Aika-ajot parhaillaan käynnissä Meksikon Mexico Cityn radalla!
Aurinkoisessa säässä ajetaan ja suurimmalla osalla on jo jokin aika.
Ei välttämättä paras tai vertailukelpoinen ja mahdollisesti ruuhkan vaikeuttama useimmilla, mutta aika kuitenkin!
Viimeksi katsottaessa Lando Norris johti ja yllättävänkin kovalla ajalla mukana oli Charles Leclerc kakkostilalla. Lewis Hamilton oli menossa kärkeen tai kolmen parhaan joukkoon ennen taas omaa virhettään. Melko pitkästä aikaa Hamilton tekee sellaisenaan suhteellisen odotetusti perättäisiä virheitä.
Lienee parantavan. Ainakin nyt aikaa on parannuksille. Pehmeillä renkailla syystä tai toisesta Red Bull ei joko aivan vielä ole terävimmässä iskussa, vaihtoehtoisesti tarvitsee ainakin 1-2 kierrosta lisää lämpöä tai pitoa renkaisiin saadakseen auton sellaisenaan tottelemaan/toimimaan ja levotonta on. Ruuhkaa tai ei niin ainakaan avauskierrokset eivät sujuneet.
Jälleen erot ovat pienet, mutta ne lyhyellä radalla tasaiseen aika-ajoon kuten pelättyä myös rankaisevat enemmän kuin jonkin toisen radan aika-ajoon.
Lisäksi ainakin vielä kerran kai Red Bull on taas päivittänyt autoa ja Meksikossa päivitys ei joko toimi tai vaihtoehtoisesti uusien osien oikuttelua sitten toimimisella Brasilian Interlagosissa.
Viimeksi katsottaessa tämäkin kaikki selitti vielä molempien kuskien vaikeuksia eli Max Verstappenin ja Yuki Tsunodan jouduttua taas Red Bullin taktisten päättäjien aivopierujen seurauksena ruuhkaan huonot ajat ikään kuin suhteellisesti tai suoraan.
Viimeksi katsottaessa Verstappen oli erittäin, erittäin lyhyen kakkostilan ajan jälkeen vain sijoilla 4-5 putoamaan päin ja mikäli parantaa niin aika-ajo ei ole helppoa päästä kärkiruutuihin ja kärsii varmaan Oscar Piastrin jälkeen vaikeuksista suhteessa eniten kärjessä ja Yuki Tsunoda oli erittäin lyhyen kolmantena olon jälkeen ajan myötä vain entistäkin rumemmilla sijoilla muiden parannellessa väliin mukaan lukien Wiliamsin Carlos Sainz Junior eli sijoilla 8-9.
Japanilainen pääsee kyllä toiseen osioon varmaankin, mutta kolmas osio toisin kuin Austiniin tai muutamalle muulle epäonnistuneen kisaviikonlopun aika-ajolle ikään kuin riittävällä radalla voi ivallisesti Mexico Cityssä olla kerrankin oikeasti riittämätön pääsyltään. Toisaalta sitä tarvitaan kun huomenna kisassa ei paljon ihmeittä ja turva-autoitta pysähdyksiä nähdä ja aina ei pääse kovin helposti Meksikon radalla tuota pitkää suoraa ja eräitä mutkia huomioimatta nykymuodossaan kovin hyvin.
Aika-ajon hyötyjiä?
Sijat voi tippua, mutta Racing Bull-talli hyötyi taas Red Bullin vaikeuksista ja heti kun vain ymmärsivät lopettaa täysin typerät ajattamisensa kovilla renkailla. Pehmeillä renkailla Red Bull-tallin autoihin nähden ne toimivat kuin unelma ja jälleen pääsevät tämänkin myötä kuten ruuhkattomuuden nimissä viimeksi katsottaessa paistattelemaan päivää sijoilla 3-4 järjestyksessä Isack Hadjar-Liam Lawson!
Kylläpä ovat hyötyjiä tämä kaksikko ollut läpi vuoden sanon minä!