Formula 1 -kuljettajien ajotyylit

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tää rytmi on kyllä ihan faktaa. Omalta kilpa-ajourani (erittäin vaatimattomalta sellaiselta tosin!) perusteella voin vahvistaa, että kun kaikki menee niinkuin pitää ja auto toimii haluamallasi tavalla, tulee ajamiseen tietty rytmi. Sitä on hieman vaikea selittää sanoilla mutta jotenkin silleen, että eri asioille, mitä ohjausinstrumenteilla teet tulee sellainen oma kaava ja jos yhtäkkiä jokin meneekin eri lailla, esim. joudut väistämään jotakin tms. katoaa tuo rytmi hetkeksi. Myös F1-kuskit puhuvat usein rytmin menettämisestä ja monen maallikon korvaan se kuulostaakin ymmärrettävästi täysin käsittämättömältä mutta jos on yhtään ajanut niin ymmärtää kyllä, mistä on kyse.
Sitten kun tulee jotain rengas rengasta vasten ajoa, tuo rytmi katoaa ja kierrosajat putoaa, kun joutuu turvautumaan enempi perstuntumaan. Toki ne ajat putoaa senkin vuoksi, ettei ole parasta linjaa käytössä kun rinnakkain ajellaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jätkät nyt jankkaa. Ilman perstuntumaa ei tosielämässä vedetä limitillä. Sisäkarting on vähän eri asia vakio-olosuhteineen ja on/off rytmeineen, tosin rengaslämmöt ja -paineet yms. pienet tekijät muuttaa olosuhteita myös sisällä.

Totta kai ajamisessa on rytmi, optimaaliset jarrutuspaikat, -ajolinjat, -ulostulonopeudet, jne. jota pyritään toistamaan, mutta samalla vaaditaan se perstuntuma.
Ennalta laskettua optimaalista kierrosta ajava robotisoitu F1 auto pystyisi toistamaan samoissa olosuhteissa samanlaisia kierrosaikoja, mutta jonkun muuttujan muuttuessa robotisoitu auto olisi ongelmissa ja esim. sateen yllättäessä ajaisi ulos tai vaihtoehtoisesti sade "mapilla" ajaisi hitaita aikoja.
Perstuntumalla varustettu vetomies reagoi pidon yms. muutoksiin ja pystyy sovittamaan kierroksen "kaavan" vallitseviin ajo-olosuhteisiin sopivaksi. Esim. sadekelillä kitkan kokoajan muuttuessa nopeudet, jarrutuspaikat yms. muuttuu koko ajan ja silloin vedetään näppituntumalla, ei minkään dataloggerin tai telemetrian datan mukaan.
Toinen hyvä esimerkki on nopeat ajettavat mutkat.

Tiedän että nämä on itsestäänselvyyksiä.
Kyllä ilman 'perstuntumaa' olisi hukassa. Miten muuten kuski voisi reagoida renkaiden kulumiseen, lämpenemiseen tai vaikka polttoainemäärän vähenemiseen?

Heikkikin totesi että renkaat kuorivat tokalla stintillä Valenciassa ja joutui antamaan vähän periksi. Jos se moista huomaisi perstuntumalla, niin kait se ajaisi seinään jos yrittäisi yhtä kovaa ajaa kuin ennen?:rolleyes:

Oikeesti noilla kuskeilla on ihan helvetin hyvä perstuntuma. Ja parhaimmat yleensä erottuvat vielä sateessa.:ahem:
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Jätkät nyt jankkaa. Ilman perstuntumaa ei tosielämässä vedetä limitillä. Sisäkarting on vähän eri asia vakio-olosuhteineen ja on/off rytmeineen, tosin rengaslämmöt ja -paineet yms. pienet tekijät muuttaa olosuhteita myös sisällä.
Jos tämä "sisäkarting" oli minulle osoitettu, niin olen kyllä ajanut ulkonakin ja useammalla radalla, myös sateella. Kuten sanottu, en ole hyvä (ja annan lisäksi liikaa tasoitusta painossa), mutta en ihan turistikaan.

Ennalta laskettua optimaalista kierrosta ajava robotisoitu F1 auto pystyisi toistamaan samoissa olosuhteissa samanlaisia kierrosaikoja, mutta jonkun muuttujan muuttuessa robotisoitu auto olisi ongelmissa ja esim. sateen yllättäessä ajaisi ulos tai vaihtoehtoisesti sade "mapilla" ajaisi hitaita aikoja.
F1-autossa taitaa olla niin jumalattomasti erilaisia antureita ja datan kerääjiä (~perstuntuma), että pienin muutoksin tietokoneen luultavasti saisi ajamaan ihmistä parempia kierrosaikoja. Tällainen väite varmaan saa taas monen niskakarvat pystyyn, mutta minusta tilanne ei ole oleellisesti erilainen kuin ihminen vastaan kone -shakkiottelussa.

Olen joskus miettinyt, että täysin robotisoitujen autojen kisa voisi olla ihan viihdyttävää väliaikaohjelmaa vaikka F1-kisoissa. Autoon saisi rakentaa AIVAN mitä tahansa, kunhan se pysyy valkoisten viivojen välissä ja radassa kiinni, eikä ota pahemmin kontaktia muihin. Eli konekiväärit, raketit, yms. olisi kielletty... :p
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Perstuntumalla varustettu vetomies reagoi pidon yms. muutoksiin ja pystyy sovittamaan kierroksen "kaavan" vallitseviin ajo-olosuhteisiin sopivaksi. Esim. sadekelillä kitkan kokoajan muuttuessa nopeudet, jarrutuspaikat yms. muuttuu koko ajan ja silloin vedetään näppituntumalla, ei minkään dataloggerin tai telemetrian datan mukaan.
Jos kesken pitkän suoran tulee rankkasade, niin jarruttaako kuljettaja seuraavaan mutkaan aiemmin perstuntumalla vai ennakoimalla?

Kumpi tuossa nyt sitten pätee, ennakointia se mun mielestä on. Jos se perstuntumalla tulis siihen jarrutukseen nii pirun kova rattimies sais olla että klaarais mutkan iisisti.

Vai tarkoitatko, että perstuntumalla huomaa, että ai piru nyt sataa ku meinaa lähtä lapasesta. Ja sitte ennakoiva kuski kattoo visiirin toiselle puolelle ja näkee sen minkä perstuntumalla saanu kuskikin hoksaa..

Kuin veteen piirettyä viivaa pojat jankkaa.. :thumbup:
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Jos kesken pitkän suoran tulee rankkasade, niin jarruttaako kuljettaja seuraavaan mutkaan aiemmin perstuntumalla vai ennakoimalla?

Kumpi tuossa nyt sitten pätee, ennakointia se mun mielestä on. Jos se perstuntumalla tulis siihen jarrutukseen nii pirun kova rattimies sais olla että klaarais mutkan iisisti.

Vai tarkoitatko, että perstuntumalla huomaa, että ai piru nyt sataa ku meinaa lähtä lapasesta. Ja sitte ennakoiva kuski kattoo visiirin toiselle puolelle ja näkee sen minkä perstuntumalla saanu kuskikin hoksaa..

Kuin veteen piirettyä viivaa pojat jankkaa.. :thumbup:
Kukaan tuollaista ole väittänytkään, totta kai tuollainen esittämäsi tilanne vaatii vauhdin hidastamista. Mutta mutkan nopea läpivieminen vaatii sen näppituntuman.

Jos kesken suoran alkaa sade, soittaako kuljettaja kisainssilleen paljonko seuraavaan mutkaan pitää telemetrian ja aiemmin kerätyn datan mukaan hidastaa sen hetkisillä säädöillä, renkailla ja radan tarjoamalla pidolla. Vai ajaako kuljettaja ennakoiden varmuuden vuoksi mutka liian hiljaa läpi, ilman perstuntumaa nopeinta mahdollista kyytiä kun ei voi tietää.
Vai voisiko kuljettaja kenties ajaa mutkan läpi sellaista kyytiä, mitä sen hetkin pitotilanne antaa myöten, eli omalla "perstuntumalla".


Tuntuu että osa tarkoittaa perstuntumalla lähinnä mutu-tuntumaa. Mutta perstuntuma on ihan olemassaoleva asti siinä missä kuljettajan näköaistikin.
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Väittäisin miltei että hitaammassa luokassa tuntumaa ja korjailua voi käyttää enemmän kuin F1:ssä. Esim koppiautolla Copse-mutkan läpiajo kestää ajallisesti niin paljon kauemmin että mahdollisuudet korjailla ovat suuremmat. Reaktiokyky ei kuitenkaan määrättömän nopea voi olla.

Hyvää rytmiä ei mielestäni pidä vähätellä varsinkaan nopeissa autoissa. Ihminen pystyy harjoittelemalla toistamaan tiettyä sarjaa erittäin tarkalla rytmillä (Musiikinopettajani väitti aikanaan että musiikissa 1/100 s ajoitusvirheen kuulee jo selvästi).
Ajoituksen lisäksi pitää pystyä toistamaan ohjauksen/pedaalin painamisen määrää tarkasti, tietty.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
...Olen joskus miettinyt, että täysin robotisoitujen autojen kisa voisi olla ihan viihdyttävää väliaikaohjelmaa vaikka F1-kisoissa. Autoon saisi rakentaa AIVAN mitä tahansa, kunhan se pysyy valkoisten viivojen välissä ja radassa kiinni, eikä ota pahemmin kontaktia muihin. Eli konekiväärit, raketit, yms. olisi kielletty... :p
http://en.wikipedia.org/wiki/DARPA_Grand_Challenge

Yllättävän hankalaa tuo kyllä on vielä nykytekniikalla. Ja tuossa autot vielä ajavat käytännössä yksitellen, joten ohituksia ei tarvitse yrittää. Tulevaisuudessa kyllä koneet päihittävät ihmisen, niinkuin joka asiassa.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
http://en.wikipedia.org/wiki/DARPA_Grand_Challenge

Yllättävän hankalaa tuo kyllä on vielä nykytekniikalla. Ja tuossa autot vielä ajavat käytännössä yksitellen, joten ohituksia ei tarvitse yrittää. Tulevaisuudessa kyllä koneet päihittävät ihmisen, niinkuin joka asiassa.
Rata on aika selkeä ympäristö robottiautolle. Jossain ohjelmassa laitettiin joku henkilöauto, johon oli laitettu tarvittava laitteisto ja ihan ilosesti kiersi keiloista tehtyä rataa.

Eli nykyteniikalla täysin mahdollista. Ohittaminen ja yleensäkkin muiden autojen havainnointi ja niihin reagointi voisi vaatia vähän pähkäilyä, mutta eiköhän sekin onnistus, kun joku vähän yrittäs.

Ei ne toki yhtä nopeita ole kuin hyvät ihmiskuskit, mutta ihan hauskaa se olis. Voitas kilpailla joko siitä, että kellä on paras softa ym., eli autot olis samanlaisia. Tai sitten autotkin olis lähes vapaat.

PS: muiden autojen havainnointi olisi helpompi toteuttaa GPS:llä tai vastaavalla, kuin optisella havainnoinnilla. Eli lähettimet kaikkiin autoihin ja sitten lähettävät toisille tietoa sijainnistaan.
 
Viimeksi muokattu:

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
PS: muiden autojen havainnointi olisi helpompi toteuttaa GPS:llä tai vastaavalla, kuin optisella havainnoinnilla. Eli lähettimet kaikkiin autoihin ja sitten lähettävät toisille tietoa sijainnistaan.
Voi tosin olla, ettei GPS:ssä riitä tarkkuus, koska nykyiset järjestelmät pääsevät parhaimmillaankin vain noin kolmen metrin tarkkuuteen. En ole koskaan ajanut autoa, jossa on parkkitutka, mutta eikös ne ole tänä päivänä jo aika hyviä? Jokin samankaltainen systeemi olisi varmaan paras toisten autojen havainnontiin.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Voi tosin olla, ettei GPS:ssä riitä tarkkuus, koska nykyiset järjestelmät pääsevät parhaimmillaankin vain noin kolmen metrin tarkkuuteen. En ole koskaan ajanut autoa, jossa on parkkitutka, mutta eikös ne ole tänä päivänä jo aika hyviä? Jokin samankaltainen systeemi olisi varmaan paras toisten autojen havainnontiin.
Siksi kirjoitinkin, että GPS tai vastaava. Varmaan joku radan kattava sijainninmäärittämisjärjestelmä olis mahdollinen (ilman satelliittia). Myös auton asento pitäs määrittää, koska se on eri asia, että onko auto 1,5 metrin päässä pitkittäin vai poikittain. Tuo tietysti onnistus helposti.

Parkkitutka tyyppinen järjestelmä vois olla aika vaikee ja virhe altis verrattuna tollaseen sijainnin ja asennon määrittämiseen.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Voi tosin olla, ettei GPS:ssä riitä tarkkuus, koska nykyiset järjestelmät pääsevät parhaimmillaankin vain noin kolmen metrin tarkkuuteen. En ole koskaan ajanut autoa, jossa on parkkitutka, mutta eikös ne ole tänä päivänä jo aika hyviä? Jokin samankaltainen systeemi olisi varmaan paras toisten autojen havainnontiin.
Top Gearissa oli toissa tai sitä edellisellä kaudella sellainen lyhyt juttu, jossa BMW oli tuonut Top Gearin testiradalle 3-sarjalaisen joka osasi ajaa radan ympäri "täysillä". Auto piti vain käyttää kerran tai pari radan ympäri jotta se oppi ajolinjan, ja sen jälkeen päästeli sitten ihan itsekseen kaasu pohjassa. En muista kerrottiinko siinä mitään kierrosaikoja, mutta kovaa meni joka tapauksessa. En muista sitäkään mihin tuo perustui, varmaan GPS:n, kiihtyvysantureiden ym. yhdistelmään. Sehän on ihan eri asia saada auto kiertämään rataa kuin kiertämään rataa kaasu pohjassa.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Top Gearissa oli toissa tai sitä edellisellä kaudella sellainen lyhyt juttu, jossa BMW oli tuonut Top Gearin testiradalle 3-sarjalaisen joka osasi ajaa radan ympäri "täysillä".
Tarkistin asian, ja tuo pätkä löytyy 10. kauden 8. jakson lopusta (jos joku haluaa vaikka torrenttina ladata). Auton ajamisesta radan ympäri ei mainittu mitään muuta, kuin että se toimi navigointijärjestelmän varassa. Auto oli BMW 330i joka kuului BMW:n Fahrer-Training -ohjelmaan. Ei se ihan "isoa kovaa" mennyt, mutta kovaa joka tapauksessa. Huippunopeudet taisi olla pitkälti yli 100km/h.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Jarno Trullin ajotyyli on aina kiehtonut minua. Varsinkin Rellulla se sen piti olla agressiivista. Kädet kävi vielä rajummin kuin Alonsolla niihin aikoihin. http://www.youtube.com/watch?v=KLkab_EEvNU Ahh! :cool: Kubicankin tyyli 2006 oli kivemman näköistä kuin nykyään piti ajaa niin "hellävaraisesti". :nope:
 
Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Vaikuttaisi siltä, että useamman viestin verran täällä on nyt kiistelty lähinnä käsitteenmäärittelystä. Eli asiat, joita toinen kutsuu ennakoinniksi on toisen mielestä perstuntumaa. Liekö tuolla niin väliä, kun asiallisesti samoista asioista puhutaan? Lähinnä noita äkillisen sadekelin pohdintoja nyt tarkoitan.

Totta kai kuljettajan on tiedettävä ennalta, mitä auto tekee seuraavassa mutkassa. Olkoon se nimeltään vaikka sitten ennakointia. Reagoimalla on auttamatta myöhässä. Jos menee täälläkin puhutuille sisäkartingradoille, näkee kuinka 90% tavallisista tallaajista ajaa reagoimalla, mikä on luonnollista kun minkäänlaista tuntumaa autoon ei kokemattomuuden vuoksi ole. Silloin auto vie kuljettajaa, ja sen näkee selvästi.

Kun tuntee auton, ennakoi automaattisesti mitä se tekee milloinkin. Mielestäni tässä yhdistyvät puhutut perstuntuma ja ennakointi. Itse en lähtisi pahemmin erottelemaan näitä termejä. Ne menevät paljolti päällekkäin vaikka itse sanoja tutkaillessa ne voi helposti käsittää toisensa jollain tapaa poissulkeviksi. Mutta, kuten sanottua, kyse on aika pitkälle henkilökohtaisesta käsitteenmäärittelystä.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Robottiautossa merkittävin osa on hyrräjärjestelmä ja siihen liittyvä tietokanta. Nykyisillä laserhyrrillä pystynee paikantamaan auton radalla todella tarkasti pinnan epätasaisuuksista. Harjoituksissa auto laitettaisiin ensin ajamaan rataa ympäri ja joka kierroksella muutettaisiin ajolinjaa hieman, jolloin tietokantaan muodostuu radasta profiili. Lisäksi varmastikin kerätään jousituksesta lisätietoa kanttareiden yms muodoista.

Luulen, että F1:ssä käytetään uskomattoman tehokasta datan keräystä, ellei sitä säännöillä rajoiteta. Siitä muodostetaan myös simulaattoriin tarkka rata.

Salaliittoteorioitsija voisi kuvitella, että Mailanderin Mersukin saattaisi sisältää kehittyneen tiedonkeräysjärjestelmän ja saattaakin ajella ohjelmoitua ajolinjaa tilaisuuden koittaessa ja Mailander vaan näyttelee...

Olisikohan kytköksien kautta sallittu, että GP2-tallit palvelee F1-tallien tiedonkeruuta?

Nimittäin radasta saa tarkan tiedon vaan siitä käytetyltä ajolinjalta ja sen ulkopuolella tieto muuttuu epätarkaksi. Tosin eipä sillä juurikaan merkitystä ole, sillä ajolinjan ulkopuolelle suistuttaessa mennään käytännössä aina "harmaalle alueelle" jossa vain kuskin kokemuksella, vaistoilla ja onnella on merkitystä.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Vaikuttaisi siltä, että useamman viestin verran täällä on nyt kiistelty lähinnä käsitteenmäärittelystä. Eli asiat, joita toinen kutsuu ennakoinniksi on toisen mielestä perstuntumaa. Liekö tuolla niin väliä, kun asiallisesti samoista asioista puhutaan? Lähinnä noita äkillisen sadekelin pohdintoja nyt tarkoitan.

Totta kai kuljettajan on tiedettävä ennalta, mitä auto tekee seuraavassa mutkassa. Olkoon se nimeltään vaikka sitten ennakointia. Reagoimalla on auttamatta myöhässä. Jos menee täälläkin puhutuille sisäkartingradoille, näkee kuinka 90% tavallisista tallaajista ajaa reagoimalla, mikä on luonnollista kun minkäänlaista tuntumaa autoon ei kokemattomuuden vuoksi ole. Silloin auto vie kuljettajaa, ja sen näkee selvästi.

Kun tuntee auton, ennakoi automaattisesti mitä se tekee milloinkin. Mielestäni tässä yhdistyvät puhutut perstuntuma ja ennakointi. Itse en lähtisi pahemmin erottelemaan näitä termejä. Ne menevät paljolti päällekkäin vaikka itse sanoja tutkaillessa ne voi helposti käsittää toisensa jollain tapaa poissulkeviksi. Mutta, kuten sanottua, kyse on aika pitkälle henkilökohtaisesta käsitteenmäärittelystä.
Erästä "asiantuntijaa" lainatakseni sanoisin tähän, että "se on juuri näin".
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Luulen, että F1:ssä käytetään uskomattoman tehokasta datan keräystä, ellei sitä säännöillä rajoiteta. Siitä muodostetaan myös simulaattoriin tarkka rata.
Ennen Euroopan GP:tä uutisoitiin, että Honda oli kerännyt jonkun alemman luokan telemetriaa Valencian katuradalta sekä Barcelonan GP-radalta, arvioineet tuon alemman luokan ja F1:n eroavaisuudet vertaamalla omaa Barcelonan telemetriaa ja kääntäneet sitten sen alemman luokan Euroopan GP:n telemetrian vastaamaan F1-autoa. Eli ihan varmasti dataa hankitaan ihan mistä tahansa sitä on vaan mahdollista saada.
 
Ylös