Mikä talli hyötyy kylmästä ilmasta?
Vaikka tämä reilusti jälkikäteen tulee niin enimmäkseen samaa kuin mitä jo Bjohnson kertoi.
Lisäksi omalta puoleltani kylmä ilma tietysti viilentää konepuolta ja samoin tietyin ehdoin rengastyypistä puhuen tietenkin eri renkaille kylmä ilma sopii myös hyvin.
Lisäksi tähän vertailua vielä omasta puolestani vanhemmilta päiviltä:
Aiemmin vanhempina päivinä varsinkin lämpötiloilla oli paljonkin omanlaistaan merkitystään siinä, että miten renkaat sitten käyttäytyivät ja kumpaan keliin ne 'tyyppirenkaina' paremmin sopivat.
Vanhempina päivinä koville renkaille sopi kuuma, aurinkoinen ja paahtava keli kun taas pehmeille renkaille vastaavasti silloin semmoinen Suomen leppoista kesäsäätä tai kevätsäätä vastaava leppoisa aavistuksen pilvinen ja jonkin verran ehkä tuuleva keli kuitenkin ilman sadetta. Jonkin verran aurinkoa ja lämpöä ilman muuta myös pehmeät renkaat tarvitsivat silloinkin. Ja liika kylmyys oli niillekin liikaa.
Ainoa kerta milloin näin huvittuneesti vaikka vuoden 1992 Andrea Modan älynväläyksen huipentumatemppua ajattaa vaikkapa sadekelinrenkailla kuivalla radalla olisi voinut tehdä niin olisi sekin järjettömyys ollut parempi suorittaa sellaisissa aivan mahdollisimman niin viileissä keliolosuhteissa kuin muuten mahdollista ja sitten tietysti toivoa siltikin oikeasti sitä sadetta!
Sadekelinrenkaat ainakin Goodyearin aikoina kun oli aina suunniteltu tietenkin sateelle, mutta myös hätätapauksessa vähäsateisessa kelissä tai kuivuvalla radalla ajamiseen aina mitä mahdollisimman kylmään radan lämpötilaan sen kuitenkaan ihan olematta lumen tai jään peitossa.
Ja osin ihan hetken verran niilläkin pystyi ajamaan kuivallakin radalla kunhan vain se yleiskeli olisi ollut siihen riittävän kylmä ja tuulinen. Ja ei missään nimessä Andrea Moda-tyyliin missään lämpökelissä kuin miten poloiselle Perry McCarthylle silloin sattui käymään.
Tosin niilläkin oli paikkansa ja vaaransa silloin kuin vaikkapa testikaudella oltiin ihan liian kylmällä radalla liikkeellä aikaan jolloin oli vaikka nk. Mustaa Jäätä liikkeellä.
Silverstonessa 1994 testikaudella oli kieltämättä melkoisen kylmää ja JJ Lehdon onnettomuuspäivänäkin sinne mentiin sellaisessa kelissä yrittämään milloin ei olisi saanut yrittää.