Formula 1 - 2025 - 20 - Meksikon GP

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
4112
Sijainti
F1-fanikatsomo
365Racing News kirjoitti juuri...

Lando Norris käyttää varikon seinämässä olevaa teippiä vertailukohtana sille, kuinka eteen hän voi auton sijoittaa. McLaren-kuljettaja on tehnyt tätä jo jonkin aikaa, sillä F1-lähtöruudukon näkeminen auton ohjaamosta on lähes mahdotonta.

Yhdysvaltain Grand Prix'ssä Red Bull sai rangaistuksen, kun yksi joukkueen jäsenistä palasi portein suljetulle alueelle lämmittelykierroksen alussa ja yritti poistaa Norrisin teipin. Red Bull sai tempustaan 50 000 euron sakot kielletyllä alueella olosta, mutta itse sabotaasiyrityksestä ei tullut rangaistusta. Tämä johtuu siitä, ettei F1-säännöissä ole mitään kohtaa, joka käsittelisi teipin käyttöä varikon seinällä merkkinä, mikä tarkoittaa, että säännöt eivät määrää, onko siihen puuttuminen kiellettyä vai ei.

Tästä varmaan puhutaan Mexicon -kisassa ja olisi kiva nähdä missä itse teippi sijaitsee....:unsure:
onhan tästä kuvia verkossa
tape3.jpgtape1.jpg
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
267
Nähtävästi ainoastaan Red Bull tuo uusia osia Meksikon kisaan. Muut tallit lienevät jäädyttäneen 2025 -mallin kehityksen, tosin McLarenilta voi tulla jotain päivityksiä, jos ne ehtivät Brasiliaan? Ferrari osoitti taas Austinissa, miten oikean suuntaan tehdyillä säädöllä saadaan isoja tuloksia. Ferrari laski Austinissa maavaraa, muiden nostaessa pohjaa ylöspäin pomppuisen radan takia. Ferrarille sijat kolme ja neljä. Ja voittihan Sainz Jr. Meksikon Ferrarilla viime vuonna.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10964
Sijainti
Helsinki
Oikeastaan vasta FP2 ja FP3-sessioiden ajoista voimme saada jotain osviittaa tallien ja kuskien voimasuhteista tänä viikonloppuna. FP1 on oikeastaan junnujen testisessio.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15728
Vapaat Harjoitukset ovat käynnistyneet Meksikossa Mexico Cityn radalla!

Ensimmäisiä sellaisia vietetään aurinkoisessa säässä joskin pölyisellä ja likaisella radalla.

Viimeksi katsottaessa McLarenin autoilla kuskeineen oltiin kärjessä takanaan sitten verraten heti hyvin aloittaneet Isack Hadjar ja Yuki Tsunoda. Hadjar hyötyi paremmasta välistä ja Tsunoda sitten ei.

Toki sijat 2 ja 3 viimeksi katsottaessa tuossa vaiheessa olivat silti hyvät.

Vapaista Harjoituksista puhuen ensimmäiset ovat kuitenkin melko vääristyneitä johtuen siitä, että jälleen kerran tämän kauden eräiden viikonloppujen tapaan tällä radalla nähdään nyt paljon nuoria kuljettajia ajamassa. Kuten myös eri tallien testikuljettajia tai sellaisia testikuljettajia joiden pitäisi tavallaan kuulua toiseen talliin, mutta jotka erityisluvalla tai muuten erinäisistä syistä puhuen saavat ajaa myös kilpailevassakin tallissa testiä.

Japanilaisista puhuen vähän yllättäen sellaisenaan Ayumu Iwasa ei saanut ajaa Tsunodan tilalla Red Bullia tai vaihtoehtoisesti olla itse Red Bullin toisessa autossa vaan joutui tyytymään Racing Bullille. Menettelevän hyvin ajoi silläkin korvaten Liam Lawsonin hänen sitten palatessa toisiin vapaisiin harjoituksiin rattiin niin ollen sijoilla 6-7 heti ennen sitten Red Bullin hyvin nuorta Arvid Lindbladia hänen edellään samoilla sijoilla. Hyvin tottumuksellisesti mennään kyllä Lindbladinkin kohdalla mitä ajamiseen tulee. Lindblad ajaa tietenkin Max Verstappenin paikalla ennen kuin hollantilainen hyppää seuraaviin vapaisiin harjoituksiin takaisin puikkoihin.

Japanilaisista vielä puhuen Iwasan lisäksi:

Ryo Hirakawa tietenkin on toinen ja hänenkin tilanteensa on mielenkiintoinen joko Alpinen tai Haasin suhteen. Ihan niin hyvin ei häneltä tämä harjoitus toistaiseksi ole sujunut viimeksi nähden siellä kymppipaikan vähän alempaa tuntumaa ajaen, mutta:

Hirakawan näkisi niin mieluummin ajavan silti kisoissa kuin kolaripoika Franco Colapinton.

Vaihtoehtoisesti Eestin Paul Aronin viimein olisi hänenkin vuoro päästä etelänaapurimme ensimmäiseksi näkyväksi F1-kuljettajaksi.

Etelänaapurimme on pieni markkina-alue, mutta toisaalta sen kuuluisan ensikuskin tarjoaminen lajiin ei ole vielä niin vaikeaa kuin mitä kaikkien muiden olisi tavallaan kuten myös tietty eksotiikka olisi siinä takanakin. Kerran tietysti Suomikin koki saman silloin Leo Kinnusen ja Mikko Kozarowitzkyn aikaan myös kun väliaikaisesti Marlboro halusi muun muassa lajiin keinolla millä hyvänsä suomalaiskuljettajan. Sittemmin into tietysti hiipui, mutta se on toinen juttu ja kuuluu enemmän tuonne nostalgiatoikin puolelle joka tapauksessa.

Toinen vaihtoehto on vain luottaa rahakasoihin Argentiinasta joita tarvitaan sitten vähävaraisesta maasta nykytilanteet ja tuoreet lähihistoriat muistaen siinä maassa kattamaan Colapinton kolarilaskua nyt ja tulevaan!

Nähtäväksi jää tulevaisuus etenkin lähiajoille, ensi vuodelle ja siitä seuraaville lähivuosille ylipäänsä autojen muutosten edessä.
 
Ylös