reason sanoi:
Uutta tietoo, Renu ei käytäkään dämppereitä ennenkuin FIA on selvittänyt asian.
http://www.itv-f1.com/News_Article.aspx?PO_ID=36811
Eli Renu ei käyttänytkään niitä tänään harjoituksissa vaikka olivat saaneet luvan tuomareilta. Eivät halua vaarantaa loppukautta mahdollisten tulevien oikeusjuttujen ja rangaistusten pelossa.
Kielletyn osan etuna aina paras balanssi
Turun Sanomat, Hockenheim
PAOLO FILISETTI
Viime kauden lopussa monet kilpailevien tallien insinöörit alkoivat epäillä, että Renaultin R25-auton etuosassa oli kätkettynä jokin salaisuus.
Jo silloin keksittiin ja jopa näytettiin, että Renault käytti hienostunutta metallilevyä painona aivan keulan etummaisessa osassa.
Tänä vuonna salaisuus on vihdoin selvitetty perinpohjaisesti. Nyt se on vielä jalostettu ja äärimmilleen kehitetty konsepti viime vuodelta. Kyseessä on pystysuuntaan painolla toimiva iskunvaimentimen osa, joka vähentää liikkeen herkkyyttä molemmissa päissä.
Se kuormaa painoa eri tavalla radan nopeilla osilla kuin hitaammilla kohdilla. Samalla se vähentää paluusuuntaan kohdistuvaa iskuvoimaa ratareunusten ylityksissä ja pitää auton ajo-ominaisuudet samanlaisina erilaisilla ratapinnoilla.
Lyhyesti sanottuna etuna on, että auto saavuttaa parhaan balanssin kaikissa olosuhteissa ja edistää autoa hyödyntämään kulloiset renkaat parhaalla tavalla. Erityinen plussa on, että laite pitää auton täydellisessä balanssissa hyödyntämällä auton aerodynaamista tehokkuutta maksimaalisesti.
Kun Renault joutuu poistamaan ns. painoiskuvaimentimen autostaan, tämä joudutaan korvaamaan asettamalla autoon ylimääräisiä painolaatikoita minimivaatimusten - 605 kiloa yhdessä kuljettajan kanssa - täyttämiseksi.
.
Kirjoittaja on italialainen F1-teknologian asiantuntija
Julkaistu 29.7.2006 1:21:11
------------------------------------
Aika vehje.....mutta esim. maclaren oli kokeillut sitä ja Kimin mukaan ei saanut mitään hyötyä vastaavasta laitteesta....mutta mutta ehkä renun syysteemi oli parempi....ainakin se siltä vaikutti edellisen TS jutun perusteella
mielestäni tälläinen innovaatio on vaikuttanut jo viime vuonna ratkaisevasti...nyt se nähdään, jos renu jättää käyttämättä tätä systeemiä saksassa ja tipahtaa esim. maclarenin taakse niin.... :eek!: