Formula 1 - Kanada: Ennakot & Harkat

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
2011 Formula 1 Grand Prix du Canada
Essais libres



Tout au long de l'eau qui entoure l'île est dirigée maintenant. Espérons que la course est aussi excitant que devrait.



Aikataulut:
Pe 10.5.2011
Koodi:
Ajat EST
Formula 1600		Qualifying (30 Mins) 	 08:10 - 08:40
Ferrari Challenge	First Practice Session (20 Mins) 	 08:50 - 09:10
[B]Formula One		Practice 1 	10:00 - 11:30[/B]
Historic Grand Prix	Practice Session (30 Mins) 	 11:55 - 12:25
[B]Formula One		Practice 2 	14:00 - 15:30[/B]
Ferrari Challenge	Second Practice Session (20 Mins) 	 15:55 - 16:15
Formula One		Press Conference - Press Room 	 16:00 - 17:00
Porsche IMSA GT3	Practice Session (45 Mins) 	 16:25 - 17:10
Historic Grand Prix	Qualifying Session (30 Mins) 	 17:30 - 18:00
La 11.5.2011
Koodi:
Ferrari Challenge	Qualifying Session (30 Mins) 	 08:45 - 09:15
[B]Formula One	Practice 3 		10:00 - 11:00[/B]
Perusfaktat:
Rakennettu: Katuturata, joten ei virallisesti koskaan rakennettu
Ensimmäinen F1-kilpailu: 8. lokakuuta 1978
Ensimmäinen GP: -||-
Linjauksen muutokset: 1988, 1994, 1996, 2002
Kilpailuja: 30
Voittajia: Laskukapasiteetti ei riitä tähän
Eniten voittoja: Michael Schumacher (7 kpl)
Mukana vuosina: 1978-1986, 1988-2008, 2010-
Sopimus asti: Olisko ollu nyt 2014
Pääsponsori: Eipä ole
Pituus: 0,4361 mil
Kierroksia: 70 kpl
Kisapituus: 305270 m
Voittaja 2010: Lewis Hamilton (McLaren Mercedes) 1:33:53.456
Paalupaikka 2010: Lewis Hamilton (McLaren Mercedes) 1:15.105
Kierrosennätys: Rubens Barrichello (Ferrari) 1:13.622 (2004)

Sää:
http://foreca.fi/Canada/Montreal

Kuvagalleria:

Ratakartta

Ilmakuva

Lippuja:




MTV3 Rataesittely:
Sekä fanien että kuljettajien keskuudessa suosittu Kanadan GP palasi viime kaudella F1-sarjan ohjelmaan yhden välivuoden jälkeen. Erimielisyydet kilpailun järjestämisoikeuksista maksettavasta summasta pudottivat GP:n kauden 2009 kilpailukalenterista. Uusi sopimus Bernie Ecclestonen FOM-yhtiön kanssa kattaa vuodet 2010-2014.

Ensimmäiset Kanadan GP:t ajettiin Mosport Parkissa ja Mont-Tremblantissa, mutta vuodesta 1978 lähtien kilpailu on ajettu Montrealissa. Roger Peartin suunnitteleman radan rakentaminen aloitettiin vuonna 1977, kun Kanadan ranskankielinen väestönosa halusi GP:n Quebeciin samoilta seuduilta kotoisin olleen tähtikuljettaja Gilles Villeneuven nostattaman formulakuumeen takia. Radalle löytyi paikka keskustan edustalla olevalta Notre-Damen saarelta. Saari oli toiminut Montrealin olympialaisten 1976 soutukisojen näyttämönä. Samalla paikalla järjestettiin myös vuoden 1967 maailmannäyttely.

Kyseessä ei ole varsinainen katurata siinä mielessä, että se on aikanaan rakennettu Notre-Damen saarelle varta vasten formula ykkösiä varten. Rata on myös suljettu autoliikenteeltä, mutta kisaviikonlopun ulkopuolella sitä pääsee kiertämään kävellen, pyöräillen tai vaikkapa rullaluistellen. Alue on suosittu virkistyspaikka metropolin asukkaiden keskuudessa. Toisaalta katuradan piirteitäkin Montrealissa on: sitä käytetään ainoastaan kisaviikonloppuisin ja reunavallit ovat monessa paikassa lähellä, minkä moni huippukuljettaja on saanut kokea karvaalla tavalla.

Rata nimettiin vuonna 1982 menehtyneen formulatähden kunniaksi Gilles Villeneuve -radaksi. Yhtenä kaikkien aikojen nopeimmista kuljettajista pidetty Villeneuve voitti radan esikois-GP:n vuonna 1978. Gilles Villeneuven poika Jacques Villeneuve ei koskaan kyennyt voittoon isänsä mukaan nimetyllä radalla.

Montrealissa koettiin suuri voitonjuhla vuonna 1995, jolloin ihmiset riemastuivat Jean Alesin uran ensimmäisestä ja ainoaksi jääneestä voitosta niin paljon, että ryntäsivät radalle juhlimaan. Kanadalaisyleisön riemua lisäsi eittämättä se, että ranskalainen Alesi voitti Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä radalla ajamalla Ferraria numero 27, jonka juuri Gilles oli tehnyt legendaariseksi. Alesin ajamaa voittoa on kuvailtu modernin F1-historian suosituimmaksi. Se tuli hänen syntymäpäivänään uran 91. GP-kisassa.

Varikkosuoraa edeltävä muuri sai nimekseen mestarien muuri vuoden 1999 GP:ssä, kun kolme maailmanmestaria (Jacques Villeneuve, Michael Schumacher ja Damon Hill) päätti kisansa samaan paikkaan. Kilpailun voittoon ajoi Mika Häkkinen. Kimi Räikkösen voittoa juhlittiin Montrealissa 2005.

Montrealin radan pitkien suorien päässä odottavat hitaat mutkat, joten rata on kauden kovin testi autojen jarruille. Katsojan kannalta hyvä paikka on pääsuoran varrella sijaitseva pääkatsomo, josta näkee tapahtumarikkaat mutkat kierroksen alussa.

Radalle eksyy usein murmeleita, vaikka kaupungin viranomaiset yrittävät ennen kisaviikonloppua vangita saarelta mahdollisimman suuren määrän eläimiä ja siirtää ne läheiselle Sainte-Hélènen saarelle. Kanadan GP:ssä on riittänyt värikkäitä tapahtumia ja turva-auto on lähes poikkeuksetta vieraillut radalla vähintään kerran kilpailun aikana.

Montrealin radalla on järjestetty myös Champ Car- ja NASCAR-luokkien kilpailuja.
 
Viimeksi muokattu:

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334


Varikkosuoraa edeltävä muuri sai nimekseen mestarien muuri vuoden 1999 GP:ssä, kun kolme maailmanmestaria (Jacques Villeneuve, Michael Schumacher ja Damon Hill) päätti kisansa samaan paikkaan. Kilpailun voittoon ajoi Mika Häkkinen.

taitaa olla kyseessä lähtösuoralla oleva muuri, eikä varikkosuoraa edeltävä(takasuoralla) oleva muuri.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Voittaja 2010: Lewis Hamilton (McLaren Mercedes) 1:33:53.456
Paalupaikka 2010: Lewis Hamilton (Red Bull Renault) 1:15.105
:eek!: :wink:

(oliks tää semmonen testi että lukeeko näitä ees kukaan..)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kanadassakos nyt sit saa "siipeillä" tuplasti? Ja ilmeisesti pääsuoraa edeltävällä suoralla ja pääsuoralla. Eli kahdella suoralla peräkkäin...
Itse olisin nähnyt parempana, että siipisuorat eivät olisi peräkkäin, mutta katsotaan... :)
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
:eek!: :wink:

(oliks tää semmonen testi että lukeeko näitä ees kukaan..)
Noin siinä sitten käy kun nappasee copypastella maikkarin rataesittelyn, menee samalla muukin ennakko pilalle :D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mielenkiintoista on nähdä miten renkaat kuluvat nyt. Viime kaudella Kanadan kisasta tuli ainoa tähän kauteen verrattavissa oleva rengasruletti. Sielläkin Bridgestonen kestävyys kisan loppua kohden parani. Stoppeja kuitenkin nähtiin enemmän kuin tavallisesti.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Kanadassakos nyt sit saa "siipeillä" tuplasti? Ja ilmeisesti pääsuoraa edeltävällä suoralla ja pääsuoralla. Eli kahdella suoralla peräkkäin...
Itse olisin nähnyt parempana, että siipisuorat eivät olisi peräkkäin, mutta katsotaan... :)
DRS-alueet näkyvät tässä. Eli käytännössä koko taka- ja pääsuora. Mittauspaikka on neulansilmän jälkeen.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Todennäköinen skenaario: takaa tuleva pääsee helpohkosti takasuoralla ohi ja painelee vielä karkuun pääsuoralla. Huono idea siis mun mielestä, että siipisuorat ovat peräkkäin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
En itse kanssa periaatteessakaan tykkää että siivenavaamisesta tehdään vaan enemmän apuväline jolla voi roikkua vain nopeamman vauhdissa kierros toisensa jälkeen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Todennäköinen skenaario: takaa tuleva pääsee helpohkosti takasuoralla ohi ja painelee vielä karkuun pääsuoralla. Huono idea siis mun mielestä, että siipisuorat ovat peräkkäin.
Eipä siinä takasuoralla ole ennenkään ohiteltu, ellei toinen tee selvää virhettä. Eikä ohitella helposti nytkään, rinnakkain toki päästään sikaaniin, mutta puolustaja voi ottaa sisälinjan. Ja pääsuora on niin lyhyt että sama juttu siinä jos sikaanin läpi joutuu perässä ajamaan. Pidemmän päälle on fiksumpaa päästää vaan suosiolla nopeampi ohi, kun kuluttaa joka kierros aikaa sijaa puolustaen.
 

azetus

Active member
Liittynyt
10.4.2009
Viestit
35
Sijainti
Jyväskylä
Sunnuntaiksi näköjään odotettavissa sadetta. Saa nähdä, miten pirellin sadekumit toimivat. Ei vissiin tällä kaudella ole ollut kisatestissä
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Eipä siinä takasuoralla ole ennenkään ohiteltu, ellei toinen tee selvää virhettä. Eikä ohitella helposti nytkään, rinnakkain toki päästään sikaaniin, mutta puolustaja voi ottaa sisälinjan. Ja pääsuora on niin lyhyt että sama juttu siinä jos sikaanin läpi joutuu perässä ajamaan. Pidemmän päälle on fiksumpaa päästää vaan suosiolla nopeampi ohi, kun kuluttaa joka kierros aikaa sijaa puolustaen.
Pahoin pelkään että Kanadassa mennää ohi DRS:n avulla heittämällä, Turkin toisintoa ennustan jossa ohittaminen oli mielestäni aivan liian helppoa. Edellä ajavalla ei juurikaan ollut puolustamisen mahdollisuutta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Pahoin pelkään että Kanadassa mennää ohi DRS:n avulla heittämällä, Turkin toisintoa ennustan jossa ohittaminen oli mielestäni aivan liian helppoa. Edellä ajavalla ei juurikaan ollut puolustamisen mahdollisuutta.
Näin minäkin pelkään. Tosin se pelko voi olla hyvä asia, siis tuo että mennään heittämällä ohi.

Taktiikat on luultavasti paljon värikkäämpiä kun siitä poistuu tuo "toisen perään juuttumisen" elementti. Monacossa kaikki perustui siihen miten muut ajaa jne. Nyt ois tsäänssit vetää lujaa vaikka neljä stoppia ku joku ajaa kahella jne.. Eli hyvä kisa voi tulla kaikesta huolimatta.

Ja sitten se, että kun tuolla mennään heittämällä ohi, niin voi olla että tasaisessa taisteluparissa ne ohitukset toisistaan tulee kahden kierroksen viiveillä (kun pääsuoralla pääsee karkuun) eikä peräkkäisillä kierroksilla.

Jos sadetta on niin eipä tuo DRS ja ohituksen liikahelppous paljoa haittaa, se on oma kisa sitten kun sataa ja luonne aivan toinen. Ois mukava jos satais vaihteeksi..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eipä siinä takasuoralla ole ennenkään ohiteltu, ellei toinen tee selvää virhettä. Eikä ohitella helposti nytkään, rinnakkain toki päästään sikaaniin, mutta puolustaja voi ottaa sisälinjan.
Ennen ei päässyt ohi, koska peesauksesta oli minimaalinen hyöty. Nyt takanatulija saa n. 12 km/h edun, minkä ansiosta hän on ohi jo hyvissä ajoin ennen shikaania (jos hiusneulasta tullaan aivan peräkkäin).

Paitsi jos sataa. Silloin DRS ei ole käytössä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Se on kyllä ihan anaalista, jos tätä DRS-porsaanreikää tosiaan laajalti tullaan hyödyntämään, että ohitetaan DRS:n avulla takasuoralla ja silti painellaan vielä pääsuora siipi aukinaisena. Eihän sen systeemin niin pitänyt toimia! Ihme, kun eivät ole muka taas tätä tajunneet, kun johan on, oliko peräti heti kauden avauksessa, aiemmin jo nähty kuinka "takaa tulija" päässyt paineleen pääsuoran yksinään siipi auki, kun edellä ollut onkin kurvannut varikolle.

Jos ei muuta, niin pitäisihän moinen DRS:n käyttö vähintään kieltää suu-sanallisesti. Ei sitä nappia kuskin kuitenkaan pakko ole painaa!

Lisäksi, oletin itse ainakin, että jos on kaks DRS-aluetta, niin on myös kaksi DRS-mittauspistettä... Miksei Kanadassa takasuoran lopussa voisi olla se toinen?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ennen ei päässyt ohi, koska peesauksesta oli minimaalinen hyöty. Nyt takanatulija saa n. 12 km/h edun, minkä ansiosta hän on ohi jo hyvissä ajoin ennen shikaania (jos hiusneulasta tullaan aivan peräkkäin).
Kyllä peesaamalla on ennenkin ohitettu, kunhan vaan on päästy siihen peesiin, ja siipiasetus on ollut vastustajaa pienempi. Mutta varmasti ohituksia nähdään, ellei samalla taktiikalla ajavien kesken niin ainakin eri taktiikalla ajavien. Oli DRS tai ei.

Alonson kommenttia taktiikasta ja ohituksista maikkarin sivuilta:
[Ferrari-kuljettaja Fernando Alonso ei usko Sebastian Vettelin Monacossa käyttämän yhden varikkokäynnin taktiikan toimivan Kanadan GP:ssä, vaikka käytössä ovat samat rengasseokset: superpehmeä ja pehmeä.

- Minä odotan Monacoa enemmän rengasvaikeuksia. Jo siellä yhden pysähdyksen taktiikka ei ollut nopein, mutta se oli paras, koska ohittaminen oli mahdotonta. Täällä on erittäin helppo ohittaa, joten jos yrittää ajaa pitkällä vedolla loppuun, kuten Vettel teki Monacossa, löytää itsensä kahdeksannelta sijalta. Jopa kaksi varikkokäyntiä on vaikeaa täällä, joten odotan sunnuntaina hyvää määrää pysähdyksiä, Alonso ennakoi.

Alonso odottaa vaihtelua varikkotaktiikoihin.

- Tähän kisaan voi valita erilaisia lähestymistapoja varikkokäyntien lukumäärän suhteen. Ylimääräisen varikkokäynnin tekeminen ei ole ongelma, koska ohittaminen on helppoa.

Sunnuntaiksi ennustettu sadekeli saattaa laittaa etukäteen laaditut taktiikat aivan uusiksi.

- Ei pidä unohtaa, että sunnuntaiksi ennustetaan sadetta, mikä tarkoittaa, ettei DRS-takasiiven avaaminen ole sallittua. Kuivassa kelissä kahdella DRS-alueella näkisimme paljon ohituksia, mikä takaisi hyvän show'n faneille. Jos sataa, niin se ei ole meille ongelma, olemmehan kaukana takana MM-pistetilanteessa emmekä ole vielä aivan yhtä nopeita kuin kilpakumppanimme, joten emme voittaisi suoraviivaista kisaa kuivassa kelissä, Alonso myöntää.

- Mitkä tahansa erikoiset tekijät saattavat ehkä auttaa meitä, mutta sadekelin kisat ovat aina lottoa, jossa täytyy ottaa riskejä, espanjalaiskuski jatkaa./QUOTE]
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Useampaa varikkopysähdystä puoltaa myös varikkostopin nopeus. Varikkotiehän on Montrealissa varsinaista rataa lyhyempi.
 
Ylös