Formula 1 kuolemantapaukset! (Kuvia, keskustelua)

Freejack

Well-known member
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
132
Joku ehdotti, että näille laitetaan oma topikki pystyyn, niin pistetään!

Varoitus: sisältää kuvia kuolonkolareista!!! Älä siis katso ellet halua! :mad: :eek!:

1970-luku:


Jochen Rindt (Itävalta) Monza 1970


Roger Williamson (Iso-britannia) Zandvoort 1973


Francois Cevert (Ranska) Watkins Glen 1973


Tom Pryce (Iso-britannia) Kyalami 1976



Ronnie Peterson (SWE) Monza 1978
 
Viimeksi muokattu:

Freejack

Well-known member
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
132
Tässä lisää:

1980-luku:


Gilles Villeneuve (Kanada) Zolder 1982


Ricardo Paletti (Italia) Notre dame 1982

1990-luku:


Roland Ratzenberger (Itävalta) Imola 1994


Ayrton Senna (Brasilia) Imola 1994
 

Freejack

Well-known member
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
132
Noista 50 ja 60-luvuista yritän etsiskellä, mutta laittakaa te jos löydätte
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jos tässä ketjussa keskusteltaisiin kuolemantapauksista (vaikka sitten kuvien kera), näkisin tässä jotain järkeä. Pelkkänä kuolemangalleriana tämä on kuitenkin mielestäni turha ja osoitus huonosta mausta - jonkun muun mielestä varmasti myös kuvottava tms.

Kuolemilla mässäilynä ketju saattaa päätyä nopeasti lukkoon, mutta keskustelu formuloiden vaarallisuudesta/turvallisuudesta ja kohtalokkaista tapahtumista on tervetullutta.
 

Freejack

Well-known member
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
132
Keskuteluahan tässä yritetään synnyttää
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
No, näkisin, että nykyformuloilla ei pelkästä törmäyksen voimasta voi kuolla kuin Indyn ovaalissa, jos siinäkään. Totuus voi tietysti olla toinen, mutta niin hurjia törmäyksiä viime vuosina on nähty, ja hengissä selvitty, etten näe syitä miksei niin voisi olla jatkossakin.

Eriasia on sitten nämä epäonnesta johtuvat kuolemat, kuten sennamainen rengas/tukivarsi päähän, tai niin kuin jossain pikkuluokassa kävi 90-luvun puolivälissä, että auto lähti lentoon ja kuskin pää kopsahti siltaan tai johonkin vastaavaan.

Autojen kääntyessä katolleen riskit tietysti kasvavat, mutta pedrodinizmaisista turvakaaren murtumisistakin voidaan selvitä ilman vakavaa loukkaantumista, kuten juuri Dinizin tapauksessa kävi. Ohjaamon (riittävän) korkeat reunat pelastivat silloin Pedron.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
epeli sanoi:
Eriasia on sitten nämä epäonnesta johtuvat kuolemat, kuten sennamainen rengas/tukivarsi päähän, tai niin kuin jossain pikkuluokassa kävi 90-luvun puolivälissä, että auto lähti lentoon ja kuskin pää kopsahti siltaan tai johonkin vastaavaan.
Lienee Marco Camposin kolari Magny Coursin F3000-kilpailusta olikohan vuodelta 1995. Campos osui Adelaide-neulansilmää lähestyttäessä ohitustilanteessa Thomas Biagin auton takapyörään, josta lähti lentoon ja osui juuri betoniseinän kohdalle väärin päin. On muuten ainoa FIA:n F3000-sarjassa tapahtunut kuolemantapaus.
 

MattiKyllönen

Well-known member
Liittynyt
27.1.2005
Viestit
111
Sijainti
Suomi Finland Perkele
Otto Hokkanen sanoi:
Jos tässä ketjussa keskusteltaisiin kuolemantapauksista (vaikka sitten kuvien kera), näkisin tässä jotain järkeä. Pelkkänä kuolemangalleriana tämä on kuitenkin mielestäni turha ja osoitus huonosta mausta - jonkun muun mielestä varmasti myös kuvottava tms.

Kuolemilla mässäilynä ketju saattaa päätyä nopeasti lukkoon, mutta keskustelu formuloiden vaarallisuudesta/turvallisuudesta ja kohtalokkaista tapahtumista on tervetullutta.
Kuolemantapaukset on Formuloiden historiaa siinä, missä muutkin tapahtumat. Ja eikö tässä ollut juuri siitä kyse, että puhutaan niistä? Kuitenkin aika harva tällä foorumilla on seurannut ykkösiä vielä silloin, kun viimeisin kuolemantapaus on sattunut. Ja kuolemanvaara on moottoriurheilussa aina läsnä, siitä ei päästä mihinkään. Vaikka kalusto on huippuunsa hiottua ja turvallisuuteen on panostettu paljon, niin edelleen on kylmä fakta, että ei se vauhti tapa, vaan äkkipysäys. Hieman OT:nä,kun rallin puolella viime syksynä viikatemies vieraili huipputasolla, niin tämä tosiaan muistutti moottoriurheilun vaaroista. Aina voi sattua, myös ykkösissä
 

Freejack

Well-known member
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
132
Veikkaisinpa, että esim. Roland Ratzenbergerin mällistä selviäisi monikaan nykykuski nykyautolla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
MattiKyllönen sanoi:
Kuolemantapaukset on Formuloiden historiaa siinä, missä muutkin tapahtumat. Ja eikö tässä ollut juuri siitä kyse, että puhutaan niistä? Kuitenkin aika harva tällä foorumilla on seurannut ykkösiä vielä silloin, kun viimeisin kuolemantapaus on sattunut. Ja kuolemanvaara on moottoriurheilussa aina läsnä, siitä ei päästä mihinkään. Vaikka kalusto on huippuunsa hiottua ja turvallisuuteen on panostettu paljon, niin edelleen on kylmä fakta, että ei se vauhti tapa, vaan äkkipysäys. Hieman OT:nä,kun rallin puolella viime syksynä viikatemies vieraili huipputasolla, niin tämä tosiaan muistutti moottoriurheilun vaaroista. Aina voi sattua, myös ykkösissä
Eikös Otto juuri todennut, että keskustelu on tervetullutta? Tässä mennään vähän perse edellä puuhun jos aloitetaan linkittämällä kuvat kaikkiin F1-kuolemantapauksiin.

Nyky-ykkösten riskeistä suurimpina pitäisin tuota lentoon lähtöä, minkä lisäksi tekninen vika voi edelleen väärässä paikassa olla kohtalokas. Sarjassa on kuitenkin myös ratoja, joissa kaiteet ovat varsin lähellä, eikä ihminen nykyautoissakaan selviä äkkipysäyksestä täydessä vauhdissa hengissä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eräs heikomman flaksin kuljettaja oli britti Alan Stacey, jonka avokypärään osui lokki Span radalla Mastan suoralla
vuoden 1960 Belgian GP:ssä. Auto "ilman" ohjaajaa suistui radalta ja törmäsi puihin syttyen tuleen.
 

Freejack

Well-known member
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
132
Nyt olen etsinyt 50 ja 60 luvun kuolonkolareitten kuvia, tässä muutamia tapauksia.

Varoitus: Sisältää kuolemaan johtaneiden kolareiden kuvia :(


50 luku:


Alberto Ascari (Italia) 1955 (?)

60 luku:


Wolfgang von trips 1961 (?)


Lorenzo Bandini (Italia) Monaco 1967


Jo Schlesser (Itävalta) 1968
_________________________________________________________________

Siinä kuvakatsausta 50 ja 60-luvun kuolonkolareista.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
kuvia voisi laittaa muistakin luokista. Kun nuo F1-kuvat on nähty aika monta kertaa. Mutta tuo artikkeli Prycestä oli loistava.
Itselläni ei ole mitään keskusteltavaa enää ainakaan Sennan onnettomuudesta. Eiköhän se ole keskusteltu halki poikki ja pinoon.
Sen sijaan kiinnostaisi Villeneuven kuolemasta Jochen Massin osuus tapahtumaan ja miten Mass tapahtuman otti? -Mieshän loukkaantui samana vuonna (taas) ja lopetti F1-uransa. Samoin olisi mielenkiintoista tietää oliko koko Simtek auto Nick Wirthin käsialaa vai särkyikö siinä jokin ns."standardi" komponentti?
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Freejack sanoi:
Veikkaisinpa, että esim. Roland Ratzenbergerin mällistä selviäisi monikaan nykykuski nykyautolla.
Jos kuolema johtui siitä, että niskat katkesivat kolarissa, niin uskon että tuo nykyinen Hans-niskatuki saattaisi pelastaa sellaisessa tilanteessa ainakin useamman kuljettajan hengen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
NiPzyyZ sanoi:
Jos kuolema johtui siitä, että niskat katkesivat kolarissa, niin uskon että tuo nykyinen Hans-niskatuki saattaisi pelastaa sellaisessa tilanteessa ainakin useamman kuljettajan hengen.
Eihän se HANSkaan ihan mistä vaan pelasta, sen kanssa vauriot vaan siirtyvät alemmas selkään. Lisäksi sisäelimet eivät taida kestää tuollaista äkkipysäystä.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Bobakki sanoi:
Eihän se HANSkaan ihan mistä vaan pelasta, sen kanssa vauriot vaan siirtyvät alemmas selkään. Lisäksi sisäelimet eivät taida kestää tuollaista äkkipysäystä.
Juu siksi pistinkin tuon "ainakin useamman".
Meinasin sillä siis sitä, että ainakin jonkin verran pienentää kuoleman riskiä.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Muista tapauksista olen kyllä lukenut mutta Francois Cevertin ja Jo Schlesserin tapauksista en juurikaan tiedä mitään muuta kuin ajankohdat. Voisiko joku kertoa mitä tapahtui ja miksi, jne?
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Bobakki sanoi:
Lienee Marco Camposin kolari Magny Coursin F3000-kilpailusta olikohan vuodelta 1995. Campos osui Adelaide-neulansilmää lähestyttäessä ohitustilanteessa Thomas Biagin auton takapyörään, josta lähti lentoon ja osui juuri betoniseinän kohdalle väärin päin. On muuten ainoa FIA:n F3000-sarjassa tapahtunut kuolemantapaus.
Tuohan se juurikin.

Baitöwei, itse en ole vieläkään käsittänyt miten Luciano Burti selvisi vuoden 2001 Span kolaristaan. Se on mielestäni selkeästi pahin kolari tällä vuosituhannella, vaikka on siellä toki muitakin, nopeasti mieleen tulee ainakin Allan McNishin aidan lävistäminen Suzukasta '02 (?), Ralph Firmanin kolari Hungaroringillä 03, Jenson Buttonin ulosajo Monacossa 03, sekä R.Schumacherin betonikosketukset rapakon takana.

Burtihan selvisi kolaristaan aivan _käsittämättömän_ pienin vammoin, olin jo aivan varma että kaveri on heittänyt henkensä, mutta eipä Lucille tainnut muita vammoja tulla, kuin vakavahko aivotärähdys, kasvoihin pientä uudelleenmuotoilua, ja ruhjeita sinne tänne. Se mikä noin "pienissä" vammoissa kummastuttaa tätä kulkijaa, on se rengasvallin niskaan romahtaminen. Eivätkö ne rengasniput osuneet sitten juuri Burtin kohdalle, vai miten se siellä pysyi elossa?

Vauhtiakin siinä oli aivan jumalattomasti, päälle 300 muistaakseni.
 

raven

Active member
Liittynyt
7.7.2005
Viestit
37
Voihan noista ei-kuolemaan johtaneista pahoista kolareistakin pistää kuvaa/videota? Mielestäni hieno topikki keskustella aikansa turvavarusteista jne?

Tuosta Burtin kolarista varsinkin kuvamateriaali ois hienoa. Toki sitä netistä löytää mutta eipä nyt alkoholin vaikutuksen alaisena jaksa itse alkaa etsiä ;)

Tänään vasta oli videotoikissa kuvaa jostain -70 luvun kisasta, ja laatu löi ällikällä, esim saman toikin -98 melbourne on huonompaa laatua :O Lähinnä sitä tarkoitan, että jos -70 luvulta on noin huikean hyvää videokuvaa, niin kyllä tolla laadulla kehtais kattoo täyspitkiä vanhoja kisojakin :thumbup:

Prycen onnettomuus on mielestäni ehkä kauheimman näkönen näkemistäni. Siis se ratatyöntekijä mikä muuttuu hetkessä veriseksi massaksi, pituutta tulee ainakin metri lisää. Prycen auton keulastakin puuttuu aimo pala, on mahtanut olla kolaus :nope:
 
Ylös