Formula 1 - 2024 - 21 - Sao Paulon GP (Brasilia)

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Ei ole siis Valen pisteet edes tiukassa 😆
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Rengaspainepäätös tuli ja ei sanktiota, tai 5000 sakko, mutta erikseen sanotaan, että jatkossa ei saa näin tehdä. Hylkyhän se olisi pitänyt olla automaattisesti. Sakko on tosi outo rangaistus teknisestä rikkeestä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Saas nähdä, että onko starttikin ilman sanktiota.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Sainz sai nuhtelun kun oli koettanut käynnistää autoa kun ratavirkailijat olivat jo siinä kiinni
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Saas nähdä, että onko starttikin ilman sanktiota.
periaatteessa, Norris ja Russel savati 5000€ sakon ja nuhtelun, muut tutkinnan alla olleet ei mitään.
Aika olematon tuomio, kun vertaa että Lawson sai 10sek kun osui toisen auton perään mutta pyörähti itse.
vastaisuudessa jos varikon portilla palaa punainen valo niin sen huomioimatta jättäminen on vissii sama 5000€ sakon arvoinen?
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Ei voi kiistää etteikö Alpinet toiminut hyvin sadekelillä, mutta olipa todella kovat ajosuoritukset molemmilta! Gaslyn lähtöpaikka ei ollut kovin häävi; nämä ovat niitä tilanteita missä keskikastin sankarit pääsevät loistamaan, jos hermot kestävät ja ballseja löytyy.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5257
Rengaspainepäätös tuli ja ei sanktiota, tai 5000 sakko, mutta erikseen sanotaan, että jatkossa ei saa näin tehdä. Hylkyhän se olisi pitänyt olla automaattisesti. Sakko on tosi outo rangaistus teknisestä rikkeestä.
Sekä Norris pelkkiä hilusia rikesakkoon. Kaikki kolme Hamilton, Russell ja Norris brittiläisiä
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Sekä Norris pelkkiä hilusia rikesakkoon. Kaikki kolme Hamilton, Russell ja Norris brittiläisiä
Aika järjettömiä päätöksiä nyt tuomareilta. Linja katosi täysin ja muuttui läpsyttelyksi.

Rengaspaineasiasta olisi pitänyt tulla hylky. Tuosta starttiasiasta en oikein tiedä, että mitä olisi pitänyt antaa, mutta itselle tuli pidempi aikasakko ensiksi mieleen, tai vaihtoehtoisesti ei mitään kilpailullista rangaistusta, kun en ihan tarkkaan tiedä, että oliko kisa käytännössä edes alkanut vielä, kun startti keskeytettiin.

Pitäisi olla vakiotuomarit, jotka eivät olisi mitään sätkynukkeja mihinkään suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Colalta karmea viikonloppu pari kertaa auto paloiksi, eikä muutenkaan suksi luistanut oikein missään kohtaa, vaikks rookia onkin. Jos oli jotain neuvotteluita käynnissä, niin ei varmasti auttanut asiaa.

Williamsilla muutenkin kallis viikonloppu, kun Albonkin tuhosi kiesinsä kokonaan, Alpine taisi tulla pisteissä ohi ja viedä pisterahat. Ei varmaan kaukana ole budjettikattokaan ja jos se sattuu ylittymään, niin lisää kättä taskuun taas
 

gianluigi

Active member
Liittynyt
17.12.2023
Viestit
25
Hieno ja värikäs kisa.
Verstappen näytti jälleen mistä puusta on veistetty. Loistava ajo, hiukan onneakin Maxilla oli mukana varikkokäyntien suhteen ja/tai hyvää taktikointia.
Alpine-kuskeilta upea kisa myös.
Bottaksella oli nyt paikka ottaa pisteitä, mutta hän ei ole koskaan ollut hyvä sadekelin kuski, eikä ollut nytkään. Jäi jopa neljä sekuntia kierroksella kärjelle.
Hamiltonin kitinä ei yllättänyt, etenkin kun tallikaveri ajoi kärjen tuntumassa.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Colapinto aiheutti melko ison vaaratilanteen turva-auton ollessa radalla, että ihmettelen jos säännöissä tuollaista varomattomuutta ei ole sanktioitu. Jos ajat turva-auton takana kovavauhtisen ulosajon niin sehän on käytännössä sama asia kuin Jules Bianchi ajoi keltaisilla lipuilla ulos suoraan traktorin alle ja kuoli. Turva-autotilanteessa koko radalla on keltaisten lippujen "säännöt" voimassa eli varovaisuutta on noudatettava ja taattava ratahenkilöstölle turvallinen työskentely vaikka ei olisi autoletkassa vaan ajamassa sitä kiinni.

Vai meneekö säännöt niin, että turva-auto kerää ensin letkan kasaan minkä jälkeen radalle päästetään työntekijät? Entäs jos tällöin joku menee varikolle ja ajaa sen jälkeen letkaa kiinni vastaavasti kovalla vauhdilla ja vetää pihalle? Vai onko varikko aina suljettu turva-auton aikana?

Ihmettelen jos Colapinton kolarista ei tule useamman kilpailun bannia.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6249
Colapinto aiheutti melko ison vaaratilanteen turva-auton ollessa radalla, että ihmettelen jos säännöissä tuollaista varomattomuutta ei ole sanktioitu. Jos ajat turva-auton takana kovavauhtisen ulosajon niin sehän on käytännössä sama asia kuin Jules Bianchi ajoi keltaisilla lipuilla ulos suoraan traktorin alle ja kuoli. Turva-autotilanteessa koko radalla on keltaisten lippujen "säännöt" voimassa eli varovaisuutta on noudatettava ja taattava ratahenkilöstölle turvallinen työskentely vaikka ei olisi autoletkassa vaan ajamassa sitä kiinni.

Vai meneekö säännöt niin, että turva-auto kerää ensin letkan kasaan minkä jälkeen radalle päästetään työntekijät? Entäs jos tällöin joku menee varikolle ja ajaa sen jälkeen letkaa kiinni vastaavasti kovalla vauhdilla ja vetää pihalle? Vai onko varikko aina suljettu turva-auton aikana?

Ihmettelen jos Colapinton kolarista ei tule useamman kilpailun bannia.
Jos Colapinto on ajellut ihan deltan mukaan, niin ei kai häntä mistään voi rangaista, vaan pelkästään naureskellaan töhöilystä. Onhan tässä lähihistoriassa turva-auton aikana kolistellut ainakin Grosjean ja Russell, ja varmaan muitakin joita en nyt muista, eikä heillekään mitään tullut.
 

gianluigi

Active member
Liittynyt
17.12.2023
Viestit
25
Jos Colapinto on ajellut ihan deltan mukaan, niin ei kai häntä mistään voi rangaista, vaan pelkästään naureskellaan töhöilystä. Onhan tässä lähihistoriassa turva-auton aikana kolistellut ainakin Grosjean ja Russell, ja varmaan muitakin joita en nyt muista, eikä heillekään mitään tullut.
Esim. Bottas pyörähti aikanaan Kiinassa märällä radalla turva-auton takana, eikä siitä mitään rankkua tullut.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Olihan se viihdyttävää, mutta ei oikein kilvanajoa. Varsinkin kun oli sprinttiviikonloppu, niin autot eivät toimineet kehnoilla säädöillä juuri kenelläkään, niin oli enemmän ja vähemmän sekoilua koko kisa
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Jos Colapinto on ajellut ihan deltan mukaan, niin ei kai häntä mistään voi rangaista, vaan pelkästään naureskellaan töhöilystä. Onhan tässä lähihistoriassa turva-auton aikana kolistellut ainakin Grosjean ja Russell, ja varmaan muitakin joita en nyt muista, eikä heillekään mitään tullut.
Mick Imolassa 2021 veti kaiteisiin turva-auton takana.

En usko kanssa, että Colapintolle tulee mitään, ellei ole delta-rikkomuksia. Mihin en kyllä usko, niin tarkasti niitä seurataan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Mick Imolassa 2021 veti kaiteisiin turva-auton takana.

En usko kanssa, että Colapintolle tulee mitään, ellei ole delta-rikkomuksia. Mihin en kyllä usko, niin tarkasti niitä seurataan.
Tuskin tulee, mutta pitäisi tulla. Turva-autohan on juuri sitä varten, että tilanne rauhoitetaan. Nyt Colapinto (ja aiemmin muut) aiheuttivat vaaratilanteen, jonka seuraukset eri kohdassa rataa olisi voinut ollaa luokkaa Bianchi.

Voiko ratahenkilökunta olla kaiteiden sisäpuolella turva-auton aikana?
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Tuskin tulee, mutta pitäisi tulla. Turva-autohan on juuri sitä varten, että tilanne rauhoitetaan. Nyt Colapinto (ja aiemmin muut) aiheuttivat vaaratilanteen, jonka seuraukset eri kohdassa rataa olisi voinut ollaa luokkaa Bianchi.

Voiko ratahenkilökunta olla kaiteiden sisäpuolella turva-auton aikana?
En tiedä voisiko yksi ratkaisu olla niin, että sektori missä onnettomuus on tapahtunut ja missä ratahenkilökuntaa paikalla, pitäisi körötellä nopeusrajoittimella tai todella todella alhaisella deltalla.

Sitten ns. onnettomuudesta puhtaat sektorit voisivat olla nykyisen mukaan. Jos siellä vetää seinään, ei ratahenkilökunta ole kuitenkaan vaarassa.
 
Ylös