FORMULA 1™ Grosser Mobil 1 Preis von Deutschland 2006

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Törni sanoi:
No mix suomalaisella foorumilla ei voisi käyttää niitä suomenkielisiä nimiä
Kostoks!

Suomennetaanko: FORMULA 1™ Saksan suuri Mobil 1 palkinto 2006

meniköhän oikein ...
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Törni sanoi:
No mix suomalaisella foorumilla ei voisi käyttää niitä suomenkielisiä nimiä, joita Suomessa näistä tapahtumista yleisesti käytetään, kuten tähän asti pääsääntöisesti on tehty? Vai onko nuo viralliset ulkomaankieliset nimet jotenkin hienompia?
Mulle käy mikä vaan, en sillä puolustellut otsikkoa.

Syy nimen muodosta tunnuttiin vaan laitettavan topicin aloittajan piikkiin, siis minusta näytti että luultiin topicin aloittajan keksineen tän nimen ja sitten valitettiin ettei GP-topiccien nimistä tehtäis mitään keksimiskilpailua. Tietysti topicin aloittajan "vastuulla" on se mitä otsikossa lukee, mutta ei topicin aloittaja tuota virallista nimeä mitenkään omasta päästään keksinyt. Hiusten halkomista mutta niin se vain on.

Mua ei siis kiinnosta mikä GP-topicin nimi täällä on. Eikä varmaan Kimiäkään. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
DFiaA sanoi:
:D :D





Täytyy varmaan kirjoittaa tähän jotain, ettei tuu sanomista......


Vähän ihmetyttää ettei toi Renun hylkäysuhka kiinnosta täällä oikein ketään, mutta topicin nimestä ja jostain hymiövastauksista väännetään aika antaumuksella.......mutta ihmettelyähän maailmaan mahtuu.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
reason sanoi:
Täytyy varmaan kirjoittaa tähän jotain, ettei tuu sanomista......


Vähän ihmetyttää ettei toi Renun hylkäysuhka kiinnosta täällä oikein ketään, mutta topicin nimestä ja jostain hymiövastauksista väännetään aika antaumuksella.......mutta ihmettelyähän maailmaan mahtuu.
Olet oikeassa, offtopiikiksi on keskustelu kääntynyt. Mutta ehkä siitä voidaan päätellä, että avaus ei ole mennyt aivan nappiin.... :p

Mutta tuskin Rellulla mitään hätää on. Jos kysymys on noista iskareista, niin eikö ne mennyt läpi teknisestä tarkastuksesta?
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Törni sanoi:
Olet oikeassa, offtopiikiksi on keskustelu kääntynyt. Mutta ehkä siitä voidaan päätellä, että avaus ei ole mennyt aivan nappiin.... :p

Mutta tuskin Rellulla mitään hätää on. Jos kysymys on noista iskareista, niin eikö ne mennyt läpi teknisestä tarkastuksesta?
Meni, mutta FIArrari meinaa kyseenalaistaa omien tuomariensa toiminnan, taas. Tuolla on linkki ylempänä, tai no laitetaan tähänkin.
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=28801
 
Viimeksi muokattu:

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Uutta tietoo, Renu ei käytäkään dämppereitä ennenkuin FIA on selvittänyt asian. http://www.itv-f1.com/News_Article.aspx?PO_ID=36811

Eli Renu ei käyttänytkään niitä tänään harjoituksissa vaikka olivat saaneet luvan tuomareilta. Eivät halua vaarantaa loppukautta mahdollisten tulevien oikeusjuttujen ja rangaistusten pelossa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Törni sanoi:
Olet oikeassa, offtopiikiksi on keskustelu kääntynyt. Mutta ehkä siitä voidaan päätellä, että avaus ei ole mennyt aivan nappiin.... :p
Tämän toikin avaus on varsin mainio vrt. perjantaiharjoitusten jännittävyys ja mielenkiintoisuus.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
reason sanoi:
Uutta tietoo, Renu ei käytäkään dämppereitä ennenkuin FIA on selvittänyt asian. http://www.itv-f1.com/News_Article.aspx?PO_ID=36811

Eli Renu ei käyttänytkään niitä tänään harjoituksissa vaikka olivat saaneet luvan tuomareilta. Eivät halua vaarantaa loppukautta mahdollisten tulevien oikeusjuttujen ja rangaistusten pelossa.
Kielletyn osan etuna aina paras balanssi

Turun Sanomat, Hockenheim

PAOLO FILISETTI

Viime kauden lopussa monet kilpailevien tallien insinöörit alkoivat epäillä, että Renaultin R25-auton etuosassa oli kätkettynä jokin salaisuus.

Jo silloin keksittiin ja jopa näytettiin, että Renault käytti hienostunutta metallilevyä painona aivan keulan etummaisessa osassa.

Tänä vuonna salaisuus on vihdoin selvitetty perinpohjaisesti. Nyt se on vielä jalostettu ja äärimmilleen kehitetty konsepti viime vuodelta. Kyseessä on pystysuuntaan painolla toimiva iskunvaimentimen osa, joka vähentää liikkeen herkkyyttä molemmissa päissä.

Se kuormaa painoa eri tavalla radan nopeilla osilla kuin hitaammilla kohdilla. Samalla se vähentää paluusuuntaan kohdistuvaa iskuvoimaa ratareunusten ylityksissä ja pitää auton ajo-ominaisuudet samanlaisina erilaisilla ratapinnoilla.

Lyhyesti sanottuna etuna on, että auto saavuttaa parhaan balanssin kaikissa olosuhteissa ja edistää autoa hyödyntämään kulloiset renkaat parhaalla tavalla. Erityinen plussa on, että laite pitää auton täydellisessä balanssissa hyödyntämällä auton aerodynaamista tehokkuutta maksimaalisesti.

Kun Renault joutuu poistamaan ns. painoiskuvaimentimen autostaan, tämä joudutaan korvaamaan asettamalla autoon ylimääräisiä painolaatikoita minimivaatimusten - 605 kiloa yhdessä kuljettajan kanssa - täyttämiseksi.

.

Kirjoittaja on italialainen F1-teknologian asiantuntija

Julkaistu 29.7.2006 1:21:11

------------------------------------
Aika vehje.....mutta esim. maclaren oli kokeillut sitä ja Kimin mukaan ei saanut mitään hyötyä vastaavasta laitteesta....mutta mutta ehkä renun syysteemi oli parempi....ainakin se siltä vaikutti edellisen TS jutun perusteella :confused: mielestäni tälläinen innovaatio on vaikuttanut jo viime vuonna ratkaisevasti...nyt se nähdään, jos renu jättää käyttämättä tätä systeemiä saksassa ja tipahtaa esim. maclarenin taakse niin.... :eek!:
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Nasu sanoi:
mielestäni tälläinen innovaatio on vaikuttanut jo viime vuonna ratkaisevasti...
Jaa, McLarenhan oli käytännössä yhtä nopea ellei nopeampi viimevuonna.

Nasu sanoi:
nyt se nähdään, jos renu jättää käyttämättä tätä systeemiä saksassa ja tipahtaa esim. maclarenin taakse niin.... :eek!:
Yksi vippaskonsti siinä missä muutkin. Kyllä ne uusia virityksiä keksii jo viimeistään seuraavaan kisaan.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Banaani sanoi:
Jaa, McLarenhan oli käytännössä yhtä nopea ellei nopeampi viimevuonna.
Se kuormaa painoa eri tavalla radan nopeilla osilla kuin hitaammilla kohdilla. Samalla se vähentää paluusuuntaan kohdistuvaa iskuvoimaa ratareunusten ylityksissä ja pitää auton ajo-ominaisuudet samanlaisina erilaisilla ratapinnoilla.

Lyhyesti sanottuna etuna on, että auto saavuttaa parhaan balanssin kaikissa olosuhteissa ja edistää autoa hyödyntämään kulloiset renkaat parhaalla tavalla. Erityinen plussa on, että laite pitää auton täydellisessä balanssissa hyödyntämällä auton aerodynaamista tehokkuutta maksimaalisesti.
----
Olihan se mäcci nopeampi...mutta se ei aina riitä...sillä auton täytyy kestää maaliin saakka...ja jos renun systeemi oli mitä jutussa kerrotaan niin ne saivat autosta aina kaiken irti...silti aina autoa säästäen :eek:
 

Petri

Scuderia Ferrari
Liittynyt
5.3.2005
Viestit
259
Etsiskelystä huolimatta en löytänyt tästä Renaultin "mass damper"ista kuvia tai piirroksia jossa kävisi ilmi miten se osa on ripustettu runkoon ja kuinka se liittyy eturipustukseen. Ja varsinkaan kuinka se vaikuttaa aerodynaamisesti ellei muuttamalla esim jousituksen "korkeutta" runkoon nähden.

http://www.formula1.com/insight/technical_analysis/race/2005/750/213.html


Linkkejä kiitos. :ahem:


Lisään vielä tämän 10.1.2 kohdan säännöistä, nähdäkseni tämä estäisi "vastapainojen" käytön jousituksen apuna erillisenä osana. Mutta jos rakennelma on tehty kiinteäksi osaksi jousitusta....

ARTICLE 10: SUSPENSION AND STEERING SYSTEMS
10.1 Sprung suspension:
10.1.1 Cars must be fitted with sprung suspension.
10.1.2 The suspension system must be so arranged that its response results only from changes in load applied to the wheels.
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Not new, but the subject of much controversy in Germany, the damper takes the form of a free-moving mass inside a vertical spring. Its function is to reduce the sensitivity of the car's front end to differing load variations between high- and low-speed sections of the track, and to counteract the negative effects of rebound over kerbs, so as to keep the car perfectly balanced and hence - indirectly - improve its aerodynamic efficiency. The FIA has contested its legality on the basis that no parts exerting an aerodynamic influence may be mobile. However, the German stewards found no problem with it - a decision the FIA has appealed against. Hence, Renault could race with the system this weekend, but are thought unlikely to take the risk.
Jos tuo jousessa oleva paino kielletään, niin kaiken järjen mukaan jousetkin pitäis kieltää. Ei oo FIAn toiminnas mitään järkee. Tekemällä pitää tehdä skandaaleja joka vuosi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Petri sanoi:
10.1.2 The suspension system must be so arranged that its response results only from changes in load applied to the wheels.
No siis eihän Renaultissa ole mitään aktiivista ohjailua. Kaikki palaute on vain ja ainoastaan tulosta siitä miten jousitusta on kuormitettu.
 

Petri

Scuderia Ferrari
Liittynyt
5.3.2005
Viestit
259
Jos vastapaino on kiinnitetty pelkästään runkoon on se yksiselitteisesti sääntöjen vastainen koska se aiheuttaa jousitukseen "vastavoiman" joka ei aiheudu renkaiden kautta tulevasta "voimasta", vaan rungon liikkeestä.


Mutta jos se on osana jousitusta niin, että esim tukivarret tai iskunvaimentimet kiinnittyvät siihen jotenkin, niin hankalampi tulkita.



Ferrarit aloittaneet harjoitukset ripeästi.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Klien harjoitusten ykkönen..taitaa tehdä promo-kierroksia, jotta Red bull ei potkisi pihalle?
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Yamoton kolari viimeisissä harjoituksissa

(Klikkaa!)
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Viikonloppu näyttää varsin lupaavalta Ferrarin näkökulmasta katsottuna. On tosin toivottavaa, että Räikkönen kykenisi haastamaan Alonson koska Massan suorituskyky Saksassa on vielä pienen usvan peitossa.

Positiivisia uutisia kuuluu kuitenkin kaikilta osa-alueilta. Jean Todt jatkanee vielä vuoden ja Schumacher on todennut että tallin sisäinen tila on neljän vuoden takaisella tasolla.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Miks selostajat hehkuttaa kärjen järjestystä nyt ekan vedon aikana?

edit: jaa että oli aika-ajotopic erikseen.....
 
Viimeksi muokattu:
Ylös