Formula 1 - Italia - Kisa

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No siis Liuzzin piikkiinhän toi kolari menee. Tuli aivan liian kovaa kun muut jo hidastivat ensimmäistä mutkaa varten. Sitten joutui väistämään ja menetti auton hallinnan. Kolarien aiheuttamisesta on tällä kaudella jaettu aika herkästi rangaistuksia, joten siinä mielessä on linjan mukainen.
Liuzzihan väittää tilanteen olleen Kovalaisen syytä, mikä tarkoittaisi hänen menettäneen hallinnan jo siinä kavennuksen kohdalla, jolloin Heikki tosiaan oli Liuzzin vierellä. Väistöliikkeen tapahtuessa lähin auto oli Ricciardo ja Heikki jo radan toisella puolella.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4217
Kyllä Liuzzi laski aivan liian optimistisesti sisään, yrittäen ahnehtia sijoituksia osin sen takia että ulkolinjalle ei yksinkertaisesti ole tilaa. Jos auto olisi pysynyt lapasessa niin osumilta ei olisi vältytty koska 3 autoa rinnan Monzan ensimmäiseen shikaaniin on sula mahdottomuus. Kisa tilanne ja arviointi virhe, ei muuta...
 

Läskipää

Well-known member
Liittynyt
28.1.2008
Viestit
108
Jos säännöissä (maikkarin mukaan) sanotaan että kisaan on lähdettävä samoilla renkailla joilla on ajettu paras aika-ajokierros, niin miksi Bruno Senna kuitenkin lähti "kovilla" vaikka ajoi toisessa aika-ajo osiossa parhaan aikansa "pehmeillä"?

Jos syy on se että hän ei ajanut ollenkaan viimeisessä osiossa, niin se tuntuu kyllä ihmeelliseltä sikäli että "kovilla" renkailla hän olisi voinut olla ehkä vasta 17. toisessa osiossa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Komppikitaraa tähän. En voi käsittää miten voidaan rangaista siitä, että menettää auton hallintansa jonka jälkeen on täysi matkustaja eikä voi tehdä mitään.
Sitä päätyy aika helposti matkustajaksi jos itse hölmöilee. Liuzzin moka oli kuin suoraan omista formulapeleistä, juuri noin syöksytään oikeaoppisesti ekaan mutkaan. Jos siis haluaa mahdollisimman paljon tuhoa aikaiseksi. Tuosta jos olisi vielä HRT pompannut ennen Petroviin osumista niin henkilövahinko olisi ollut hiuskarvan päässä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos säännöissä (maikkarin mukaan) sanotaan että kisaan on lähdettävä samoilla renkailla joilla on ajettu paras aika-ajokierros, niin miksi Bruno Senna kuitenkin lähti "kovilla" vaikka ajoi toisessa aika-ajo osiossa parhaan aikansa "pehmeillä"?
Koska sääntö koskee vain viimeistä osiota. Toiseen osaan jääneet saavat valita renkaansa vapaasti samoin kuin kolmososiossa ilman aikaa jääneet.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Liuzzihan väittää tilanteen olleen Kovalaisen syytä, mikä tarkoittaisi hänen menettäneen hallinnan jo siinä kavennuksen kohdalla, jolloin Heikki tosiaan oli Liuzzin vierellä. Väistöliikkeen tapahtuessa lähin auto oli Ricciardo ja Heikki jo radan toisella puolella.
Alonsolla oli aivan samanlainen tilanne Hamiltonin kanssa ja Fernando handlasi tilanteen. Liuzzin kohdalla vaan siinä oli edessä 20 autoa hidastamassa ensimmäistä mutkaa varten ja tilaa ei ollut tuollaiselle liikkeelle. Muutenkin jos päättää mennä rataviivojen ulkopuolelle tietäen että asfaltti loppuu jossain vaiheessa ei voi olettaa että muut kuljettajat antavat tilaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos säännöissä (maikkarin mukaan) sanotaan että kisaan on lähdettävä samoilla renkailla joilla on ajettu paras aika-ajokierros, niin miksi Bruno Senna kuitenkin lähti "kovilla" vaikka ajoi toisessa aika-ajo osiossa parhaan aikansa "pehmeillä"?

Jos syy on se että hän ei ajanut ollenkaan viimeisessä osiossa, niin se tuntuu kyllä ihmeelliseltä sikäli että "kovilla" renkailla hän olisi voinut olla ehkä vasta 17. toisessa osiossa.
Tulokset nollautuvat kunkin session jälkeen läpipäässeiden osalta. Q2:ssa tehtyä aikaa ei siis ollut Sennalle enää "voimassa" Q3:n alettua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei varmaan ollut ensimmäinen kerta, mutta tuomaristossa oli mukana nainen. Itse asiassa 25-vuotias Silvia Bellot. Nuoresta iästä huolimatta kokemusta löytyy.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Viihdyttävä kilpailu, joka loppua kohden tarjosi maukkaat päiväunet. Vettelin ohitus Alonsosta oli huikea toisen puolen renkaiden ollessa nurmikon puolella.

Webber suhasi itsensä seinään ja Schumi tarjosi parit naurut. :eek:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Komppikitaraa tähän. En voi käsittää miten voidaan rangaista siitä, että menettää auton hallintansa jonka jälkeen on täysi matkustaja eikä voi tehdä mitään.
No eihän formulakisassa nyt niin saa ajaa, että auto lähtee lapasesta... :rolleyes:

Eipä oo eka kerta, kun FIA ampuu itseään jalkaan näillä rangaistuksilla...
Ok, toki Liuzzi pilasi kolmen muun kisan samalla, mutta aiemmin nämä on kuuluneet lajiin...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No eihän formulakisassa nyt niin saa ajaa, että auto lähtee lapasesta... :rolleyes:

Eipä oo eka kerta, kun FIA ampuu itseään jalkaan näillä rangaistuksilla...
Ok, toki Liuzzi pilasi kolmen muun kisan samalla, mutta aiemmin nämä on kuuluneet lajiin...
Muistutetaan nyt kuitenkin, että silloin "aiemmin" Häkkinen sai yhden kisan bannin lähtökolarin aiheuttamisesta.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Muistutetaan nyt kuitenkin, että silloin "aiemmin" Häkkinen sai yhden kisan bannin lähtökolarin aiheuttamisesta.
Juu piti tulla kans muistuttaan tosta häkän bannista hockenheimin lähtökolarista johtuen, mutta joku muukin muisti...

Mut eikös häkkisen banniin ollu syy myös aikaisemmissa kolaroinneissa, samalla kaudellahan mika klikkas japanin lähdössä myös sennan pihalle.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4084
Juu piti tulla kans muistuttaan tosta häkän bannista hockenheimin lähtökolarista johtuen, mutta joku muukin muisti...

Mut eikös häkkisen banniin ollu syy myös aikaisemmissa kolaroinneissa, samalla kaudellahan mika klikkas japanin lähdössä myös sennan pihalle.
Muistaakseni Häkkinen sai varoituksen Britannian GP:n kolaroinnistaan Barrichellon kanssa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Tuolloin oli lähestulkoon muotia antaa noita ehdonalaisia ajokieltoja. Häkkinen nyt oli ainoa jonka kohdalla se sitten muuttui ehdottomaksi.

Ehdonalaisia saivat ainakin Berger leikattuaan Spassa bussipysäkin poikki varikolle ja toisen auton eteen (konerikon jälkeen), Irvine Monzan lähtökolarista ja Brabham Alesi-kolarista Estorilissa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ok, toki Liuzzi pilasi kolmen muun kisan samalla, mutta aiemmin nämä on kuuluneet lajiin...
No lähinnä siitä Liuzzin toikkaroinnista tuli joku pleikkaripeli mieleen. Ehkä olet 90-luvulla pelannut PSOnella samaa hassua "simua" kuin minäkin? :)
 

Kreala

Member
Liittynyt
2.8.2011
Viestit
15
Viime vuonna Vettelillä oli rutosti epäonnea viimeistä kisaa lukuunottamatta. Nyt tuntuu että Vettelillä on ollu sen sijaan lähes koko ajan onni mukana ja muilla epäonni. Ihan sama Vettel voittaa koko ajan paremmin
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Laitetaan sitten vähän arvostelua tästä kisasta.

Sebastian Vettel ajoi jälleen ylivoimaiseen voittoon. Kierrokseen 5 asti Vettel joutui kuitenkin odottamaan Alonson ohittamista. Turva-auto vei tosin Alonson mahdollisuudet ja Vettelille se lisäsi onnistumismahdollisuutta. Kisan edetessä Ferrarin vauhti tippui joten turva-autolla ei sinällään ole merkitystä. Jenson Button ajoi jälleen vakuuttavasti toiseksi. Voittokin olisi ollut mahdollinen jos olisi saanut paalupaikan. Aika-ajoissa vetäytyi radalta, mutta antoi myöhemmin selityksen siihen ja Vettelin parannus oli kyllä sen verran vakuuttava että ei olisi Buttonilla ollut mahdollisuuksia.

Fernando Alonso onnistui huudattamaan Tifosoja ja ajamaan kärjessä vähän aikaa. Autossa on kuitenkin jotain perustavaa ongelmaa joka aiheuttaa vauhdin hidastumisen loppua kohden. Kolmas sija oli tänään kyllä maksimisuoritus. Lewis Hamilton ajoi todella hienosti tänään ja ei kolaroinut. Palkinnoille ja voittoonkin olisivat olleet mahdollisuudet ja siitä osoituksena oli kisan nopein kierros. Kisa kuitenkin meni pieleen Schumin yllättävän vauhdin takia.

Mercedeksellä oli tällä radalla hirvittävä suoranopeus ja Michael on pikkuhiljaa alkanut löytää sitä vauhtia takaisin. Siinä missä Montreal voitiin vielä laittaa keliolojen piikkiin niin tällä radalla Mersulla ainakin vauhtia riitti. Viides sija olisi parhaimmillaan voinut olla muutakin. Felipe Massan kisa meni jälleen tasapaksusti ajellessa vaikka hyviä otteita oli ajoittain. Sijoitus oli kuudes.

Seuraava kaveri alkaa pian lunastaa paikkansa eräänlaisena suosikkinani huolimatta hänen aikoinaan olleista kokeneempien kuljettajien panettelusta ja omista kohuiluistaan huolimatta. Jaime Alguersuari onnistui jälleen nousemaan pisteille 18:sta sijalta 7:nneksi. Se on kuin oljista tekisi kultaa. Ja näitä suorituksia on ollut liian paljon ollakseen enää vain sattumaa. Paul di Resta ajoi hienosti kahdeksanneksi ja otti pisteitä jälleen kotiin. Eräs hetki painui myös mieleen kun Bruno Senna otti kaksi mm-pistettä.

Adelaidessa 1993 viimeksi Senna otti pisteitä ja voiton. Tuolloin Ayrtonin muodossa. Siinä oli lähellä tulla tippa linssiin. Brasilian lippukin heilui vaikka Matti Kyllönen jossakin kauden alun kilpailussa ilmoitti Prostin ottavan mielellään Brasilian lipun. Keke vain sanoi, että harvemmin se Prost mitään Brasilian lippua ottaa kunniakierroksilleen.:D

Imolan 1994 jälkeen ei olisi uskonut tätäkään todeksi kun Sennan perheessä tragedia oli suuri ja Bruno oli vedetty pois kilpailemasta.:frown: Lisäksi Ayrtonin tavoille vastaisena olisi Imolan mahdollisen voiton kunniaksi liehunut Itävallan lippu Ratzenbergerin muistoksi. Oskari Saarellakin sattui olemaan uskoa Ayrtonin lähtöruudukossa olemiseen kun ilmoitti kaverin olevan ruudussa.

Tuntui taas Maikkarilla olevan nuo selostukset hukassa vaikka Mikakin ajoittain sekoili ja ainakin Ferrarin kannatus paistaa läpi. Saarella on sitten Vettelin tai Hamiltonin kannatus selvästi näkyvillä. Maikkarille on tosin annettava plussaakin, että vihdoin ja viimein myös Buttonkin alkaa olla siellä mainittavissa vaikka edelleen selkeää aliarviointia on havaittavissa.

Sebastien Buemi otti kuitenkin viimeisen mm-pisteen ja vaikka suoritukset ovat hyviä niin Alguersuari on kuitenkin taikonut sijoituksia siihen malliin, että paikka voi olla uhattuna. Williamsilla näytti tulevan pisteitä tästäkin kilpailusta, mutta auto on mitä on ja lopulta Maldonado ja Barrichello jäivät ilman pisteitä sijoituksilla 11 ja 12. Heikki Kovalainen ajoi kalustoon nähden taas hyvän kilpailun ollen 13:sta, mutta rivien välistä on tyytymättömyyttä ja ensi vuoden jälkeen Lotuksen tai mahdollisesti Caterhamin pyöriessä samoilla sijoilla niin Heikin kannattaisi vaihtaa tallia.

Jarno Trulli ajoi kotiyleisön edessä paremman ajon kuin normaalisti, mutta Heikki oli parempi tällä kertaa. Timo Glock sai ohjausvaikeuksissa olleen Virgininsä maaliin sijalle 15:sta. Viimeisenä maaliin tuli 14 kierrosta jäljessä ollut Nascar-tyyliin radalle palautettu Daniel Ricciardo. Autossa tehtiin isoa remontia ja korjattiin muun muassa vaihdelaatikkoa ja paljon muuta. Keskeyttäneistä suurin yllätys oli Mark Webber.

Mies pilasi kilpailunsa huonon lähdön ja kolarin seurauksena. Lisäksi myös liian kovaa ilman etusiipeä ajaminen tiesi ulosajoa. Keskeytys on Red Bullin kauden ensimmäinen. Vettelillekin voi niin käydä mutta se on erittäin epätodennäköistä. Sauberien ja Perezin ja Kobayashin tilanne päättyi vaihdelaatikoiden hajoamiseen. Adrian Sutilin hydrauliikka meni myös ja Jeromen vaihdelaatikko myöskin. Vitantonio Liuzzin käsistä karkaaminen ja kolarointi pilasivat Vitaly Petrovin ja Nico Rosbergin kilpailut. Kaikki kolme joutuivat keskeyttämään.

Viimeinen Euroopassa tällä kaudella ajettu kilpailu tarjosi kyllä jännitystä enemmän kuin tavallinen Monzan kisa, mutta edelleen kun rata on Monza ja ohituksia ei tule niin helposti niin menee tämän kauden kisojen jännittävyydessä hieman alemman keskitason puolelle poislukien keskikastin pistetaistoa ja aivan alkukierroksia. Hyvä että selostuksessa ei ainakaan niin paljoa sitä mietitty kun taas entinen Indycar-lahjakkuus Pulkkinen onnistui kyllä taas valittamaan kun autot eivät joka sekunti aja ihan kontissa kiinni.

Vettel voi myös varmistaa mestaruuden jo Singaporessa onnen ollessa riittävän hyvä. Mika Salolla on vielä yksi kisa jäljellä tällä kaudella ja Singaporessa palaa puikkoihin jälleen myös kilpailupuolelle Erkki Mustakari. Oheisluokkien suurin huomio oli Valtteri Bottaksen erinomainen suoritus jolla tuli mestaruus ja seuraava luokka on mitä luultavammin GP2-sarja. Mahdollisesti Williamsilla on testiä enemmän kuin tällä kaudella, mutta siitä ei voi olla varma sillä testit ovat yhä rajoitettuja. Kilpailun tuomarilinja tosin ihmetyttää. Liuzzille tuli rangaistus kilpailun alun kolarista ja Schumin ja Hamiltonin taistelu loppui kun seinään kun tuli varoitus.

Schumin otteet eivät ollenkaan olleet niin törkeitä kuin takavuosina puhumattakaan viime aikojen erään kolarisankarin kiemurteluista radalla joitakin kilpailuja sitten. Lisäksi Maikkarille miinusta tuli edelleen Maldonadon raivopäiseksi nimittelystä. Lisäksi myös Massan nimittäminen sikamaiseksi toi kyllä hymyn huulille. Tietysti tuokin oli siinä ja siinä nykyisen tuomarilinjan mukaan. Niiden linjakynnys on ainakin mennyt todella matalaksi kauden 1994 vastaavaan verrattuna.

Tuo kauden 1994 tuomarilinja oli varsin ankara, mutta se ainakin salli reilun kilpailun ja kolarit olivat enemmän kilpailutilanteita. Alkukauden ankarien rangaistuksien jälkeen tuomaristoon kohdistuneiden valitusten myötä linja menikin enimmäkseen ehdollisiin poislukien Häkkiselle myöhemmin langetettua kilpailukieltoa lukuunottamatta. Nykyinen tuomaristo taas sakottaa pienistäkin jutuista ja jos vertaa entisten kuljettajien tuomarilinjoja niin Theodoren ihmemiehellä oli hätäisempi linja kuin Leijonalla tai Tennismiehellä.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No lähinnä siitä Liuzzin toikkaroinnista tuli joku pleikkaripeli mieleen. Ehkä olet 90-luvulla pelannut PSOnella samaa hassua "simua" kuin minäkin? :)
En kylläkään pleikkarilla, mutta PC:llä kyllä legendaarisia Grand Prix sarjan simuja kylläkin... ;)

Takas asiaan, satuin näkeen videolta vielä Massan ja Webberin kolarin. Jännä, että sitä ei tutkittu taas jälkeen päin. Äkkisälteen siinä oli kuitenkin kaikki nykylinjan vaatimat edellytykset, kun autot oli ensin rinnakkain ja sit Massa puski Webberin radalta ulos ja vielä viimeisteli leikkaamalla eteen... :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sebastian Vettel ajoi jälleen ylivoimaiseen voittoon. Kierrokseen 5 asti Vettel joutui kuitenkin odottamaan Alonson ohittamista. Turva-auto vei tosin Alonson mahdollisuudet ja Vettelille se lisäsi onnistumismahdollisuutta.
Miten turva-auto vei Alonson mahdollisuudet? Vettelhän oli juuri yrittämässä ohitusta (joka tuskin olisi onnistunut tokan shikaanin jälkeisellä suoranpätkällä vielä), kun turva-autoilmoitus tuli.

Lisäksi sanoisin, että ilman turva-autoa Hamilton olisi sijoittunut Alonson edelle, kun Sumi pääsi puikkaamaan turva-auton jälkeen Hamista ohi...

Autossa on kuitenkin jotain perustavaa ongelmaa joka aiheuttaa vauhdin hidastumisen loppua kohden.
Ei siinä muuta ole kuin, että kovat renkaat eivät sovi Ferrarille...
Toinen voi toki olla, että painavalla bensakuormalla Ferkku on kilpailukykyisempi muihin verrattuna kuin kevyenä...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös