Formula 1 - 2024 - 6 - Miamin GP (Yhdysvallat)

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4365
Mitä tapahtui Verstappenille turva-auton jälkeen? Onko Mclaren uusi Red Bull puhtaassa ilmassa? Aika hyvät päivitykset Mclarenilla, niitä taisi ollakin melkoinen määrä. Toivottavasti haastavat Verstappenia loppukaudenkin.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2600
Alkaakohan Red Bullin ylivoima hiljalleen osoittaa hiipumisen merkkejä vai oliko vaan yksittäinen kauneusvirhe.. Vähän tuuria vaati Landon voitto, mutta oli kyllä todella vakuuttavan näköistä kyyti jo ensimmäisellä stintilläkin heti kun pääsi vapaasti ajamaan. Eikä Maxikaan alussa päässyt Piastria ja kumppaneita juuri karkuun.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4365
Alkaakohan Red Bullin ylivoima hiljalleen osoittaa hiipumisen merkkejä vai oliko vaan yksittäinen kauneusvirhe.. Vähän tuuria vaati Landon voitto, mutta oli kyllä todella vakuuttavan näköistä kyyti jo ensimmäisellä stintilläkin heti kun pääsi vapaasti ajamaan. Eikä Maxikaan alussa päässyt Piastria ja kumppaneita juuri karkuun.
Jokos sen Neweyn lähtö vaikuttaa...
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3112
Sijainti
F1-fanikatsomo
Alkaakohan Red Bullin ylivoima hiljalleen osoittaa hiipumisen merkkejä vai oliko vaan yksittäinen kauneusvirhe.. Vähän tuuria vaati Landon voitto, mutta oli kyllä todella vakuuttavan näköistä kyyti jo ensimmäisellä stintilläkin heti kun pääsi vapaasti ajamaan. Eikä Maxikaan alussa päässyt Piastria ja kumppaneita juuri karkuun.
Max & RB ei ole mitenkään loistanut koko viikonlopun aikana. Molemmissa aika-ajoissa vain niukasti nopeampi ja Sprintissä ero oli parin sekunnin luokkaa.
Kun tarkastelee kauden ekaa neljännestä (jo 1/4 kaudesta mennyt 😳) niin se on ollut hyvin suora jatkumo edellisen kauden päätökseen. 9 muuta tallia ovat ottaneet RB etumatkaa kiinni ja kärjessä alkaa olla todella tasaista McLaren, Ferrari ja RB kesken. Myös VCARB on jatkanut samaa nousua jonka aloitti edellisen kauden viimeisellä neljänneksellä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3471
Mäkki on kertonut, että tämän radan piti sopia heikoiten heille, niin toivottavasti nähdään jatkossakin vastaavaa.

Sainz saanut rankun ja putosi sijan
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3973
Jännä katsoa, kumpi brittinuorukaisista Russell vaiko Norris saavuttaa urallaan enemmän.

Norriksen voiton vuoksi tällä hetkellä tasoissa, tosin Norriksella enemmän podiumeja.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3471
Jännä katsoa, kumpi brittinuorukaisista Russell vaiko Norris saavuttaa urallaan enemmän.

Norriksen voiton vuoksi tällä hetkellä tasoissa, tosin Norriksella enemmän podiumeja.
Itsellä veikkaus Landon hyväksi 10:1 kertoimella. Tietysti saavutukset riippuvat autosta, mutta tasaisuus, vauhti ja virheettömyys on mielestäni tuossa suhteessa ollut vähintään koko ajan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4365
Itsellä veikkaus Landon hyväksi 10:1 kertoimella. Tietysti saavutukset riippuvat autosta, mutta tasaisuus, vauhti ja virheettömyys on mielestäni tuossa suhteessa ollut vähintään koko ajan.
Hyvät kertoimet, Norris todennäköisesti 10 kertaa parempi kuin Russell. No, postaajan ja Russellin yhdistelmällä tämä ei ole mikään ihme. Anyways, Norris ja virheettömyys ei ihan pidä paikkaansa. Joo ehkä ajelee vähemmän seinille kuin Russell, mutta juuri Kiinassahan hän suli paalulta ensimmäisessä mutkassa. Uralta on myös muitakin esimerkkejä sulamisesta mitä lähempänä kärkeä on tultu. Luulen tämän kuitenkin avanneen ketsuppipurkkia ja apinan tippuneen niskasta ja jatkossa nähdään entistä kovempaa Norrista.
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
139
Onko tuosta +10s Magnussenille aiheellinen? Kuinka paljon enemmän Magnussenin olisi pitänyt olla rinnalla, että on oikeutettu sisälinjaan? Seuraava mutka on pitkä oikea ja sisälläpuolella oleva saa sijoituksen itselleen.
Screenshot_20240506-115252_YouTube.jpg
 

hiiri

Well-known member
Liittynyt
22.10.2022
Viestit
112
Onko tuosta +10s Magnussenille aiheellinen? Kuinka paljon enemmän Magnussenin olisi pitänyt olla rinnalla, että on oikeutettu sisälinjaan? Seuraava mutka on pitkä oikea ja sisälläpuolella oleva saa sijoituksen itselleen.
Näytä liitetiedosto 4713
Vähän samaa ihmettelin. Toisaalla taas shikaanissa ei oltu liian tarkkoja. Tästä ehkä tutkinta kolarin takia mutta olisi voinut jättää rankun antamattakin. Kumpikaan ei juuri hyötynyt.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4365
Onko tuosta +10s Magnussenille aiheellinen? Kuinka paljon enemmän Magnussenin olisi pitänyt olla rinnalla, että on oikeutettu sisälinjaan? Seuraava mutka on pitkä oikea ja sisälläpuolella oleva saa sijoituksen itselleen.
Näytä liitetiedosto 4713
Tuomaristolta tuli lihasmuistista penaltyt Kmagille. Ehkä Alonson olisi pitänyt ottaa Kmag mukaan presidentin puheille, ehkä siellä on myös Tanskan vastaista porukkaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8590
Sijainti
Vantaa
Onko tuosta +10s Magnussenille aiheellinen? Kuinka paljon enemmän Magnussenin olisi pitänyt olla rinnalla, että on oikeutettu sisälinjaan? Seuraava mutka on pitkä oikea ja sisälläpuolella oleva saa sijoituksen itselleen.
Näytä liitetiedosto 4713
Itsekin yllätyin, että Magnussen sai rankkua. Olisiko katsottu kokonaisuutta pääsuoralta tähän pisteeseen. Itse en muista miten tilanne eteni.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1019
Minun silmään tuo myös näytti Sargeantin virheeltä kun Magnusen oli selvästi rinnalla, eikä vain hetkellisesti työntänyt keulaa taka-akselin tasalle. Magnusenilla olisi ollut vaihtoehtona nostaa jos epäilee, ettei Sargeant ole havainnut häntä, mutta ei mitään velvoitetta. Sargeantin virhe kun leikkasi sisämutkassa olevan auton päälle.

Samoin ihmettelen, miten tuomariston mielestä Piastrin puolustaminen Sainzia vastaan oli ok olikohan mutkassa 11. Tulkinta mahdollistaa sen, että puolustava auto sulkee sisälinjan ja pakottaa ohittavan ulkopuolelle. Tämän jälkeen jättää jarrutuksen niin myöhälle, että ajattaa ohittavan ulos radalta. Mihin on kadonnut tulkinta, että auton verran pitää jättää rinnalla olevalle tilaa tällaisessa nopeassa ja väljässä mutkassa? Neulansilmät ja shikaanit on siinä mielessä erilaisia, että joskus tila loppuu kesken normaalilla ajolinjalla vaikka yrittäisi antaa tilaa, mutta tässä mutkassa ulos ajattaminen vaati normaalista ajolinjasta poikkeavaa ajolinjaa ulommaksi.

Mielestäni Sainz olisi voinut pysyä radan ulkopuolella rinnalla ja palata radalle heti kun Piastri antaa tilaa, jolloin ohitus olisi tapahtunut. Mielenkiintoista olisi ollut nähdä olisiko tuomaristo tällöin rankaissut Sainzia. Sainz olisi voinut kommentoida radioon "Olisin pysynyt ratalinjojen sisällä ellei Piastri olisi ajattanut ulos ja palasin radalle heti kun Piastrin auton ja radan väliin tuli tilaa".
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4265
Näistä "ulosajattamis" tilanteista voisi antaa 10sek rankun sijaan pakon luovuttaa paikka ohittaneelle välittömästi tilanteen tapahduttua. Eli jos et jättänyt ohittajalle auton mittaa tilaa niin sijoitus -1. Kisassa olisi yksi tunari joka katsoo näitä tilanteita ja tarvittaessa soitto varikkosuoralle...
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2600
Joo ja kun olisi selkeä linja mitä saa tehdä ja mitä ei, niin kyllähän kuskitkin oppisi ajamaan sääntöjen mukaan, eikö ottaisi niitä "turhia" rangaistuksia. Nythän tämä on tätä että yleensä edellä oleva saa puskea toisen ulos juuri niin kuin huvittaa, paitsi jos ei saakaan. Yleensä linja vielä vaihtelee varsinkin sen mukaan onko radan toisella puolella asfalttia vai jotain muuta.
 
Ylös