Formula 1 - 2025 - 11 - Itävallan GP

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
109
Sijainti
Kulju
No sitähän tässä on yritetty sanoa kohta vuoden, mutta tuo shitbox kuulemma on paras auto kun talentti piiskaa sen keulille.
No aika selkeää se jo on että Red Bull ei ole paras auto koska talentti ei johda MM-sarjaa.

E: tietty kuvittelin Max-fanien kommenttien perusteella että huonommallakin autolla rökitetään kaikki. Olen hieman pettynyt.
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
664
Ei riitä Piastrilla vauhti tänä viikonloppuna voittoon, kuten ennustin.
Todennäköisesti näin, mutta itse asiassa mielestäni nimenomaan vauhtia hänellä on tänään kyllä ollut enemmän kuin Landolla, strategia vain ei näytä onnistuneen tänään.
 

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
109
Sijainti
Kulju
Todennäköisesti näin, mutta itse asiassa mielestäni nimenomaan vauhtia hänellä on tänään kyllä ollut enemmän kuin Landolla, strategia vain ei näytä onnistuneen tänään.
Lando aika paljon joutui pitämään ekalla stintillä huolta renkaista koska pysähtyi niin aikaisin. Ja hyvin ajanut tokalla stintillä vaikka radioviestin mukaan vähän vaikeuksia.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3052
Elintärkeä voitto kyllä Landolle. Mm-taiston ja varmaan jo itseluottamuksenkin kannalta. Ei tullut helpolla. Ihan viihdyttävä kisa pitkästä aikaa muutenkin.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1178
Piastrilla oli tänään avaimet voittaa, mutta ei saanut käytettyä niitä. Toki hyvä torjuntavoitto.
 

Kulkki

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
262
Red Bullin osalta tilanne on kyllä paha. Ensi kautta varten pitäisi auton ohjattavuus päättää.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4762
Hieno vääntö McLarenin-kuljettajien välillä alkukisa. Piastri kävi välillä ohikin, mutta Norris kuittasi.

Kisa teki varmasti hyvää Landon itseluottamukselle, ja hänkin tietää, että Piastri on kyllä voitettavissa tällä kaudella.

Hienosti McLaren antoi kummallekin kuljettajalle luvan ajaa vapaasti kisaa.

Gabriel Bortoleto ajoi mahtavan kisan saavuttaen avauspisteet kuninkuusluokassa. Ihan ei päässyt vihreällä Sauberilla yhtä vihreän Aston Martinin Alonson ohi, joka samalla Bortoleton manageri.

Myös Hulkenberg ajoi pisteille toisella Sauberilla.

Hyvin on Sauber saanut vauhtia lisää viimekisoissa.

Viimeksi, kun McLaren saavutti Itävallassa kaksoisvoiton, elettiin vuotta 2000. Silloin Mika Häkkinen voitti ja David Coulthard oli toinen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15364
Red Bull Ringin kisa oli hieno paluu Norrisilta kaiken jälkeen mitä sattui viime kisassa vastoin herjapuheita ja vaikka mitä.

Tsunodalta taas...

Uran ehdottomasti jos ei mustin viikonloppu niin toiseksi tai kolmanneksi mustin sitten. Mustin oli uran avauskaudella tai ihan oikeassa Tsunodan kriisivaiheessa kolmisen vuotta sitten. Tuosta kriisivaiheesta vielä päästiin yli kun ajat oli toiset ja ei toisaalta ollut mitään erityisiä paineita. Hirvittävästä haukkumisesta huolimatta japanilaista kohtaan jo silloin.

Lopulta kerrankin tosiaan virhe oli Tsunodalta, mutta sitten taas sen kuumenemisen juurisyy:

Taas kerran talli mokasi varikkotaktiikan. Niin päin mäntyä kisassa missä kerrankin Verstappen oli poissa kisasta niin olisi silti pitänyt enemmän jakaa huomiota ja olla tuolloin järkevämpi kuin tavallista.

Ennen kuin tuhoisa ketjureaktio tämän päivän kisassa alkoi niin oltiin jo jäännöspisteillä. Oltiin nousemassa paremmaksi jolloin kisan lopussa olisi oltu missä tahansa sijoilla 6-10 noin Lawsonin takana kun Hadjarin kisa oli mokattu samoin kuin japanilaiselta samalla tapaa kilpailutaktisesti, mutta taas kerran varikkomuurin ehkäpä nimeämättömäksi jäävä idiootti mokasi kaiken ja taas niin 'loistavaan väliin' pakotti Tsunodan menemään varikolle silloin kun ei olisi pitänyt.

Enemmän olisi pitänyt yrittää alkujaan noudattaa vaikkapa Oconin tai jopa Saubereiden omaa vastaavaa pysähdystaktiikkaa kuin taas mitä ihan naurettavan typerällä arpaonnella koetettiin vailla taaskaan kisataktista ymmärrystä eri autoväleillä.

Miten taas kerran kun Barcelonassa viimein onnistuttiin tekemään kaiken oikein Red Bullilla Tsunodaa koskien mitä nyt aavistuksen silloinkin liian pitkään radalla pysyen niin nyt vedettiin niin päin saakelin honkia Red Bull Ringillä?!

Ainoa, ainoa järkevä syy tehdä niin idioottimainen muu pysähdys kerta kaikkiaan niin aikaisin kuin tehtiin niin taisi olla pelkästään jo tuolloin tai vähän myöhemmin olleessa melkein yhtä typerässä pysähdyksessä siis pelko tuomariston rangaistuksesta?

Sitäkään ei lopulta edes tullut ennen kieltämättä sattunutta kolaria.

Ihmeteltävää oli kieltämättä se, että tuomaristo ei langettanut jo tuolloin viiden sekunnin tuomiota siitä pienemmästä kolarista tai vaihtoehtoisesti antanut olla ja antanut enintään 5 sekuntia tästä tapahtuneesta mistä sitten melkoisena keskisormen näyttönä tuli 10 sekuntia rangaistusta muutaman viime vuoden vastaaviin eräiden toisen kuskien yhtä vastaaviin tilanteisiin kärjessä joskus ihan Verstappenia myöten on selvitty samalla käytöksellä rangaistuksetta tai juurikin sillä 5 sekunnilla!

Kun lopulta sitten koko rangaistus tuli niin kun kerran koko päivän kisa oli pilalla niin olisi ollut se ja sama mennä varikolle kärsimään oikeastaan se 10 sekuntia pois lähes heti ja sitten enää yrittää vain päästä vielä parempaan tai edes pienempään eroon ruutulipulla puhtaassa ilmassa.

Hadjarille jo toisessa kisassa peräjälkeen Racing Bull mokasi myös etananvauhtisen miehistön turvin hänen kisansa. Ihmeitten ihmeenä hyvin pitkään aikaan kuin uskomattomana munkkina Lawsonilla meni onnenpäivänään kerrankin myös varikolla kaikki kuin unelmien unelmana nappiin. Varmaan ensimmäisen kerran koko vuonna Racing Bullilla sinänsä kun ei edes Monacon 'menestyskisassa' menneet asiat heillä noin hyvin.

Tsunodalla varikkomiehistö hoiti kaikissa tapauksissa hommat nopeasti.

Jopa siivenvaihdon tai korjailun, mutta päivä oli pilalla.

Silverstone ei saa mennä pilalle. Muuten alkaa olla Hungaroringiltä eteenpäin enemmän tai vähemmän pian kaikki mennyttä. Sehän kai ymmärtääkseni paremmin on ollut se aiemmin jollakin tapaa ollut vedenjakaja tai takaraja kun sitten nuoripoika Lindblad saa nämä ajolupansa ja jos jotain muuta ihmeteltävää tapahtuu ja homma jatkuu yhtään kuten tänään kävi japanilaiselle niin tulee pudotus kenties Racing Bullille.

Ivallisesti jostain käsittämättömästä syystä Racing Bullilla menee tai on nyt joitakin ongelmia huomioimatta mennyt verraten erittäinkin hyvin. Ellei ihan tosiaan Tsunodan epäonni seuraisi häntä kuin taas hai laivaa takaisin Racing Bullillekin niin yhtä ivallisesti saattaisi nyt mennä taas jopa paremmin kun talli on syystä tai toisesta saanut omat päivityksensä autoissaan tai muuten nyt vain kisataktiikat toimimaan toki muidenkin mokatessa ihan urakalla tuota tallia tuurihaukkakuskeineen auttaen.

Jos taas ei tule (Toivottavasti ei tule, mutta nyt näyttää oikeasti todella pahalta tätä menoa mitä nyt vauhtia oli muutamaan viime kisaan nähden tässä kisassa ennen kaiken paskamyrskyn alkamista taas kerran.) niin sitten loppuvuonna vain täytyy alkaa tulemaan tuloksia ja tietenkään näin synkät kisat saavat loppua mieluusti tähän paikkaan.

Vaikka eihän sitä tarvitsisi vielä näinkin synkkänä hetkenä mitään muuta kuin sen yhden tai muutaman todella riittävän iskevän muun tuloksen pöytään riittävän hyvien pisteiden muodossa niin kaikki olisi toisin.

Vähänkin toisin tämän vuoden alussa mennen ja ne kaikki menetetyt pisteet kuin olisi olleet japanilaisella niin tätä kurjuutta ei tarvitsisi kestää tai voisi vain pitää pelkästään yhtenä sattumanvaraisen huonona viikonloppuna joita kaikille vain joskus tulee.

Puhumattakaan jos ei taas jo aika-ajossa olisi kisataktikkopäädyssä taas kerran mokattu niin ei tätä mokomaa tarvitsisi taas kerran kirjoittaa ja taustoittaa kun suhtautuminen kisaan olisi voinut olla sieltä tavallisemmalta tai jopa paremmalta paikalta ihan toinen.

Verstappen tuskin enää keskeyttää ja nyt joutui tietysti Max hymyilemään, mutta mikäli ei olisi rankkupisteitä oikeasti vähän liian lähellä ajokieltoa niin varmaan olisi kyllä Antonelli saanut tutustua Maxin huonoihin puoliin joita roppakaupalla riittää.

Colapinton tilanne vuorostaan on erikoinen. Onko hänellä hommat päättymässä vai maksavatko tälle nokkavalle kolarikaverille jatkoa argentiinalaistukijoiden parista? Mikäli jatkavat niin onnea vain. Doohanin joskus palatessa rattiin tuli kyllä tarpeettoman turha taukoväli.

Antonellin tapauksessa lienee ehkä vähäisen uran ensimmäinen sellainen kolarimokamainen keskeytys, mutta toisaalta häneltä myös loppui tila kesken. Jos ei olisi osunut Verstappeniin niin olisi osunut sitten vain toiseen autoon (Oliko peräti Alpine?) ja sitten olisi tullut omanlaisensa juttu siitäkin. Oppirahojen maksua joka tapauksessa.

Russell teki tänään kaikkensa, mutta vähän ehkä oli hakusessa Mercedes tänään. Ferrarillakin virheistään huolimatta meni paremmin kisa. Hamiltonilla aavistuksen hyvinkin mitä nyt hänellä ja tosiaan vastaavilla kisataktikoilla ei oikein tunnu luistavan asiat kovin hyvin.

Välillä on Lewis oikeassa ja joskus talli. Vaikea tilanne britille, mutta toisaalta olisi voinut mennä surkeamminkin. Varovaisen myönteinenkin kisa ja viime aikojen kisat ovat olleet kyllä menetteleviä. Ehkä aavistuksen vielä olisi voinut haastaa Leclerciä tai jotakin, mutta voisi tilanne siis olla huonompikin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös