-Teme-
Vormulaattori
Kun kyseessä laji jossa jokainen pienikin etu hyödynnetään, kuten maalin vähentäminen ja hiilikuitupinnan jättäminen esiin. Tällöin voidaan sprintti ajaa pienemmällä maavaralla, koska lankku saa kulua 27 kierroksen aikana saman kuin kisassa 54 kierroksen aikana, eli kierrosta kohden tuplasti. Sprintti ja kisa ovat kaksi eri kokonaisuutta ja autot säädetään niiden mukaan.Tottakai. Mutta olet varmaan sinäkin sitä mieltä, että:
A) pohjalevyä ei uusita joka session jälkeen ja viikonlopun päätteeksi sen tulee vielä olla sääntöjen mukaisissa rajoissa ajettiinpa sitten kilpaa vain muutama kierros turva-auton perässä, tai kokonainen sprinttiviikonloppu.
B) mittaukset tehdään, jotta nähdään ettei Autoa olla ajatettu liian pienellä maavaralla ja sitä kautta tavoiteltaisi sääntöjenvastaista etua.
Teoria väännettynä ratakiskosta: Jälkimmäiseen kisaan lähdetään tietoisesti 0,001mm päässä hylkäysrajasta, niin se on ihan fine. Sprintin aika-ajoissa ja kisassa hyödyttiin joitain sekunnin kymmenyksiä jokaisella kierroksella. Yksi voitto taskussa ja aina voi toivoa, että jollain tekosyyllä sunnuntain kisasta ei hylkäystä tule.
Joo kyllä auto oli paperilla sääntöjenmukainen vielä sprintin jälkeen.
Ei F1 ole taloudellisuus edellä menemistä, vaan sieltä mistä saadaan tuhannesosia leikattua se otetaan. Jos lankun vaihdolla voidaan saada hyötyä, niin silloin näin tehdään.
Lankku voidaan uusia vain kisojen välissä, oli ne sitten sprintti tai tavallinen kisa - ei joka session jälkeen. Aika-ajon jälkeen autot ovat siellä park ferme alueella, jossa niihin ei saa tehdä kuin rajoitetusti miutoksia, lankun vaihto ei kuulu niihin.
Hamiltonin auton lankku oli 0.8mm (muistaakseni) liikaa kulunut, josta hylky tuli. Se on voinut johtua että jousitus ollut napsun liian löysä jolloin pohjannut lähtösuoran päässä, jossa radan pinnassa näkyi selvästi erottuva raita.
kisan jälkeisessä punnituksessa auton pitää täyttää jokainen säännössä määritelty raja.