Formula Ykköset ja ovaaliradat - Ikuinen unelma?

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
CARTer sanoi:
Nykyisin ovaalien suurin viehätys tuntuu olevan ”ohitukset” ja lähellä ajaminen. Molemmat asioita jotka on luotu keinotekoisesti siivillä tai ilmakuristimilla.
Tätä salaisuutta ei pidä missään nimessä kertoa Nascar tai IRL -faneille amerikoissa :D :D :D
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
CARTer sen taas totesi. F1 olisi tarvinnut ovaaleja aikoja sitten. Nyt niitä on enää turha alkaa lisämään kun F1 ei ole koskaan ovaaleita ajanut. Jos tälläinen vaihtoehto tulisi kyseeseen sen pitäisi olla MM-sarjan ulkopuolinen kilpailu.
 

txk

Well-known member
Liittynyt
27.3.2000
Viestit
280
Että ovaalikisoja?:yuck:

Asiaanhan kuuluisi ameriikan malliin tasaisin väliajoin radalle ilmestyvä Pace Car keräämään porukan kasaan, että "jännitys" säilyy...
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Felix sanoi:
Kyllä 1 ovaalikisa kalenteriin mahtuisi. Nykyradat muistuttavat niin paljon toisiaan että vaihtelu virkistäisi, samalla kalenteriin pitäisi saada toinen katurata.
Joo ja kottikärryihin toinen pyärrä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Juzo sanoi:
Ajetaanhan Monacossa ja Monzassa samoilla autoilla vaikka ratojen vaatimukset ovat aivan erilaiset. Autojen säädöt ovat sitä varten, että auto voidaan muokata radan mukaan.
Villinä veikkauksena väittäisin, ettei Ykkösen säätövarat riitä niihin muutoksiin, joita ovaaleille pitäisi tehdä jotta homma oikeasti toimisi.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Minun mielestä voisi olla. Siinä mitattaisiiin autojen kulkua ja kuskien kanttia. Luulisi että nykyformulat olisi tarpeeksi turvallisia että yksi tahi korkeintaan kaksi ovaalikisaa olisi per kausi. Jos ei ole tarpeeksi turvallisia, niin tiukennetaan määräyksiä :D Itseasiassa luulisin että hyviä kisoja tulisi, montoya olisi saattanut olla aika kuningas... Kerrankin.

Vaihtelevuus on aina hyvästä eli minulle ovaaliradoille :thumbup:

Todennäköisenä sitä en pidä.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
CaPtEeNi sanoi:
CARTer sen taas totesi. F1 olisi tarvinnut ovaaleja aikoja sitten. Nyt niitä on enää turha alkaa lisämään kun F1 ei ole koskaan ovaaleita ajanut. Jos tälläinen vaihtoehto tulisi kyseeseen sen pitäisi olla MM-sarjan ulkopuolinen kilpailu.
Eikös fykkösilla ole indy500 kisoja ennen ajettu? Eikös ne ole ovaaleja? Olenkos metsässä pahemman kerran :confused:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
butterfly sanoi:
Eikös fykkösilla ole indy500 kisoja ennen ajettu? Eikös ne ole ovaaleja? Olenkos metsässä pahemman kerran :confused:
Kyllähän ne 50-luvulla kalenterissa olivat, mutta "oikeat" F1-autot ja -kuskit eivät karkeloissa olleet.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
butterfly sanoi:
Eikös fykkösilla ole indy500 kisoja ennen ajettu? Eikös ne ole ovaaleja? Olenkos metsässä pahemman kerran :confused:
Olet. Indy 500 kuului MM-sarjaan 1950-1960, mutta kuten tuloslistoja katsomalla selviää, ei kilpailuun osallistuttu F1-autoilla. Indyn tekniset säännötkin erosivat merkittävästi F1-sarjan vastaavista, esimerkiksi käytetyt moottorit olivat 4,5-litraisia Offenhausereita, joita ei olisi F1-sarjassa saanut käyttää vuoden 1951 jälkeen.

Kukaan F1-kärkinimistä ei myöskään käynyt Indyä pisteidenkeruun toivossa kokeilemassa sen MM-sarjaan kuuluessa. Lotus sitä vastoin kävi Jim Clarkin kanssa voittamassa kilpailun 1965, kun kisa ei enää MM-sarjaan kuulunut. Silloinkin ovaalia varten rakennettiin uusi auto.
 
Viimeksi muokattu:

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Bobakki sanoi:
Olet. Indy 500 kuului MM-sarjaan 1950-1960, mutta kuten tuloslistoja katsomalla selviää, ei kilpailuun osallistuttu F1-autoilla. Indyn tekniset säännötkin erosivat merkittävästi F1-sarjan vastaavista, esimerkiksi käytetyt moottorit olivat 4,5-litraisia Offenhausereita, joita ei olisi F1-sarjassa saanut käyttää vuoden 1951 jälkeen.

Kukaan F1-kärkinimistä ei myöskään käynyt Indyä pisteidenkeruun toivossa kokeilemassa sen MM-sarjaan kuuluessa. Lotus sitä vastoin kävi Jim Clarkin kanssa voittamassa kilpailun 1965, kun kisa ei enää MM-sarjaan kuulunut. Silloinkin ovaalia varten rakennettiin uusi auto.
Eikös Ascari kerran käynyt?
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Jos suoraa pystyttäisiin ajamaan niin, että päästyä suoran päähän siirryttäisiin automaattisesti takaisin sen alkuun, pystyttäisiin voittamaan jopa ovaalirata tylsyydessä. Ympyrä on heti kakkosena viivan jälkeen mahdollisten rataprofiilimuotojen tylsyydessä mitä tulee kilpa-autoiluun. Kaikista tylsin on piste, joskin tällainen rataprofiili on jo hyvin teoreettinen.

:tongue:
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Jonain kauniina päivänä kaukana tulevaisuudessa, kun IndyCar ja Champ Car yhdistyvät, ja sarjasta tulee todellinen uhka Ykkösille, niin veikkaan että F1 päättäjät ovat pakotettuja nöyrtymään edes ovaaliratoja vakavasti harkitsemaan.

Kuljettajan ja miksei myös valmistajien kannalta (faneista nyt puhumattakaan) olisi ehdottomasti parasta jos kalenterissa olisi kaikentyyppisiä ratoja. Ne mittaavat kaikki asiaan liittyvät jutut lopulta kaikkein parhaiten.

Mielestäni paras sekoitus 20 kisaa pitävässä kalenterissa olisi seuraava:

- 12 hienoa moottorirataa
- 4 ovaalia
- 4 katurataa


ps. en ole kenenkään kuljettajan, joka on ovaalipelkonsa ensin nujertanut, kuullut ovaaleilla kilpailemista millään tavoin haukkuvan. Kaikkea muuta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Nimenomaa mailin ovaali pitäisi olla. Kyllä siitä näyttävän ja aivan mahdollisen kilpailun saisi aikaiseksi. Ei kai tuossa mitään teknistä estettä ole, miksei ykkösiä voisi ovaalilla ajattaa, kunhan vain rengasvalmistaja tekisi työnsä hyvin ja Bridgestonehan niinkin tietää ovaalin salat.

Mailin ovaalilla nähtäisiin varmasti viihdyttävä kisa, Phoenixin rata voisi olla hyvä. Mielestäni CART-kisat ovaaleilla 90-luvulla olivat parasta autourheiluviihdettä koskaan noin keskimäärin.
 

T. Salama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
240
Sijainti
Helsinki
Hyhhyh, romurallit ja F-ykköset pidettäköön erillään.

Indyn kisassa yksi suora+mutka ovaalilla vielä menettelee, kunhan välillä mutkitellaan toiseenkin suuntaan ja eri nopeuksilla.

Oikeastaan, miksipä ei Indyn F1-kisassa ajettaisi ne molemmat radat yhdessä! Tulisi autojen säätöönkin lisää haastetta, kun pitäisi ajaa koko ovaali täysillä, ja sitten samalla kierroksella vielä se mikkihiirilenkki.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Bobakki sanoi:
Villinä veikkauksena väittäisin, ettei Ykkösen säätövarat riitä niihin muutoksiin, joita ovaaleille pitäisi tehdä jotta homma oikeasti toimisi.
Kyllähän ne f1-autot tuntuivat aika hyvin toimivan siinä Indyn ovaalipätkällä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Juzo sanoi:
Kyllähän ne f1-autot tuntuivat aika hyvin toimivan siinä Indyn ovaalipätkällä.
Joo. Harmi vaan, ettei se kerro ovaalille sopivuudesta vielä yhtään mitään. Siipeä on radan sisäosan takia enemmän kuin ovaalilla olisi, minkä lisäksi mutkaan mennään muutenkin hitaammalla nopeudella kuin ovaalikisassa mentäisiin.
 
Ylös