Formula Ykköset ja ovaaliradat - Ikuinen unelma?

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Moi kaikki,

Mitä mieltä olette...pitäisikö Ykkösiin saada ovaaliratoja, ja onko se edes teoriassa mahdollista?

Itse tätä mahdollisuutta periaatteessa kovasti kannatan, mutta käytännössä pidän mahdottomana asian toteutumista ainakin seuraavien (kymmenien?) vuosien aikana.


Mielestäni ei ole hienon moottoriradan voittanutta - ne todellakin ovat radoista kaikkein hienoimpia.
Silti, rakastan myös ovaaliratoja, ja mielestäni ne ovat kertakaikkiaan jännittäviä näyttämöitä omalla tavallaan.

En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka kritisoivat ovaaliratoja (muun kuin turvallisuusnäkökohdan takia, ehkä).
Ovaaliradat luovat upeaa, tiukkaa kilpailua, ja ne toki viehättävät myös suuren vaaramomenttinsa vuoksi....pakko myöntää. (joillain ovaaliradoilla tuntuu kuin kuljettaja olisi voittaja jo siinä tapauksessa että selviää ehjin nahoin maaliin..)

Jotkut ovat sanoneet että ovaalin kiertäminen ei vaadi minkäänlaista taitoa.
Noh, sehän riippuu ihan radasta tietenkin, ja onhan ovaalien "juttu" lopulta ennenkaikkea näyttää kuljettajan rohkea luonne.

Muistan kun Bruno Junqueira siirtyi aikanaan CART sarjaan...Hänen ensimmäinen kommenttinsa oli Nazarethin (erittäin vaikeasta) mailin ovaalista seuraava : "Euroopassa meillä oli Span rata jossa oli yksi erittäin rohkea mutka (Eau Rouge), mutta täällä tuntuu kuin Eau Rougen ajaisi läpi joka kierroksella useaan kertaan."
Ja vaikka mies oli kiertänyt Spata "vain" F3000 autolla, niin mielestäni miehen kommentti oli varsin miel.kiintoinen.


Suurin syy miksei ovaaleja saada Ykkösiin on FIAn naurettavan ahdistavat turvamääräykset. Ja vaikka teoriassa olisi mahdollista rakentaa ovaaleja (ilman suuria kallistuksia) joissa olisi suuret, asfaltoidut turvaalueet, niin eihän siinäkään olisi sitten mitään järkeä. Kai.

Autojen muuttaminen ovaaleille sopivaksi olisi sinänsä mahdollista : Lähinnähän vaadittaisiin vain lisää kestävää massaa, ja suurehkoja muutoksia moottori puolelle...


Mitä mieltä olette, pitäisikö Formula Ykkösiin saada ovaaliratoja? Ja miten se käytännössä voisi toteutua? Mitä mieltä ylipäätään olet ovaaliradoista?


Kiitos vastauksista :thumbup:
 

Makkonen

Guest
Ovaalit ei ole mielestäni F1:en "juttu". Cart sarjan ovaalikilpailut ei ole mitenkään hohdokkaita ja on vaikea kuvitella ykkösiä ovaalille. Nascarissa homma toimii, koska autot kestävät kontakteja ja niitä myös käytetään.

Jo nykyiselläänkin F1-sarja on liikaa jonossa ajelemista, ja sitä tulisi vain lisää jos ovaalit otettaisiin mukaan sarjaan. Ja olisiko F1-talleilla mielenkiintoa rakentaa/kehittää autoa myöskin ovaaleille? Eikös Cart-sarjassakin ole eri autot ovaaleilla ja moottoriradoille?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Turvallisuusnäkökohtien (jotka minun mielestäni eivät ole naurettavia, vaan ehdottoman tarpeellisia) lisäksi kyse on kustannuksista. Käytännössä pitäisi kehittää toinen auto, toinen moottori/vaihteisto ja erityisesti omanlaisensa renkaat. Michelinillä oli pari vuotta sitten vaikeuksia kestää muutamaa Indyn kurvia. Yhden ovaalikisan takia se ei olisi mielekästä, ja useita F1-sarjaan tuskin edes haluttaisi.

Nykyautoilla ovaalikisa ei sikälikään olisi mielekäs, että nopeissa mutkissa peesissä ajaminen on edelleen vaikeaa tai mahdotonta. Ja muunlaisia mutkiahan ovaalilla ei ole. Kisaaminen ei olisi siis samanlaista kuin NARCARissa tai IRLissä, joissa peesaaminen on mahdollista (ja säännöillä varmistettua).

Takavuosinahan Indianapolis oli osa F1:n MM-sarjaa, mutta silloinkin siellä ajoi käytännössä eri autot ja eri kuskit kuin muussa sarjassa.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Olisi kai pitänyt olla tarkempi asian suhteen.

Ensinnäkin, on ihan selvää että autoja pitäisi muuttaa radikaalisti. Aerodynamiikka, moottori, renkaat...kaikki menisi uusiksi.
Mutta toimiihan homma esimerkiksi IndyCar sarjassa, vaikka autot melko kömpelöitä moottori/katuradoilla ovatkin.
Ja kuten kaikki tietävät, ovat kulut Amerikan formulasarjoissa vain osan Ykkösten kuluista.


JayR sanoi että Cart kisojen ovaalikisat ovat vain jonossa ajelemista.
Ensinnäkin, CART sarjassa ei ajeta enää lainkaan ovaaleilla, ja toiseksi, yhdessä IndyCar kisassa voi tapahtua enemmän ohituksia kuin kokonaisella F1 kaudella yhteensä. Mielestäni formuloiden ovaalikisoja on vaikeaa pitää tylsinä.
 

Makkonen

Guest
Ovaali sanoi:
JayR sanoi että Cart kisojen ovaalikisat ovat vain jonossa ajelemista.
Ensinnäkin, CART sarjassa ei ajeta enää lainkaan ovaaleilla, ja toiseksi, yhdessä IndyCar kisassa voi tapahtua enemmän ohituksia kuin kokonaisella F1 kaudella yhteensä. Mielestäni formuloiden ovaalikisoja on vaikeaa pitää tylsinä.
Ok. Sorry. En ole muutamaan vuoteen katsellut Cart-sarjaa ja tiedot sen nykytapahtumista on aika vajaavaiset. Ilmeisesti ovaaleilla ajaa nykyisin IRL?
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Ovaali sanoi:
Mitä mieltä olette, pitäisikö Formula Ykkösiin saada ovaaliratoja?
Ei, ei todellakaan. Ovaalilla ajaminen on melkein yhtä turhaa touhua kuin kiihdytyskisat. Provosoivasti esitetty, tiedän, mutta en vaan jaksa käsittää, miksi kukaan viitsisi seurata kumpaakaan lajia.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Olen Clarken kanssa siinä samaa mieltä, että kiihdytys kisat ovat lähes yhtä turhia kuin tractor pulling kilpailut, mutta että miksi kukaan jaksaa seurata ovaalikisoja...(!)

Se kun kolme autoa ajaa rintarinnan kohti Indianapolisin ensimmäistä mutkaa kaasu pohjassa 375 km/h, on jotain hyvin jännittävää :)
Itseasiassa, jos se ei ole jännää, niin mikä sitten?? :nope:
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Ovaali sanoi:
Mitä mieltä olette...pitäisikö Ykkösiin saada ovaaliratoja...
Ei kiitos. Pari ovaalikisaa katsoin silloin kun Cartit niillä pörräsivät ja olivat kyllä minusta unettavan tylsiä. Ohittaminen oli liian helppoa ja ohituksia tuli niin paljon ettei niillä ollut mitään merkitystä (kyllä, ohituksia voi olla liikaa) ja koko homma näytti jotenkin turhalta ja liian helpolta (mitä se ei ole, mutta siltä se näytti). Autot painavat nasta laudassa samaa rinkulaa ympäri ja ympäri, jotenkin puuduttavaa katseltavaa.

Toki ymmärrän niitäkin, jotka ovat tottuneet katsomaan ovaalikisoja, eivätkä ole ikinä kuulleetkaan f1:sistä ja sitten näkevät jonkin pahimmanlaatuisen jonossa ajelun kuten esim. Barcelonan gp:t ovat pahimmillaan, niin se voi tuntua heistä järjettömältä.

Ykköset ovat pärjänneet hienosti ilman ovaalikisoja ja minusta ne eivät kuulu ykkösiin. Yksi tai kaksi katurataa kyllä ottaisin vielä mukaan tai ehkä ennemmin tuollaisia melbournen ja montrealin kaltaisia ratoja.
 
Viimeksi muokattu:

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Ovaali sanoi:
Olen Clarken kanssa siinä samaa mieltä, että kiihdytys kisat ovat lähes yhtä turhia kuin tractor pulling kilpailut, mutta että miksi kukaan jaksaa seurata ovaalikisoja...(!)
Enemmän jännitystä esim. topfuel luokka minussa herättää kuin ovaalin veivaus.
0-200km/h menee alle kahdessa sekunnissa ja 400m jälkeen taulussa on +500km/h. Ovaali kiskoissa siipiautolla ei kannata ensimmäisenä ajaa, kun imussa ajavalla on etu:doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minusta tuolle ei ole oikein mitään perusteita. Ykkösten faneista suuri osa karsastaisi ovaalikisoja, kuskeista hyvin harva tajuaa niiden päälle mitään ja tuskin USA:n fanienkaan päätä parilla ovaalikisallakaan käännetään. Kokeilukin vaatisi niin suuria muutoksia, ettei niihin lähteminen kannata.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Ovaali sanoi:
Olen Clarken kanssa siinä samaa mieltä, että kiihdytys kisat ovat lähes yhtä turhia kuin tractor pulling kilpailut, mutta että miksi kukaan jaksaa seurata ovaalikisoja...(!)

Se kun kolme autoa ajaa rintarinnan kohti Indianapolisin ensimmäistä mutkaa kaasu pohjassa 375 km/h, on jotain hyvin jännittävää :)
Itseasiassa, jos se ei ole jännää, niin mikä sitten?? :nope:
Kumpi niistä on ensimmäinen? ;)

Ovaalit eivät ole fykkösiä varten, eikä fykköset ovaaleja varten. En näe yhtäkään syytä miksi F1-sarjaan pitäisi ottaa ovaalikisa. Ken haluaa ovaalikisoja nähdä, katsokoon niitä sarjoja joissa ovaalilla ajetaan.
Yksinkertaista.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Ovaalit.. :yuck: Ei helvetti pitäkööt tyhmät amerikkalaiset tyhmät lajinsa. Osa ajaa 1/4 mailin mittaista suoraa pätkää ja loput ajaa ympyrää. Eihän ne puupäät edes osaa rakentaa autoa jolla voi ajaa mutkia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ovaali sanoi:
Mutta toimiihan homma esimerkiksi IndyCar sarjassa, vaikka autot melko kömpelöitä moottori/katuradoilla ovatkin.
Ja kuten kaikki tietävät, ovat kulut Amerikan formulasarjoissa vain osan Ykkösten kuluista.
Tietty se on halvempaa IndyCarissa, kun kaikilla on sama asiakasmoottori ja jompikumpi kahdesta asiakasrungosta. Näin moottori- ja runkokehitykseen ei mene rahaa. Ykkösissä tilanne on tyystin toinen.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Kyllä 1 ovaalikisa kalenteriin mahtuisi. Nykyradat muistuttavat niin paljon toisiaan että vaihtelu virkistäisi, samalla kalenteriin pitäisi saada toinen katurata.

Ovaalikisan toteutus vaatisi standardi aeropakin kaikille, jolloin päästäisiin suht halvalla. Amerikan mantereelta löytyy ihan mielenkiintoisia ovaaleja valittavaksi, suhteellisen turvallisiakin jos valitaan hitaimmasta päästä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ovaalit ovat tylsiä. Indyn lyhyt ovaalipätkä riittää F ykkösille :alppu:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Eipä tuo mikään huono idea ole. Voisihan MM-sarjassa olla vaikka yksi ovaalikisa vaihtelun vuoksi. Ei ole mitään teknistä estettä sille, ettei ykkösellä voisi ajaa ovaalilla, sellaista kisaa vain ei ole sarjassa. Nyt kun Indianpoliksen sopimus on katkolla, niin eihän sitä tiedä vaikka Bernie tekisi sopimuksen jonkun ovaaliradan kanssa.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Felix sanoi:
Kyllä 1 ovaalikisa kalenteriin mahtuisi. Nykyradat muistuttavat niin paljon toisiaan että vaihtelu virkistäisi, samalla kalenteriin pitäisi saada toinen katurata.

Ovaalikisan toteutus vaatisi standardi aeropakin kaikille, jolloin päästäisiin suht halvalla. Amerikan mantereelta löytyy ihan mielenkiintoisia ovaaleja valittavaksi, suhteellisen turvallisiakin jos valitaan hitaimmasta päästä.
Yksi ovaali kisa ei kyllä paranna näitä nykyratoja...

Eihän ovaalin ajaminen aeropaketista kiinni ole, mutkat tai mitä ne loivat kaarteet nyt ovaaliradoilla onkaan kääntyvät vain yhteen suuntaan ja auto pitää suunnitella niitä varten.

F1 auto on suunniteltu kiihdyttämistä, jarruttamista ja kääntymistä hitaissa (mekaaninen) ja nopeissa (aerodynaaminen) varten, jos nyt pitää väkisin F1 ovaalille saada niin ehdotan vermoa! sopii varmasti kaikille suomalaisille ja soralla suomalainen pärjää aina:thumbup:

Ovaali? Hyi saatana:D
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ovaali sanoi:
Ensinnäkin, CART sarjassa ei ajeta enää lainkaan ovaaleilla, ja toiseksi, yhdessä IndyCar kisassa voi tapahtua enemmän ohituksia kuin kokonaisella F1 kaudella yhteensä. Mielestäni formuloiden ovaalikisoja on vaikeaa pitää tylsinä.
Voi ei, ei kai taas tätä... Ehdotetaanko seuraavaksi moottorien siirtämistä takaisin eteen? :eek:
Minulla ei ole koskaan ollut mitään ovaalikilpailuja vastaan, mutta keinotekoista kilvanajoa en siedä ja juuri sitä nuo IRL:n ja NASCARin pitkillä ovaaleilla ajettavat kisat ovat. Yleensä kun puhutaan ovaaleista ensimmäiseksi tulee mieleen pitkät suuret ovaalit joista esimerkiksi Talladega ja Daytona edustavat sitä ääripäätä jonne formula-autot eivät kuulu missään tapauksessa.

Onneksi nykyään ovat eri tahot havahtuneet turvallisuusnäkökohtiin ja ymmärtävät kuinka vaarallista on ajaa lokasuojattomalla autolla yli kolmeasataa vain senttien päässä toisistaan. Nykyisin ovaalien suurin viehätys tuntuu olevan ”ohitukset” ja lähellä ajaminen. Molemmat asioita jotka on luotu keinotekoisesti siivillä tai ilmakuristimilla. Vielä 90-luvun puolivälissä ovaalikilpailujen luonne oli täysin erilainen ja 500-mailiset olivat harvinaisia kestävyyskilpailuja.

Ovaalin mainitsemaa Nazarethin rata ei ole enää käytössä, mutta lyhyillä ovaaleilla nähtiin kyllä usein hienoa kisailua. En näkisi ongelmana ajaa F1-kilpailua Milwaukeessa tai Richmondissa, mutta sehän ei sitten olisi yhtä jännittävää kuin Daytonassa kaasu pohjassa ajaminen. Lisäksi katsojamäärät näillä radoilla ovat nykyisillä sarjoillaankin onnettoman pienet ja radat sijaitsevat väärissä paikoissa, joten ne eivät olisi edes hyvää bisnestä. Näillä radoilla mahdollisesti ajettavat kilpailut muodostuisivat myös helposti romuralleiksi. Lisäksi glamouria näiltä radoilta vaikea löytää...

Ollakseen todellinen moottoriurheilun kuninkuusluokka olisi F1-kalenterissa tarvinnut olla ovaaleita aikoja sitten.
Tosin eihän niitä todellisia katukilpailujakaan ole kuin yksi, joten kai suhdeluvut täsmäävät Eurooppa-keskeisessä sarjassa vielä jatkossakin :dunno:
 

Henkkaa^

Well-known member
Liittynyt
22.2.2007
Viestit
52
Ovaalit eivät sovi nykyajan F1-trendiin, jossa yritetään minimoida kuluja. Aerodynamiikkapaketit ja moottorit syövät talleilta nytkin suurimman osan budjetista ja ovaalikisaa varten pitäisi kehittää molemmat uudestaan.

Ovaalikisat ovat kyllä viihdettä parhaimmillaan, harmi ettei mikään suomalainen tv-kanava lähetä irl tai cart-kisoja edes jälkilähetyksinä.

http://www.youtube.com/watch?v=K5AoTROb0H0 kannattaa tutustua montoyan touhuun tuolla atlantin toisella puolella ennen siirtymistä F1-sarjaan. Todella jännittävät viimeiset kierrokset, toisaalta onhan formuloissakin ollut noita jännittäviä viimeisiä kierroksia, enkä uskokaan että jokainen kisa päättyisi noin.

Kumminkin ovaali olisi loistavaa viihdettä F1-sarjaan, harmi vain että käytännön syistä lähes mahdotonta toteuttaa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Henkkaa^ sanoi:
Ovaalit eivät sovi nykyajan F1-trendiin, jossa yritetään minimoida kuluja. Aerodynamiikkapaketit ja moottorit syövät talleilta nytkin suurimman osan budjetista ja ovaalikisaa varten pitäisi kehittää molemmat uudestaan.

Ajetaanhan Monacossa ja Monzassa samoilla autoilla vaikka ratojen vaatimukset ovat aivan erilaiset. Autojen säädöt ovat sitä varten, että auto voidaan muokata radan mukaan.

Yksi ongelma varmaan kuitekin on autojen tasoerot. Cartissahan autot ovat ilmeisesti hyvin tasaväkisiä, jonka takia näitä tiukkoja kisoja nähdään ovaaleilla. F1-autoilla erot saattaisivat kasvaa valtaviksi, jolloin ovaalikisan idea ei toimisi kauhean hyvin.

Ehkä mieluummin näkisin jonkun jenkkien katuradan ykkösissä kuin ovaalikisan. Joku katurata saattaisi olla ihan todennäköinen vaihtoehto, jos Indianapoliksen kanssa ei synny jatkosopimusta. Jossain vaiheeessahan taidettiin väläytellä paluuta Long Beachin radalle.
 
Ylös