Formula 1 - Kanada: Kisa

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ihan sama mitkä renkaat autoihin laittaa, jos auton pohjan ja radan välissä on paksumpi kerros vettä kuin mitä auton jousituksessa on liikkumavaraa, niin seinää ne menee kaikki.
Ja ei sen liian paksun kerroksen vettä tarvi olla kuin yhdessä kohtaa rataa niin auto on pohjan varassa vesipatjan päällä kohti tuntematonta.

Kisan keskeytys oli täysin oikein. Startti turva-auton takaa ehkä vähän turhaa varovaisuutta.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ihan sama mitkä renkaat autoihin laittaa, jos auton pohjan ja radan välissä on paksumpi kerros vettä kuin mitä auton jousituksessa on liikkumavaraa, niin seinää ne menee kaikki.
Ja ei sen liian paksun kerroksen vettä tarvi olla kuin yhdessä kohtaa rataa niin auto on pohjan varassa vesipatjan päällä kohti tuntematonta.

Kisan keskeytys oli täysin oikein. Startti turva-auton takaa ehkä vähän turhaa varovaisuutta.
Tarkoitat varmastikin, että jos auton pohjan ja radan välissä on paksumpi kerros vettä kuin mitä on auton maavara?

Jännä miten ennen kyettiin ajamaan huomattavasti kovemmassa sateessa kuin nykyään. Ainakin tällainen on oma muistikuva.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
On se ihan jännä miten nykyään missään ei voi sataa sillai nätisti että radan pinta pysyy tasaisen märkänä vaan tulee joka kerta joku ihme monsuuniukkoskuuro joka pilaa kaiken.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Alunperin tämän kilpailun arvio piti laittaa jo kisaa seuranneena tiistaina mutta muut jutut menivät edelle joten laitetaan nyt tämän hienon kilpailun arviointi:

Kanadan Grand Prix 2011 joka oli 32:nen Gilles Villeneuven radalla Montrealissa Notre-Damen saarella ajettu kilpailu tarjosi jotain mitä viimeksi F1:ssä ei ole nähty ainakaan 29 vuoteen. Tämä kilpailu tullaan muistamaan pisimpänä, sateisimpana ja turva-auto herkimpänä kilpailuna koskaan.

Kilpailun muistettavuutta lisää myös se, että tuomaroimassa sitä oli korppikotkan näköinen Emerson Fittipaldi katse terävänä niinkuin aina.:D Tämä kilpailu taistelee urheiluviihteen tai ainakin F1:n saralla Monacon 1982 kisan kanssa Vuosisadan hulluimpana kilpailuna. Siltä se ainakin vaikutti.

Kilpailun voitti mies joka oli viimeisenä välillä kilpailussa ja jossa f1-sarjan tämän hetken puheenaihe Lewis Carl Hamilton taas kerran kolaroi ja tällä kertaa vielä oman tallikaverinsa kanssa. Se olisi voinut pilata Buttonin kilpailun ja se ei muutenkaan lisää Hamiltonin oman taistelun kannalta pisteitä.

Jenson Button nousi 5 pysähdyksellä lopulta voittoon kun Sebastian Vettel koko kilpailun johdossa ajaneena teki aivan pienen virheen ja Button hyödynsi tilanteen ja otti voiton. Mark Webber aloitti taistelun hieman liian myöhään voiton kannalta, mutta järjesti silti hienon shown.

Kilpailun lopussa eniten kärsinein kuljettaja oli Michael Schumacher. Kerpenin mies heräsi kilpailun lopussa jälleen siksi Schumiksi jonka suurin osa muistaa sinä ratoja hallinneena Kaiserina ja Regenmeisterina. Lopulta hänen ohi meni Button ja myös Webber.

Palkinnot jäivät saamatta ja näyttää siltä, että niitä ei myöskään tämän paluun aikana tule vaikka kaikki toki on mahdollista. Vitali Petrov ajoi myös erittäin hienosti sateessa ja oli viides. Felipe Massa oli myös ajamassa hienoa kisaa, mutta tapa jota arvosteltiin virheeksi olisi märällä radalla kuivilla renkailla voinut sattua kenelle hyvänsä.

Märkään paikkaan osui ja siitä meni sitten ulos hetkeksi. Massalla sadekeli ei ole mikään unelmakeli, mutta tällä kertaa suurimmaksi osaksi mies pysyi radalla. Kisan eniten hävinnein mies oli Kamui Kobayashi. Hetken näytti siltä, että Kamui-san nousee parhaimmaksi japanilaiseksi koskaan ottamalla kisan kakkossijan kun kisan jatkumista odoteltiin kaatosateessa. Lopulta kisa jatkui ja lopulta Koban ajosuoritukset tiputtivat hänet seitsemänneksi.

Jaime Alguersuari ajoi uransa parhaimman sijan olemalla 8:s ja tallikaveri Sebastien Buemi sai kymppipaikan ja viimeisen pistesijan. Rubens Barrichello otti 9:nen sijan itselleen.

Kisan myös eräs hävinnyt kuljettaja oli lopulta pisteittä jäänyt Nico Rosberg. Kilpailussa näytti siltä että pisteitä tulee, mutta lopulta kisa meni penkin alle. Kisan paluumies oli Sergio Perezin tilalla Sauberilla ajanut erittäin nopean 10 minuutin pikahälytyksen harjoituksissa saanut McLarenin testimies Pedro de la Rosa. Sijoitus oli 12:sta mikä oli hyvä suoritus sillä edellisestä kisasta on vierähtänyt aikaa vaikka se oli toki viime kaudella Sauberilla.

Ennen kisan todellisia yllätysnimiä voisi sanoa näin, että tuomaristo enimmäkseen poislukien ensimmäistä ja toista turva-auton perästä lähtemistä toimi oikealla tavalla ja osoitti racing-henkeä olemalla tuomitsematta Jenson Buttonia vaikeuksiin kisan päätyttyä. Sen sijaan Fittipaldin Hamilton-kommentit jättävät hieman moitteen sijaa sillä Hamilton toki vain yrittää kaikkensa vaikka siitä pian lisää. Lewis Hamilton näytti jäävän pitkään ainoaksi keskeyttäjäksi koska kisa liputettiin poikki ja turva-autokin vieraili varsin monta kertaa. Hamilton on varmasti tämän nykysarjan kovin ja yritteliäin rattimies, mutta toisaalta miehellä on ollut kausia lyhyellä urallaan jolloin hän yrittää liikaa ja sitten tulee kolareita ja osumia ja moitteita.

F1:ssä on ollut viime vuosina varmistelun ja heikon ohituskulttuurin vuoksi tasaisia ajajia ja nyt kun ohituksia on tullut lisää niin ongelmiakin ja kolareita syntyy pakosta. Vanhan kaartin mielestä Hamiltonin ajaminen on jo vaarallista ja pian siitä voisi heidän mielestään antaa jo kilpailukieltoa. Erään Niki Laudan mielestä Hamilton on hullu. Toisaalta Hamiltonin ongelma on ollut Alonson tavoin se, että silloin kun törttöillään niin ei voida myöntää virheitä ennenkuin jälkikäteen. Kimin kanssakin osuttiin yhteen ja siitäkin oli omat juttunsa aikanaan.

Hamiltonin pitäisi kyllä nyt miettiä asioita järjellään eikä vain kaasupolkimen ja ratin välityksellä. Muussa tapauksessa romua tulee ja paljon. Ja mestaruus saattaa mennä Vettelin syliin. Hamilton kuitenkin yrittää, mutta nyt pitää pistää jäitä hattuun Valenciaan vaikka aurinko porottaa Alonson suuntaan ja muutenkin polla pistää painamaan varmasti sunnuntaina kaasua.

Kisan mielenkiintoinen piirre on myös se kisan annettiin kestää näinkin kauan ilman täydellistä poikkivihellystä. Säännöt ovat muuttuneet hieman ja siten ei tullut puolia pisteitä vaikka edelleen ne ovat mahdollisia. Hieman mieleen muistuivat kisat kun niitä ajettiin yhteenlasketuilla ajoilla. Joka tapauksessa kisan annettiin kaikesta huolimatta jatkua loppuun saakka. Ainut harmi lopettamisen tapahtumatta jäämisessä oli se, että Kobayashi olisi saanut itselleen toisen sijan. Se olisi ollut hieno näky. Heikki Kovalainenkin olisi varmasti toivonut lopettamista mutta kaikki kävi toisin ja keskeytys tuli.

Fernando Alonsolla oli myös menossa hieno kisa ennen ikävää kolaria Buttonin kanssa. Kilpailu päättyi korotetusti kanttarin nurmikolle. Nick Heidfeld keskeytti kolaroituaan Kobayashin perään mistä pienen osuman jälkeen kuitenkin siipi taipui alas irrottuaan ja sen jälkeen auto lähti rallihyppyyn ja Heidfeldin kisa ei onneksi siinä vauhdissa päättynyt seinään vaan kauas radan taakse olevalle alueelle.

Seiskamutkan seinä oli myös Adrian Sutilin päivän päätös ja Force Indian ahdinkoa täydensi myöhemmin kuitenkin lopputuloksiin sijoituksen saanut Paul di Resta joka myös keskeytti kisan. Pastor Maldonadokin keskeytti ja perinteikäs Williams on saanut kärsiä ahdingosta ja hampaita on varmasti kiristänyt myös se, että vaikka tukijat nyt ovat vahvoja niin tulokset eivät vastaa sijoitusta. Se voi johtaa sponsorien kanssa ongelmiin.

Kisan yllätyksellisistä luonteista vastasivat HRT:n kuljettajat ajamalla sijoille 13 ja 14 järjestyksessä Vitantonio Liuzzi ja Narain Karthikeyan joka sai myöhemmin 20 sekuntia aikasakkoa kisan päätyttyä ja sittemmin sijoitus oli 17:sta. Sija on HRT:n paras koskaan ja itse asiassa paras tällä hetkellä oleva sijoitus uusien tallien joukossa tällä kaudella. HRT on vaikkakin erittäin hitaasti saanut kurottua eroa umpeen muunkin joukon kanssa ja ajoittain toinen kuljettaja HRT:llä on nopeampi kuin Virginin hitaampi kuljettaja. Jerome d´Ambrosio ja Timo Glock tulivat 14:sta ja 15:sta maalissa ja 16:sta tuli maaliin Jarno Trulli Lotuksella.

Kilpailu oli todellakin huikea ja dramaattinen näytös aivan kuin se olisi otettu toimintaelokuvasta ja muutenkin kilpailun voitti erikoisolosuhteiden erikoismies Jenson Button jota on kyllä edelleen hieman aliarvostettu kuljettajana ja maailmanmestarinakin. Saman kohtalon koki aikoinaan myös Damon Hill. Joka tapauksessa tässä vaiheessa Valenciassa Vettel on ottanut paalupaikan jälleen ja Webber on petrannut ja Hamilton on taas ollut nopeampi kuljettaja. Hamilton on toki nopeampi, mutta ilmeisesti Hamiltonilla on myös virheherkkiä kausia ja tässä vaiheessa Buttonilla on pieni etulyöntiasema.

Kanadan kilpailu oli kuitenkin kaikkiaan hieno kilpailu jota hienompaa ei tällä kaudella takuulla tulla näkemään tai sitten saa olla maailmankirjat jo kokonaan sekaisin siinä vaiheessa. Ainoa huono puoli kilpailussa oli vain se, että ajoittain turva-auton perältä starttaaminen ja se että nykyään ei F1:ssä sateella ajeta niin hyvin kuin ennen on seikka joka hieman huonontaa kilpailun arvoa, mutta se ei paina jälkikäteen paljoakaan.

Joka tapauksessa mahtava maanantainkin puolelle venynyt urheiluspektaakkeli siitäkin saatiin ja huomenna saakin jo jännittää Valencian normaalisti kauden tylsintä kisaa jossa nähtiin 12 ohitusta viime kaudella, mutta tällä kaudella veikkaisin ainakin 24-36 ohitusta kisaan huolimatta vaikeudesta ohittaa radalla kisassa. Rengastaktiikoissa keskikovalla renkaalla on arvioitu ainakin 1-2 stoppia ja pehmeillä renkailla 3-4 stoppia. Se jää kuitenkin huomisen varaan. Kaikkiaan hieno kilpailu nähtiin Montrealissa ja toivottavasti Kanadassa vastaisuudessakin nähdään hyvä kisa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös