Formula 1 kuolemantapaukset! (Kuvia, keskustelua)

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
linkki Jeff Krosnoffin tribuutti sivulle. Krosnoffhan sai paikan kun Alex Zanardi kieltäytyi viimehetkellä testistä ja kirjoitti sopparin Ganassin kanssa.
Mietityttää vähän että jos Zanardi olisi aikoinaan hyväksynyt Cal Wellssin diilin ja tappanut itsensä Arciero-Wellsin autolla mitä hänestä ajateltaisiin nyt?
 
Viimeksi muokattu:

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Bobakki sanoi:
Nyky-ykkösten riskeistä suurimpina pitäisin tuota lentoon lähtöä, minkä lisäksi tekninen vika voi edelleen väärässä paikassa olla kohtalokas. Sarjassa on kuitenkin myös ratoja, joissa kaiteet ovat varsin lähellä, eikä ihminen nykyautoissakaan selviä äkkipysäyksestä täydessä vauhdissa hengissä.
Ilmalento vaikka pienikin on varmasti nykyautojen yksi vaarallisimmista tilanteista, johtuen avo-ohjaamosta. Taisi olla viimevuonnakin joku kevyt kolari jossa auto kippasi katolleen hiekalle. Jos olisi kova vauhti ja auto lentäisi hiekalle saattaisi auto kauhoa ohjaamoon täyteen hiekkaa.

Toinen vaaratilanne on jos auto sukeltaa toisen alle jolloin alle jääneen auton kuljettajan pää on vaarassa.

[EDIT] Ja onhan sitten Zanardi tyyppiset törmäys pysähtyneeseen autoon onnettomuudet. Tuskin mikään monokokki kestää vaikka sivulta tulevaa toista monokokkia.

Itse keskutelussa en nää mitään pahaa. Vai pitäisikö asia vaieta puuta koputellen kuoliaaksi liian "nekrofiilisenä" :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

raven

Active member
Liittynyt
7.7.2005
Viestit
37
Avo-ohjaamothan ne vaarallisia ovat. Turvallisuutta kehitetään jatkuvasti, mutta millään ei voida ennustaa missä sattuu esim yhteenotto ja auto muuttuu siivettömäksi lentokoneeksi.

Nykyautot ovat todella turvallisia pyöriä yksin rataa pitkin, muttakun sielläkin on muita.
Esim muutama vuosi sitten cartissa, nykyisessä champ carissa olikohan bryan herta joka parkkeerasi auton radan ulkopuolelle nokka tulosuuntaan. Varmaan 10 sek tapahtuman jälkeen tuli toinen auto ja parkkeerasi hertan päälle. Huonolla tuurilla, Herta ois noussut aikasemmin ylös ja sit ois tullut toinen nokka rintakehästä läpi :p
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
"hyvä" topicci, en ollutkaan aikasemmin nähnyt missään kuvia Rindtin, Ascarin, von Tripsin ja Cevertin onnettomuuksista/autoista...
antaa erilaista perspektiiviä kuitenkin tapahtumiin, lukenu noista on monesti mutta kuva kertoo todellakin enemmän kuin tuhat sanaa...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
-Japé- sanoi:
Muista tapauksista olen kyllä lukenut mutta Francois Cevertin ja Jo Schlesserin tapauksista en juurikaan tiedä mitään muuta kuin ajankohdat. Voisiko joku kertoa mitä tapahtui ja miksi, jne?
Jo Schlesserin kuoleman suurin syy oli Hondan sanotaanko edistyksellinen RA302-auto, jota John Surtees oli kieltäytynyt ajamasta pidettyään sitä vaarallisena. Jo 40-vuotias Schlesser halusi kuitenkin päästä vielä kokeilemaan kuninkuusluokkaa ja hänet palkattiin ajamaan autoa kotikilpailussaan Ranskan Rouenissa. Itse onnettomuus sattui kilpailun toisella kierroksella, kun Schlesser ajoi mutkan leveäksi ja auto osui poikittain penkkaan. Magnesiumista (!!!) tehty runko syttyi palamaan ja vei kuljettajansa mukanaan. Onnettomuus myös käytännössä päätti Hondan ensimmäisen F1-kokeilun.
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
epeli sanoi:
Tuohan se juurikin.

Baitöwei, itse en ole vieläkään käsittänyt miten Luciano Burti selvisi vuoden 2001 Span kolaristaan. Se on mielestäni selkeästi pahin kolari tällä vuosituhannella, vaikka on siellä toki muitakin, nopeasti mieleen tulee ainakin Allan McNishin aidan lävistäminen Suzukasta '02 (?), Ralph Firmanin kolari Hungaroringillä 03, Jenson Buttonin ulosajo Monacossa 03, sekä R.Schumacherin betonikosketukset rapakon takana.

Burtihan selvisi kolaristaan aivan _käsittämättömän_ pienin vammoin, olin jo aivan varma että kaveri on heittänyt henkensä, mutta eipä Lucille tainnut muita vammoja tulla, kuin vakavahko aivotärähdys, kasvoihin pientä uudelleenmuotoilua, ja ruhjeita sinne tänne. Se mikä noin "pienissä" vammoissa kummastuttaa tätä kulkijaa, on se rengasvallin niskaan romahtaminen. Eivätkö ne rengasniput osuneet sitten juuri Burtin kohdalle, vai miten se siellä pysyi elossa?

Vauhtiakin siinä oli aivan jumalattomasti, päälle 300 muistaakseni.
Eikä kannata unohtaa Jarno Trullin mälliä Britannian GP:ssä 2004
http://www.youtube.com/watch?v=6EcNmaQkneQ

Ja tässäkin on jotain mällejä jotka kaikki varmaan muistaa... (Ei tosin kovinkaan pahoja mutta on joukossa vähän näyttävämpiäkin...)
http://www.youtube.com/watch?v=HPqTFrZ3WA4
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Otto Hokkanen sanoi:
Jos tässä ketjussa keskusteltaisiin kuolemantapauksista (vaikka sitten kuvien kera), näkisin tässä jotain järkeä. Pelkkänä kuolemangalleriana tämä on kuitenkin mielestäni turha ja osoitus huonosta mausta - jonkun muun mielestä varmasti myös kuvottava tms.

Kuolemilla mässäilynä ketju saattaa päätyä nopeasti lukkoon, mutta keskustelu formuloiden vaarallisuudesta/turvallisuudesta ja kohtalokkaista tapahtumista on tervetullutta.

Ei hemmetti näitä jeesustelijoita taas... Ollaan sitä niin hurskasta. On se kauhiaa kun telkkaristakin tulee järjetöntä väkivaltaa ja jopa taiteen nimissä. Alussa oli jo ilmoitettu, jos kauhistuttaa, niin ei tarvitse KATSOA!!!

Ei ne holokaustitkaan sillä parane, ettei niistä puhuta, ja kauhukuvia näytetä.

DAMN, että ketuttaa tollanen tekopyhä kauhistelu. :mad:
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Laareni120 sanoi:
Ja tässäkin on jotain mällejä jotka kaikki varmaan muistaa... (Ei tosin kovinkaan pahoja mutta on joukossa vähän näyttävämpiäkin...)
http://www.youtube.com/watch?v=HPqTFrZ3WA4
Tuota kun katselee, niin ei voi kuin ihmetellä miten helvetissä kaikki tuon videon kuskit ovat selvinneet noista pelkällä säikähdyksellä (ainakin yhdessä noista taisi ratavalvoja tosin kuolla). Ei nykypäivän F1:ssä yksinkertaisesti voi kuski kuolla tai vakavasti loukkaantua muuten kuin jonkin todella erikoisen tapahtumaketjun seurauksena. Vaarallisempaa on mennä kisan jälkeen siviiliautoon ja autobaanalle :tongue:
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Ukyo Katayama sanoi:
Tuota kun katselee, niin ei voi kuin ihmetellä miten helvetissä kaikki tuon videon kuskit ovat selvinneet noista pelkällä säikähdyksellä (ainakin yhdessä noista taisi ratavalvoja tosin kuolla). Ei nykypäivän F1:ssä yksinkertaisesti voi kuski kuolla tai vakavasti loukkaantua muuten kuin jonkin todella erikoisen tapahtumaketjun seurauksena. Vaarallisempaa on mennä kisan jälkeen siviiliautoon ja autobaanalle :tongue:
Voihan se huono tuurikin iskeä joskus pienemmässäkin kolarissa vähän niinkuin Sennalla.
 

Freejack

Well-known member
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
132
Lisko sanoi:
Voihan se huono tuurikin iskeä joskus pienemmässäkin kolarissa vähän niinkuin Sennalla.
Totta. Muttakun tuo Sennankaan kolari ei mikään pieni ollut. Olihan siinä aika paljon vauhtiakin kun seinä tuli vastaan (200 - 300 km/h)

Rolandin (Ratzenberger) Tilanne oli jo paljon vakavampi. Vauhtia kolmesataa. Nykyautollakaan ei tuosta mielestäni selviä.

Mutta nykypäivänä kuolemankolareitten riski on alhainen. Miten voisi nyky Formuloissa sattua kuolemaan johtanut kolari? Ehkä Indianapoliksessa ovaalilla jolloin vauhtia on yli 300 km/h lasissa ja vaikka taka siipi irtoaa, rengas rikkoontuu tai kuski tekee ajovirheen.

Sitten ilmalennot: Ei niihin kukaan ole tietääkseni kuollut. Eikä niistä kovin pahaa jälkeä pitäisi syntyä. Paitsi ehkä silloin kun joku lentää toisen kuskin ohjaamon läpi. AUTS :mad: se on sitä huonoa tuuria.

Voltit eivät kovin suurta jälkeä aiheuta. Imolassa tänä vuonna hengitys katkesi kuin kuviin tärähti katollaan oleva Formula 1-auto. Hetken kuluttua tulikin vahvistus, että Albers on kunnossa. Käveli siellä. Nuo Iden kaltaiset suharit ovat kyllä pahoja kolarin aiheuttajia. Formula 1 autolla voltit eivät tunnu mukavalta. Näyttävän näköisiä ovat jos auto lähtisi nykyratojen suurilla turva-alueilla heittämään 300 km/h:n vauhdista voltteja kohti ratavalleja. En usko, että suurempia vammoja syntyisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Ei hemmetti näitä jeesustelijoita taas... Ollaan sitä niin hurskasta. On se kauhiaa kun telkkaristakin tulee järjetöntä väkivaltaa ja jopa taiteen nimissä. Alussa oli jo ilmoitettu, jos kauhistuttaa, niin ei tarvitse KATSOA!!!
No en kyllä katsonutkaan, vaan scrollasin yli. Mutta ei sillä, että televisiosta näytetään väkivaltaa voi oikeuttaa sitä, että tottakai F1-Forumillakin sitten pitää voida. Nuo kuvat olisi aivan hyvin voinut linkittää.
Ei ne holokaustitkaan sillä parane, ettei niistä puhuta, ja kauhukuvia näytetä.

DAMN, että ketuttaa tollanen tekopyhä kauhistelu. :mad:
No ei ne holokaustit siitä kuvien näyttämisestäkään parane (mitä ikinä tuolla sitten mahdatkaan tarkoittaa). Mitä tekopyhää siinä on, ettei pidä kuolemalla mässäilystä?
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Bobakki sanoi:
Eihän se HANSkaan ihan mistä vaan pelasta, sen kanssa vauriot vaan siirtyvät alemmas selkään. Lisäksi sisäelimet eivät taida kestää tuollaista äkkipysäystä.
Olikohan se pari vuotta sitten, kun yhden viikon aikana tuli useampi raju kolari testeissä. Kirjoitin johonkin toikkiin siitä, kuinka monta G:tä elimistö voi kestää. Tuon mietintää aiheuttaneen kolarin hetkellinen G taisi olla sadan hujakoilla. :eek!:

Ihme ettei näissä testikolareissa tapahdu pahoja vammoja.

Kukaan ei ole maininnut sitä Australian GP:n ratavalvojan kuolemaa "viimeisimpänä" F1 kuolemantapauksena (vai onko niitä ollut vielä sen jälkeen? :dunno: )
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Magnesiumista tehty runko lienee tarkoittanut magnesium seosteista alumiinia jota kaikki esim. alumiiniset moottorilohkot tms. on (lohkeaa taivutettaessa) joskus koneistettiin jotain lohkoa, ja kun sitä purua laittoi pöydälle ja tarjosi tulta se paloi hurjasti sinisellä liekillä jättäen pöydälle ison kuopan.

Brundlen onnettomuus on aika rajun näköinen ja vasta alkanut kisa keskeytettiin. Brunde pökkyräisenä käveli kuitenkin autolta pois ja osallistui jopa uusintalähtöön vara-autolla. Ironiaa on sitten se että heppu ajoi uudestaan samassa mutkassa ulos.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Tuo F1-locopoco -video on aivan mahtava! Siinä ovat kaikki suosikkini!

Jos jostakin kolarista olen halunnut nähdä pätkän, olisi valintani ehdottomasti ollut Derek Warwickin Footworkin ylösalaisin kääntyminen - ja siinä se oli! Auto menee katolleen ja kyntää hiekkaa niin syvältä, että renkaat pyörivät. :) Verstappenin renkaalla taputus Brundlen päähän ja tuo kuvassa oleva Brundlen kolari ovat kyllä kanssa korkealla listassani.

Ilmalennoista noussutta huolta itsekin ihmettelen. Ilmalennossa voi tapahtua mitä tahansa, mutta silloin niin monen tapahtuman pitäisi mennä pieleen, että riskiä ei voi luonnehtia kovin suureksi. Katuradoilla riski on tietenkin suurempi, koska auto voi lentää päin rakenteita. Vakavinta mitä Formuloissa voi tapahtua on voimakas törmäys - aivan sama onko auto ilmassa vai maassa.
 
Ylös