Formula 1 - 2025 - 8 - Monacon GP

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5909
Eli parempi olla edes yrittämättä ja körötellä. Sehän se voittostrategia aina kaikessa muussakin.
Siis mikä tässä on nyt niin vaikeaa hahmottaa. P4 et voi hypätä P1 seuraamalla muita varikolle. Jos Verstappen olisi tehnyt stoppinsa siinä missä muutkin kärkiukot niin hänellä ei olisi ollut sitä optiota safety cariin tai punaisiin lippuihin, joka oli se voittostrategia, mutta arpa ei osunut. Pitivät koko ajan silmällä Hamiltonia ettei pääse edelle.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4796
Siis mikä tässä on nyt niin vaikeaa hahmottaa. P4 et voi hypätä P1 seuraamalla muita varikolle. Jos Verstappen olisi tehnyt stoppinsa siinä missä muutkin kärkiukot niin hänellä ei olisi ollut sitä optiota safety cariin tai punaisiin lippuihin, joka oli se voittostrategia, mutta arpa ei osunut. Pitivät koko ajan silmällä Hamiltonia ettei pääse edelle.
Olisihan siinä ollut onnituessaan mahdollisuus nousta sija, kuten niillä jotka siinä onnistuivat. Olisi tullut ajoissa varikolle ja painanut kaasua, tai toisinpäin, mutta muuri jostain syystä nukkui, tai tosiaan odotti jotain turva-auton ilmestymistä juuri kisan kannalta ratkaisevaan kohtaan. Nyt ei ainakaan ollut pienintäkään mahdollisuutta mihinkään.

Aika jännä, että nyt homma kuulostaa, kuin suomalaiselta 100m juoksijalta jonka koko uran tähtäin on jossain olympiakarsinojen 12 sijassa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1588
Olisihan siinä ollut onnituessaan mahdollisuus nousta sija, kuten niillä jotka siinä onnistuivat. Olisi tullut ajoissa varikolle ja painanut kaasua, tai toisinpäin, mutta muuri jostain syystä nukkui, tai tosiaan odotti jotain turva-auton ilmestymistä juuri kisan kannalta ratkaisevaan kohtaan. Nyt ei ainakaan ollut pienintäkään mahdollisuutta mihinkään.

Aika jännä, että nyt homma kuulostaa, kuin suomalaiselta 100m juoksijalta jonka koko uran tähtäin on jossain olympiakarsinojen 12 sijassa.
Eipä ollut.

Verstappenilla ei ollut mahdollisuutta tehdä omaa toista varikkostoppiaan ennen kisan kärkikolmikkoa, sillä tällöin olisi varikolta palatessaan jäänyt Hamiltonin taakse. Kärkiviisikosta Piastri teki siis ensimmäisenä toisen varikkostopin ja palasi 2 sekunttia Hamiltonin eteen. Undercut ei siis ollut Verstappenille vaihtoehto, sen sijaan toisen stopin venyttäminen oli selkeä ja riskitön vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5909
Olisihan siinä ollut onnituessaan mahdollisuus nousta sija, kuten niillä jotka siinä onnistuivat. Olisi tullut ajoissa varikolle ja painanut kaasua, tai toisinpäin, mutta muuri jostain syystä nukkui, tai tosiaan odotti jotain turva-auton ilmestymistä juuri kisan kannalta ratkaisevaan kohtaan. Nyt ei ainakaan ollut pienintäkään mahdollisuutta mihinkään.

Aika jännä, että nyt homma kuulostaa, kuin suomalaiselta 100m juoksijalta jonka koko uran tähtäin on jossain olympiakarsinojen 12 sijassa.
Kyllä tässä nukkuu nyt ihan joku muu kuin Red Bullin varikkomuuri. Kärkinelikko tuli maaliin samoilla sijoilla kuin lähtivät kisaan. Mikseivät Leclerc ja Piastri yrittäneet jotain? Miksi olet Maxin ja Red Bullin kraiveleissa kiinni vaikka oli kärkinelikosta ainoa joka yritti voittoa tuurilla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4796
Kyllä tässä nukkuu nyt ihan joku muu kuin Red Bullin varikkomuuri. Kärkinelikko tuli maaliin samoilla sijoilla kuin lähtivät kisaan. Mikseivät Leclerc ja Piastri yrittäneet jotain? Miksi olet Maxin ja Red Bullin kraiveleissa kiinni vaikka oli kärkinelikosta ainoa joka yritti voittoa tuurilla.
Yriittiväthän ne. Kärkihän ajoi kovaa ja olivat hyvin lähellä toisiaan. Koko kärki taisi olla kolmen sekunnin sisään ja Mäkilläkin venähti stoppi ym, joka olisi voitu hyödyntää. Mutta ei, Max kuulemma keskittyi vain takana tulevaan Hamiin, eikä kannata edes yrittää, kun Monaco ja mitä lie höpinää. Ja ainut syy tähän oli nimenomaa se varikon nukahdus, jonka takia putosi siitä sakista.

Enkä kritisoi Maxia, vaan muurin taktiikkamokaa.
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1588
Yriittiväthän ne. Kärkihän ajoi kovaa ja olivat hyvin lähellä toisiaan. Koko kärki taisi olla kolmen sekunnin sisään ja Mäkilläkin venähti stoppi ym, joka olisi voitu hyödyntää. Mutta ei, Max kuulemma keskittyi vain takana tulevaan Hamiin, eikä kannata edes yrittää, kun Monaco ja mitä lie höpinää. Ja ainut syy tähän oli nimenomaa se varikon nukahdus, jonka takia putosi siitä sakista.
Onhan se nyt vaan kylmä fakta, että Verstappen ei ollut riittävän paljon Hamiltonia edellä railakkaan undercutin tekemiseksi edellä ajaviin nähden. Mikä järki olisi ollut pudottaa Verstappen ajelemaan Hamiltonin perään?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4032
On sillä ranskalaisella 'isännällä' kyllä otsaa. Jeddah-Cornichen jälkeen varsinkin. Ja muillekin kuin Tsunodalle koko uransa aikana järjestämiensä urpoilujen osalta puhuen.
Eihän Gaslyn nyt niin hirveästi ole kolaroinut. Ihan samaa luokkaa kuin monet muut keskikastin kuskit. Esim Yuki. Joskus käy näin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6462
Pidän Gaslyä siistinä kuskina. Parempaan puolikkaaseen gridillä. Oconin kanssa oli otteluita, ja nekin taisi mennä tallin mukaan Oconin piikkiin.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1160
Joku heitti tuolla toisaalla, että jos Monaco olisikin nopeuskilpailu ja tunnelin jälkeisen shikaanin saisi ajaa suoraksi ja näin ohittaa edellä menevän. Jos shikaanin oikoreitti olisi esimerkiksi 0,5-1sek nopeampi niin se mahdollistaisi ohittamisen. Tällöin edellä olevan tehtävä olisi pitää vähintään 1 sekunnin ero jottei shortcutilla pääse ohi.

Mites tämän viisaat insinöörit saisi näyttämään typerältä. Onhan näitä jokerikierroksia käytössä muissakin sarjoissa mut ne yleensä pidentää rataa ja sen joutuu ottaa jossain vaiheessa. Seuraavalla kierroksella tulisi saada 1sek eroa muuten ohitetulla olisi mahdollisuus kuitata takaisin. Shortcuttia saisi käyttää vain jos on alle 1sek tai esim 0,7 sekunnin päässä.

Toki voi aiheuttaa ongelmia kun letkassa moni on alle tuon rajan ja sitten ollaankin rinta rinnan ja kolisee.
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1588
Joku heitti tuolla toisaalla, että jos Monaco olisikin nopeuskilpailu ja tunnelin jälkeisen shikaanin saisi ajaa suoraksi ja näin ohittaa edellä menevän. Jos shikaanin oikoreitti olisi esimerkiksi 0,5-1sek nopeampi niin se mahdollistaisi ohittamisen. Tällöin edellä olevan tehtävä olisi pitää vähintään 1 sekunnin ero jottei shortcutilla pääse ohi.

Mites tämän viisaat insinöörit saisi näyttämään typerältä. Onhan näitä jokerikierroksia käytössä muissakin sarjoissa mut ne yleensä pidentää rataa ja sen joutuu ottaa jossain vaiheessa. Seuraavalla kierroksella tulisi saada 1sek eroa muuten ohitetulla olisi mahdollisuus kuitata takaisin. Shortcuttia saisi käyttää vain jos on alle 1sek tai esim 0,7 sekunnin päässä.

Toki voi aiheuttaa ongelmia kun letkassa moni on alle tuon rajan ja sitten ollaankin rinta rinnan ja kolisee.
Sinälläänhän tuossa ei olisi urheilullisesti mitään sen enempää väärää kuin drs:ssäkään. Joillain radoilla sen avulla ohittaminen kun on tolkuttoman helppoa.
 
Ylös