Formula 1 - 2025 - 22 - Las Vegasin GP (Yhdysvallat)

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6409
Norriksen bensa oli lopussa lopussa. Jos tuuri käy, niin hänet vielä diskataan, mikäli tankista ei saada ulos pakollista yhden litran näytettä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1712
Kyllähän tämän vuoden mm-taisto alkaa näyttää tosi hyvältä Norrisin kannalta. Piastri on menettänyt täysin ajovireensä ja Verstappen on riittävän kaukana.

Hadjar (47), Hulkenberg (45) ja Sainz (44) tulevat kisaamaan sijoista 9-11, siinäpä se tiukin taisto kahteen viimeiseen kisaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15821
Oli kisa kyllä. Menettelevä, mutta aika tylsä mitä nyt jokin autovaurio sitten iski Lando Norrisille.

Päivän tuurihaukkoina Antonelli, Hadjar ja Sainz Junior. Aivan vähän näiden takana myös yhtenä tuurin hemmottelemana vähintään osittain oli Hülkenberg.

Päivän eniten kärsineimmät epäonnesta:

Kaikki jotka joutuivat tekemään ainakin kaksi pysähdystä tai enemmän kuten myös keskeyttämään eli Yuki Tsunodan lisäksi Alexander Alex Albon ja Liam Lawson ainakin. Lähellä oli Hadjar liittyä samaan, mutta eihän tuuripoikaa muuta kun se onnetar hemmottelee urakalla...

Tsunoda vielä varikolta joutui lähtemään kisaan. Alku hyvä huonoimpaan mahdolliseen lähtöpaikkaan nähden, mutta rengasrikko kiitos muiden autojen romujen kisan alussa ja toisella kertaa sitten tuli vielä toinen, alkava rengasrikko puhumattakaan vielä muusta pidon äkkiloppumisen uhasta päälle suurin piirtein kun jäännöspisteille tai korkeampaan vähäisesti olisi ollut mahdollisuuksia.

Eilisen sade toki lopullisesti aika-ajon osalta pilasi kaiken osin jo aiemmin viikonloppuun mitä nyt toki pilasi muiltakin, mutta herjoja heille riitti olematon määrä toisin kuin japanilaiselle.

Ylimääräiset varikkokäynnit pilasivat siis kisan jäännöspisteiden kuten myös ehkä vähän parempienkin pisteiden osalta ja sitten oli tietysti vielä hämmästelyä osin itseltäni kisan loppuun:

Miten on mahdollista, että vaikka tuota toista, alkavaa rengasrikkoa Tsunodalle ei olisi tullutkaan niin osin renkaat olivat kovista renkaista huolimatta niin taas suhteessa kulumassa ehkä enemmän kuin kenelläkään muulla kovia renkaita käyttävillä kuljettajilla?

Ja jos kului niin miksi ei otettu aiemmin varikolle? Ja sitten tietysti se uskomaton erikoisuus, että miten Andrea Antonelli ja Pierre Gasly suhteessa niin uskomattoman kauan yleensä pystyivät ajamaan kovilla renkailla?!

Heillä ainakin nähtävästi kovat renkaat toimi taas niin perhanan hyvin.

Tsunodalla alkoi kyllä viikonloppu hyvin peräti kolmostilalla vapaisiin harjoituksiin, mutta sitten milloin minkäkin tiimimokan kuten taas radalle lähtöjen ajoittamisen (Verstappenilla muuten samaa vikaa toisessa tai kolmannessa harjoituksessa, mutta kyllähän sieltä aina sitten jollain ihmeellä se parempi aika tulee vaikka välillä pyörittäisiin todella heikoilla sijoilla tai ilman aikaa.) surkeuden kanssa ja sitten tietysti lauantain sateen meni kaikki pilalle.

Ilman ainakin sitä yhtä ylimääräistä pysähdystä tai edes pääsyä niiden muiden vain pysähtyessä siihen pidemmän muun letkan eteen edes hetkeksi...

Olisi ehkä näyttänyt paremmalta ennen vaikeuksia ja muutoin ilman tuota kaikkea olisi tullut pisteitä tai piste jäännöksenä. Tai toki oltu kuten Meksikossa henkisen keskisormen näytön muodossa pisteittä, mutta nyt toteutunutta paremmalla sijalla 11 kaikkea muuta kuin nk. Kultaisena Ananaksena.

Ei paljon lohduta taas yksi päivän nopeimpia varikkopysähdyksiä kun ei olla pistesijoilla tai edes sillä jäännöspisteellä kymppipaikalla. Kun vain olisi pisteettömän putkikauden pisteet kesältä jäännöksinä tai pienoiskisojen pisteet parempina niin:

Ei sapettaisi taas näin paljon japanilaisen suhteen. Viime kisassa ehkä voitiin japanilaista syyttää jopa peräti aavistuksella omaankin piikkiin tuossakin toki tuomariston rangaistaessa tekoon nähden ylisuuresti kuten teki myös huippukuskeista Oscar Piastrille, mutta tässä kisassa oli taas niin epäonnen suosikki kuin pystyi olemaan.

Mestaruustaistelu sentään vielä elää ja onhan tosiaan vielä Lusail ja Abu Dhabi jäljellä. Lusailissa on vieläpä pienoiskilpailukin vuoden viimeisenä.

Ja ai niin:

Älä vain sano, että FIA meinaa pitää päänsä typerästä kahden pakkopysähdyksen kisasta!

Toivottavasti ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6787
Norrikselta jälleen munaus startissa, mutta niin taitaa vain mestaruus olla menossa hänelle. Jos Verstappen jää sarjassa P3, on mahdollista että ensimmäisen kerran historiassa tallipäällikköt rankkaavat kauden parhaan kuskin top2 ulkopuolelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15821
Norrikselta jälleen munaus startissa, mutta niin taitaa vain mestaruus olla menossa hänelle. Jos Verstappen jää sarjassa P3, on mahdollista että ensimmäisen kerran historiassa tallipäällikköt rankkaavat kauden parhaan kuskin top2 ulkopuolelta.
Taisi sinulla tulla tuplaviesti, mutta eiköhän se vähintään periaatteessa kaikkein erikoisimmin ja huonoimmillaan ole toisen kerran historiassa joka tapauksessa.

Etenkin kun muuan Keke Rosberg voitti mestaruuden niin ei hänen nimi huipputallissa ajamisesta huolimatta loppupelissä mahtunut juuri kenenkään silloisen asiantuntijan pitkällekään listalle.

Kun tuolloin mikäli kerta kaikkiaan joku vapaasti hengittävän auton kuljettaja vuodeksi 1982 olisi väen välttämättä voittanut mestaruuden niin monien mielestä mestaruus olisi ollut viimein Carlos Reutemannin.

Harmittavasti ja toki Williams-tallin hyvin jäisten suhteen takia häneen Reutemann lopetti kahden kisan jälkeen ja jäi eläkkeelle mitä nyt vielä vuosina 1983-1984 harkitsi lajiin paluuta ennen kuin oli vuodeksi 1985 lajin Course Car-kuljettaja kisoissa sen vuoden ajan.

Olisi kyllä varmaan voinut Reutemann koko vuoden 1982 erikoisen luonteen takia voittaa mestaruuden mikäli olisi vain pitänyt sen mielenselvittelytauon Rio de Janeiron jälkeen ihan kunnolla ja palannut sitten Frank Williamsin viimeiseen pyyntörajaan eli Zolderin kisaan mennessä takaisin.

Toki kaiken olisi pitänyt mennä kuten toteutuneesti meni sinä vuonna ja eihän täysin voinut Reutemann sitä tietää.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1712
Oli kisa kyllä. Menettelevä, mutta aika tylsä mitä nyt jokin autovaurio sitten iski Lando Norrisille.

Päivän tuurihaukkoina Antonelli, Hadjar ja Sainz Junior. Aivan vähän näiden takana myös yhtenä tuurin hemmottelemana vähintään osittain oli Hülkenberg.

Päivän eniten kärsineimmät epäonnesta:

Kaikki jotka joutuivat tekemään ainakin kaksi pysähdystä tai enemmän kuten myös keskeyttämään eli Yuki Tsunodan lisäksi Alexander Alex Albon ja Liam Lawson ainakin. Lähellä oli Hadjar liittyä samaan, mutta eihän tuuripoikaa muuta kun se onnetar hemmottelee urakalla...

Tsunoda vielä varikolta joutui lähtemään kisaan. Alku hyvä huonoimpaan mahdolliseen lähtöpaikkaan nähden, mutta rengasrikko kiitos muiden autojen romujen kisan alussa ja toisella kertaa sitten tuli vielä toinen, alkava rengasrikko puhumattakaan vielä muusta pidon äkkiloppumisen uhasta päälle suurin piirtein kun jäännöspisteille tai korkeampaan vähäisesti olisi ollut mahdollisuuksia.

Eilisen sade toki lopullisesti aika-ajon osalta pilasi kaiken osin jo aiemmin viikonloppuun mitä nyt toki pilasi muiltakin, mutta herjoja heille riitti olematon määrä toisin kuin japanilaiselle.

Ylimääräiset varikkokäynnit pilasivat siis kisan jäännöspisteiden kuten myös ehkä vähän parempienkin pisteiden osalta ja sitten oli tietysti vielä hämmästelyä osin itseltäni kisan loppuun:

Miten on mahdollista, että vaikka tuota toista, alkavaa rengasrikkoa Tsunodalle ei olisi tullutkaan niin osin renkaat olivat kovista renkaista huolimatta niin taas suhteessa kulumassa ehkä enemmän kuin kenelläkään muulla kovia renkaita käyttävillä kuljettajilla?

Ja jos kului niin miksi ei otettu aiemmin varikolle? Ja sitten tietysti se uskomaton erikoisuus, että miten Andrea Antonelli ja Pierre Gasly suhteessa niin uskomattoman kauan yleensä pystyivät ajamaan kovilla renkailla?!

Heillä ainakin nähtävästi kovat renkaat toimi taas niin perhanan hyvin.

Tsunodalla alkoi kyllä viikonloppu hyvin peräti kolmostilalla vapaisiin harjoituksiin, mutta sitten milloin minkäkin tiimimokan kuten taas radalle lähtöjen ajoittamisen (Verstappenilla muuten samaa vikaa toisessa tai kolmannessa harjoituksessa, mutta kyllähän sieltä aina sitten jollain ihmeellä se parempi aika tulee vaikka välillä pyörittäisiin todella heikoilla sijoilla tai ilman aikaa.) surkeuden kanssa ja sitten tietysti lauantain sateen meni kaikki pilalle.

Ilman ainakin sitä yhtä ylimääräistä pysähdystä tai edes pääsyä niiden muiden vain pysähtyessä siihen pidemmän muun letkan eteen edes hetkeksi...

Olisi ehkä näyttänyt paremmalta ennen vaikeuksia ja muutoin ilman tuota kaikkea olisi tullut pisteitä tai piste jäännöksenä. Tai toki oltu kuten Meksikossa henkisen keskisormen näytön muodossa pisteittä, mutta nyt toteutunutta paremmalla sijalla 11 kaikkea muuta kuin nk. Kultaisena Ananaksena.

Ei paljon lohduta taas yksi päivän nopeimpia varikkopysähdyksiä kun ei olla pistesijoilla tai edes sillä jäännöspisteellä kymppipaikalla. Kun vain olisi pisteettömän putkikauden pisteet kesältä jäännöksinä tai pienoiskisojen pisteet parempina niin:

Ei sapettaisi taas näin paljon japanilaisen suhteen. Viime kisassa ehkä voitiin japanilaista syyttää jopa peräti aavistuksella omaankin piikkiin tuossakin toki tuomariston rangaistaessa tekoon nähden ylisuuresti kuten teki myös huippukuskeista Oscar Piastrille, mutta tässä kisassa oli taas niin epäonnen suosikki kuin pystyi olemaan.

Mestaruustaistelu sentään vielä elää ja onhan tosiaan vielä Lusail ja Abu Dhabi jäljellä. Lusailissa on vieläpä pienoiskilpailukin vuoden viimeisenä.

Ja ai niin:

Älä vain sano, että FIA meinaa pitää päänsä typerästä kahden pakkopysähdyksen kisasta!

Toivottavasti ei.
Antonelli, Hadjar, Sainz ja Hulkenberg tuurihaukkoja?! Kollo! (Kekeä lainatakseni)

Tunnollisesti jaksat Tsunodaa puolustella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15821
Antonelli, Hadjar, Sainz ja Hulkenberg tuurihaukkoja?! Kollo! (Kekeä lainatakseni)

Tunnollisesti jaksat Tsunodaa puolustella.
Jaksan puolustella myös muitakin kuten Sainz Junioria aiemmin tällä kaudella ja muitakin epäonnen kärsijöitä kuten todella paljon aiemmin tällä kaudella myös ihan Fernando Alonsoakin vaikka Alonso on välillä perin ärsyttävä ollut urallaan. Otan niihin myös määritteitä ihan koko kauden mitalta aivan, aivan todella paljon vaikka onhan se joidenkin kuskien osalta todella paljon vaatinut tarkastelua ja uudelleentarkastelua.

Tätä olen tehnyt vuosien ja vuosikymmenten ajan, mutta palatakseni tähän vuoteen:

Osin sanon heitä tuurihaukoiksi myös senkin takia, että joillakin näistä kuskeista on yksittäisiä palkintoja kisoista. Sainz Juniorinkin kausi näyttäisi ja myös oikeasti olisi todella, todella huono ilman sitä palkintoaan mitä sai kun sai vaikka Alexander Alex Albon on ollut yleensä parempi kuski ja selkeä nk. Keskikastin Kuningas tänä vuonna ehkä ensi kertaa urallaankin yleensä!

Antonelli ei sellaisenaan ole ollut niin paljoa tuurihaukka jos lainkaan ja olisi ehkä tänä vuonna eräänlainen nk. Keskikastin Perintöprinssi kun ei välttämättä sellaisenaan voi olla kuningas, mutta oli juuri tähän kisaan yksittäinen kärkikuljettajien oma tuurihaukka. Koska pystyi pitämään renkaansa periaatteessa kunnossa ollen menettämättä sijojaan muiden mokatessa taktiset pysähdykset ja kun sai niin pienen rangaistuksen tuomareilta kuin sai. 10 sekuntia niin se olisi ollut vähän pahempi juttu se. Kumma kyllä kun rangaistuslinja vaihtelee kovin kisasta kisaan.

Antonelli hyötyy/on hyötynyt paljon myös siitä, että on Mercedeksen junnu eikä huonompien tallien junnu ja ainakin uran ensimmäisen kisan 'huippuajo' oli ainakin jopa tätäkin kisaa paljon häiritsevämpi tuurikisa kun oli muka ohitusnäytös suurimman osan niistä ohituksista tultua lähinnä toisten kuskien varikkopysähdysten aikana.

Mahdollisesti myös yksi noista kesäkauden eräistä toisista huippuajoista ellei peräti palkintoajoista pisti silmään Antonellin kohdalla kun siinä oli taas sitä hyvin ansaitsematonta suitsutusta mitä vastoin kuvanauha viimeistään muuta osoitti.
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1712
Jaksan puolustella myös muitakin kuten Sainz Junioria aiemmin tällä kaudella ja muitakin epäonnen kärsijöitä kuten todella paljon aiemmin tällä kaudella myös ihan Fernando Alonsoakin vaikka Alonso on välillä perin ärsyttävä ollut urallaan.
Mitä tuuria tuurihaukoiksi nimeämäsi kuljettavat tänään kokivat?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5054
Olihan ihan viihdyttävä Las Vegasin GP. Aika-ajoja en jaksanut nousta katsomaan raskaan työviikon takia, mutta itse GP:n kylläkin, kun menin ajoissa nukkumaan.

Verstappenilta mahtava GP jälleen kerran. Max on kyllä tällä kaudella osoittanut jälleen kerran, että on lähtöruudukon paras kuljettaja.

Autolla, jolla tiimikaveri jää säännöllisesti pisteiden ulkopuolelle, otti Max nyt tämänkauden kuudennen GP-voittonsa, mikä on vain yksi vähemmän, mitä Norriksella ja Piastrilla on.

Red Bull valmistajien kolmantena tällä hetkellä lähes yksin Verstappenin ansiosta. Lawson ja Tsunoda eivät ole saaneet Red Bullin autolla mitään aikaiseksi.

Mercedes ajoi vahvan kisan, ja varsinkin Antonellin suoritus oli mahtava 5sekunnin aikarangaistuksesta huolimatta.

Sainz, Hadjar ja Hulkenberg ajoivat kaikki myös vahvat pistesijat.

Hieno tuo lopun Mickey Mouse-show.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15821
Olihan ihan viihdyttävä Las Vegasin GP. Aika-ajoja en jaksanut nousta katsomaan raskaan työviikon takia, mutta itse GP:n kylläkin, kun menin ajoissa nukkumaan.

Verstappenilta mahtava GP jälleen kerran. Max on kyllä tällä kaudella osoittanut jälleen kerran, että on lähtöruudukon paras kuljettaja.

Autolla, jolla tiimikaveri jää säännöllisesti pisteiden ulkopuolelle, otti Max nyt tämänkauden kuudennen GP-voittonsa, mikä on vain yksi vähemmän, mitä Norriksella ja Piastrilla on.

Red Bull valmistajien kolmantena tällä hetkellä lähes yksin Verstappenin ansiosta. Lawson ja Tsunoda eivät ole saaneet Red Bullin autolla mitään aikaiseksi.

Mercedes ajoi vahvan kisan, ja varsinkin Antonellin suoritus oli mahtava 5sekunnin aikarangaistuksesta huolimatta.

Sainz, Hadjar ja Hulkenberg ajoivat kaikki myös vahvat pistesijat.

Hieno tuo lopun Mickey Mouse-show.
Ovat kyllä olleet myös epäonnen melkoisia suosikkeja. Lawson tosin melko reilusti vähemmän kuin Tsunoda, mutta on kyllä hänelläkin osansa osin. Ja paljon on Lawson saanut hyötyäkin eräissä kisoissa Racing Bullilla. Siellä sentään yleensä varikkopysähdysten pysähdysväleistä taktiset edustajat ovat hereillä vaikka pysähdykset välillä olisivat nk. Laiskiaisen tasolla. On olleet suuremman osan kautta, mutta sattumanvaraisesti muun muassa tänään Hadjarille sekin sitten meni nappiin.
 

Bukko

mielikuvitusukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
5075
Sijainti
Salo/Espoo/Rooma
Tylsä kisa. Katsoin lähdön ja nukahdin. Antonelli ja Hallenberg yllättivät. Hamilton ei sitten hyvästä lähdöstä huolimatta saanut mitään aikaiseksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15821
Tylsä kisa. Katsoin lähdön ja nukahdin. Antonelli ja Hallenberg yllättivät. Hamilton ei sitten hyvästä lähdöstä huolimatta saanut mitään aikaiseksi.
Hülkenberg ja tuo kieltämättä oli erikoinen juttu. Hamiltonista puhuen siis. Leclercillä eloisampi kisa, mutta vaikeaahan se on. Ensi vuosi varsin lopullinenkin vedenjakaja omalla tavallaan heidän urillaan. Hamiltonilla toki tämäkin Ferrarin oppivuosi olisi saanut olla sellaisenaan parempi. Tietyin ehdoin aika reilustikin parempi niin moninkertaisena maailmanmestarina. Mielenkiintoista on sekin ehkä jonakin päivänä todistaa, että ahdisteltaisiinko tosin Max Verstappenia samalla tavalla sitten vastaavana ikämiehenä sitten hänen vaikka vielä vaihtaessaan joskus urallaan johonkin todella muuhun huipputalliin tai Ferrarille kuin miten on ahdisteltu Hamiltonia?

Sen näkee sitten.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2705
Itselleni pisti silmään, että Norris tuli heittämällä ekalla yrityksellä Russelin mersusta ohi DRS-alueella, mutta Piastri ei päässyt edes lähelle Antonellia.

Joo, eihän oskun tarvinnut kuin pysyä 5 sekunnin sisällä joten pakko-ohitukselle ei ollut tarvetta. Silti perin tahmealta vaikutti.

Ja Max…no…jätkä on vaan yksiselitteisesti kaikkien aikojen täydellisin kuljettaja. Hattu päästä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6409
Piastrilla meni pasmat sekaisin siihen McLarenin Monzan sekoiluun ja kun heti perään veti vielä seinään Azerbaijanissa. Norris on henkisesti pikkutyttö, mutta eipä vaan Piastrillakaan riitä sipuli.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6409
Piastrilla ainakin kipunoi auto älyttömästi ketä-se-nyt-olikaan ohittaessa. Hadjar kait. Mutta eihän siinä. Auton maavara säädetty laittoman alhaalle ja siitä ne kipinät tulee.

Diskaus olisi Piastrille katkeransuloisa. Toisaalta ero Norrisiin ei sittenkään kasvaisi, mutta Verstappen tulisi MM-pisteissä tasatilanteeseen.
 
Ylös