Formula 1 - 2025 - 9 - Espanjann GP

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4487
Onhan tuo 1. mutkan ohituskaista ihan käsittämätön, laittaisivat nyt edes pari hidastuspomppua kaistalle. Väitän että hitaamman on tarkoituksenmukaista ottaa rengas-rengas kontakti 1. mutkassa jotta pääsee hyötymän ohituskaistasta. Hyöty vähintään sekunnin...
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1150
Verstappen oli kuin kännissä lopussa. Ansaittu 10s ja töppäsi monta arvokasta pistettä töhöilyyn.

Jatkossa kannatta tehdä muidenkin kevyt kontakti Verstappenille, jos menee pois tolaltaan täysin.
Joo ei pitäisi noin tunteisiin mennä. Aivan tahallinen teko. Taisi vaikuttaa sekin kun jästipää Leclerc osui häneen pääsuoralla.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
56
Leclerciltä vahva kisa. Mielenkiintoista kuulla mitä ja miksi oli Hamiltonin Ferrarissa? jo alussa huomasi, kun keula haki jarrutuksissa..
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15308
Joo ei pitäisi noin tunteisiin mennä. Aivan tahallinen teko. Taisi vaikuttaa sekin kun jästipää Leclerc osui häneen pääsuoralla.
En tiedä oliko välttämättä Leclerc juuri tähän tilanteeseen jästipää.

Jästipää sitten koko uraa ajatellen tai yleensä silloin tällöin häneltä tulleiden kolaritilanteiden ja uran avauskauden kolarit Sauberilla muistaen myös toisten kanssa heidän kisojaan pilaten ja päästen turhan liikahehkutusmakeilun jälkeen Ferrarille mielestäni aivan liian äkkiä yleensäkin:

Sitten alkaa olla jo lähempänä yhtä mieltä oloa tai jotain sinne päin.
 

Sandels

Well-known member
Liittynyt
25.3.2000
Viestit
78
Joku tilastoniilo varmaan tietää paremmin, mutta aika harvassa taitaa olla kisat, joissa Minardin perilliset (ToroRosso, AlphaTauri ja RB) ja Sauber saavat enemmän pisteitä kuin RedBull.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6012
Onhan tuo 1. mutkan ohituskaista ihan käsittämätön, laittaisivat nyt edes pari hidastuspomppua kaistalle. Väitän että hitaamman on tarkoituksenmukaista ottaa rengas-rengas kontakti 1. mutkassa jotta pääsee hyötymän ohituskaistasta. Hyöty vähintään sekunnin...
Se "ohituskaista" on ratarajojen ulkopuolella eikä sitä kauttaa saa ohittaa. Sen pitäisi olla ihan selvä asia. Se on turvaväylä radalle palaamiseen, ja epäreilun edun joutuu antamaan pois tai saa rankkua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15308
Tämän kisan osalta ennen kieltämättä edes hieman sitä pelastaneita vähäisesti dramaattisia loppuvaiheita ja Nico Hülkenbergin kerrankin nappiin osunutta huippuajoa unelmasuorituksella ja vähäisellä määrällä myös onnea varikkotaktisesti verrattuna kuitenkin vähäisemmin eräisiin tuurihaukkoihin nähden taas kerran niin:

Huonoin mittavan lajiseurantaurani kaksituntinen seurattava F1-kisa. Kotimaisesti selostustaso päälle vielä Kimiläisen Emma ensi kertaa kisassakin kommentaattorina:

Oksennus on kurkussa tuosta kaikesta ja alkaa kohta olla Pulkkisen Jorman selostuksiakin ikävä. Ja se on paljon sanottu se. Muuten näin vastenmielistä selostusta tuoreelta F1-ajalta puhuen olen viimeksi kai kuullut Oskari Saaren ja JJ Lehdon kroonisen Luca Badoerin vittuilun aikana viimeksi!

Toistamiseen vielä kerran tämän kisan tason selostusta niin ensi kerran hyvin, hyvin pitkään aikaan tietoisesti jätän kotimaisen selostuksen F1-kisan katsomatta edes tarkkailuna/näytekerrontana mahdollisesti ulkopuolisille kehujille jotka luulevat tuon umpipaskan selostuksen olevan millään tavalla hyvää niin ikävä kyllä kertomatta.

Ei edes minunkaan korvat kestä tuon tason aivottomuuksia. Ja minä sentään olen kuullut ja kestänyt välillä vaikka mitä näinä vuosina ja vuosikymmeninä!

Ja tuoreemmilta ajoilta luulin pohjan tulleen vastaan näissä jos ei nyt 'Vellu' Markkasen jutuissa niin sitten Mustakarin 'Ekin' ja Pulkkisen Timpan aikaan oli pohja.

Kuten myös eräissä muissakin välitankkausajan jonoajelukilpailuissa. Ja mikäli kuitenkin Viaplaylla ollaan niin urpoja jatkaakseen joskus tuota (Paitsi jos Kovalaisen Heikki ei vain jostain syystä alkuperäisestä poiketen halunnut sitten kommentoida kisaa mitenkään tai ei vain halunnut olla se kommentaattori tällä erää.) parivaljakon Juusela-Kimiläinen-tason kuraa niin taidan pysyä ulkomaisen selostuksen ja kohta vaikka ihan täysin kiinnostumattoman F1-maan (Olkoon vaikka Albanian TV selostukseltaan helvetti!) selostajienkin parissa kunnes järkeä tulee sinne mokomaan mikäli ikinä tulee.

Ja mikäli ei tule tai joskus yhtään äärimmäisen satunnaista kertaa enempää tämä toistuu niin:

Kotimaiset selostusmietteet tulevat päättymään omalta osaltani kun niistä saattaisi silkasta raivosta tulla kovin painokelvottomia osaltani. En tiedä. Ehkä tätä menoa tämän pohjamutatason hommassa mitä kotimainen selostus ja tietämys suhteellisuudentajuttomuudessaan on niin taidan vetäytyä eläkkeelle.

Viikon päästä tuleekin hienoja asioita, niin kovin hienoja ja jaloja asioita täyteen ja se onkin yksi syy myöskin miksi vielä tätä kaikkea jaksaa seurata. Niistä sitten enemmän muistoja asianmukaisella alueella mikäli vielä jaksetaan niistä puhua.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1999
Sijainti
Vyborg
Barcelonan osakilpailu päättyi äsken jossa nähtiin mielenkiintoinen loppu.
Kisasta jäi mieleen Piastrin voitto paalulta joka ajoi tasaisesti voittoon Mclarenille ja kasvatti eroa mestaruustaistelussa Norrisiin nähden. Ja päivän puhuttava aihe oli Maxin saama 10 sekunnin aikasakon kolaroituaan Russelin kanssa kisan lopussa, joka putosi 10 sijalle sen vuoksi. Leclerc ajoi erittäin hyvä kisa tänään ja ajoi kolmoseksi Ferrarilla. Alonso sai vihdoin kauden ensimmäiset pisteensä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4037
Red Bullille karmea kisa. Verstappen menetti hermot ja oma kisa roskiin, Tsunoda aivan hukassa ja nollakisa taas. Surkeaa tekemistä kaikin puolin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15308
Red Bullille karmea kisa. Verstappen menetti hermot ja oma kisa roskiin, Tsunoda aivan hukassa ja nollakisa taas. Surkeaa tekemistä kaikin puolin.
Kyllähän se tallikin taas kerran pilasi Tsunodan kisan aivottomilla varikkotaktiikoilla ja aivan liian monta kertaa käytiin varikolla suhteessa siihen kuin miten olisi pitänyt käydä. Käytettiin varmaan koekaniinina Verstappenin eduksi.

Keskikovilla renkailla mikäli koko hulluuteen lähdettiin niin olisi pitänyt ajaa kaikesta huolimatta nyt kyllä vähän pidempi osuus radalla. Ellei sitten olisi ollut jostakin syystä käsittämätön varikkopaniikki taas miehistöllä/renkaat loppuneet pidoltaan muilla tapaa tai tullut rengasrikko. Eräät kuskit olivat muuten onnenpoikia, että heille ei tullut rengasrikkoa tänään muun muassa Liam Lawsonin mokailuista tänään. Tai Lawsonille itselleenkin.

Verstappen taas... Ennen hermojen menoa ja kaikkea vähemmän yllättäen tullutta oikean karvan paljastamista taas kerran suuttumuksen ymmärrän tasan yhdestä asiasta kyseiselle nulkille:

Kovat renkaat alle?!

Vuoden typeryyksien typeryyden kuninkuuspalkinnon voittava suoritus. Paitsi siinä tapauksessa, että ei vain olisi ollut enää mitään renkaita järkevästi antaa enää käyttöön. Mikä myös saattoi osin selittää Tsunodankin kisan pieleen menoa.

Parhaimmillaan olisi voinut olla Tsunoda jälleen jäännöspisteellä/pisteillä mikäli olisi vain paremmin osattu ymmärtää ja hoitaa varikkotaktiikka toisin silloin olikohan nyt toisten tai kaiken ollessa jo pielessä viimeistään edes kolmansien pysähdysten aikoihin.

Ja lopussa olisi voinut edes joidenkin muiden kuskien mennessä turva-auton aikana varikolle olla kylmästi itse menemättä ja yrittää kaikkensa paremmille sijoille muilla tapaa. Sekin vielä pudotti sijoitusta ja kävi kuten kävi.

Onneksi nyt on parin viikon taukoväli tässä viime viikkojen todella, todella murheellisessa taipaleessa mitä Tsunodan koettelemuksiin on tullut ihan kaikessa yhteensä. Montrealissa lopullisemmin palataan normaaleille radoille.

Kuten pahoin pelkäsin niin Monacoon kuin myös tänne, että kun aika-ajot menivät pieleen niin niiltä osin ei vain pisteitä voinut tulla Tsunodalle jo senkään takia. Karmaisevan typerät varikkotaktiikat ja muiden tallien vastaavaa liikaa peilaten/päin persettä reagointi muuttuviinkin tilanteisiin vain viimeistelivät nämä murheellisen surkeat viime ajat.

Imolassa sentään vastaavasta kauheudesta myös siihen kisaan varikolta lähteneenä tuli jäännöspisteitä ja olisi tullut tänäänkin se tai enemmänkin ellei talli olisi taas mokannut päässään nyt ulottaen suuremmat mokailunsa myös pienenä poikkeuksena Verstappeniin.

Ainoa hyvä asia muuten Racing Bull-aikoihin verrattuna on se, että Red Bullilla ainakin surkeillakin ajoituksilla pysähdykset varikolla sentään ovat nyt olleet Tsunodalle nopeita ja yhteneviä normaalimpia pysähdyksiä muidenkin keskikastin tai kärkikuljettajien tapaan eikä enää laiskiaisen tasolla toisin kuin Racing Bullilla!

Se on niin perin murheellista, että kisat ovat yleensä noiden kohdalla joko pilalla tai tulevat pilaantumaan aina vähän niiden jälkeen tavalla tai toisella.

PS. Verstappenille muuten tosiaan yritettiin kovillakin renkailla ajattamista. Vailla järkeä tosin. Tsunodalle kuten luulin ennen kisan starttia niin mitään menetettävää ei olisi ollut ja siinä olisi ainakin voinut kisan alussa koettaa todella paljon ajaa sitten sillä pysähtyen kerran tai enintään kaksi kertaa kisaan. Siinä ainakin olisi ollut järkeä enemmän. Sekin olisi kaikista mahdollisesti tuon rengaslaadun ongelmista huolimatta voinut tuottaa hedelmää ja joka tapauksessa olisi hieman pidempään voinut kestää kuin miten keskikova rengas kesti/vaihdettiin taas kerran paniikin vuoksi naurettavan liian aikaisin. Ja sitten vaihto olisi ollut järkevämpi suhteessa kaikkien muiden kuskien tapaan eikä taas liian aikaisin tai liian myöhään kuten kävi.
 
Viimeksi muokattu:

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
637
Sijainti
Kerros 107
Mikä tosiaan oli Red Bullin idea tulla vaihtamaan suht hyvä kuntoiset ja vähän ajetut pehmeät renkaat koviin jotain muutaman kierroksen sprinttiä varten?

Ja päivän foliohattuna, oliko tuo turhaan venytetty turva-auto sessio vain sen takia, että saatiin varmistettua, ettei noita kovia renkaita saa pidettyä kilpailukykyisessä lämpötilassa? Saatiin vähän ohjelmaa vikoille kierroksille.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3030
Mikä tosiaan oli Red Bullin idea tulla vaihtamaan suht hyvä kuntoiset ja vähän ajetut pehmeät renkaat koviin jotain muutaman kierroksen sprinttiä varten?

Ja päivän foliohattuna, oliko tuo turhaan venytetty turva-auto sessio vain sen takia, että saatiin varmistettua, ettei noita kovia renkaita saa pidettyä kilpailukykyisessä lämpötilassa? Saatiin vähän ohjelmaa vikoille kierroksille.
Kyllähän ne kuluneet softit uusia vastaan on aika huono veto kanssa. Ehkä jälkiviisaasti olisi kannattanut kokeilla, mutta eipä tuossa ollut oikein kun huonoja arpoja tarjolla. Ehkä turva-auto myös kesti odotettua kauemmin ja olettivat että kisakierroksia jää ajettavaksi enemmän.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3781
Sijainti
F1-fanikatsomo
Maxille kuuluisi hylkäys tai vähintään stop and go, joka on muutettuna kai +30s? Lisäksi 3 virhe pistettä kortille?
Sai myös 3 rankkupistettä tilille. Maxin saldo on 11pst elI seuraavasta tulee ajokieltoa.
2 pistettä lähtee tililtä vasta 30.6 eli Kanada ja Itävalta pitää hoitaa ilman rankkuja.
voisi olla kova paikka Red Bullilla jos Kanadasta tulee rankku Maxille niin jää tallin kotikisa väliin
3 pistettä lähtee tililtä Meksikosta Brasiliaan matkatessa.
1 piste katoaa Qatarin jälkeen, sekä 2 pistettä lähtee Abu Dhabin päätöskisan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15308
Mikä tosiaan oli Red Bullin idea tulla vaihtamaan suht hyvä kuntoiset ja vähän ajetut pehmeät renkaat koviin jotain muutaman kierroksen sprinttiä varten?

Ja päivän foliohattuna, oliko tuo turhaan venytetty turva-auto sessio vain sen takia, että saatiin varmistettua, ettei noita kovia renkaita saa pidettyä kilpailukykyisessä lämpötilassa? Saatiin vähän ohjelmaa vikoille kierroksille.
Tuokin oli hyvä nosto. Välttämättä kun koko turva-autoa ei olisi tarvittu lainkaan kunnollisena ja virtuaalisenakin tuon olisi voinut hoitaa. Ei nyt tietysti ollut tämän päivän kisan pisin vastaava ajattaminen turva-auton suhteen kunnollisena, mutta muun muassa pari kisaa sitten olleeseen turva-autokohuun nähden missä jälkikäteenkin ihan todella sille oli tarvetta ratavalvojankin loukkaannuttua erillistilanteessa aiemmin tämä oli ainakin puoleksi tarpeeton.

Kierros/kaksi ja ehkä enintään kolme kierrosta vähemmän olisi voinut ottaa pois turva-auton ajamista kierroksista radalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15308
Sai myös 3 rankkupistettä tilille. Maxin saldo on 11pst elI seuraavasta tulee ajokieltoa.
2 pistettä lähtee tililtä vasta 30.6 eli Kanada ja Itävalta pitää hoitaa ilman rankkuja.
voisi olla kova paikka Red Bullilla jos Kanadasta tulee rankku Maxille niin jää tallin kotikisa väliin
Näinhän sitä pitäisi, mutta eiköhän siellä lajipäättäjät Red Bullin toimesta vetoomuksin tai ilman 'lahjota' sulkemaan silmänsä vähemmän yllättäen tai pidetä tyyliin hyvin mahtavia teatraalisia esityksiä mallia Flavio Briatore vuoden 1994 Michael Schumacherin kilpailukiellon lykkäämisen syistä Verstappenin kilpailukiellon vastaavaksi kumoamiseksi tai muuksi merkittäväksi lykkäykseksi!

Silläkin tempulla sen lykkäyksellä välittömän muun myönnön (Hockenheimin kotikisan Schumi olisi saanut ajaa ymmärrettävistä syistä.) sijaan Schumi sai varmistaa siten maailmanmestaruuden ennen pitkää kauden lopussa kun oli joustava valinta kilpailukiellon voimaan astumisen väliltä puhuen välittömän astumisen sijaan esimerkiksi jo ennen Hockenheimia tai viimeistään kansallisuustunteet ymmärtäen heti välittömästi sen jälkeen.

Lopulta Schumi sai kieltonsa, mutta vasta Spa-Francorchampsin 1994 kisan jälkeen lykättynä sielläkin olleiden kohujen jälkeen!

12 pisteen tasatilanteessa kuten monessa muussakin tuomaristo voisi vielä tuossa tilanteessa olla langettamatta kilpailukieltoa. Kuten olisi muuten voinut olla langettamatta Kevin Magnussenille, mutta hänelle tuli kilpailukielto lopulta niin paljon vähemmästä kaikkiaan sitten kuitenkin. Toisin kuin miten ehkä tulisi Max Verstappenille.
 
Ylös