Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
Eipä ei, mutta kestääkö esim alumiininen siipi ja sen kannattimet samanlaista painoa kuin hiilikuituinen? Onko tuossa ideassa edes periaatteessa järkeä?
Joku materiaaliopista paremmin tietävä voisi kertoa tarkemmin, mutta en usko että alumiinin kanssa ongelmia tulisi (eri alumiini seoksia ja laatuja on aivan helvetisti, joukossa erittäin lujia seoksia).

Lisäksi ainahan tiimit voisivat tehdä kiinnikkeistä ja kannakkeista paksumpia, tietenkin keveyden kustannuksella.
 

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
Vaikuttaapi =) eri materiialit käyttäytyy erilailla eri vauhdeissa . Maalaisjärjen käyttö sallittua.
No jos maalaisjärjellä ajattelee, niin eihän se materiaalin valinta suorasti vaikuta downforceen, mutta epäsuorasti kylläkin. Joustavammasta materiaalista tehty siipi taipuu, jolloin sen muoto ja aruodynaamiset ominaisuudet muuttuvat.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
No jos maalaisjärjellä ajattelee, niin eihän se materiaalin valinta suorasti vaikuta downforceen, mutta epäsuorasti kylläkin. Joustavammasta materiaalista tehty siipi taipuu, jolloin sen muoto ja aruodynaamiset ominaisuudet muuttuvat.
Sitähän ajoinkin takaa tuossa. Mutta koska sanoit hyvin selvästi ettei vaikuta niin sehän ei tietenkään ole totta
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Sitähän ajoinkin takaa tuossa. Mutta koska sanoit hyvin selvästi ettei vaikuta niin sehän ei tietenkään ole totta
En silti ymmärrä koko asian pointtia. Mikä estää talleja tekemästä siivistä vahvempia muuten, vaikka materiaali olisikin taipuisampaa? Luulen ettei parhaillaankaan siivet ole läheskään niin lujia kuin niistä voisi tehdä muuttamatta niiden muotoa tai painoa. Kokeileppa mennä käntelemään vaikka sentin paksuista, puoli metriä leveää alumiini levyä. Nokitetaan vielä sillä että tämän levyn kun profiloit hieman U-muotoon niin eipä varmaan ihan helpolla taipuile. Helpompi tapa soveltaa ideaa, olisi tehdä vaikka standardoidut siipien kannattimet jotka kestävät vain rajallisen voiman. En sitten tiedä mitä asiaa tälläkin yritettäisiin edistää.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
En silti ymmärrä koko asian pointtia. Mikä estää talleja tekemästä siivistä vahvempia muuten, vaikka materiaali olisikin taipuisampaa? Luulen ettei parhaillaankaan siivet ole läheskään niin lujia kuin niistä voisi tehdä muuttamatta niiden muotoa tai painoa. Kokeileppa mennä käntelemään vaikka sentin paksuista, puoli metriä leveää alumiini levyä. Nokitetaan vielä sillä että tämän levyn kun profiloit hieman U-muotoon niin eipä varmaan ihan helpolla taipuile. Helpompi tapa soveltaa ideaa, olisi tehdä vaikka standardoidut siipien kannattimet jotka kestävät vain rajallisen voiman. En sitten tiedä mitä asiaa tälläkin yritettäisiin edistää.
Mietiskelin vaan että jos siiven kannattimet kestävät vain tietyn painon, eivät siivet ehkä voisi silloin tehdä niin paljon downforcea. Jos sitä nyt haluttaisiin karsia.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joku materiaaliopista paremmin tietävä voisi kertoa tarkemmin, mutta en usko että alumiinin kanssa ongelmia tulisi (eri alumiini seoksia ja laatuja on aivan helvetisti, joukossa erittäin lujia seoksia).
Totta. Alumiini on paljon käytetty esim. lentoteollisuudessa ja vieläpä myös kaikenlaisten ilmanohjainten tms. fläppiän materiaalina.
Toki alumiinin muut ominaisuudet kuin lujuus eroavat myös komposiiteista.

Mietiskelin vaan että jos siiven kannattimet kestävät vain tietyn painon, eivät siivet ehkä voisi silloin tehdä niin paljon downforcea. Jos sitä nyt haluttaisiin karsia.
Tällä voisikin olla tässä merkitystä. Siiven kannattimien tarvii kuitenkin kestää siipeen kohdistuvat voimat eli periaatteessa sen tuottama downforce.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mietiskelin vaan että jos siiven kannattimet kestävät vain tietyn painon, eivät siivet ehkä voisi silloin tehdä niin paljon downforcea.
Tässä päästään taas turvallisuusasioihin. Tiimit suunnittelisivat siipensä todennäköisesti siten, että ne tuottavat downforcea mahdollisimman tarkkaan noiden kannakkeiden kantokyvyn verran. Pienillä marginaaleilla pelatessa vian todennäköisyys kasvaa... ja irtoava siipi ei ole kaikista harmittomimpia vikoja.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Se tästä vielä puuttuisi, että autoista tulisi kuin Formula Tycooneita.:eek:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tästä ei tainnutkaan vielä olla juttua. Williamsin Adam Parr valottaa vuoden 2013 moottorisääntöjä.

"Formula One is ultimately defined by its technology and Formula One's constant reinvention of itself, whether it's on the chassis side or the engine side, is fundamental to the nature of the sport."

---

"Why do we need a new engine? Well, we've got this V8 which essentially in one shape or another...has been going for years. The technology is dated, it's not what's going on out in the real world and I think it's a major, major barrier to bringing in new partners and growing the sport."
Komppailen Parria suoraan siinä, että yksi F1:n keskeisimmistä asioista on jatkuva kehitys. Moottoripuolella sitä ei ole juurikaan tapahtunut enää moneen vuoteen. Tilannehan on vähän sama, kuin jos kiellettäisiin talleja enää kehittämästä autojensa aerodynamiikkaa. Absurdia, jos multa kysytään.

Ja toinen pointti on tietenkin se, että nykyisellään moottorisäännöt eivät varsinaisesti houkuttele uusia tulokkaita esittelemään osaamistaan. Kierrosrajoitetut V8:t ovat hyvin pitkälti tiensä päässä, eikä uusien valmistajien kannata törsätä valtavia summia rahaa päästäkseen vain muiden kanssa samalle tasolle. Ja ennenkuin joku mainitsee Cosworthin, niin heillä oli jo valmis kone vuodelta 2006.

Parr said the new engine would be turbocharged and turbo-compounded. The KERS (kinetic energy recovery system) will be four times as powerful.

"It will have one fan generating electricity to super-charge the engine, another fan to recover energy from the exhausts which will recharge a battery and then be usable," he said.

"You are going to have a powertrain generating well over 800hp from four cylinders. I think its going to sound fantastic. It's going to run on pure electric in the pitlane.
Meinas mennä aamukahvit väärään kurkkuun. Nykyvehkeissä ei starttimoottoria ole, mutta KERS hoitanee saman asian. KERS:n tehon nelinkertaistuminen meinaisi reilua 300 hummaa sähkövispilästä. Turbo compounding on mulle ihan vieras termi, mutta Parr viitannee siihen puhuessaan akkujen lataamisesta turbon avulla.

"I don't want to speak out of turn, but I remember Ferrari chairing the FOTA (teams association) executive committee meeting at the first Abu Dhabi Grand Prix and Luca saying we must have a new engine and saying I want it if possible in 2012 and not 2013," he added.
Rellu ja Mersu puoltavat uutta moottoria, ja käsittääkseni näitä sääntöjä tehdessä on otettu huomioon myös muiden autonvalmistajien (Volkkari? Japanilaiset?) mielipiteitä. Tuuliviiri-Montekin oli joskus tyytyväinen. Yksi asia on kuitenkin varmaa. Jos kaudelle 2013 meinataan saada uusia moottoreita, säännöt pitää lyödä pikaisesti lukkoon.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rellu ja Mersu puoltavat uutta moottoria, ja käsittääkseni näitä sääntöjä tehdessä on otettu huomioon myös muiden autonvalmistajien (Volkkari? Japanilaiset?) mielipiteitä. Tuuliviiri-Montekin oli joskus tyytyväinen. Yksi asia on kuitenkin varmaa. Jos kaudelle 2013 meinataan saada uusia moottoreita, säännöt pitää lyödä pikaisesti lukkoon.
Renault'n edustaja uskoo uusien moottorisääntöjen houkuttelevan mukaan VW:n, Hyundain ja Hondan.

Mitä tulee sääntöihin, niin ne piti vahvistaa vuodenvaihteeseen mennessä sovitussa aikataulussa (kaksi vuotta kehitysaikaa) pysymiseksi. Vaan ei hätää, niin myös tehtiin World Motorsport Councilin viime vuoden viimeisessä kokouksessa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eikös reilusti yli 800 heppaa ole enemmän kuin nyky vehkeissä?
Vaikka sähkövatkaimet ei saakaan mua suriseen, niin kuullostaa kyllä mielenkiintoiselta nuo Parr'in puheet.... :thumbup:
Ja hybridi-ajoa varikkosuorilla.... :)

"It will have one fan generating electricity to super-charge the engine, another fan to recover energy from the exhausts which will recharge a battery and then be usable," he said.

"You are going to have a powertrain generating well over 800hp from four cylinders. I think its going to sound fantastic. It's going to run on pure electric in the pitlane.
Tota ekaa "puhallinta" en ihan kokonaan ymmärtäny kyllä. Ahdin joka tekee sähköä, jolla taas ahdetaan moottoria... Ei siis normaalia turboa lainkaan?
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eikös reilusti yli 800 heppaa ole enemmän kuin nyky vehkeissä?
Vaikka sähkövatkaimet ei saakaan mua suriseen, niin kuullostaa kyllä mielenkiintoiselta nuo Parr'in puheet.... :thumbup:
Ja hybridi-ajoa varikkosuorilla.... :)
Nykykoneet taitaa puskea 7xx verran hevosia, ja siihen kers päälle.

Tota ekaa "puhallinta" en ihan kokonaan ymmärtäny kyllä. Ahdin joka tekee sähköä, jolla taas ahdetaan moottoria... Ei siis normaalia turboa lainkaan?
Joe Saward näyttää myös tarinoineen uusista koneista. Eka puhallin tekee virtaa sähkökäyttöiselle ahtimelle. Tehokkaampaa, kuin jos käyttäisi remmivetoista kompuraa. Turbostakin Saward jotain höpisee, mutta ei hänenkään tietonsa mitään varmoja ole. Parrkin puhuu turbosta ja super-chargerista, joten mulla tai jollain muulla on nyt termit sekaisin. No kaipa se vielä joskus selviää.
 

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
"It will have one fan generating electricity to super-charge the engine, another fan to recover energy from the exhausts which will recharge a battery and then be usable," he said.
Minun mieleeni tuli kaksikanavainen turbo, eli pakokaasut jaetaan kahdelle eri turbiinpyörälle. Yksi turbiinipyörä pyörittää normaalia kompurapyörää joka ahtaa moottoria, mutta toinen turbiini pyörittää generaattoria, mikä lataa akkuja. :rolleyes:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eka puhallin tekee virtaa sähkökäyttöiselle ahtimelle. Tehokkaampaa, kuin jos käyttäisi remmivetoista kompuraa. Turbostakin Saward jotain höpisee, mutta ei hänenkään tietonsa mitään varmoja ole. Parrkin puhuu turbosta ja super-chargerista, joten mulla tai jollain muulla on nyt termit sekaisin. No kaipa se vielä joskus selviää.
No eihän remmiahtimesta kukaan ole puhunut... Mun järkeen tehokkaampaa on ahtaa suoraan sillä ekalla ropellilla ilmat pannuun kuin vääntää välissä homma sähköks ja laittaa sähköpuhallin ahtamaan pannua... :p


Tuo kaksikanavainen turbo vois olla toinen, mutta ei siitä kyllä tuossa lainauksessa puhe ole ainakaan... :)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No eihän remmiahtimesta kukaan ole puhunut... Mun järkeen tehokkaampaa on ahtaa suoraan sillä ekalla ropellilla ilmat pannuun kuin vääntää välissä homma sähköks ja laittaa sähköpuhallin ahtamaan pannua... :p
Sähköpuhallin ahtaa viiveettä alakierroksilta saakka. Höpinä remmiahtimesta oli viittaus Sawardin blogiin, missä hän selitti sähkökäyttöisen ahtimen etuja perinteiseen mekaaniseen nähden. Mäkin luulin aikaisemmin, että uudet koneet olisi ihan perus pakokaasuturboja, mutta onko missään itseasiassa tätä ennen sen tarkemmin kuvailtu myllyn teknisiä seikkoja. On vaan puhuttu ahdetuista 1,6-litraisista, mistä on sitten oletettu sen tarkoittavan pakokaasuahdinta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös