Formula 1 - Legendaarinen kausi 2006 ja 1993

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Ollaanko nyt näkemässä aikamme suurten huippu kuljettajien viimeistä kohtaamista? Päättyykö tähän kauteen yksi legendaarinen aikakausi jolloin Michael Schumacher, Fernando Alonso ja Kimi Räikkönen kohtasivat toisensa legendaarissa talliensa väreissä jotka tullaan muistamaan ja yhdistämään heihin vielä pitkään tämänkin kauden jälkeen?

Jotenkin itse palaan muistelemaan vastaavanlaista tilannetta vuodelle 1993, jolloin Alain Prost lopetti kauden maailmanmestaruuteen Williamsilla ja samalla uransa, yksi kaikkien aikojen parhaista kuljettajista poistui F1 näyttämöiltä. Senna oli taistelunsa Mclarenilla tehnyt, luotettavuudesta ja iskukyvystä ei ollut auton puolesta mahdollisuuksia Williamsille ja Prostille, Malboron punavalkoinen ja Senna olivat käsite, ensi kausi ja siirtyminen Williamsille oli askel kilpailukykyisempään pakettiin. Schumacher oli tulevaisuuden lupaus kaudella 93, Schumi oli päässyt jo voittamisen makuun, maailmanmestaruus oli nuoren miehen selkeä tavoite ja unelma jota hän metsästäisi myös kaudella 94 Benettonilla.

Yhtäläisyyksiä löytyy kun katsoo tätä kautta. Schumacher saattaa olla poistumassa näyttämöltä kaikkien aikojen menestyneimpänä kuljettajana, Ferrari ja Schumacher ovat historian valossa uskomaton yhdistelmä, vastaavaa ei tulla ehkä koskaan enään näkemään. Kimi kohtaa Alonson Mclarenilla (Prost vs. Senna) tai vaihtaa uusiin väreihin ja kenties kilpailukykyisempään pakettiin. Kimi metsästää edelleen maailmanmestaruutta ja unelma siitä että kaikki menisi vihdoinkin putkeen elää, voittamisen makuun jäämies on päässyt jo useasti.

Tätä kirjoittaessa kausi 2007 on vielä kysymysmerkki kuljettajien osalta, Räikkösen ratkaisu tulee olemaan avain asemassa. Kaikki vaihtoehdot huomioon otettaessa on kuitenkin varmaa, että ensi kaudella tullaan näkemään aivan uudenlaiset kuviot, jo pelkästään Alonson siirtyminen Mclarenille varmistaa tämän.

Itsestäni tämä ajatus on kutkuttavan jännittävä ja samalla saatan aistia omalta osaltani tämän kauden jo olevan ohi mestaruus taistelun osalta ja odotuksen siirtyvän ensi kauteen, tuohon legendaariseen kauteen 2007. :thumbup:

Näkeekö kukaan muu vastaavia tilanteita tai yhtäläisyyksiä, voisiko tästä kaudesta kehkeytyä yhden aikakauden päätös? Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?
 

Freejack

Well-known member
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
132
Kyllä Schumi lopettaa. Alonso Mclarenille ja Kimi Ferrarille. Kimistä tulee ainakin tuplamestari. 2007 Alonso ei pääse edes mestaruustaistoon.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Alonso ajelee ens kaudella kaksoisvoittoja Hamiltonin kanssa McLarenilla kun Kimi hajottaa Ferrareita......
 

SuperKimi

Well-known member
Liittynyt
17.1.2006
Viestit
175
Mitäs jos Kimi menee Rellulle ja Schumi lopettaa, niin mistä Ferrari löytää huippukuskin?
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2505
SuperKimi sanoi:
Mitäs jos Kimi menee Rellulle ja Schumi lopettaa, niin mistä Ferrari löytää huippukuskin?
Mitäs jos Kimi menee Ferrarille ja Schumi lopettaa, niin mistä Renault löytää huippukuskin?
 

Niksi

Niksittäjä
Liittynyt
4.3.2005
Viestit
457
Sijainti
Vaasa
Ambomaan Mambo sanoi:
Mitäs jos Kimi menee Ferrarille ja Schumi lopettaa, niin mistä Renault löytää huippukuskin?
No onhan Renaultilla Kovalainen. :ahem:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
SuperKimi sanoi:
Mitäs jos Kimi menee Rellulle ja Schumi lopettaa, niin mistä Ferrari löytää huippukuskin?
Siinähän se on yks tärkee kysymys...
Tosin vastaus voinee olla se, että jos kimi ei mene ferrarille niin sumi ei lopeta.. Yhtä varmana tai vieläkin varmempana on pidetty sitä, että jos sumi ilmottaa lopettavansa niin kimi on ferrarin mies...

Renuhan ilmotti, että sinne kaksin suomalaista mahtuis.. Olishan sekin aika hienoo... Montako kertaa on (huippu)talleissa ollut kaks saman maalaista kuskia?
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Tietysti tämä kääntyy automaattisesti kuski kuvioihin ja talli spekulaatioihin, siitähän otsikossa on osittain kyse, joten olisin kenties voinut tämän jonkun toisenkin toikin alle lykätä, mut mut... :D

Ghost_Glove sanoi:
Olishan sekin aika hienoo... Montako kertaa on (huippu)talleissa ollut kaks saman maalaista kuskia?
Tietysti rallipuolelta poimisin Fordin suomalais parin, mutta Formula 1 puolelta ei tule edes tilastoista mitään vastaan tai mistä etsiä.

Itse kyllä vielä esitän toivomuksen, että "kolmen suuren (kuninkaan)" :thumbup: kohtaaminen nähtäisiin myös ensi kaudella, olivat ne sitten missä tahansa talleissa.
 

formulafani911

Well-known member
Liittynyt
28.5.2006
Viestit
223
Ambomaan Mambo sanoi:
Mitäs jos Kimi menee Ferrarille ja Schumi lopettaa, niin mistä Renault löytää huippukuskin?
fisichella jatkaa ja kovalainen tulee testikuljettajan paikalta kisa kuskiksi :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

formulafani911

Well-known member
Liittynyt
28.5.2006
Viestit
223
SuperKimi sanoi:
Mitäs jos Kimi menee Rellulle ja Schumi lopettaa, niin mistä Ferrari löytää huippukuskin?
massa jää varmaan ajamaan toiseksi kuskiksi ja sitten paikan saa fisichella/kovalainen ( se kumpi ei pääse ajamaan renaultille) , testikuski marc
gene tai 0.1% mahdollisuudella Valentino Rossi .( tohon vimeiseen en tosin usko itekkään. :eek!: :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mustavihannes sanoi:
Editedit: Ligier 1994: Olivier Panis ja Eric Bernard (no, huipputalli ja huipputalli...)
Minardi 2005: Albers ja Doornbos. ;) (No, Doornbos kyllä ajaa monacolaisella lisenssillä, mutta ainakin hollantilaiset sponsorit pitävät häntä edelleen hollantilaisena)

Ferrari 1982: Pironi ja Tambay (osan kautta), 1983: Tambay ja Arnoux.

Renaultilla tosiaan: 79-80: Jabouille, Arnoux, 81-82: Arnoux, Prost.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Niin, kyllähän noita saman maan kuljettajia siis löytyi F1 historiasta ihan kiitettävästi, jopa ihan viime vuodelta Minardi parin myötä. Huippu tallissa tilanne vain on toinen, tosin tuskin kenelläkään tallilla on mitään kahta huippukuljettajaa vastaan. Raha ratkaisee Minardin kaltaisilla talleilla ja vastaavanlaisia tilanteita pääsee syntymään, mutta huipputalleilla harvoin on rahasta kiinni, vaikka toisaalta jos kultaharkkoa syliin kannetaan jo valmiiksi hyvän kuljettajan ajattamisesta niin kahden välillä tuskin tulee ongelmia valita.

Ja jos vielä hakee yhtäläisyyksiä kauteen 1993, vaikka väkisin vääntäen ja mielikuvitusta käyttäen, niin myös jotain muutakin löytyy. Häkkinen, tuo suuri lupaus, siirtyi Mclarenin testikuljettajan paikalta vihdoin kisa kuskiksi kaudelle 1994. Tietysti Mika pääsi jo kolmen kilpailun verran ajamaan kauden 93 puolella. Tällä hetkellä odotettavissa toisen suomalaisen eli Heikki Kovalaisen siirtyminen kisakuljettajan paikalle Renaultille, tällä kaudella tuskin pääsee vielä ajamaan, mutta ensi kausi näyttää valoisalta. Heikki tosin ei ole ajanut vielä F1 kisoja kuten Häkkinen aikanaan, mutta testi kokemusta Renaultilta ja kilpa kokemusta mm. GP2 sarjasta löytyy näyttöjen kanssa sitäkin enemmän.

Toista kilpa-autoilun suur lupausta Lewis Hamiltonia taas ollaan potkimassa jo tässä vaiheessa kohti Formula 1:ä, ainakin miehen tämän hetken näytöt ovat todella vakuuttavia, voitosta voittoon GP2 sarjassa. Oman hengen ainakin salpasi tuolla vapaan puolella "F1-videoita" toikissa ollut ohitus Silverstonessa. Voisiko Hamiltonia sitten verrata Frenzeeniin, joka teki ensi esiintymisensä muistaakseni juuri kauden 1994 Sauberilla. Hamiltonin nousu F1:n olisi odotettu ensi kaudeksi, mutta vielä mielenkiintoisempaa on nähdä missä tallissa hänet tullaan näkemään, Mclaren?

Taidan alkaa julistamaan jonkinlaista sykli teoriaa seuraavaksi Formula 1:ten vaihtuvuudesta n. 10 vuoden välein, matemaattinen todistus on vielä työn alla. :idea:
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei tässä onneksi nyt ihan samanlaisesta vaihdoksesta ole kysymys kuin 1993. Sennan kuoleman jälkeenhän sarjan GP-voittajat oli mahdollista laskea yhden käden sormin (Schumi, Hill, Berger, Alboreto) ja sarja oli oikeasti aika lailla tyhjän päällä, kun oikein ketään kykynsä todella aiemmin osoittanutta ei ollut. Tuolloin hyppäys aikakaudesta toiseen oli todella raju. Nyt nuoremman sukupolven parhaimmisto on taistellut mestaruuksistakin jo 2003 ja jos nyt jotain analogioita haluaa etsiä, niin joku Laudan lopettaminen ja kentän jättäminen nuoremmille voisi olla jossain määrin vastaava juttu. Uudet kärkinimet olivat pitkälti selvillä ja hallitsivatkin sarjaa koko vuosikymmenen vaihteen.

Ja noita kärkitallien samasta maasta tulevia kaksikoita on vielä ainakin Alesi-Prost Ferrarilla 1991, Nannini-Pirro Benettonilla 1989 ja saman tallin Piquet-Moreno 1991. Ligieriltähän noita löytyy vaikka kuinka, Brundle-Blundell nyt vaikka ja useampi ranskalaiskaksikko, mutta se nyt ei ole ollut huipputalli sitten Laffite-Depailler-kaksikon 80-luvun vaihteessa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
*wruuum* sanoi:
Voisiko Hamiltonia sitten verrata Frenzeeniin, joka teki ensi esiintymisensä muistaakseni juuri kauden 1994 Sauberilla. Hamiltonin nousu F1:n olisi odotettu ensi kaudeksi, mutta vielä mielenkiintoisempaa on nähdä missä tallissa hänet tullaan näkemään, Mclaren?
Vähän huono vertaus kun Frentzen tuli sarjaan ikään kuin "sivuraiteelta" ja sai kyllä paikkansa ennen kaikkea kansallisuutensa takia. Oli mielestäni kauden '94 kovin yllättäjä, Hamiltonia pitäisi verrata johonkin kovan maineen pikkuformuloissa luoneeseen tyyppiin. Barrichello, Panis, Badoer ja Coulthard taisivat olla kovimmat F3000:sta nousseet nimet, lisäksi Magnussen ja Verstappen olivat vastaavaan tyyliin kovassa maineessa ensitestiensä jälkeen.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Vielä yksi yhtäläisyys: Williamsilla ajaa ensimmäistä kauttaan entisen maailmanmestarin poika (no ok, Hill oli käynyt karsiutumassa kisoista Brabhamilla edellisenä vuonna ja taisi johonkin selvitäkin, mutta silti).
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Yksi yhtäläisyys kausien 1993 ja 2006 lisää:
Yksi tiimi on toivottoman kaukana muista. 1993: Scuderia Italia ja 2006 Super Aguri...ei tainnut Suzuki arvata Arrows-Foorworkkia ajellessaan että vielä perustaisi oman tiimin.
Ja kerrankin Suzukilla kulki kun saivat aktiivijousituksen McLarenilta ja viime kaudelta Hondan moottorit. Oli seittämän kertaa top10-sakissa aika-ajoissa ja näistä viisi peräkkäin! -Kun aktiivijousitukset suunmuut sitten kiellettiin ei SUzukista ollutkaan enää mihinkään. Samoin meni Footworkilta jalat alta ja Arrows kituutteli vielä Jackie Oliverin johdolla vähän yli kaks kautta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CaPtEeNi sanoi:
Samoin meni Footworkilta jalat alta ja Arrows kituutteli vielä Jackie Oliverin johdolla vähän yli kaks kautta.
Sennan kuolema oli kyllä pitkälti myös Oliver-johtoisen Arrowsin kuolinisku. Niin Fittipaldi kuin Morbidellikin olivat alkukaudesta erittäinkin nopeita, mutta hätäisesti esitellyt sääntömuutokset vaikuttivat auton iskukykyyn huomattavasti dramaattisemmin kuin muilla talleilla. Ilman muutoksia olisi kuskikaksikolla mielestäni ollut mahdollisuus yllätykseen tuona kautena. 1995 mentiinkin sitten jo lujaa punaiselle rahoituksen suhteen.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
WebSlave sanoi:
Minardi 2005: Albers ja Doornbos. ;) (No, Doornbos kyllä ajaa monacolaisella lisenssillä, mutta ainakin hollantilaiset sponsorit pitävät häntä edelleen hollantilaisena)

Ferrari 1982: Pironi ja Tambay (osan kautta), 1983: Tambay ja Arnoux.

Renaultilla tosiaan: 79-80: Jabouille, Arnoux, 81-82: Arnoux, Prost.
Lisätään vielä Ligier -79: Laffite,Depailler, -80: Laffite, Pironi -81: Laffite,Jarier
 
Ylös