan muutoin paremmin ajanutta tallikaveriaan vastaan siinä vaiheessa kun tuli.

Ne menettämänsä pisteet voiton lisäksi Norris olisi ehdottomasti Hungaroringin kilpailusta tältä kesältä puhuen tarvinnut juuri tämän päivän kaltaista huonompaa kisaa varten.

Toki tilanne ei paljon Norrisin kannalta parempi olisi ollut mikäli olisikin jollain ihmeellä Charles Leclercin ohi päässytkin kisassa.

Tilanteen ollessa mitä on niin melkein täysin mestaruuskamppailu on siis vain enää Max Verstappenin ja Norrisin välinen juttu kun hyvin, hyvin ajatuksella ajatellen Charles Leclerc olisi vielä mukana, mutta pistekin Maxille mitenkään kauden kolmeen viimeiseen kisaan tai pienoiskilpailuun ja mikäli Leclerc ei siis pakkovoita kisoja putkeen (Voi voittaa, mutta varmasti ei voita siis putkeen eikä noin usein.) niin Leclercin mestaruushaave on ensi vuoden juttuja.

Mikäli ihan oikeasti sittenkään kun ollaan oikeasti vakavan äärellä Lewis Hamiltonin tullessa talliin.

On Leclerckin Ferrarilla saanut hyötyä paljon Carlos Sainz Juniorin epäonnesta kuten tallimääräyksistä Leclercin itsensä eduksi pysyäkseen mestaruuskamppailussa ja milloin ei tallimääräystä olisi annettukaan niin kieltämättä kovin harmittavan usein aina Sainz Juniorille on tuntunut sattuneen kaudella 'taktinen varikkopysähdys' ennen Leclerciä juuri häntä haittaavasti ja Leclerciä hyödyttäväksi.

Ja kumpikin ainakin osin eli Leclerc ja Verstappen ovat olleet ajoittain melkoisia tuurihaukkaluonnekuskeja.

Juuri tuosta syystä johtuen siis Verstappen ja Norris ovatkin ne kamppailijat mestaruudesta enää ja sinänsä hirveän paljon ei tarvita itsessään Maxin mestaruuteen.

Toki kaikki kuitenkin vieläkin on mahdollista. Ei toki tällä menolla enää liikaa ja paljon ei olisi asia toisin vaikka Max olisi ollut sen toinen tai kolmas ja muun muassa ilman peräti tuplastikin tulleita tuomariapuja tämän päivän kisassa olisi jäänyt voitotta tai joutunut ainakin mahdollisen voittonsa suhteen tekemään vielä enemmän töitä kun tekikään.

Ainoan varsinaisen virheen kisapäivänä Max taisi tehdä vain ensimmäisessä Esteban Oconin epäonnistuneen ohitusyrityksen yhteydessä turva-auton jälkeen, mutta siitähän pystyi tämä lajin kuuluisin nousukaspentu eräällä tapaa tarkentamaan ohitukseen tarvittavan välimatkan. Ja sitten kun vielä kävi kuten kävi niin toiste ei toki virhettä tehnyt hän sitten tällä kertaa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4204
Miksei kyse voi olla vain myös siitä, että 3 kisaa jäljellä ja nelossija tallimestaruudessa on aika lailla paras mihin on mahikset, niin ehkäpä Hamilton haluaisi ottaa pitemmän breikin ja latautua uuteen kauteen ja samalla Antonelli saisi muutaman kisan treeni ensi kaudelle. Mietin vaan että jos auton suorituskyky on tuota tasoa, niin onko hirveästi enään motia rämpiä noilla sijoilla.
Ehkä saa vielä jonkun muun speksin alle, kuin tämän, jolla ei kuivallakaan pysytä radalla, jos jatkaa, mutta oli kyllä sen kuuloinen viesti, että voi vaikka loppuakin pelleily.
Useamman kerran taas pyyteli julkisestikin ennen vkl, että saisi myös vanhan päivityksen ja ennen kisaa, että saisi aloittaa varikolta.
Taisi ottaa Totolla hieman koville, että vaihtaa kilpailijalle
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
Olipas kyllä outo sirkus tämä kisa, mutta Maxilta mieletön suoritus. On se omassa luokassaan kuskina. Ja Norris suli tilanteessa missä oli kaikki pedattu hänelle. Olisi toki ollut kiintoisaa että mestaruustaistelu olisi jäänyt vikaan kisaan eloon, mutta kyllä se käytännössä oli nyt tässä, ottaen Maxin varmuuden ja sen ettei Norris pysty hyödyntämään tarvittavalla teholla tilaisuuksiaan.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Olipas kyllä outo sirkus tämä kisa, mutta Maxilta mieletön suoritus. On se omassa luokassaan kuskina. Ja Norris suli tilanteessa missä oli kaikki pedattu hänelle. Olisi toki ollut kiintoisaa että mestaruustaistelu olisi jäänyt vikaan kisaan eloon, mutta kyllä se käytännössä oli nyt tässä, ottaen Maxin varmuuden ja sen ettei Norris pysty hyödyntämään tarvittavalla teholla tilaisuuksiaan.
Hmm voitto taisi ratketa siihen, etä mclaren ja mersu kutsui just ennen kisan keskeytystä molemmat renkaiden vaihtoon kun sade yltyi ja kärkipaikat meni siinä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
miten pitkään tuomaristo miettii niitä Mersun ja lähtöruudukon 4 ekan rankkuja. Tulee pitkä ilta odottaessa päätöksiä.
10sek rangaistus muuttaisi marginaalisesti lopputuloksia. Ocon ja Gasly vaihtaisivat paikkaa, Leclerc nousee russelin ohi 4. ja Tsunoda putoaa takaisin Piastrin taakse. Landon sijoitus ei muuttuisi.
Toisaalta Russelilla myös se toinen rankku renkaista tutkinnassa
Edit: kuuleminen alkoi klo 22:30
Norris, Russel, Tsunoda ja Lawson - ei Ocon kuten yllä kirjoitin
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4204
Ne renkaat on tekninen rikkomus ja siitä pitäisi automaattisesti tulla hylky.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Olipa muuten yllättävää huomata että Jonathan Weatley on edelleen mukana Red Bullin ratatoiminnoissa vaikka siirtyy Audille
 
Ylös