Tästä ei tainnutkaan vielä olla juttua. Williamsin Adam Parr valottaa vuoden 2013 moottorisääntöjä.
"Formula One is ultimately defined by its technology and Formula One's constant reinvention of itself, whether it's on the chassis side or the engine side, is fundamental to the nature of the sport."
---
"Why do we need a new engine? Well, we've got this V8 which essentially in one shape or another...has been going for years. The technology is dated, it's not what's going on out in the real world and I think it's a major, major barrier to bringing in new partners and growing the sport."
Komppailen Parria suoraan siinä, että yksi F1:n keskeisimmistä asioista on jatkuva kehitys. Moottoripuolella sitä ei ole juurikaan tapahtunut enää moneen vuoteen. Tilannehan on vähän sama, kuin jos kiellettäisiin talleja enää kehittämästä autojensa aerodynamiikkaa. Absurdia, jos multa kysytään.
Ja toinen pointti on tietenkin se, että nykyisellään moottorisäännöt eivät varsinaisesti houkuttele uusia tulokkaita esittelemään osaamistaan. Kierrosrajoitetut V8:t ovat hyvin pitkälti tiensä päässä, eikä uusien valmistajien kannata törsätä valtavia summia rahaa päästäkseen vain muiden kanssa samalle tasolle. Ja ennenkuin joku mainitsee Cosworthin, niin heillä oli jo valmis kone vuodelta 2006.
Parr said the new engine would be turbocharged and turbo-compounded. The KERS (kinetic energy recovery system) will be four times as powerful.
"It will have one fan generating electricity to super-charge the engine, another fan to recover energy from the exhausts which will recharge a battery and then be usable," he said.
"You are going to have a powertrain generating well over 800hp from four cylinders. I think its going to sound fantastic. It's going to run on pure electric in the pitlane.
Meinas mennä aamukahvit väärään kurkkuun. Nykyvehkeissä ei starttimoottoria ole, mutta KERS hoitanee saman asian. KERS:n tehon nelinkertaistuminen meinaisi reilua 300 hummaa sähkövispilästä. Turbo compounding on mulle ihan vieras termi, mutta Parr viitannee siihen puhuessaan akkujen lataamisesta turbon avulla.
"I don't want to speak out of turn, but I remember Ferrari chairing the FOTA (teams association) executive committee meeting at the first Abu Dhabi Grand Prix and Luca saying we must have a new engine and saying I want it if possible in 2012 and not 2013," he added.
Rellu ja Mersu puoltavat uutta moottoria, ja käsittääkseni näitä sääntöjä tehdessä on otettu huomioon myös muiden autonvalmistajien (Volkkari? Japanilaiset?) mielipiteitä. Tuuliviiri-Montekin oli joskus tyytyväinen. Yksi asia on kuitenkin varmaa. Jos kaudelle 2013 meinataan saada uusia moottoreita, säännöt pitää lyödä pikaisesti lukkoon.