Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Välillä ihmetyttää tää viherpesumeiniki. Ovatko formuloiden vastustajat oikeasti niin tyhmiä, että luulevat sillä olevan jotakin merkitystä minkälaisia moottoreita/tekniikoita niissä käytetään? Vrt niihin satoihin kuorma-autoihin mitä jokaiseen kisaan tarvitaan ja lentokoneisiin yms muuhun logistiikkaan. Pidetään formulat formuloina ja jokainen voi sitten tykönänsä ajella vaikka millä sähkövitkuttimella millä huvittaa
Ideologioiden kannattaminen on tunne- ei järkipohjaista. Vihreä aate ei ole poikkeus. Autourheilua vastustetaan, koska se on vihreällä ajattelutavalla tarpeeton turhake, pelkkää tuhlausta ja saastutusta. Autotehtaat ja FIA pyrkivät vihreämpään imagoon, mutta ei se viherfanaatikoille läpi mene.

Todelliset ympäristöhaitat tulevat muualta, mutta eihän sen ole annettu tahtia ennenkään haitata. Kuten kettutyttöjen ympäristölle haitallisessa toiminnassakin, ideologia on tärkeämpi kuin logiikka.
Tehtaillehan tuo on imagonrakennusta tuo osallistuminen. Tänä päivänä kun normiautossa on nelipyttyinen, sporttisella kuskilla föönin kera. Vastaava setti ykkösessä lähettää ulos viestin: "tämä yhdistelmä riittää ykköseenkin, joten se on riittävän nopea sinullekin".
Ferrarille vain ei riittänytkään ja V6-itku mursi World Engine-ajatuksen.
 

oneone

Member
Liittynyt
26.1.2011
Viestit
14
Ideologioiden kannattaminen on tunne- ei järkipohjaista. Vihreä aate ei ole poikkeus. Autourheilua vastustetaan, koska se on vihreällä ajattelutavalla tarpeeton turhake, pelkkää tuhlausta ja saastutusta. Autotehtaat ja FIA pyrkivät vihreämpään imagoon, mutta ei se viherfanaatikoille läpi mene.

Todelliset ympäristöhaitat tulevat muualta, mutta eihän sen ole annettu tahtia ennenkään haitata. Kuten kettutyttöjen ympäristölle haitallisessa toiminnassakin, ideologia on tärkeämpi kuin logiikka.

Ferrarille vain ei riittänytkään ja V6-itku mursi World Engine-ajatuksen.
Kyllä kait jokaisen pitää tehdä omalla sektorillaan mitä voi, siis pyrkiä ympäristöystävällisempään toimintaan. On niin helppoa sanoa että omalla toiminnalla ei ole mitään väliä koska esim. Kiinassa saastutetaan enemmän. Siksi F1 -tallien pitää pyrkiä parempaan. Todelliset vaikutukset ovat varmasti vaikeasti mitattavia mutta kyllä pyrkimyksen tulee olla selkeä. Ja mikä olisi vaihtoehto - olla välittämättä ympäristöarvoista? Se voisi olla nykymaailmassa melko härski viesti lajia seuraaville, oman oksan sahaamista niinsanotusti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä kait jokaisen pitää tehdä omalla sektorillaan mitä voi, siis pyrkiä ympäristöystävällisempään toimintaan. On niin helppoa sanoa että omalla toiminnalla ei ole mitään väliä koska esim. Kiinassa saastutetaan enemmän. Siksi F1 -tallien pitää pyrkiä parempaan. Todelliset vaikutukset ovat varmasti vaikeasti mitattavia mutta kyllä pyrkimyksen tulee olla selkeä. Ja mikä olisi vaihtoehto - olla välittämättä ympäristöarvoista? Se voisi olla nykymaailmassa melko härski viesti lajia seuraaville, oman oksan sahaamista niinsanotusti.
Kyllä kyllä, joskin ERS-tehon lisääminen ja varikolla ajelu pelkällä sähköllä on lähes merkityksetön markkinoinnillinen ele verrattuna F1-sirkuksen kerosiinina polttamaan polttoainemäärään. Ympäristövaikutuksiltaan olematon, mutta juuri markkinoinnillisesti tärkeä.

Enhän minä tuossa F1:n vihreitä pyrkimyksiä kritisoinut, vaan logiikan sumentavaa aatteen paloa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
eikö näitä enää käynnistetäkään ulkoisella voimanlähteellä?
2014 lähtien ei tarvitse. Starttimoottori on välttämättömyys, koska moottorit täytyy sammuttaa varikolle tullessa (jossa ajetaan pelkällä sähköllä).
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Kyllä kyllä, joskin ERS-tehon lisääminen ja varikolla ajelu pelkällä sähköllä on lähes merkityksetön markkinoinnillinen ele verrattuna F1-sirkuksen kerosiinina polttamaan polttoainemäärään. Ympäristövaikutuksiltaan olematon, mutta juuri markkinoinnillisesti tärkeä.
Varmaan juuri tästäkin syystä mclaren on lähtenyt mukaan formula e projektiin .
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
2014 lähtien ei tarvitse. Starttimoottori on välttämättömyys, koska moottorit täytyy sammuttaa varikolle tullessa (jossa ajetaan pelkällä sähköllä).
Paitsi että tähän on vissiin tulossa muutos, eikä varikolla tarttiskaan vinkua menemään pelkällä sähköllä.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
2014 lähtien ei tarvitse. Starttimoottori on välttämättömyys, koska moottorit täytyy sammuttaa varikolle tullessa (jossa ajetaan pelkällä sähköllä).
Kuten Joppe tuossa kommentoi niin eikös viikko pari sitten ollut uutinen että tätä sähkömoottoria vastustetaan. Kuulemma pikkasen vaarallisia nuo varikkosuoraa lähes äänettömästi rullaavat formulat varikkotiimien kannalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuten Joppe tuossa kommentoi niin eikös viikko pari sitten ollut uutinen että tätä sähkömoottoria vastustetaan. Kuulemma pikkasen vaarallisia nuo varikkosuoraa lähes äänettömästi rullaavat formulat varikkotiimien kannalta.
Onhan tuosta ääniongelmasta ollut puhetta siitä asti kun 2014 säännöt julkaistiin. En nyt juuri viimeaikaista uutista muista, mutta tuskin siinä mitään järin uutta on ollut. Äänettömyyden ratkaiseminen on puhtaasti järjestelykysymys, ei homma siihen kaadu jos ei haluta kaatuvan. Ei ole kuorma-autojen peruutusääntä kummoisempi tekninen ongelma.
 

Juan

Member
Liittynyt
10.2.2012
Viestit
17
Onhan tuosta ääniongelmasta ollut puhetta siitä asti kun 2014 säännöt julkaistiin. En nyt juuri viimeaikaista uutista muista, mutta tuskin siinä mitään järin uutta on ollut. Äänettömyyden ratkaiseminen on puhtaasti järjestelykysymys, ei homma siihen kaadu jos ei haluta kaatuvan. Ei ole kuorma-autojen peruutusääntä kummoisempi tekninen ongelma.
Joo, mutta onhan se varmasti huomattavasti helpompaa hahmottaa kartalta pärisevä ja paukkuva ääni, kuin jotain aamuherätystä muistuttava ääni.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Joo, mutta onhan se varmasti huomattavasti helpompaa hahmottaa kartalta pärisevä ja paukkuva ääni, kuin jotain aamuherätystä muistuttava ääni.
Nyt olis aika kieltää kaikki sähköautot(ja muut ääneltään liian hiljaiset) liikenteestä ennenkuin mitään vakavaa tapahtuu! Jos ei edes ammattilaiset kykene rajatulla suoralla tiellä havainnoimaan näitä paria kymmentä ajoneuvoa, niin mitä mahdollisuuksia tavallisilla pulliaisilla on liikenteen seassa, jossa ajoneuvoja tulee joka ilmansuunnasta kokoajan? :rolleyes:

Sitä vain, että ei se turvallisuus ole siitä äänestä kiinni. Muut käytännöt sen turvallisuuden takaa. Esim se, ettei siinä keskellä varikkosuoraa ihailla taivasta.

edit: Mitä tuohon ääneen tulee, nii jos ei herätyskellon ääni kelpaa, nii kaiuttimilla autenttista moottoriääntä sitten. Sole poka onkelma sekkää. Voi kuski vaikka rokkia soittaa varikkosuoralla. Kimi päräyttäs jare&villegallea, nii menis muilla tiimeillä pasmat sekaisin. Tekosyy tuo äänihomma on vain. Oikeaa halua sähkötouhulle ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

Weksi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2012
Viestit
609
Sijainti
Finland
Sitte vielä sallitaan "tankkaus" eli varikkomiehet vaihtaa autoon joka varikko käynti 2000 sormiparistoa.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Jos olisivat tähänasti ajelleet varikolla sähköllä ilman ääntä, bbc:n porukka olisi ainakin jo jäänyt alle :D Turhaa kikkailua.

Starttimoottorikin on aika turhake. Itsenäisesti autoja ei kuitenkaan pystytä käynnistämään, eikä nykyään auto sammu kuin kovassa törmäyksessä. Toisaalta starttimoottorin rakentamiseksi ei tarvitsisi lisätä mitään, vain poistaa Kerssin ohjausyksiköstä nopeusrajoitus. Kerssillä saisi sitten tehtyä ikäänkuin työntöstartin polttomoottorille.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jokaisen tallin autohan voisi varikolle tullessaan toitottaa pääsponsorinsa tunnusmelodiaa. Force India, Hispania (HRT) ja Marussia voisivat soittaa kilpailulisenssiensä kotimaiden kansallislauluja.

Team Kotijäätelön mukaantuloa odotellessa:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
Varmaan varikkoporukat pärjäävät hiukan lievemmällä kuulonsuojauksella jos varikkosuoran ajaminen menee sellaiseksi piipityksesksi. Paitsi, että siinä aika vieressä radalla ne autot vetää edelleen polttomoottorit kiljuen. Eli melkoiset ämyrit pitää siinä varikkosuoran piipparissa olla, että kunnolla kuuluu. Todennäköisesti enempi silmän varassa joutunevat ihmiset siellä varikolla sitten olemaan etteivät autojen alle jää.

Mitä F1:sten vihreyteen tai ennemminkin luonnonvarojen haaskaamiseen tulee niin eiköhän esim. polttoainetta kuluu enemmän F1-sirkuksen roudaamiseen ympäri maapalloa kuin itse autojen kisailuun. Asiaa ei vaan silleen kauheasti painoteta kun lentomatkustamiseen syyllistyvät niin kovin monet muutkin tahot.

Jokaisen tallin autohan voisi varikolle tullessaan toitottaa pääsponsorinsa tunnusmelodiaa.
Räikkösen auto vois kuuluttaa: "Leave me alone. I know what I'm doing!"
 
Viimeksi muokattu:
Ylös