Formula 1 - 2024 - 22 - Las Vegasin GP (Yhdysvallat)

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Minkähän vuoksi Carlos Sainz välttyi rangaistukselta, vaikka ylitti varikkoviivan selkeästi? Niistä on tullut kyllä sanktioita viime vuosina, kuten Kimi Räikkösen osalta hänen ajaessaan Alfa Romeolla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4226
Kyllä mä näen, että Mersu ja Red Bull oli ihan oikealla (isommalla) takasiivellä liikenteessä.
Leclerc pääsi yrittämään alussa Ykän haastoa, paremman suorannopeuden kera, mutta tuhosi samalla Ripellit. Max ajoi täysin riskittömästi ja varmasti mestaruuteen ilman mitään rengasongelmia.

No seuraava kisa on taas lämpimässä ja tallimestaruus pelissä edelleen. Nouseeko samalla McLaren kuin Penis-lintu tuhkasta? Max ajaa varmasti taas täysillä kun mestaruus plakkarissa ja rapeli nukuttu pois.
Autot näytti ihan hyviltä kaikilla näillä. Checoa ei paljoa tosin kuvissa näkynyt, mutta kolme muuta. Ja kun auto oli ajettava, niin Ham oli radan nopein koko kisamitalla, kunnes kumit oli nähneet parhaat aikamsa. Mäkki taisi taas kärsiä eniten kylmästä ja Maxilla ei se kuuluisa hanska töysin riittänyt, kun auto ei ollut ihan samassa iskussa, kuin viime vkl, riitti kuitenkin hyvin tämäkin.

Russellilta oli hieno puolustus Lerkkiä vastaan ja sai kerrankin pidettyä renkaat myös kunnossa, josta pointsit. Hyvä ajo tältä, ei varmaan kellään moitetta kisasta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5098
Ja kun auto oli ajettava, niin Ham oli radan nopein koko kisamitalla, kunnes kumit oli nähneet parhaat aikamsa.
En vetäisi tuosta muuta johtopäätöstä kuin että Hamilton laittoi lopussa all-in ja ajoi aika-ajoja väärässä sessiossa kun sillä ei ollut merkitystä. Russellilla ei ollut oikeastaan syytäkään repiä keulilla. Ilman Hamiltonin munimista aika-ajoissa, Mersujen välillä olisi tullut tiukkakin matsi voitosta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Maxilla ei se kuuluisa hanska töysin riittänyt, kun auto ei ollut ihan samassa iskussa, kuin viime vkl, riitti kuitenkin hyvin tämäkin.
Maxi ei missään vaiheessa ajanut kuin Landoa vastaan. Piti renkaat hengissä ja homma oli hanskassa ihan koko kisan. Ajoi erittäin järkevän kisan ja otti omansa pois kuleksimasta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4226
En vetäisi tuosta muuta johtopäätöstä kuin että Hamilton laittoi lopussa all-in ja ajoi aika-ajoja väärässä sessiossa kun sillä ei ollut merkitystä. Russellilla ei ollut oikeastaan syytäkään repiä keulilla. Ilman Hamiltonin munimista aika-ajoissa, Mersujen välillä olisi tullut tiukkakin matsi voitosta.
Inssi kuitenkin patisti useampaan kertaan painamaan kaasua, mutta Hamin renkaat vissiin loppui siihen 7 sekunnin kohdille
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
506
No nyt oli Verstappenilta kypsää ja järkevää ajoa. Ei draamaa, ehkä vähän tylsää menoa, mutta toimivaa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2795
Närmmä muutkin nukkuin kuin Ferrari. Liian pitkä ilta eilen Vegasissa?
Tämä oli kyllä sikäli hämmentävä, että luulisi että olisi vähemmän hävinnyt kun olisi vaan odotellut boksissa sen aikaa että ukot löytää paikalle verrattuna tuohon ylimääräiseen läpiajoon..
 

SweetSuite

Well-known member
Liittynyt
5.9.2009
Viestit
279
Milloinkas viimeksi kuskimestaruuden voittanut talli on jäänyt kärkikaksikon ulkopuolelle tallipisteissä? Keke ja Williams?
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6387
Ferrarilla kiehuu. Ilmeisesti leclerc ei ole kauhean tyytyväinen sainzin touhuihin. Nyt kuuleman loppuu nyt tiimipelaaminen.

Ai että. Ens kaudella kun Hamilton tulee, niin Hamilton on tuskin yhtään suopeampi ja omaa kovemman statuksen niin kasassahan on poppariosaston draamaa mahdollisesti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ferrarilla kiehuu. Ilmeisesti leclerc ei ole kauhean tyytyväinen sainzin touhuihin. Nyt kuuleman loppuu nyt tiimipelaaminen.

Ai että. Ens kaudella kun Hamilton tulee, niin Hamilton on tuskin yhtään suopeampi ja omaa kovemman statuksen niin kasassahan on poppariosaston draamaa mahdollisesti.
Kuten jo Ferrari-puolelle kirjoitin niin:

''On kyllä Leclerc itsekin saanut noita hyötyjä ja välillä aika anteeksi antamattomankin suurella edulla Carlos Sainz Junioria vastaan perin samanlaisissa tilanteissa näinä vuosina joten en hänenä kyllä tuosta olisi paljon valittanut.

Mutta mitäpä voi häneltä muuta odottaa. Parempi on todistaa 'maineensa' sitten Hamiltonia vastaan ensi vuonna tai vuosille.''

Sellaisia mietin itse tästä asiasta ja mitä nuo ulostulot antaa ymmärtää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Mikä talli hyötyy kylmästä ilmasta?
Vaikka tämä reilusti jälkikäteen tulee niin enimmäkseen samaa kuin mitä jo Bjohnson kertoi.

Lisäksi omalta puoleltani kylmä ilma tietysti viilentää konepuolta ja samoin tietyin ehdoin rengastyypistä puhuen tietenkin eri renkaille kylmä ilma sopii myös hyvin.

Lisäksi tähän vertailua vielä omasta puolestani vanhemmilta päiviltä:

Aiemmin vanhempina päivinä varsinkin lämpötiloilla oli paljonkin omanlaistaan merkitystään siinä, että miten renkaat sitten käyttäytyivät ja kumpaan keliin ne 'tyyppirenkaina' paremmin sopivat.

Vanhempina päivinä koville renkaille sopi kuuma, aurinkoinen ja paahtava keli kun taas pehmeille renkaille vastaavasti silloin semmoinen Suomen leppoista kesäsäätä tai kevätsäätä vastaava leppoisa aavistuksen pilvinen ja jonkin verran ehkä tuuleva keli kuitenkin ilman sadetta. Jonkin verran aurinkoa ja lämpöä ilman muuta myös pehmeät renkaat tarvitsivat silloinkin. Ja liika kylmyys oli niillekin liikaa.

Ainoa kerta milloin näin huvittuneesti vaikka vuoden 1992 Andrea Modan älynväläyksen huipentumatemppua ajattaa vaikkapa sadekelinrenkailla kuivalla radalla olisi voinut tehdä niin olisi sekin järjettömyys ollut parempi suorittaa sellaisissa aivan mahdollisimman niin viileissä keliolosuhteissa kuin muuten mahdollista ja sitten tietysti toivoa siltikin oikeasti sitä sadetta!

Sadekelinrenkaat ainakin Goodyearin aikoina kun oli aina suunniteltu tietenkin sateelle, mutta myös hätätapauksessa vähäsateisessa kelissä tai kuivuvalla radalla ajamiseen aina mitä mahdollisimman kylmään radan lämpötilaan sen kuitenkaan ihan olematta lumen tai jään peitossa.

Ja osin ihan hetken verran niilläkin pystyi ajamaan kuivallakin radalla kunhan vain se yleiskeli olisi ollut siihen riittävän kylmä ja tuulinen. Ja ei missään nimessä Andrea Moda-tyyliin missään lämpökelissä kuin miten poloiselle Perry McCarthylle silloin sattui käymään.

Tosin niilläkin oli paikkansa ja vaaransa silloin kuin vaikkapa testikaudella oltiin ihan liian kylmällä radalla liikkeellä aikaan jolloin oli vaikka nk. Mustaa Jäätä liikkeellä.

Silverstonessa 1994 testikaudella oli kieltämättä melkoisen kylmää ja JJ Lehdon onnettomuuspäivänäkin sinne mentiin sellaisessa kelissä yrittämään milloin ei olisi saanut yrittää.
 
Ylös