Formula 1 -kuljettajien ajotyylit

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Vaikuttaisi siltä, että useamman viestin verran täällä on nyt kiistelty lähinnä käsitteenmäärittelystä. Eli asiat, joita toinen kutsuu ennakoinniksi on toisen mielestä perstuntumaa. Liekö tuolla niin väliä, kun asiallisesti samoista asioista puhutaan? Lähinnä noita äkillisen sadekelin pohdintoja nyt tarkoitan.

Totta kai kuljettajan on tiedettävä ennalta, mitä auto tekee seuraavassa mutkassa. Olkoon se nimeltään vaikka sitten ennakointia. Reagoimalla on auttamatta myöhässä. Jos menee täälläkin puhutuille sisäkartingradoille, näkee kuinka 90% tavallisista tallaajista ajaa reagoimalla, mikä on luonnollista kun minkäänlaista tuntumaa autoon ei kokemattomuuden vuoksi ole. Silloin auto vie kuljettajaa, ja sen näkee selvästi.

Kun tuntee auton, ennakoi automaattisesti mitä se tekee milloinkin. Mielestäni tässä yhdistyvät puhutut perstuntuma ja ennakointi. Itse en lähtisi pahemmin erottelemaan näitä termejä. Ne menevät paljolti päällekkäin vaikka itse sanoja tutkaillessa ne voi helposti käsittää toisensa jollain tapaa poissulkeviksi. Mutta, kuten sanottua, kyse on aika pitkälle henkilökohtaisesta käsitteenmäärittelystä.
"Perstuntuma" on se, mikä mahdollistaa ennakoinnin. Kuljettaja käyttää kaikkia mahdollisia aistejaan apunaan päättääkseen kokemusperäisesti kerätyn tiedon (=ajokokemus) avulla oikean tavan suorittaa rata läpi parhaalla mahdollisella tavalla. Kuljettaja tuntee radan pomput, tietää seuraavan kaarteen ominaisuudet, päättelee vallitsevien keliolosuhteiden perusteella sen hetkisen pidon, miettii millaisella riskitasolla kaarteeseen kannattaa ajaa sen hetkisessä tilanteessa jnejne... joiden perusteella hän päättää ajaa mutkaan tietyllä tavalla, perstuntuman (käytetään nyt tätä termiä, kerran se on jo tähän toikkiin vakiitunut) avulla oikein ennakoiden.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Sateella McLaren toimii juuri kuten Lewis haluaa, siitähän se johtuu. Lewis saa sanojensa mukaan heti renkaat lämpimiksi. Ajotyylillä on osansa mutta toki se onnistuu juuri siksi, että McLaren on täysin Lewisin ympärille rakennettu. Miksipä ei olisi.

Heikillä ei kulje kun hänen ajotyyli ei samaan tapaan sovellu McLarenille. Osittain Heikillä on varmaan samaa ongelmaa kuin Kimilläkin. Ei vaan auto täysin sovellu omalle ajotyylille.

Tosin kummallista on silti se, että myös Heikillä on renkaan kulumisongelmia vaikka hänellä ei niin agressiivinen ajotyyli ole kuin Lewisillä?
Ainakaan kaltaiseni maallikon logiikan mukaan aggressiivinen ajotyyli ei korreloi sen kanssa, kuinka paljon renkaat luistavat. Nykyrenkailla kulumis- tai pikemminkin kuoriutumisongelmalle altistunee helpommin silloin, kun antaa alonsomaisesti keulan "sukeltaa" mutkan leikkauspisteestä (apex) lähtien, samalla hidastaen mutkan keskikohtaan asti, jolloin kiihdyttäminen alkaa. Tällöin eturenkaat kuluvat voimakkaasti mutkan keskivaiheille asti, ja taas kun kiihdyttäminen alkaa sen jälkeen, etupyörät ovat käytännössä jo osoittamassa suoraan, ja kiihdytys on taas tällöin rasittavampi takarenkaille, kun alkaa verrattaen myöhäisessä vaiheessa.

Räikkösen tyyli taittaa mutkaan lienee aggressiivinen siten, että säädettyään auton hyvin yliohjaavaksi, tämä pienellä ohjausliikkeellä apexissa taittaa auton mutkaan, ei enää siinä vaiheessa anna vauhdin hidastua ja aloittaa kiihdytyksen aikaisemmin, jolloin takarenkaiden kiihdytysmatka on pidempi, ja rasittuvat vähemmän. Kimin aggeressiivinen apexin otto ei taas saa renkaita heti oikeaan lämpötilaan.

Juju on nyt siinä, että Laaren sopii Hamiltonin ja Räikkösen aggessiviselle mutkaantaittotyylille, joka ei rasita renkaita niin paljoa, paremmin, kuin Ferrari vastaavalle tyylille. Tämän takia Massalle istuu Ferrari paremmin, ja Hamiltonille Mäkki. Mielenkiintoinen skenaario olisi, että Räikkönen ja Kovalainen vaihtaisivat tiimejä loppukaudeksi. Varmasti Räikkönen pärjäisi paremmin Hamiltonia vastaan, ja Kovalainen Massaa.

Kovalaisen jarruongelma Monzassa muuten varmaankin liittyi siihen, että tämä jarruttaa enemmän mutkaan kääntäessä, kuin Hamilton. Eli kun kuljettaja puhuu, että jarrut tehottomat kun ei lämpöä tarpeeksi, tämä ei tarkoita sitä, etteikö jarrut purisi, vaan että ne eivät pure tasaisesti kaikille neljälle pyörälle
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Lewis jos kuka runttaa auton mutkaan, hän ei "sukella" kuten Alonso ja Massa mut vähän samaa otetta on tyyleissä. Alkukaudesta nähtiin aika usein se kun Lewis tekee lukkojarrutuksia mutkiin tultaessa.

En nyt tarkemmin määrittele sitä mikä on agressiivista ja mikä ei tyyliltään. Kimin kohdalla ajotyylin on kerrottu vaativan agressiivisesti käyttäytyvän auton. Joten se ei vielä tarkoita sitä, että Kimin tyyli olisi varsinaisesti agressiivinen.

Pidän Kimin ajotyyliä enneminkin pehmeänä, joka vaikuttaa juuri mm siihen, ettei etupäätä saada renkaiden osalta lämpiämään tarpeeksi nopeasti. Eli Kimin ajotyyli ei kulutua renkaita samoin kuin esim. Massan ja Lewisin ja oikeastaan Alonsonkin.

Samaan tapaan Heikin ajotyyli on pehmeämpi kuin Lewisin, varmasti osaltaa sillä on vaikutusta siihen, että Lewisille McLaren sopii tällä hetkellä paremmin.

Se on myös täysin eri juttu sitten, että mikä on näyttävää ja mikä ei. Perän heiluttelu on mielestäni näyttävämpää kuin puskeva meno. Silti agressiivisempi ajotyyli on käsittääkseni tämä runnominen sinne mutkaan.

Voin olla osittain väärässä, maallikko kun olen itsekkin :thumbup:

Toivottavasti ensi kaudella sekä Kimi, että Heikki saisivat mieleisensä auton koska tänä vuonna tilanne on molempien kohdilta ollut suurimmaksi osaksi varsin heikko ja ailahtelevainen. Heikki ajoi ajottain paremmin viime kauden lopussa Renun romullaan mitä tällä kaudella sarjan parhaalla autolla. kimi ajoi viime kaudella autolla mestariksi, joka ei hänen tyylilleen istunut laisinkaan alkukaudesta. Tänä vuonna piti olla toisin mut ei vaan kulje :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
...kun antaa alonsomaisesti keulan "sukeltaa" mutkan leikkauspisteestä (apex) lähtien, samalla hidastaen mutkan keskikohtaan asti...
Tässä on menneet käsitteet sekaisin. Apex on mutkan sisäreunan leikkauspiste, jonka kautta vedetty ajolinja on suorin. Yleensä se on jokseenkin mutkan keskikohdassa. Myöhään jarruttavalla tyylillä (kuten Alonsolla ainakin Renault-vuosinaan) todellinen leikkauspiste tulee hivenen apexin jälkeen, joten siinä mielessä ylläolevassa ei ole oikein järkeä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apex_(racing)
 
Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tässä on menneet käsitteet sekaisin. Apex on mutkan sisäreunan leikkauspiste, jonka kautta vedetty ajolinja on suorin. Yleensä se on jokseenkin mutkan keskikohdassa. Myöhään jarruttavalla tyylillä (kuten Alonsolla ainakin Renault-vuosinaan) todellinen leikkauspiste tulee hivenen apexin jälkeen, joten siinä mielessä ylläolevassa ei ole oikein järkeä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apex_(racing)
Tarkistin asian, ja olet oikeassa. Itse ajattelinkin mutkan leikkauspisteen olevan juuri tarkoittamasi kohta, kunnes katsoin telkkarista jonkin ohjelman, jossa jonkinlainen ekspertti puhui apexista tarkoittaessaan kohtaa jolloin mutkaan aletaan kääntymään. Siitä lähtien luulin alunperin olleeni väärässä. Mutta hyvä, että tuli tarkistettua
 
Ylös