Formula Ykköset ja ovaaliradat - Ikuinen unelma?

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Bobakki sanoi:
Joo. Harmi vaan, ettei se kerro ovaalille sopivuudesta vielä yhtään mitään. Siipeä on radan sisäosan takia enemmän kuin ovaalilla olisi, minkä lisäksi mutkaan mennään muutenkin hitaammalla nopeudella kuin ovaalikisassa mentäisiin.
Jos ajettaisiin ovaaliradalla kilpaa niin tietysti siivet säädettäisiin niin, että saataisiin mahdollisimman kova kierrosaika eli todennäköisesti ajettaisiin aika pienillä siivillä. Luonnollisesti niihin ovaalimutkiin ajetaan niin kovaa kuin autolla on mahdollista ajaa ilman että se luisuu seinään eli vähän samaan tyyliin kuin muillakin radoilla.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ai, että ovaali kalenteriin vanhan kilpailun kustannuksella ja autot kiertämään ympyrää?

Laiskoille amerikkalaisille tarkoitetut toteutukset saavat pysyä mahdollisimman kaukana ykkösistä. Keinotekoista kilpailua, jossa autot ohittelevat toisiaan jatkuvalla syötöllä.

Nykyiset päättäjät ovat tehneet kaikkensa tuhotakseen lajissa vallitsevat perinteet. Mikkihiiri-ratoja tehdään lisää ja kisoja viedään pois autourheilun pyhätöistä, joissa kulttuuri on vahvaa. Uusissa kilpailuissa yleisö mutustaa hodareita (tai riisiä ja kanaa) tietämättä lajista mitään, jaksavat aina välillä taputtaa ohiajavalle autolle. Oheisluokkia ei edes jäädä katsomaan.

Bergerin linjoilla ollaan, täysin naurettava ajatus.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
T. Salama sanoi:
Hyhhyh, romurallit ja F-ykköset pidettäköön erillään.

Indyn kisassa yksi suora+mutka ovaalilla vielä menettelee, kunhan välillä mutkitellaan toiseenkin suuntaan ja eri nopeuksilla.

Oikeastaan, miksipä ei Indyn F1-kisassa ajettaisi ne molemmat radat yhdessä! Tulisi autojen säätöönkin lisää haastetta, kun pitäisi ajaa koko ovaali täysillä, ja sitten samalla kierroksella vielä se mikkihiirilenkki.
2/3 osa ovaalista ja vähemmän mikkihiirimäinen keskiosa, niin kyllä kelpaisi:ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
T. Salama sanoi:
Oikeastaan, miksipä ei Indyn F1-kisassa ajettaisi ne molemmat radat yhdessä!
Tästä tietysti tuli mieleen, että onhan ykkösissä ajettu ovaalilla muuallakin kuin Indyssä. Nimittäin Monzan jyrkällä ovaalilla neljä kertaa vuosien 1955 ja 1961 välillä. Osana pitkää rataa, joka sisälsi myös "normaalimonzan". Amerikkalaisesta käytännöstä poiketen Monzassa rinkulaa kierrettiin myötäpäivään.

Pilkahduksen siitä, millaista meno tuolloin oli voi katsoa Grand Prix-leffasta vuodelta 1966, joka vei sen aikaiset autot vielä kerran Monzan ovaalille. Samassa filmissä voi myös ihailla vanhaa pitkää Spata (senaikaisten kuskien lisäksi).
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
(Minun) ideaalimaailmassani Formula ykkösten MM-sarja olisi ratojen osalta hyvin eri näköinen. Kuninkuusluokassa osa nykyisistä kisoista olisi korvattu katuradoilla ja myös ovaaleilla. F1 olisi yhdistelmä amerikan formulasarjoja ja perinteistä eurooppalaista formulaa, niin autojen, ratojen kuin kuljettajienkin osalta. Kisojen kokonaismäärää en nostaisi. Kuulostaa kerettiläiseltä, tiedän, mutta tämä onkin vain minun näkemykseni asiasta... Tavoitteena olisi luoda aidosti globaali maailmanmestaruussarja.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Kun aiemmin heitin ilmoille ajatukseni "täydellisestä" formula sarjasta, niin sanoin että siihen voisi kuulua 4 ovaalia. (+12 moottorirataa & 4 katurataa)

Periaatteessa, nämä ovaalit voisivat olla vaikkapa seuraavat:

- Lausizringin ovaali
Saataisiinpa Saksan GP:lle hieno areena. Tosiasiahan on se, että nykyinen Hocke (lukuunottamatta ehkä koko sarjan parasta ohituspaikkaa) on aivan hirvittävän tylsä, ja Nurburgring on vielä tylsempi. Hirveä, kliininen näyttämö, jossa katsomotkin sijaitsevat lähestulkoon valovuoden päässä itse radasta.
Huippu vauhdit olisivat täällä Ykkösellä n. 370 km/h.

- Rockinghamin ovaali
Ei profiililtaan niitä parhaita ovaaleja, mutta saisivatpahan kaikki jonossa ajeluun kyllästyneet eurooppalaiset fanit pitkästä aikaa hiukan vastinetta rahoilleen.
Sitäpaitsi, tämä rata mittaisi kuljettajaa oikein mainiosti : erittäin kovat g-voimat, eikä juuri lainkaan suoraa...Lähes ympyrän mallinen rata!

- Indy
Olisipa mahtavaa saada Ykköset Indyn ovaalille. Tiedän, ettei sitä tule koskaan oikeasti tapahtumaan, mutta haaveissa on plää plää plää.
Olisi upeaa nähdä Räikkönen, Massa, Alonso ja Kovalainen hyökkäämässä rintarinnan kohti mutkaa, 375 km/h. Siinä katsottaisiin kenessä pojista on eniten miestä.
Kukahan nostaisi viimeisenä kaasua?

-Phoenix
Tämä olisi ihan kelpo mailin ovaali F-Ykkösille. Vaikea rata, jossa on tilaisuuden tullen myös hyvä ohittaa. Tapahtumia olisi varmasti niin ettei uskaltaisi silmäänsä räpäyttää.
Olen sataprosenttisen varma, että myös kuljettajat nauttisivat mailin ovaalilla ajamisesta täysin siemauksin.
 
Viimeksi muokattu:

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
Eikun F1 tarvitsee 50000 m pitkän radan, joka kierretään kuusi kertaa ennemmin kuin 6 metriä pitkän radan, joka kierretään 50000 kertaa. :alppu:
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Ovaali sanoi:
Olisi upeaa nähdä Räikkönen, Massa, Alonso ja Kovalainen hyökkäämässä rintarinnan kohti mutkaa, 375 km/h. Siinä katsottaisiin kenessä pojista on eniten miestä.
Kukahan nostaisi viimeisenä kaasua?
.

Ei kukaan... F1 menisivät kuin kiskoilla ovaalia... Ja se olisi ihan PERKELEEN tylsää katsottavaa.... Tahtoo olla nuo F1-autot kaksi valovuotta edella cart/indy autoja...
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Ferrari 4ever sanoi:
Ai, että ovaali kalenteriin vanhan kilpailun kustannuksella ja autot kiertämään ympyrää?

Laiskoille amerikkalaisille tarkoitetut toteutukset saavat pysyä mahdollisimman kaukana ykkösistä. Keinotekoista kilpailua, jossa autot ohittelevat toisiaan jatkuvalla syötöllä.

Nykyiset päättäjät ovat tehneet kaikkensa tuhotakseen lajissa vallitsevat perinteet. Mikkihiiri-ratoja tehdään lisää ja kisoja viedään pois autourheilun pyhätöistä, joissa kulttuuri on vahvaa. Uusissa kilpailuissa yleisö mutustaa hodareita (tai riisiä ja kanaa) tietämättä lajista mitään, jaksavat aina välillä taputtaa ohiajavalle autolle. Oheisluokkia ei edes jäädä katsomaan.

Bergerin linjoilla ollaan, täysin naurettava ajatus.
Erittäin hyvin sanottu.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Dnada21 sanoi:
Eikun F1 tarvitsee 50000 m pitkän radan, joka kierretään kuusi kertaa ennemmin kuin 6 metriä pitkän radan, joka kierretään 50000 kertaa. :alppu:
Se kierrettäisiin varmaankin 7 kertaa kun 305 km:n täyttyessä tulee ruutulippu:) Mutta joo.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Mossi Superstar sanoi:
Ei kukaan... F1 menisivät kuin kiskoilla ovaalia... Ja se olisi ihan PERKELEEN tylsää katsottavaa.... Tahtoo olla nuo F1-autot kaksi valovuotta edella cart/indy autoja...
a) Vaikka Indyn ovaalilla mahtuu mutkiinkin useampi auto kerrallaan (2-3), niin sen sanon, että jos kukaan näistä ei kaasua nostaisi niin silloin alkaisi radalla jonkun kohdalla pienimuotoinen sydänhieronta operaatio. :)

b) Jos valovuosien edellä olemiseksi katsotaan kuljettajaa naurettavalla tavalla auttavia apuvälineitä, niin joo.

Champ Carit ja IndyCarit ovat tämän päivän Ykköstä selvästi vaikeampia, haastavampia ajaa. Kuljettaja vie enemmän auto suhteessa F-Ykköseen. Tätä ei voi kieltää kukaan, etenkin kun on olemassa tonneittain aineistoa eri kuskien mielipiteistä, jotka ovat ajaneet sekä Ykköstä että amerikan formuloita.

En ole koskaan kenenkään kuljettajan kuullut sanovan että F1 auto olisi haastavampi ajettava kuin CC/IndyCar. Päinvastaisia kommentteja on sitäkin enemmän.
Mm. Mika Salo sai v.2003 ensimmäisessä Cart kilpailussaan kädet täyteen rakkauloita, ja vaikka formuloissa ei nyt mistään vitun rakkuloista sinänsä olekaan kysymys, niin mielestäni on jotenkin hienoa kun ajaminen laittaa kuljettajan koville kaikin tavoin.

Nykyisen Ykkösen ajaminen on liian helppoa, vaikka on selvää että äärirajoille auton vieminen erottaa kuljettajat toisistaan.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Mahtuuhan sitä nykyisen sirkuksen jokaisen radan jokaiseen mutkaan vähintään sen 2 autoa rinnakkain, ja silti ajetaan jonossa. En usko millään, että ovaali toisi minkään sortin lisäjännitystä kisakalenteriin.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Kyllä niitä varmaan hieman löytyy eroja F1 sisältäkin. Ainakin kun katteli entisen Minardin kuljettajien työtä niin välillä vaikuttivat erittäin vaarallisilta radalla.

Kuinkahan paljon tuommosen Minardin ajaminen sitten eroaa Champ/Indy autoista.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
kouvotsvoni sanoi:
Mahtuuhan sitä nykyisen sirkuksen jokaisen radan jokaiseen mutkaan vähintään sen 2 autoa rinnakkain, ja silti ajetaan jonossa. En usko millään, että ovaali toisi minkään sortin lisäjännitystä kisakalenteriin.

Ei varmasti tämän päivän autoilla, se on selvää. Tottakai jos ovaaleille lähdettäisiin, pitäisi autoja muuttaa. Eihän tämän päivän f1 auto edes teoriassa istu ovaalille lainkaan - kaikki on pielessä : aerodynamiikka, moottori, renkaat...

Mielestäni pointtina on se, että F1:set voisivat tulevaisuudessa kokea hyvinkin radikaaleja muutoksia. Kustannuksetkin putoaisivat näin ihan luonnostaan, kun vietäisiin autoja takaisin kohti kultaisen kahdeksankymmenluvun herkkupaloja. (jotka ovat ovaalille jo sellaisenaan nykyisiä vehkeitä sopivampia, puhumattakaan jos niitä hiukan jalostettaisiin...)

Niin, monella tapaahan amerikan formulat muistuttavat kahdeksankymmentä luvun Ykkösiä. Ajan autoja, jolloin mielestäni F1 laitteet olivat kaikkein hienoimmillaan.


F1 on nykyisellään liiaksi pelkkää autonvalmistajien kliinistä, poliittista leikiskelyä, ja kisat usein pelkkiä (ah niin tylsiä) puolentoistatunnin mainoksia.



Ovaaleista tuli vielä yksi juttu mieleen.
M. Schumacherhan kritisoi äskettäin ovaalikisoja amerikkalaislehdelle sanomalla ettei näe koko hommassa mitään pointtia tai jännitystä.
Vaikka olen sitä mieltä että kyseessä on kaikkien aikojen paras kilpaautoilija maailmassa, niin minun on helppo yhtyä Juan Pablo Montoyan kommenttiin jonka hän heitti Schumacherin suuntaan kuultuaan tämän ovaali kommentin :

" Schumacher ei lainkaan tiedä mistä hän puhuu. Jos hän tulisi ajamaan vaikkapa Homesteadin ovaalille, niin hän todennäköisesti saisi sydänkohtauksen ".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ovaali sanoi:
a) Vaikka Indyn ovaalilla mahtuu mutkiinkin useampi auto kerrallaan (2-3), niin sen sanon, että jos kukaan näistä ei kaasua nostaisi niin silloin alkaisi radalla jonkun kohdalla pienimuotoinen sydänhieronta operaatio. :)
Tämä nyt on täysin riippuvainen auton säädöistä. Tällä hetkellä Indyssä F1:t ajavat viimeisen mutkan nostamatta, mutta jos ratana olisi pelkkä ovaali, toki siivet luultavasti laitettaisiin suoranopeuksien takia niin pienelle, että jonkinlainen nosto olisi tarpeellinen. Ykkösillä kaarrenopeudet ovat kuitenkin toista luokkaa kuin IRL-autoilla.

b) Jos valovuosien edellä olemiseksi katsotaan kuljettajaa naurettavalla tavalla auttavia apuvälineitä, niin joo.
Sitäkin, toki, mutta ovat F1:t aerodynaamisesti huomattavasti IndyCareja edellä.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Ovaali sanoi:
Ei varmasti tämän päivän autoilla, se on selvää. Tottakai jos ovaaleille lähdettäisiin, pitäisi autoja muuttaa.
Kehityksen pitää mennä eteenpäin, ei taaksepäin.

Ovaali sanoi:
Mielestäni pointtina on se, että F1:set voisivat tulevaisuudessa kokea hyvinkin radikaaleja muutoksia. Kustannuksetkin putoaisivat näin ihan luonnostaan, kun vietäisiin autoja takaisin kohti kultaisen kahdeksankymmenluvun herkkupaloja.
Miksi F1 pitäisi muuttaa IRL/CampCaria vastaavaksi?

Ovaali sanoi:
Ovaaleista tuli vielä yksi juttu mieleen.
M. Schumacherhan kritisoi äskettäin ovaalikisoja amerikkalaislehdelle sanomalla ettei näe koko hommassa mitään pointtia tai jännitystä.
Vaikka olen sitä mieltä että kyseessä on kaikkien aikojen paras kilpaautoilija maailmassa, niin minun on helppo yhtyä Juan Pablo Montoyan kommenttiin jonka hän heitti Schumacherin suuntaan kuultuaan tämän ovaali kommentin :

" Schumacher ei lainkaan tiedä mistä hän puhuu. Jos hän tulisi ajamaan vaikkapa Homesteadin ovaalille, niin hän todennäköisesti saisi sydänkohtauksen ".
Schumihan sanoi tuossa vain kuten Räikkönenkin sanoisi, häntä ei kiinnosta ympyrän kiertäminen! Montoyaa koskee sama ongelma kuin Villeneuveta, vähemmän puhetta, enemmän tekoja:D
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
^^^^Joo, mutta eteenpäin menevä kehitys voisi hyvinkin pitää sisällään piirteite menneisyydestä.
Eihän teknologia ja kehitys Ykkösissä saa mikään liian suuri itsetarkoitus olla: Lopulta kysymys pitää olla vain SUUREN yleisön viihdyttämisestä. Siitä kilpa-autoilussa pitää lopulta olla kysymys.
Vähemmän tuulitunneleita, enemmän ohituksia!



Miksi F1 pitäisi muuttaa IRL/CampCaria vastaavaksi?

Koska näiden yllämainittujen sarjojen kilpailut ovat viihdearvoltaan nykyisin valovuoden päästä Ykkösistä. F1 fanina pelkään jossain vaiheessa (kun nämä 2 sarjaa lopulta yhdistyvät) suuren yleisön, ja sitä myötä sponsorien/valmistajien, tajuavan myös tämän tosiseikan.





ps. Villeneuve on F1 maailmanmestri, Indy 500 voittaja ja CART-sarjan mestari.
Eikös siinä ole homma jo ihan hyvin hanskassa? :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ovaali sanoi:
- Indy
Olisipa mahtavaa saada Ykköset Indyn ovaalille. Tiedän, ettei sitä tule koskaan oikeasti tapahtumaan, mutta haaveissa on plää plää plää.
Eli F1-kisa Indianapolisin moottoriradan ovaalille? Eipä siinä mitään. Aika omituista kyllä tuo olisi, mutta niinhän se omituiselta aluksi kuulosti NASCARinkin päästäminen Brickyardille...
Seuraavaksi tosin kysyisin olisiko tarkoituksena korvata itse toukokuinen Indianapolis 500 –ajo F1 kilpailulla? Sikäli mikäli Pohjois-Amerikassa ei olisi syntynyt sisäistä välirikkoa niin tällainen vaihtoehtoinen kauhuskenaario olisi ehkä voinut tapahtuakin. Jos vuosi -94 ei olisi ollut F1-sarjalle kaikkien aikojen synkin ja sääntöjä ei olisi radikaalisti muutettu niin näinhän olisi voinut kuka ties käydä. Ecclestone oli huolissaan – vaikka jotkut sitä eivät halua uskoa -, että IndyCarin maailmanvalloitus tulee ja jyrää heidät. Flavio Briatore oli 90-luvun puolessa välin haastattelussa myöntänyt, että F1 saattaisi mahdollisesti kilpailla ovaaliradoilla tulevaisuudessa, sillä jos he eivät niin tee IndyCar tulee ja jyrää heidät. Kaikki mitä tapahtui sen jälkeen aiheutti nykyisen tilanteen. F1 siirtyi turvallisuuden aikakauteen ja CART menetti Indyn. Näiden kahden sarjan yhdistyminen yhdeksi kuningassarjaksi jäi toteutumatta ja hyvä niin. Bernard tosin varmasti vieläkin haikailee Indianapolisin radan ja 500-ajon perään. Se kun on kaikkien näiden vuosienkin jälkeen ainoa formulakilpailu, joka rapakon takana jotakin merkitsee :cool:

Olisi upeaa nähdä Räikkönen, Massa, Alonso ja Kovalainen hyökkäämässä rintarinnan kohti mutkaa, 375 km/h. Siinä katsottaisiin kenessä pojista on eniten miestä.
Kukahan nostaisi viimeisenä kaasua?
Eihän heitä tälläkään hetkellä estä mikään muu kuin voimassa oleva sopimus F1-tallin kanssa. Indianapolis Motor Speedwayn ovet ovat kyllä heille auki. Tosin nykyinen sukupolvi tullee häviämään tässäkin vanhalle.
F1-mestari Jim Clark yhdessä Chapmanin kanssa ja Graham Hill voittivat kilpailun 60-luvulla. Vuonna -67 hallitseva maailmanmestari Denis Hulme osallistui kilpailuun ja sijoittui neljänneksi. Tuleva maailmanmestari Jochen Rindt oli myös mukana kolme seuraavaa vuotta, mutta -69 Lotus veti autonsa kilpailusta. Hiljattain edesmennyt sveitsiläinen Clay Regazzoni ajoi myös Indyssä -77.
Eniten huomiota Gasoline Alleyllä herättivät kuitenkin Fittipaldi, Mansell ja Piquet, jotka ottivat osaa vuonna -93. Fittipaldi palkittiin, Mansell ryöstettiin ja Piquet'n ammattilaisura käytännössä loppui Brickyardille.
Ajat ovat toki muuttuneet, enkä usko näidenkään F1-legendojen suostuvan ajamaan Indyssä nykykalustolla, vaikka jälleen nuoria olisivatkin... Ehkä parin vuoden päästä :dunno: ;)

Ovaali sanoi:
Koska tämän yllämainitun sarjan kilpailut ovat viihdearvoltaan nykyisin valovuoden päästä Ykkösistä. F1 fanina pelkään jossain vaiheessa (kun nämä 2 sarjaa lopulta yhdistyvät) suuren yleisön, ja sitä myötä sponsorien/valmistajien, tajuavan myös tämän tosiseikan.
Tähän ei voi muuta sanoa kuin että: Bingo :thumbup:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ovaali sanoi:
Mielestäni pointtina on se, että F1:set voisivat tulevaisuudessa kokea hyvinkin radikaaleja muutoksia. Kustannuksetkin putoaisivat näin ihan luonnostaan, kun vietäisiin autoja takaisin kohti kultaisen kahdeksankymmenluvun herkkupaloja.
Ristiriita, kustannukset ei putoaisi tuolla ajattelulla..

---

Mitä itse ovaaliin tulee, niin paska puhetta. Moni sanoo että autot pitäs kokea toki suuria muutoksia... No, miksi ette sitten seuraa amerikan sarjoja jossa autot on radikaalisit erilaisia kuin ykköset?

Turha Fykkösistä on mitään CARTia tms. tehä..
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Juuri äsken katsoin Viasatilta Nascar-kisaa ja ei tuo ovaali kyllä sytytä yhtään. Se on vain niin puuduttavaa katsottavaa, kolmea autoa menee usein rinnakkain, mutta fiilistä ei ole ja se johtuu tuosta saamarin ympyrästä. Ainut kisamuoto minkä keksin, joka olisi vielä tylsempi seurattava olisi jos ne ajaisivat useita satoja kilometrejä pitkää suoraa pitkin aavikolla, jossa tausta näyttäisi koko ajan samalta.

Ovaaleille on omat sarjansa, antaa niiden ajaa niillä, turha ykkösiä sinne on änkeä.
 
Ylös