Hadjar pisteille varikolta, Tsunoda pudonnut sijalle 13
Juuri ehdin valon vaihtumiseen vihreäksi kisan lähtöön joten mitään ennakkoa valojen sammuessa en ehtinyt laittaa aika-ajon pääteeksi juuri ennen kisaa viestinä. Lopputuloksen tultua julki...
Ehkä olisi ollut parempi jättää katsomatta kun verenpaine alkaa nousta vaarallisen korkeaksi!
Racing Bull hoiti oikein viimein kädessä surkeasta viikonlopustaan huolimatta taas kerran varikkotaktisesti pelin paremmin Isack Hadjcarille siinä missä Red Bull sitä ei kyennyt taas kerran tekemään. Varsinkaan mitä tuli Yuki Tsunodan kisan kannalta. Savu ja kekäleet nousee korvista kyllä olan takaa. Tiedä kumpi piruunnuttaa tällä hetkellä enemmän? Tsunodan kisan meneminen verraten hyvänkin viikonlopun jälkeen päin mäntyä vai McLarenin käytännön voiton lahjoitus Max Verstappenille?
Tässä lähinnä päivittelen taas kerran Red Bullin tilannetta:
Minkä takia taas pysähdyttiin niin aikaisin kuin pysähdyttiin? Etenkin kun keskikovat renkaat kesti taas kaikilla verrokkikuskeilla jälleen niin paljon pidempään kuin miten Tsunodalla kesti. Ja jos oli ihan pakko pysähtyä niin sitten olisi silti aikaisinkin pysähdyttäessä odottaa se kuuluisa kierros, pari-kolme ja ehkä hurjimmillaan 5-6 kierrosta pidempään. Heti olisi tullut enemmän etua kuten vaikka Alonsolle taisi tulla ennen espanjalaisen keskeytystä.
Tietysti ja hurjimmillaan kun taas rengaskesto olisi ollut niin paljon parempi kuin mitä sitten lopulta oli toteutuneesti niin hyvinkin kauan olisi siis voinut ajaa. Ja huonoimmillaankin ylipäänsä kaikkien verrokkikuskien edelle olisi päästy lähemmäksi edes niitä koko ajan tavoitteena olevia pisteitä kohti mennen.
Sitten alkoi tulla muitakin epäonnen oikkuja ja osakolareita muillekin kuskeille, mutta ei niin ei. Siellä vain Red Bullin tiimiradiossa päiviteltiin jotain muka taktiikan onnistumisesta sitten kisan päätteeksi ruutulipulla kun taas kerran tiesi tuota pölkkypäistä mahtailua vastaan mitä tulee tapahtumaan vastaavalla idioottimaisuudella!
Tsunoda tietysti lähti jälleen kisaan myös hyvin erikoisen poikkeavasti kai säädetyllä autolla, eri takasiivekkeellä kaiketi ja kaikkiaan sellaisilla ratkaisuilla autoon, että siitä tuli valmiiksi liian puskeva ja kyllä sai taas päivitellä tilannetta, että niin kokonaan ja melkein vuorenvarmasti päin persettä olevalla taktiikalla lähdetään suhteessa voittajatallikaveri Max Verstappeniin nähden.
Verstappenille edes joskus jos joku munaisi taktisesti näin pahoin edes kerran saati toistuvasti... Todennäköisesti tallipäällikön kulloisesti sitä rangaistusta ollessa tekemättä Helmut Marko muuttuisi Claudio 'Lohikäärme' Lombardiksi hetken ajaksi ja kirjaimellisesti kuohitsisi koko taktiikkaosaston ja polttaisi tuhkaksi myös seuraajien ja seuraajien seuraajien vastaavat toimistot lähettäen sellaisia estokirjeitä muiden tallien pomoille ja palkkaushenkilöstövastaaville lopettaen vastaavien 'taktikoijien' varikkouran koko lajissa ja vuorenvarmasti edes omassa tallissaan siihen paikkaan!
Kaiken murhenäytelmän kruunasi tällä kertaa ei Pierre Gaslyn vaan sitten Liam Lawsonin järjestämä osuma tuottaen kolarivaurion jonka kai olisi voinut varikolla korjata, mutta peli olisi taas ollut menetetty. Melkein joka tapauksessa. Siinäkin sitten Red Bull teki virheen, että jos toivoa olisi ollut niin ei antanut tulla lupaa suorittamaan toista stoppia.
Jos suoritettiin kun eräiden maiden selostuksessa tuota arvuuteltiin niin sen jälkeenkin peli oli lopullisen menetetty. Mielestäni ei suoritettu. Siihen meni kisa ja Zandvoortiin nähden meneteltävän varmat jäännöspisteet. Zandvoortissa pisteitä tosin tuli ja täältä ei. Lopulta tietysti vain ehkä jotkut massakolarit edestä ja varauksella turva-autotilanteet kai ehkä olisivat jotain auttaneet, mutta nekin olisivat kiitos taktisen perseilyn Red Bullilta hyödyttäneet enemmän melkein kaikkia muita Tsunodan edellä ajaneita taas kerran enemmän kuin itse japanilaista.
Siihen nähden yllättävänkin vähän tapahtui Monzassa tässä kisassa ja oli ainakin nopea kisa kiitos kuivan kelin aurinkoisessa säässä ja ajamisen ilman turva-autoja.
Ferrarilla oli melko tasapaksu päivä kuten arvelinkin aika hyvin sijojen 4-8 välillä tapahtuvaksi ja hehän olivat 4:s ja 6:s kuljettajineen.
Nähtäväksi jää jatko sitten Bakussa ennen pitkää. Mestaruustaistelu näyttää edelleen tiukalta vaikka aloite toistaiseksi vieläkin kiitos Norrisin Zandvoortin keskeytyksen on Oscar Piastrilla.