Formula 1 - 2025 - 12 - Britannian GP

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
602
Toisessa Red Bullin autossa on tosiaan kuskeineen ollut vaikeaa.

Tsunodasta tai häntä edeltänyttä Lawsonia ei nyt voi voittajana pitää eikä heidän tarkoituskaan ole ollut villeimmissäkään unelmissa haastaa sillä tapaa Verstappenia tehtäväkuvansa mukaisesti, mutta vaikka Perez olisi jäänyt ajamaan Red Bullille vielä vähäksi aikaa tämän vuoden alussa kuten nyt näin jälkikäteen varsinkin ajatellen olisi pitänyt tehdä tai edes vielä kerran yrittää niin unohtaen tietysti tallin kakkoskuskien huomattavan kroonisen epäonnen kuten myös Red Bull-tallin omien kisataktikkojen umpisurkeuden heittäessään pisteitä hukkaan kerran toisensa jälkeen kun eivät kykene itsepäisyyttään mukautumaan oikeastaan lainkaan muuttuviin tilanteisiin muun kuin vain Verstappenin kohdalla eikä kaikkein surkeimmillaan aina edes hänenkään kisoihin niin:

Perez ollessaan voittamatta kisaa viime vuonna ja kun aivan kauden alun jälkeen vain Baku oli enää edes voittokisa hyvin teoriassa ja tätäkin oikeammin ehkä lopulta vain palkintoajo ennen kaiken järkyttävää mokaamista ja Carlos Sainz Juniorin oman palkintoajon pilaamista Pereziltä niin viimeisen kerran kaksi ja puoli vuotta sitten tosiaan voitti.

Daniel Ricciardoa voi myös uraltaan puhuen syyttää vaikka mistä, mutta aivan loppupelissä hän oli viimeinen selvästi vähän oikeastikin enemmän sinänsä voittanut tai jossain määrin merkittävästi Verstappenia muilla tavoin haastanut kuin mielikuvissa kakkoskuljettajana pidettävänä kuljettajana.

Tai oikeammin tuolloinhan ja etenkin alkuun Ricciardo oli se enemmän jossain määrin ykköskuljettaja joka tuolloin vain alkoi ajautua kakkoskuljettajan asemaan tallissa Verstappenin maineen alkaessa tuolloin omana merkkiaikanaan kasvaa lajissa kun ei suitsia pidetty tai tuomarit uskaltaneet tätä pentua rangaista. Jonka myötä muutenkin alkoi Red Bull sitten palvoa tätä kyseistä 'nuorta isäntää' Ricciardon kustannuksella. Onneksi ongelmistaan ja myöhemmästä urastaan huolimatta lähti tallista kun lähti.

Ricciardon lähdettyä Red Bullilta viimeisen kohta kuuden ja puolen vuoden aikana ja kun Perez joutui tallista pois varmuudella ainakin välivuoden viettoon täksi vuodeksi elleivät todella, todella hattu kourassa vähän huvittavasti aikoisi pyytää takaisin tai suoda joskus loppuvuodesta 'jäähyväisajon' sponsorisyistä vaikka Meksikon kotikisaan niin Red Bullin kakkoskuljettajat tuona ajankohtana ovat voittaneet siis viitisen kertaa ja jokainen toki myös oli Perezin voitto.

Ilman muuta myös Pereziltä veivät taktiset kisamokat voittoja ja joitakin uran voittoja jouduttiin vähemmän yllättäen tallimääräyksenä antamaan Verstappenille hollantilaisen eduksi paitsi varauksella aina toki Meksikon kotikisat olisivat olleet aina nk. Hopealautasvoittoja mahdollisesti sitten meksikolaiselle mitä nyt tällaista ei ikinä ehditty koskaan antaa jaettavaksi kun ihan kotikisa ei Pereziltä vain sujunut sen arvoisesti, että tuo tilanne olisi ollut toteutettavissa.
Tsunoda on mielestäni täysin yliarvostertukatspin tarkkaan miten se ajaa esim IMOLASSA JA Siitä ei tullu yhtään mitään tais 7 kymmenystä ottaa luokkaans tallikaverista
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
602
Jos on Helmuttia ja Neweytä uskominen niin terävä keula ja kyky hanskata poikkeuksellisen vaikeaa autoa. Jos on forumia uskominen niin Verstappen tilaa tehtaalta mittatilauksena auton, joka on tallin kaikkien kuskien mielestä aivan perseestä ja hankala pitää tiellä, mutta tämän selityksen taakse voi mennä jos ei tulekaan tulosta. Autoakin pystyisi kuulemma muuttamaan kädenkäänteessä Mclarenin kaltaiseksi dominantiksi, mutta talli ei halua tätä, koska haluavat tehdä merkkimestaruudesta mahdollisimman hankalaa.
Just näin, muistan kun Weper itki radioon että auto kääntyy liian nopeaa jos tykkää aliohjaavasta paskasta no voi mennä ajassa jotain muuta
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15424
Tsunoda on mielestäni täysin yliarvostertukatspin tarkkaan miten se ajaa esim IMOLASSA JA Siitä ei tullu yhtään mitään tais 7 kymmenystä ottaa luokkaans tallikaverista
Ei ole kyllä todellakaan yliarvostettu. Hyvä kuin arvostettu ollenkaan. Pikemminkin aliarvostettu ja herjailtu. Hyvin paljon ja lähes läpi uransa vaihtelevin välein. Ei toki missään tapauksessa lajin aliarvostetuin koko ajalta kun alle mahtuu Tsunodaa paljon huonompia ja myös Tsunodaa parempia kuljettajia. Imolassa Tsunoda tosin sai pisteitä ja tätä ennenkin oli jo pisteitä ollut useammin kuin mitä herjoissa sanotaan ja samoin pienoiskisojen pisteitäkin oli mukana.

Sitten on ollut tallinsa taktisia varikkokäyntimokia kerran toisensa jälkeen, toisten kuskien japanilaiselle järjestämiä kolarointeja radalla, puhdasta epäonnea milloin missäkin muuttuvassa tilanteessa tai kun juuri seuraavalla kierroksella oletetusta varikkokäynnistä ajatuksellakin hyvään väliin tulee tyyliin vaikka turva-auto radalle jolloin pisteet menevät hukkaan, nyt Red Bull Ringille mahtui ensimmäinen oma virhe kauteen ihan kisoissakin ainakin periaatetasolla senkin ollessa tosin seurausta tallinsa typerästä varikkotaktisesta mokasta osin kun se pinna alkoi kiristyä jo aiemmin kun otettiin surkeaan väliin sisään varikolle silloin kun ei olisi pitänyt ja sekin oli turha panikointi kun luultiin rangaistuksen turhaan tulevan jo silloin ja toinen oli kyllä sitten sateella sattunut oikeusmurha tuomaristolta juuri viime kisaan Silverstoneen ja tämä siis kun eräitä muitakin tuomariston typeryyksiä on otettu hampaisiin jopa kyseenalaistaen ihan Piastrinkin rangaistustilanteen!

Ja mitä väliä jos ottaakin tässä tapauksessa 7 kymmenystä kuokkaan mestariluokan tallikaverilta kun se varsinainen todellinen huolenaihe on ne keskikastin muut kuljettajat, mahdolliset toisia radalta kolaroivat tontut mallia jotkut juniorikuljettajat tai vähän kokeneemmat kuten Pierre Gasly ja sitten kun vain saisi pisteitä?

Lajissa on ollut jumalattomankin rumasti tallikavereilleen hävinneitä kuljettajia vauhtitasossa jotka kuitenkin ovat kyenneet saamaan pisteitä milloin mitenkin ja milläkin tavalla ajaen.

Joskus näyttävästi ja joskus kirjaimellisen typerästi madellen, mutta selviytyen välillä puhtaana tuurihaukkana!

Toki osassa näitä vertailuja aika oli toinen, mutta tuoreempinakin vuosikymmeninä on tällaisia kuljettajia ollut.

Tsunodalle noiden ongelmien päälle voisi laskea yksinkertaisesti jo todella mittavan, hirvittävän epäonnen määrän ja häntä epäonnisempia ei paljon lähtöruudukossa tuoreina vuosina ole ollut.

Lähinnä epäonneaan myös liioitteleva Fernando Alonso ja oikeasti epäonninen Carlos Sainz Junior tulevat mieleen ja jälkimmäinen oli hyvin epäonninen myös huipputallissa.

PS. Taustoitettu hieman Tsunodan tuota Red Bull Ringin virheeseen johtanutta tilannetta ja tuomariston muutenkin ihme empimistä niin olevinaan Tsunodan rangaistuksen myöntämisessä jo tuolloin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15424
Nico Hülkenbergillä tässä Silverstonen kilpailussa toden totta oli upea ja ikimuistoinen suoritus.

Tosin alku oli siinä vaikea ja eräissä kohtaa tätä unelmakisaa oltiin hyvin, hyvin synkillä sijoilla läpi sitä.

Mikäli vain suotuisassa välissä ja kilpailutaktisesti yhtä riittävässä välissä olisi heilahtanut punainen lippu ilman ajojen jatkumista tai ilman sitä eräät tallit taas kerran eivät olisi mokanneet yhtä lukemattoman monia kertoja tällä kaudella kuljettajiensa kilpailutaktisia varikkokäyntejä sijoitusväleiltään niin Hülkenbergin ansioluetteloon olisi voitu vain merkitä 'se tavallinen selviytymispäivä' ajoltaan.

Vaikka viime aikoina pisteitä on tullutkin niin sijat olisi oikeammin varsinkin eräässä vaiheessa ennen kuin sitten mitä ilmeisimmin Sauber alkoi toimia paremmin myös kuivuvalla radalla tai täysin kuivalla kelillä enemmän tai vähemmän paremmin kuin mitenkään verraten märällä niin sijat 10-15 olisivat olleet hänen kohtalonsa sillä otannalla.

Eli Hülkenbergillä ja Sauberilla meni siis jopa periaateotannalla ihan viime kisoja vauhtitasossa jopa vielä onnettomammin ennen tilanteen kääntymistä heille suotuisaksi juuri nyt kuin siis tätä ennen viime kisoissa!

Sittemmin alkoi tulosta tulla ja vaikka hän palkintonsa syystä tai toisesta olisi nyt Silverstoneen menettänyt niin hän oli kiistattomasti kierrokselta 21 alkaen neljäs loppuun asti tai sitä parempi kuten oli sittemmin kolmantena. Lewis Hamiltonilla ja Ferrarilla oli mahdollisuus 17 kierroksen aikana päästä ohi. Miten ja millä tavalla ja olisiko La Famiglia voinut hallita paremmin riskinsä ja olisiko Lewisin ehkä vielä pikkuisen pitänyt yrittää paremmin ja sitkeämmin niin jää mielipideasiaksi,

La Famiglialla oli myös hyötymistä kisapäivässä, mutta tuohonkin nähden Hülkenberg piti palkintonsa.

Sitä voisi kasvavissa määrin ihan kaikkea ajatellen pitää kielteisenä asiana, mutta kun kyse on niin järkyttävän pitkästä ajasta lajista, puoliksi uransa jo ikään lopettaneena kerran olleesta kuljettajasta yhtä joskus hirvittävälläkin määrällä epäonnea niitä uransa muissa edes auttavasti nyt Silverstonen kisan kaltaisissa paikoissa missä palkintoajoa on edes voitu yrittää niin ehkä tämän kerran tämänkin kisamenestyksen voi suoda Hülkenbergille ja Sauberille.

Mikäli edes ajatuksella Sauber enää saa mitenkään palkintoa ennen tallin varmaankin nyt lopullista häipymistä historian lehdille tai jos Hülkenberg myöhemmin vielä saisi uran toisen palkintonsa Audilla tai tämän suorituksen virvoittamana muissakin talleissa ehkä vielä niin sitten sitä voisikin ehkä jo pitää enemmän kilpailutaktisena palkintoajona toisin kuin juuri ehkä nyt voi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15424
Hülkenbergiä hieman huvittuneesti nyt kun tuli tämä uran ensipalkinto 'hyvin pitkän' ajan jälkeen niin häntä tosiaan on puheissa yritetty viedä vähän jokaiseen tiimiin niiden taustasta huolimatta lajissa sikäli kun mikäli hän jostain syystä edes ajatuksella jättäisi Sauberin tai Audin tai myöhemmin siis vielä Audi-uran jälkeenkin jollekin todella lyhyelle uran päättävälle vuoden sopimukselle siirtyisi toiseen talliin niin ei hänelle kuitenkaan taida käydä yhtä viime vuosien tähän asti sinänsä kai juhlituinta muuta juttua:

Sergio 'Checo' Pereziä ja hänen tilannettaan Hülkenberg ei sentään toista mitenkään.

Hän on siihen liian vanha kerta kaikkiaan ajatella ikävä kyllä juurikin lajin ikärasismista ja vierastuksesta johtuen ja osin tietysti saattaisi olla jopa ilman sitäkin.

Perez kun sai tunteikkaasti viimein oman uransa ensivoiton siis tuolloisella Racing Pointin autolla niin tuolloin siis vielä Perez oli kuitenkin joka tapauksessa paljon arvosteltuna siitä huolimatta edes verraten normaalimman ja vielä tuolloin 'hyväksyttävämmän' ikäinen jopa nykypäivän tai tuoreiden lähivuosikymmenten ikärasismin tietäen lajissa eli 30-vuotias silloin ja pääsi Red Bullille.

Toisaalta sitten lopulta ja vähän ehkä muutenkin koko Red Bull-ura joitakin tiettyjä asioita huomioimatta toki voittoja tuoden oli silti verraten ehkä kuitenkin jopa virheliike, mutta ilman sitä ura olisi hyvinkin voinut ehkä olla ohi tai sitten se kuuluisa 'välivuosi' olisi tullut kuitenkin.

Tietysti mikäli vain Abu Dhabin 2021 lajituomarit olisivat vain tuominneet suosiolla erään nuoren hollantilaisen pysyvään tai edes riittävän kunnon mittaiseen kilpailukieltoon vaikka maailmanmestarina niin tilanne olisi voinut olla Perezin osalta toinen näille viime vuosille ainakin juuri tuolloin mietittynä.

Jatkossa Hülkenberg saa arvostusta ja juuri nyt tietysti mietitään, että vieläkö Perez kuitenkin nähdään lajissa vaikka välivuotta viettääkin ainakin tällä hetkellä ja joko palaa tai ei ehkä palaa enää Red Bullille ajamaan alkujaankin hänelle tarkoitetusta sopimuksestaan sen loppuosan tai kuskista riippumatta hyvänä 'PR-temppuna' juuri Mexico Cityssä kotiyleisön edessä edes yhden kisan tai muun näytösluonteisen tempun?
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4989
Kyllä se Onepodhype siitä unohtuu pian, kun kuivankelin kisat tulevat ilman muiden sekoilua.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4989
Auto selkeästi ottanut huiman harppauksen. Kokemus auttaa kisoissa, mutta ei nyt nää tilastot ihan super huimaa vertailussa anna keltanokkaa kohtaan.
1000022593.jpg
 
Ylös