Laitetaan sitten kilpailun arviointia.
Spa-Francorchamps tarjosi jälleen hienon kilpailun kaikesta ennakkohässäkästä huolimatta. Sebastian Vettel otti tutulla tyylillä voiton ja mestaruus on melkein selvä. Voi pian jättää tuon melkeinkin pois. Voitto ei kuitenkaan ollut selvä. Ilman Webberin huonoa starttia ja Buttonin lähtöä takarivistä haastetta ja kamppailua voitosta olisi ollut enemmän.
Webberillä huonot lähdöt jatkuvat vaikka antistall jäi päälle niin jotain vikaa on kyllä Webberillä. Markin ainut toivo on vain enää mestaruudesta ylipäänsä se, että ensi kausi menisi edes jotenkin Vettelillä pieleen jolloin Webberillä olisi edes joku mahdollisuus voittaa mestaruus.
Webberin kausi on kyllä mennyt myös huonojen lähtöjen takia penkin alle. Viime kauden viimeisen kisan seinäänosumisen jälkeen ajamisen liekki on sammunut ja Webber on muutenkin muuttunut Reutemannin kaltaisesta suorasanaisesta ajajasta jonkinlaiseksi harmaaksi kakkoskuljettajaksi joka ei kuitenkaan ole täysin luokiteltavissa kakkoskuljettajaksi.
Jenson Button ajoi hienosti kolmanneksi. Kysymys onkin, että mitä järkeä on nopeudesta jos tuloksena tulee keskeytys? Buttonin tallikaveri Lewis Hamiltonin olisi vain parempi alkaa pian kyselemään sitä itseltään. Button ajoi sen minkä otettavissa oli ja oli kolmas. Ilman huonoa lähtöruutua Jenson olisi ollut Shellin kisan voittaja. Button alkaa pikkuhiljaa lopullisesti kolkutella huippukuljettajan asemaa. Jenson muistuttaakin pian enemmän Alain Prostia kuin Damon Hilliä ajajana.
Fernando Alonso oli neljäs ja se on jälleen hyvä suoritus. Ferrarista puuttui pitoa ja muutenkin Alonso oli hieman pienissä ongelmissa suhteessa tallikaveriinsa. Massan leveäksiajosta voisi sanoa sen olleen sarjassa Eddie Irvinen päästöjä Michael Schumacherin eduksi.
Michael Schumacher ajoi päivänsankarina 20-vuotisjuhlakisan ja sai ne pisteet jotka kenties 20 vuotta sitten olisivat voineet tarjolla Jordanilla. Silloin kytkin petti.
Nyt petti auton perustavanlaatuinen vika mikä syö Rosbergin Nicon tavoin rengasta liikaa ja kun Mersun aerodynamiikka ei ole samalla tasolla kärkitallien kanssa niin tulokset ovat maksimia mitä kykenee saavuttamaan. Nico Rosberg nousi vähäksi aikaa kilpailun kärkeen. Kilpailun alkuvaihe oli vain unelmaa ja pian Vettel otti paikan ja kiitti. Kisan lopussa Rosbergilla oli taas vain ajoa ja bensan vähyyden varjolla Schumi meni edelle. Schumi ajoi tosin juhlakilpailua ja nyt ei ajettu voitosta joten sikäli tallimääräys oli edultaan plus miinus nolla.
Adrian Sutil jäi kameroiden ulkopuolelle mikä oli harmin paikka. Sijoitus oli seitsemäs mikä on Force Indialle loistava suoritus. Lähtöruudun ollessa 15:sta. Felipe Massan kisa meni ajelussa ja rengasrikko vain pahensi asiaa. Muuna aikana kuin päätapahtumassa Massa näyttää välillä ajavan ihan hyvin, mutta kisoissa Massa on mitä on. Yksi syy Massan pysymiseen on Ferrarilla on se, että toista täysin Alonsolle etua tuovaa kuskia ei ole.
Heidfeld olisi kilpailukykyisempi ja muut vaihtoehdot ovat joko vanhoja tai heitä ei kiinnosta. Heidfeld saattaisi myös olla kilpailukykyinen ja Fernandoa ei saa häiritä sillä muuten tulee vain naurettavuutta ilmaisevia sanoja ja sen jälkeen tulee Fernandon nopeusviesti tiimiradiossa. Vitali Petrov ajoi varmemmin kuin Senna ja oli yhdeksäs. Sijoitus olisi voinut olla parempi, mutta jarrut olivat vaurioituneet ja kisan loputtua taisi myös keskeyttää jarrujen menemiseen. Toinen vaihtoehto olisi ollut bensan loppuminen. Buttonillakin kääntyi joku nappi ohjaamossa mikä kenties oli bensanappi. Button oikaisi autonsa juuri kisan loputtua.
Pastor Maldonado jota Mika Salo ja Oskari Saari sanoivat kostajaksi niin ajoi kuitenkin ensimmäisen pisteen Williamsille. Aika-ajon tilanteessa Hamilton itse teki ajoliikkeen joka oli virhe ja Maldonado teki myös virheen ajamalla päin. Saaren kilpailun hylkäysviesti oli tunteellista kuohuntaa. Tönäisy ei ollut tahallinen ja lisäksi siinä tilanteessa Hamiltonkin olisi saattanut kolaroida. Varoitus epäurheiljamaisesta käytöksestä olisi sen sijaan voinut olla mahdollinen.
Hamiltonkin eräällä tavalla sai mitä tilasi. Kilpailun Leijonalla oli asenne vähän huonolla mallilla kuin yleensä. Rangaistuksia tuli pienistäkin kolhuista ja tutkimisia myöskin. Joitakin tilanteita ei kuitenkaan tutkittu tai ei ainakaan rangaistuksia niistä tullut. Kobayashin tilanne oli yksi niistä. Paul di Restan kisa meni muutaman muun kuljettajan tavoin lähtökolarissa ja sijoitus oli 11:sta. Kamui Kobayashilla etusiipi roikkui ja Leijonan ollessa kauneusunilla ei näkynyt teknisen vian lippua mikä kyllä ehkä oli oikea päätös sillä niin pahaa roikkumista ei kuitenkaan ollut. Mustan lipun heilutus olisi ollut jo brutaalia siinä tilanteessa vaikka periaatteessa teknisen vian vuoksi kuljettajan saisi liputtaa pois radalta.
Bruno Sennan kisa meni täysin oman kolarin piikkiin. Ilman sitä vauhti olisi voinut olla erittäin hyvääkin. Renaultin tietojen mukaan Senna olisi taistellut sijoista 6-7 ilman kolaria sillä vauhtia olisi riittänyt ja ilman auton lisävaurioita Lalli ei olisi kilpailut Lotuksen tai muiden häntäjoukkojen kanssa. Turva-auto auttoikin tilannetta. Ilman sitä Sennan kisa olisi ollut lopullinen kuorrutus katastrofien vuoressa jonka koostumuksen alkuainetta en viitsi tähän viestiin lisätä.
Jarno Trulli ajoi Heikki Kovalaisen kanssa kolarin kilpailun alussa ja loppuosa meni vain ajellessa. Ajoittain Sennan auton vaurioiden ja muiden ensimmäisellä kierroksella autoaan rikkoneiden ajajien taistellessa vauhdin ylläpidossa Lotukset saivat kiillotettua vauhtiaan. Heikillä ajosuoritus oli aika-ajossa upea auton kilpailukyvyn huomioon ottaen. Erityisesti vielä aivan osion lopussa. Rubens Barrichellon kisasta näytti tulevan hyvä sillä yhdessä vaiheessa molemmat Williamsit ajoivat pisteillä. Etusiiven menetys toi ylimääräisen varikkokäynnin ja sijoitus oli lopulta 16:sta.
Belgian Jerome ajoi niin hyvin kuin pystyi kotiyleisön edessä. Kolari vei kuitenkin kisan ja Virginillä ei mene hyvin. Tallikaveri jäi kuitenkin taakse. Timo Glockille jatkosopimuksen tekeminen saattoi olla erittäin huono ratkaisu. Aika näyttää mitä on edessä. Toistaiseksi Glock saa kokea nykyisessä tallissaan vain häntäpään ajoja ja pettymyksiä. Silloin tällöin mahdollinen kaaoskisa saattaa tuoda helpotusta asemaan. Vitantonio Liuzzilla meni myös kilpailu kolareihin ja autossa olleen tärinän aiheuttamien ohjausvikojen kanssa tuskailuihin.
Kilpailun keskeyttäneistä täysin ilman omaa syytä oli ainakin Jaime Alguersuari. Senna kolaroi Jaimen ulos ja ansaitsi rangaistuksen. Tosin kilpailutilanteeksikin sen voisi luokitella sillä Spassa ensimmäinen mutka on vaikea. Jaime lähti uransa parhaasta lähtöruudusta ja hänellä olisi ollut mahdollisuudet vaikka mihin. Toro Rosson kisan päätti tuskiin myös Sebastien Buemin kolarin vaurioiden takia tullut keskeytys.
Lewis Hamilton kolaroi jälleen ja mies kerää jälleen vain miinuspisteitä. Hamilton on parhaimmillaan sarjan kiistatta viihdyttävin ja taitava kuljettaja ja ainakin erittäin nopea. Huonoimmillaan Hamilton on varsinainen kolarimagneetti ja omanvoitonpyyntöinen kaveri jolle kaikkien pitäisi nöyristellä jopa tuomaristoa myöten. Lisäksi Hamiltonin Sennan matkiminen on pahimmillaan myötähäpeällistä. Ajotavat on tosiaan yritetty oppia Ayrtonilta ainakin likaisten temppujen osalta. Eikä lisäpisteitä heru myöskään selittelyllä ja muiden syyksi omien virheiden laittaminen.
Ilman Timo Glockia Hamiltonilla ei olisi vieläkään mestaruutta. Sekin tilanne on muistettava niin ihmeellistä kuin se onkin ottaen huomioon Massan nykyiset esitykset. Daniel Ricciardon kisa päättyi auton tärinän ongelmiin joiden syyn arvellaan olleen jousituksessa mikä ei olisi mikään ihme auton ongelmat tuntien. Sergio Perezin kisa päättyi myös ripustusten menemiseen. Mestaruus onkin erittäin mielenkiintoinen asia.
Mestaruus on saanut Buttoninkin muuttumaan aivan erilaiseksi ja mitä luultavammin Webber ja Massakin olisivat hyötyneet mestaruudesta. Ainakin kaverit olisivat saaneet sitä itseluottamusta jota ainakin Massalta puuttuu. Kolarin jälkeen Massalta puuttuu vain se jokin. Webberillä sitä vielä löytyy, mutta vain erittäin vähän kuin toistuvasti tallikaveri on nopeampi ja lehdistö tuntuu asettavan pilkkakirveitä joka suunnalta. Lehdistö on myöskin varsinainen vahdin vahtikoira.
Sekin varmasti on yksi syy siihen miksi Bruno Sennastakin odotettiin Messiasta seuraavaa ihmekuljettajaa. Brasilian lehdistössä ainakin paineet ovat hirmuiset. Barrichellolla paineet olivat myös erittäin kovat hänen ollessa nuori. Toisaalta jokainen kuljettajakin on omanlaisensa alussa. Barrichello on vain yksi kuljettaja. Bruno on oma itsensä. On vain yksi ainoa Senna eli Ayrton ainakin jos otetaan legendaarisuus ja se taito mitä hän oli muunakin kuin ajajana.
Kilpailun muita huomioita oli kyllä onboardien missaus joistakin tilanteista ja lisäksi vielä alemmissa luokissa Leimerin erittäin rajua onnettomuutta jossa akselitkin jäivät jälkeen niin ei näytetty selvästi. Maikkarilla kisassa oli hyviäkin huomioita ja huonoja. Huonoimmat Saaren ja Salon selostuksissa olivat juurikin Hamiltonin ja Maldonadon törmäilyn seuraukset. Saarelta voi vielä ymmärtää tilanteen, mutta Salolta ei. Melkein sama juttu olisi ollut kun Salo olisi vielä kiroillut siellä selostamossa Maldonadon kostoa.
Maldonadolla latinoveri voi ehkä kiehua, mutta joku kosto on taas Maikkarin ylireagointia samaan tapaan kuin aikoinaan tapaus Keken ja Andrean välillä jossa Keke meinasi torpata de Cesariksen pihalle 280 km/h nopeudesta tönäistyään vähän sivuponttoonia. Ei siinäkään valitettu mitään Monacon tapausta tai vastaavaa. Seuraava kisa ajetaan kuitenkin Monzassa missä Red Bull voi jatkaa ylivoimaansa mutta McLaren tulee heti perässä ja Ferrari voi tuoda tifosojen edessä ylimääräistä jännitystä kisaan.