Formula 1 -kuljettajien ajotyylit

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ajattelin että tässä voisi olla hedelmällinen pohja keskustelulle. Jatkoa Euroopan GP:n kisaketjussa jaetuille ajatuksille.

Nyt on vain niin, että nykytilanteessa Kimin pitäisi muokata ajotyyliään vähän enemmänkin ja jostain syystä se ei ole onnistunut. Mistä se sitten johtuu, voi vain arvailla. Itse veikkaan asiaan paneutumisen ja motivaation puutetta. Voi olla myös yksinkertaisesti niin, ettei Kimi osaa tehdä sitä. Siinä tapauksessa pitäisi sitten yrittää paneutua entistä uutterammin auton kehitys/säätötyöhön mutta tökkääkö sekin sitten tuohon epäilemääni keskittymisongelmaan. En tiedä mutta niin veikkaan.
Tuo ajotyyli on aika monitahoinen käsite. Minulle se avautuu niin, että kuljettajalla on selkärangassaan tietynlainen mielikuva siitä miten "ajetaan kovaa", ja sitä sitten pyritään toteuttamaan tietyn kaluston ja radan luomien mahdollisuuksien/vaatimusten mukaisesti.

Formula 1:n kaltaisella kalustolla tilannenopeudet on niin kovia, että varsinainen ajaminen perustuu hyvin pitkälti reflekseihin ja perstuntumaan, siinä ei juurikaan ehdi miettiä että "nyt vaihdan kolme vaihdetta alas samalla jarruttaen ja kääntäen rattia 12° oikealle". Kaiken toiminnan siellä ohjaamossa tulee tapahtua enemmän tai vähemmän automaationa. Sen takia F1-luokassa ajavat kaikkein lahjakkaimmat - kuljettajat, joille ajaminen on hyvin pitkälti sisäsyntyistä mutta myös pitkällisen harjoittelun tulosta.

Eli siis kuljettajan on pakko luottaa perstuntumaan ja reflekseihin, ajamista ei voi ajon aikana juurikaan pohtia. Perstuntuma voi kuitenkin huijata - katsoin joskus dokumenttia kilpa-ajajien valmentamisesta, ja siinä mainittiin mielikuvaharjoittelun yhteydessä mm. sellainen seikka, että kuljettaja saattaa kuvitella ajavansa kovaa kun häneen kohdistuu mahdollisimman kovat G-voimat. Mutta se ei kuitenkaan välttämättä ole totta, vaan radalta saattaa löytyä jouhevampi ajolinja jota ajamalla kuljettaja ja kalusto ei joudu niin kovien G-voimien kohteeksi ja kellokin tykkää.

Kuljettaja ei siis välttämättä voi luottaa perstuntumaankaan, mutta johonkinhan sen ajamisen on perustuttava. Telemetria auttaa osaltaan tietyn kaluston ja radan ominaisuuksien selvittämisessä. Sen lisäksi kuljettajalta löytyy se mielikuva kovaa ajamisesta. Jokaisella kuljettajalla se sisältää erilaisia asioita - toiset tykkäävät kääntää mutkaan aggressiivisesti, toiset hakevat pyöreämpiä linjoja. Toiset painottavat jarrutuksien onnistumisen tärkeyttä, toiset haluavat avata kaasun mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Kalusto tietysti määrittää hyvin pitkälle sen miten tehokkaasti kuljettaja voi siirtää tuon mielikuvan käytäntöön.

Huippukuljettajalla pitäisi tietysti olla edellytykset sopeuttaa omaa ajotyyliään kuhunkin kalustoon ja löytää uusia näkökulmia siihen mielikuvaansa, mutta jos sillä omalla mielikuvalla ja kaluston ominaisuuksilla on eroa kuin yöllä ja päivällä, renkaat ja muuttuvat rataolosuhteet muuttavat käsitystä kaluston ominaisuuksista läpi jokaisen kisaviikonlopun ja erot ovat aika-ajossa 10 nopeimman kesken 1-2% (Euroopan GP:n aika-ajossa 10. (Bourdais) oli 1,75% hitaampi kuin 1. (Massa)), niin onko täydellinen sopeutuminen mahdollista?

Kirjoitinkohan ihan puuta heinää. No toivottavasti herättää edes jotain ajatuksia.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Formula 1:n kaltaisella kalustolla tilannenopeudet on niin kovia, että varsinainen ajaminen perustuu hyvin pitkälti reflekseihin ja perstuntumaan, siinä ei juurikaan ehdi miettiä että "nyt vaihdan kolme vaihdetta alas samalla jarruttaen ja kääntäen rattia 12° oikealle". Kaiken toiminnan siellä ohjaamossa tulee tapahtua enemmän tai vähemmän automaationa. Sen takia F1-luokassa ajavat kaikkein lahjakkaimmat - kuljettajat, joille ajaminen on hyvin pitkälti sisäsyntyistä mutta myös pitkällisen harjoittelun tulosta.
Refleksit ja perstuntuma tulevat peliin vasta siinä vaiheessa, kun tapahtuu jotakin odottamatonta, muuten ajaminen kovissa vauhdeissa perustuu vain ja ainoastaan ennakointiin. Mutkasta ulos lähtiessään kuljettaja ajattelee jo seuraavan mutkan jarrutuspaikkaa ja jarrutuspaikassa sitä, missä kohtaa voi alkaa lisätä kaasua jne.

Eli siis kuljettajan on pakko luottaa perstuntumaan ja reflekseihin, ajamista ei voi ajon aikana juurikaan pohtia. .
Tämäpä se juuri erottaakin hyvät kuskit turisteista: hyvä kuski on koko ajan tietoinen siitä mitä tekee, muuten palautteen antaminen insinööreille on mahdotonta. Ei noita autoja (eikä mitään muutakaan kilpa-autoa) pelkällä fiiliksellä ajeta.

Edit: Ja jos ette minua usko, uskokaa edes Alain Prostia:

"A driver acts upon anticipation rather than reflex. The action should result from the successful co-ordination of quick, precise movements which always precede the car's reactions. The sequence of actions needed to take a corner is logical and complete, without any room for improvisation. Reflexes only come into play when the driver is taken by surprise: the patch of oil on the circuit, the sudden, unforeseen mechanical problem, or any other hazard that wasn't there the previous lap."

Ja siis minähän en ole mikään hyvä kuski, ajan kartingia säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta tiedän kokemuksesta sen verran, että jos pelkillä reflekseillä ajaa, on koko ajan myöhässä.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kuljettajien ajotyylien muokkautumisesta tulee mieleen Robert Kubica. Kaveri on oppinut hyvin käyttämään nykyrenkaiden ominaisuudet. Vaikka oli alussa totaalisen hukassa. Nyt vie todella reilusti tallikaveriaan aika-ajossa. Tosin kyllä Massakin tekee niin.:eek:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
katsoin joskus dokumenttia kilpa-ajajien valmentamisesta, ja siinä mainittiin mielikuvaharjoittelun yhteydessä mm. sellainen seikka, että kuljettaja saattaa kuvitella ajavansa kovaa kun häneen kohdistuu mahdollisimman kovat G-voimat. Mutta se ei kuitenkaan välttämättä ole totta, vaan radalta saattaa löytyä jouhevampi ajolinja jota ajamalla kuljettaja ja kalusto ei joudu niin kovien G-voimien kohteeksi ja kellokin tykkää.
Mahdollisimman kovat G-voimat sais niin, että ajaa mutkaan niin kovaa kuin suinkin sinne pystyy sisään ajamaan.

Itse kun joskus opettelin simulaattoreilla ajamaan, ajaminen oli sellaista erittäin aggressiivista satomaista, jarrutus mahdolisimman myöhään, ja sitten tiukka käännös kovassa vauhdissa ja toivoo että pysyy radalla. Jos ei pysy, niin voi aloittaa alusta :eek: Myöhemmin sitä oppi lähestymään rajoja toiselta kannalta, eli ajaa jouhevammin sisään kurviin, ja sitten avaa kaasua niin paljon kuin tilaa on.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Moon ollut havaitsevinani, että Hamiltonilla on ainakin kärkikuskeista paras käsitys auton dimensioista ja radan limiiteistä. Täytyy tosin myöntää, että en ole juurikaan katsellut kuskien on-board-videoita. Sellainen yleisvaikutelma mulle on kuitenkin jäänyt, että Hamilton pystyy yleensä löytämään parhaiten koko radan pitoalueen, jonka ansiosta esim. ulostulonopeus mutkista on luultavasti muita parempi. Simulaattorissa vietetty aika ei ole siis mennyt hukkaan.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Refleksit ja perstuntuma tulevat peliin vasta siinä vaiheessa, kun tapahtuu jotakin odottamatonta, muuten ajaminen kovissa vauhdeissa perustuu vain ja ainoastaan ennakointiin. Mutkasta ulos lähtiessään kuljettaja ajattelee jo seuraavan mutkan jarrutuspaikkaa ja jarrutuspaikassa sitä, missä kohtaa voi alkaa lisätä kaasua jne.



Tämäpä se juuri erottaakin hyvät kuskit turisteista: hyvä kuski on koko ajan tietoinen siitä mitä tekee, muuten palautteen antaminen insinööreille on mahdotonta. Ei noita autoja (eikä mitään muutakaan kilpa-autoa) pelkällä fiiliksellä ajeta.

Edit: Ja jos ette minua usko, uskokaa edes Alain Prostia:

"A driver acts upon anticipation rather than reflex. The action should result from the successful co-ordination of quick, precise movements which always precede the car's reactions. The sequence of actions needed to take a corner is logical and complete, without any room for improvisation. Reflexes only come into play when the driver is taken by surprise: the patch of oil on the circuit, the sudden, unforeseen mechanical problem, or any other hazard that wasn't there the previous lap."

Ja siis minähän en ole mikään hyvä kuski, ajan kartingia säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta tiedän kokemuksesta sen verran, että jos pelkillä reflekseillä ajaa, on koko ajan myöhässä.
Samaa mieltä. Reaktio tulee peliin silloin kun pitää korjata jotenkin, ts on tapahtunut jotain mitä ei pitänyt. Jos samasta mutkasta tulee ulos kierros toisensa jälkeen vaikka vastaohjauksella, se ei ole (yksin) reagoimista vaan ajotyyli.
Itse en väitä osaavani ajaa, joskus olen ollut harjoittelevinani.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Moon ollut havaitsevinani, että Hamiltonilla on ainakin kärkikuskeista paras käsitys auton dimensioista ja radan limiiteistä. Täytyy tosin myöntää, että en ole juurikaan katsellut kuskien on-board-videoita. Sellainen yleisvaikutelma mulle on kuitenkin jäänyt, että Hamilton pystyy yleensä löytämään parhaiten koko radan pitoalueen, jonka ansiosta esim. ulostulonopeus mutkista on luultavasti muita parempi. Simulaattorissa vietetty aika ei ole siis mennyt hukkaan.
Simulaattorissa istumalla tuskin niitä viimeisiä kymmenyksiä saadaan irti, vaikka kuinka upea se McLarenin PR:n mukaan olisikin. Esimerkiksi ennen viime kauden Brasilian GP:tä tehdyssä haastattelussa Hamilton sanoi ettei ollut eikä aikonut harjoitella Wokingissä koska suoran lainauksen mukaan "en hyödy siitä henkisesti enkä fyysisesti". Ja Interlagos oli vieläpä uusi rata hänelle.

Liittyykö tämä jotenkin siihen, kuten niin monella täällä että ei voi hyväksyä Hamiltonin olevan pirun hyvä kuski ilman jotain "unfair advantage" juttua? Milloin simuharjoittelu syynä, milloin ratin ylimääriset läpät...

-- ei jatkoa yllä olevaan --

Onboardista on mun mielestä vaikea erotella ajotyylejä paitsi saman tallin kuskien välillä. Autojen balanssi on niin erilainen ja sitten yhden tekijän vuoksi: ohjaustehostimen. Kaikissahan sellainen on, mutta verratkaa (kumman tahansa kuskin) Mäkkiä tai BMW:tä esimerkiksi Williamsiin. Aika paljon enemmän "sahaamista" kun taas ensin mainituissa näyttää niin kevyeltä, jolloin luonnolisesti ohjausliikekin on rauhallisempi. Kukaan muu miettinyt samaa?


.
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kimin ajotyyli on kaikkein kaunein. Ja myös yksi f1-historian nopeimmista, itseasiassa palasten loksahtaessa edes suunnilleen kohdalleen, historian nopein (muistamme esim. nousun vikalta tilalta voittoon jne uskomattomia suorituksia).
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Vaikkei F1:stä olekaan niin hassu video mielikuvaharjoittelusta ennen aika-ajovetoa tms:

http://www.youtube.com/watch?v=ALkx9nwGIlU&fmt=18
Poikien lentopallomaajoukkueen valmentaja aktiiviaikoina sai itsensä 'transsiin' just käymällä läpi kaikki juoksusuunnat ja liikkeet kentän eri rotatioissa.

Ei se siellä kentällä nähnyt tai kuullut mitään katsomosta vaan oli vain siinä 'pelitranssissa' koko matsin ajan ja eli sitä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kimin ajotyyli on kaikkein kaunein. Ja myös yksi f1-historian nopeimmista, itseasiassa palasten loksahtaessa edes suunnilleen kohdalleen, historian nopein (muistamme esim. nousun vikalta tilalta voittoon jne uskomattomia suorituksia).
Jep jep... :D:D:D
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kimin ajotyyli on kaikkein kaunein. Ja myös yksi f1-historian nopeimmista, itseasiassa palasten loksahtaessa edes suunnilleen kohdalleen, historian nopein (muistamme esim. nousun vikalta tilalta voittoon jne uskomattomia suorituksia).
Aina jaksan ihmetellä näitä tällä foorumilla majailevia Kimi "fanaatikkoja". Vaikka itsekkin kannatan Kimiä ja pidän häntä erittäin lahjakkaana, niin eiköhän esimerkiksi, Alonso, Hamilton, Schumacher, Häkkinen ja vaikka Senna ole aika samalla viivalla (muutamia mainitakseni).

Ainakaan mitään tollasta johtopäätöstä ei voi vetää, kun porukka on ajanut eri aikoina, eri säännöillä ja eri autoilla.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Liittyykö tämä jotenkin siihen, kuten niin monella täällä että ei voi hyväksyä Hamiltonin olevan pirun hyvä kuski ilman jotain "unfair advantage" juttua? Milloin simuharjoittelu syynä, milloin ratin ylimääriset läpät...
En tarkoittanut kommenttiani noin ymmärrettäväksi. Hamilton on hyvä ratinkääntäjä ja osaa ilmeisesti hyödyntää pienetkin tiedonmuruset, ehkä muita nykykuskeja paremmin. Muillakin on mahdollisuus opetella ratoja ja auton käyttäytymistä simuilla, eikä Hamiltonin kyvykkyyttä voi selittää pelkästään simulaattorissa vietetyllä ajalla.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Refleksit ja perstuntuma tulevat peliin vasta siinä vaiheessa, kun tapahtuu jotakin odottamatonta, muuten ajaminen kovissa vauhdeissa perustuu vain ja ainoastaan ennakointiin.
Perstuntuman osalta en allekirjoita tätä, en todellakaan.
Hyvä auto antaa "merkkejä" pidon rajasta ennen pidon irtoamista. Mitä paremmin auto tämän tekee, mitä lähempänä pidon rajaa pystytään ajamaan ja miten kuljettaja tämän informaation hyödyntää, on merkittävää. Silloin ajetaan perstuntumalla.

Vaikeasti vietävä auto ei anna merkkejä pidon loppumisesta vaan tarjoaa maksimi pidon aina täydelliseen pidon menetykseen asti. Tällaista ennalta arvaamatonta autoa on vaikeampi tulkita perstuntumalla ja tullee lipsahduksia, silloin ajetaan reflekseillä.

Silloin kun Fykkönen on paljonpuhutussa hyvässä balanssissa, sitä voidaan viedä äärirajoilla perstuntumalla ja kuljettajalla on hyvä itsevarmuus autosta. Kello tykkää.

Sinun mukaasi kierros fykkösillä ajettaisiin POI piste tyyliin tietyn kaavan mukaan. Periaatteessa tietysti radalla on kullekkin autolla 1 optimaalinen ajotapa jota pyritään toistamaan, mutta tähän sisältyy oleellisesti perstuntuma.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Perstuntuman osalta en allekirjoita tätä, en todellakaan.
Hyvä auto antaa "merkkejä" pidon rajasta ennen pidon irtoamista. Mitä paremmin auto tämän tekee, mitä lähempänä pidon rajaa pystytään ajamaan ja miten kuljettaja tämän informaation hyödyntää, on merkittävää. Silloin ajetaan perstuntumalla.
Täällä luetaan taas kuin piru raamattua... Miten muuten niitä referenssipisteitä (jarrutuspaikat yms.) voi löytää, jos ei perstuntumalla? Rata muuttuu kilpailun edetessä koko ajan, joten esimerkiksi jarrutuspaikkaa voi joutua muuttamaan sen mukaan, miten paljon pito lisääntyy tai vähenee. Valenciassakin huomasi hyvin, miten varsinkin viimeisessä mutkassa ajolinja muuttui aika radikaalistikin sitä mukaa, kun kumia tuli lisää.

Mutta tämäkään ei muuta sitä tosiasiaa, että ennakointi on monin verroin tärkeämpää kuin perstuntuma. Perstuntuma on telemetrian ohella ainoa keino ylipäätään löytää pidon rajat, mutta sitten kun ne on löydetty, perstuntumaa käytetään vain hienosäätöön. Alun perin tarkoitukseni oli kritisoida ensimmäisen viestin käsitystä, jonka mukaan (kärjistäen) kilpa-autoja ajetaan kuin mentäisi poliisia pakoon oudolla tiellä.

Sinun mukaasi kierros fykkösillä ajettaisiin POI piste tyyliin tietyn kaavan mukaan.
Mitä POI tarkoittaa? Luulen kyllä, että juurikin tuota kaavaa haetaan esimerkiksi vapaissa harjoituksissa. Kaava tietenkin menettää merkitystään aika tavalla, kun vaikka pitää yrittää päästä ohi tai estää jotakuta menemästä ohi. Mutta jos vapaalla radalla ajamisesta puhutaan, väitän kyllä että ajaminen on silloin aika kaavamaista ja "rytmikästä".
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Mutta tämäkään ei muuta sitä tosiasiaa, että ennakointi on monin verroin tärkeämpää kuin perstuntuma. Perstuntuma on telemetrian ohella ainoa keino ylipäätään löytää pidon rajat, mutta sitten kun ne on löydetty, perstuntumaa käytetään vain hienosäätöön. Alun perin tarkoitukseni oli kritisoida ensimmäisen viestin käsitystä, jonka mukaan (kärjistäen) kilpa-autoja ajetaan kuin mentäisi poliisia pakoon oudolla tiellä.
Jep, tuo on ihan totta. Ensimmäisessä viestissä käyttämäni refleksi-sana oli kieltämättä väärä. Yritin kuvata sitä, kuinka nopeasti asiat tapahtuvat F1:n ohjaamossa. Ennakoinnin lisäksi hyvin paljon merkitystä on myös sillä rytmillä, kun asioiden täytyy tapahtua millisekunnilleen oikeaan aikaan.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mutta jos vapaalla radalla ajamisesta puhutaan, väitän kyllä että ajaminen on silloin aika kaavamaista ja "rytmikästä".
Tää rytmi on kyllä ihan faktaa. Omalta kilpa-ajourani (erittäin vaatimattomalta sellaiselta tosin!) perusteella voin vahvistaa, että kun kaikki menee niinkuin pitää ja auto toimii haluamallasi tavalla, tulee ajamiseen tietty rytmi. Sitä on hieman vaikea selittää sanoilla mutta jotenkin silleen, että eri asioille, mitä ohjausinstrumenteilla teet tulee sellainen oma kaava ja jos yhtäkkiä jokin meneekin eri lailla, esim. joudut väistämään jotakin tms. katoaa tuo rytmi hetkeksi. Myös F1-kuskit puhuvat usein rytmin menettämisestä ja monen maallikon korvaan se kuulostaakin ymmärrettävästi täysin käsittämättömältä mutta jos on yhtään ajanut niin ymmärtää kyllä, mistä on kyse.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Jätkät nyt jankkaa. Ilman perstuntumaa ei tosielämässä vedetä limitillä. Sisäkarting on vähän eri asia vakio-olosuhteineen ja on/off rytmeineen, tosin rengaslämmöt ja -paineet yms. pienet tekijät muuttaa olosuhteita myös sisällä.

Totta kai ajamisessa on rytmi, optimaaliset jarrutuspaikat, -ajolinjat, -ulostulonopeudet, jne. jota pyritään toistamaan, mutta samalla vaaditaan se perstuntuma.
Ennalta laskettua optimaalista kierrosta ajava robotisoitu F1 auto pystyisi toistamaan samoissa olosuhteissa samanlaisia kierrosaikoja, mutta jonkun muuttujan muuttuessa robotisoitu auto olisi ongelmissa ja esim. sateen yllättäessä ajaisi ulos tai vaihtoehtoisesti sade "mapilla" ajaisi hitaita aikoja.
Perstuntumalla varustettu vetomies reagoi pidon yms. muutoksiin ja pystyy sovittamaan kierroksen "kaavan" vallitseviin ajo-olosuhteisiin sopivaksi. Esim. sadekelillä kitkan kokoajan muuttuessa nopeudet, jarrutuspaikat yms. muuttuu koko ajan ja silloin vedetään näppituntumalla, ei minkään dataloggerin tai telemetrian datan mukaan.
Toinen hyvä esimerkki on nopeat ajettavat mutkat.

Tiedän että nämä on itsestäänselvyyksiä.
 
Ylös