Renngeist
Soldiers of Antisthenes
2011 Formula 1 Grand Prix du Canada
Tout au long de l'eau qui entoure l'île est dirigée maintenant. Espérons que la course est aussi excitant que devrait.
Aikataulut:
Pe 10.5.2011
La 11.5.2011
Perusfaktat:
Rakennettu: Katuturata, joten ei virallisesti koskaan rakennettu
Ensimmäinen F1-kilpailu: 8. lokakuuta 1978
Ensimmäinen GP: -||-
Linjauksen muutokset: 1988, 1994, 1996, 2002
Kilpailuja: 30
Voittajia: Laskukapasiteetti ei riitä tähän
Eniten voittoja: Michael Schumacher (7 kpl)
Mukana vuosina: 1978-1986, 1988-2008, 2010-
Sopimus asti: Olisko ollu nyt 2014
Pääsponsori: Eipä ole
Pituus: 0,4361 mil
Kierroksia: 70 kpl
Kisapituus: 305270 m
Voittaja 2010: Lewis Hamilton (McLaren Mercedes) 1:33:53.456
Paalupaikka 2010: Lewis Hamilton (McLaren Mercedes) 1:15.105
Kierrosennätys: Rubens Barrichello (Ferrari) 1:13.622 (2004)
Sää:
http://foreca.fi/Canada/Montreal
Kuvagalleria:
Ratakartta
Ilmakuva
Lippuja:
MTV3 Rataesittely:
Sekä fanien että kuljettajien keskuudessa suosittu Kanadan GP palasi viime kaudella F1-sarjan ohjelmaan yhden välivuoden jälkeen. Erimielisyydet kilpailun järjestämisoikeuksista maksettavasta summasta pudottivat GP:n kauden 2009 kilpailukalenterista. Uusi sopimus Bernie Ecclestonen FOM-yhtiön kanssa kattaa vuodet 2010-2014.
Ensimmäiset Kanadan GP:t ajettiin Mosport Parkissa ja Mont-Tremblantissa, mutta vuodesta 1978 lähtien kilpailu on ajettu Montrealissa. Roger Peartin suunnitteleman radan rakentaminen aloitettiin vuonna 1977, kun Kanadan ranskankielinen väestönosa halusi GP:n Quebeciin samoilta seuduilta kotoisin olleen tähtikuljettaja Gilles Villeneuven nostattaman formulakuumeen takia. Radalle löytyi paikka keskustan edustalla olevalta Notre-Damen saarelta. Saari oli toiminut Montrealin olympialaisten 1976 soutukisojen näyttämönä. Samalla paikalla järjestettiin myös vuoden 1967 maailmannäyttely.
Kyseessä ei ole varsinainen katurata siinä mielessä, että se on aikanaan rakennettu Notre-Damen saarelle varta vasten formula ykkösiä varten. Rata on myös suljettu autoliikenteeltä, mutta kisaviikonlopun ulkopuolella sitä pääsee kiertämään kävellen, pyöräillen tai vaikkapa rullaluistellen. Alue on suosittu virkistyspaikka metropolin asukkaiden keskuudessa. Toisaalta katuradan piirteitäkin Montrealissa on: sitä käytetään ainoastaan kisaviikonloppuisin ja reunavallit ovat monessa paikassa lähellä, minkä moni huippukuljettaja on saanut kokea karvaalla tavalla.
Rata nimettiin vuonna 1982 menehtyneen formulatähden kunniaksi Gilles Villeneuve -radaksi. Yhtenä kaikkien aikojen nopeimmista kuljettajista pidetty Villeneuve voitti radan esikois-GP:n vuonna 1978. Gilles Villeneuven poika Jacques Villeneuve ei koskaan kyennyt voittoon isänsä mukaan nimetyllä radalla.
Montrealissa koettiin suuri voitonjuhla vuonna 1995, jolloin ihmiset riemastuivat Jean Alesin uran ensimmäisestä ja ainoaksi jääneestä voitosta niin paljon, että ryntäsivät radalle juhlimaan. Kanadalaisyleisön riemua lisäsi eittämättä se, että ranskalainen Alesi voitti Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä radalla ajamalla Ferraria numero 27, jonka juuri Gilles oli tehnyt legendaariseksi. Alesin ajamaa voittoa on kuvailtu modernin F1-historian suosituimmaksi. Se tuli hänen syntymäpäivänään uran 91. GP-kisassa.
Varikkosuoraa edeltävä muuri sai nimekseen mestarien muuri vuoden 1999 GP:ssä, kun kolme maailmanmestaria (Jacques Villeneuve, Michael Schumacher ja Damon Hill) päätti kisansa samaan paikkaan. Kilpailun voittoon ajoi Mika Häkkinen. Kimi Räikkösen voittoa juhlittiin Montrealissa 2005.
Montrealin radan pitkien suorien päässä odottavat hitaat mutkat, joten rata on kauden kovin testi autojen jarruille. Katsojan kannalta hyvä paikka on pääsuoran varrella sijaitseva pääkatsomo, josta näkee tapahtumarikkaat mutkat kierroksen alussa.
Radalle eksyy usein murmeleita, vaikka kaupungin viranomaiset yrittävät ennen kisaviikonloppua vangita saarelta mahdollisimman suuren määrän eläimiä ja siirtää ne läheiselle Sainte-Hélènen saarelle. Kanadan GP:ssä on riittänyt värikkäitä tapahtumia ja turva-auto on lähes poikkeuksetta vieraillut radalla vähintään kerran kilpailun aikana.
Montrealin radalla on järjestetty myös Champ Car- ja NASCAR-luokkien kilpailuja.
Essais libres
Tout au long de l'eau qui entoure l'île est dirigée maintenant. Espérons que la course est aussi excitant que devrait.
Aikataulut:
Pe 10.5.2011
Koodi:
Ajat EST
Formula 1600 Qualifying (30 Mins) 08:10 - 08:40
Ferrari Challenge First Practice Session (20 Mins) 08:50 - 09:10
[B]Formula One Practice 1 10:00 - 11:30[/B]
Historic Grand Prix Practice Session (30 Mins) 11:55 - 12:25
[B]Formula One Practice 2 14:00 - 15:30[/B]
Ferrari Challenge Second Practice Session (20 Mins) 15:55 - 16:15
Formula One Press Conference - Press Room 16:00 - 17:00
Porsche IMSA GT3 Practice Session (45 Mins) 16:25 - 17:10
Historic Grand Prix Qualifying Session (30 Mins) 17:30 - 18:00
Koodi:
Ferrari Challenge Qualifying Session (30 Mins) 08:45 - 09:15
[B]Formula One Practice 3 10:00 - 11:00[/B]
Rakennettu: Katuturata, joten ei virallisesti koskaan rakennettu
Ensimmäinen F1-kilpailu: 8. lokakuuta 1978
Ensimmäinen GP: -||-
Linjauksen muutokset: 1988, 1994, 1996, 2002
Kilpailuja: 30
Voittajia: Laskukapasiteetti ei riitä tähän
Eniten voittoja: Michael Schumacher (7 kpl)
Mukana vuosina: 1978-1986, 1988-2008, 2010-
Sopimus asti: Olisko ollu nyt 2014
Pääsponsori: Eipä ole
Pituus: 0,4361 mil
Kierroksia: 70 kpl
Kisapituus: 305270 m
Voittaja 2010: Lewis Hamilton (McLaren Mercedes) 1:33:53.456
Paalupaikka 2010: Lewis Hamilton (McLaren Mercedes) 1:15.105
Kierrosennätys: Rubens Barrichello (Ferrari) 1:13.622 (2004)
Sää:
http://foreca.fi/Canada/Montreal
Kuvagalleria:
Ratakartta
Ilmakuva
Lippuja:
MTV3 Rataesittely:
Sekä fanien että kuljettajien keskuudessa suosittu Kanadan GP palasi viime kaudella F1-sarjan ohjelmaan yhden välivuoden jälkeen. Erimielisyydet kilpailun järjestämisoikeuksista maksettavasta summasta pudottivat GP:n kauden 2009 kilpailukalenterista. Uusi sopimus Bernie Ecclestonen FOM-yhtiön kanssa kattaa vuodet 2010-2014.
Ensimmäiset Kanadan GP:t ajettiin Mosport Parkissa ja Mont-Tremblantissa, mutta vuodesta 1978 lähtien kilpailu on ajettu Montrealissa. Roger Peartin suunnitteleman radan rakentaminen aloitettiin vuonna 1977, kun Kanadan ranskankielinen väestönosa halusi GP:n Quebeciin samoilta seuduilta kotoisin olleen tähtikuljettaja Gilles Villeneuven nostattaman formulakuumeen takia. Radalle löytyi paikka keskustan edustalla olevalta Notre-Damen saarelta. Saari oli toiminut Montrealin olympialaisten 1976 soutukisojen näyttämönä. Samalla paikalla järjestettiin myös vuoden 1967 maailmannäyttely.
Kyseessä ei ole varsinainen katurata siinä mielessä, että se on aikanaan rakennettu Notre-Damen saarelle varta vasten formula ykkösiä varten. Rata on myös suljettu autoliikenteeltä, mutta kisaviikonlopun ulkopuolella sitä pääsee kiertämään kävellen, pyöräillen tai vaikkapa rullaluistellen. Alue on suosittu virkistyspaikka metropolin asukkaiden keskuudessa. Toisaalta katuradan piirteitäkin Montrealissa on: sitä käytetään ainoastaan kisaviikonloppuisin ja reunavallit ovat monessa paikassa lähellä, minkä moni huippukuljettaja on saanut kokea karvaalla tavalla.
Rata nimettiin vuonna 1982 menehtyneen formulatähden kunniaksi Gilles Villeneuve -radaksi. Yhtenä kaikkien aikojen nopeimmista kuljettajista pidetty Villeneuve voitti radan esikois-GP:n vuonna 1978. Gilles Villeneuven poika Jacques Villeneuve ei koskaan kyennyt voittoon isänsä mukaan nimetyllä radalla.
Montrealissa koettiin suuri voitonjuhla vuonna 1995, jolloin ihmiset riemastuivat Jean Alesin uran ensimmäisestä ja ainoaksi jääneestä voitosta niin paljon, että ryntäsivät radalle juhlimaan. Kanadalaisyleisön riemua lisäsi eittämättä se, että ranskalainen Alesi voitti Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä radalla ajamalla Ferraria numero 27, jonka juuri Gilles oli tehnyt legendaariseksi. Alesin ajamaa voittoa on kuvailtu modernin F1-historian suosituimmaksi. Se tuli hänen syntymäpäivänään uran 91. GP-kisassa.
Varikkosuoraa edeltävä muuri sai nimekseen mestarien muuri vuoden 1999 GP:ssä, kun kolme maailmanmestaria (Jacques Villeneuve, Michael Schumacher ja Damon Hill) päätti kisansa samaan paikkaan. Kilpailun voittoon ajoi Mika Häkkinen. Kimi Räikkösen voittoa juhlittiin Montrealissa 2005.
Montrealin radan pitkien suorien päässä odottavat hitaat mutkat, joten rata on kauden kovin testi autojen jarruille. Katsojan kannalta hyvä paikka on pääsuoran varrella sijaitseva pääkatsomo, josta näkee tapahtumarikkaat mutkat kierroksen alussa.
Radalle eksyy usein murmeleita, vaikka kaupungin viranomaiset yrittävät ennen kisaviikonloppua vangita saarelta mahdollisimman suuren määrän eläimiä ja siirtää ne läheiselle Sainte-Hélènen saarelle. Kanadan GP:ssä on riittänyt värikkäitä tapahtumia ja turva-auto on lähes poikkeuksetta vieraillut radalla vähintään kerran kilpailun aikana.
Montrealin radalla on järjestetty myös Champ Car- ja NASCAR-luokkien kilpailuja.
Viimeksi muokattu: