Formulat takaisin E-Afrikkaan

  • Viestiketjun aloittaja Reef
  • Aloituspäivämäärä

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
Eilen toihin ajaessa kuulin radiosta, etta E-Afrikka pyrkii takaisin F1 isannaksi vuodesta 2008 :thumbup: , onko tasta ollut juttua siellapain?

Taalta oltiin kayty Bernien juttusilla ja Bernie oli sanonut, etta jos valtio tukee hanketta ja rahat saadaa kokoon, niin mika ettei

Kavin Kyalamin radalla eilen, remppaa tarvitaan jos se kisa sinne halutaan...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No johan näitä nyt. Viimeksi radalla on ajettu 1993, joten varmasti pitäisi pikkasen rakennella uusia juttuja. Ilmeisesti ei ole säilynyt kovin hyvässä kunnossa. Baanana uusi Kyyalami ei nyt suuria tunteita herätä, sellainen peruspyöritys, ilman suurempia draaman paikkoja.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Tämä 80-luvun lopulla uusittu rata on profiililtaan väritön, hajuton ja mauton. Vanhempi rata joka oli viimeksi F1-käytössä -85 taas oli yksi parhaista radoista kalenterissa, tosin siitä ei taida olla jäljellä enää kuin pieni pätkä uudemmassa versiossa(Esses mutkan tienoilta).



Voi niitä aikoja...
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Taisi olla viime vuonna kun jossain medioissa oli tarinaa siitä että Bernie kävi paikan päällä tutustumassa asiaan. Hyvän asian (=tupakka) takia kannattaa kisoja koittaa siirtää pois Euroopasta.

Ei taida montaa kisaa jäädä Eurooppaan jos joka rata rakennettaisiin mihin Bernie on kisoja lupaillut. Monet hankkeet kaatuvat rahapulaan.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Felix sanoi:
Tämä 80-luvun lopulla uusittu rata on profiililtaan väritön, hajuton ja mauton. Vanhempi rata joka oli viimeksi F1-käytössä -85 taas oli yksi parhaista radoista kalenterissa, tosin siitä ei taida olla jäljellä enää kuin pieni pätkä uudemmassa versiossa(Esses mutkan tienoilta).



Voi niitä aikoja...
Toisaalta verrattuna nykyisiin Tilken luomuksiin, niin nyky-Kyalamikin on piristävän erilainen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Nyt voisi laittaa ihan näkemyksiä pöytään, että missä mielessä 92-93 GP-ratana toiminut Kyalami on piristävämpi rata kuin Tilken suunnittelemat Sepang, Bahrain, Shanghai tai uusi Hockenheim. Kyalamin profiili on huomattavasti hitaampi, siinä ei ole juurikaan nopeita mutkia, ohituspaikkoja ei ole, rata on turhan kapea jotta syntyisi rinnakkain ajoa ja suorat ovat niin lyhyitä ettei jarrutuksissa pääse ohittamaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lukiessani tuosta jostain jäin siihen käsitykseen, että suunniteltu Etelä-Afrikan GP ajettaisiin katuradalla joko Cape Townissa tai Durbanissa.

F1:n päättäjät lienevät hieman luopuneet katuratavastaisuudestaan.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
tsinivuo sanoi:
Toisaalta verrattuna nykyisiin Tilken luomuksiin, niin nyky-Kyalamikin on piristävän erilainen.
Tarkennuksena jos jollekin tulee sekaannus, niin aikaisemmin postaamassani kuvassa on siis nimenomaan tuo vanha rata.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
pmv sanoi:
Nyt voisi laittaa ihan näkemyksiä pöytään, että missä mielessä 92-93 GP-ratana toiminut Kyalami on piristävämpi rata kuin Tilken suunnittelemat Sepang, Bahrain, Shanghai tai uusi Hockenheim. Kyalamin profiili on huomattavasti hitaampi, siinä ei ole juurikaan nopeita mutkia, ohituspaikkoja ei ole, rata on turhan kapea jotta syntyisi rinnakkain ajoa ja suorat ovat niin lyhyitä ettei jarrutuksissa pääse ohittamaan.
Onhan siellä yksi tosinopea mutka .. ja paljon vääntöä mutkissa. GP3:lla ajoin tota rataa muutama vuos sitten ja tykkäsin. Kyllä siinä oli hieman enemmän "kuskin rata" meininkiä kuin näissä täydellisissä mutta tylsissä tilkke radoissa.

Ja onhan tuolla Fykkösiäkin testattu ainakin talvena 2001!!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Muistaakseni 92-93 ajetuissa kisoissa ei juuri ohituksia nähty. Sennakin pystyi pidättelemään 2 sekuntia kierroksella nopeampaa Prostia takanansa puoli kisaa ilman mitään ongelmia. Ja niillä autoilla oli jossain määrin helpompaa ohittaa kuin nykyisillä. Eka mutkasarja on aika vauhdikas, se myönnetään, mutta muuten rata on selkeästi vähemmän haasteellinen kuin parjatut Tilken radat.

Tilken radoilla kumminkin on järjestetty ainakin yksi selkeä ohituspaikka.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
On vaikea sanoa mikä tekee näistä Tilken radoista jotenkin persoonattomia. Radoilla on ihan kivoja pyörityksiä ja nopeita ja hitaita mutkia. Mutta mutta. Jotain niistä vaan puuttuu.

Luulisi, että kun suunnittelijalle annetaan vapaat kädet sekä radan muodon, että varmaan jossain määrin paikankin suhteen, niin lopputulos olisi jotain muuta. Ratojen profiilit ovat vaikeasti hahmotettavia, tuntuu että radat olisi suunniteltu mutka kerrallaan, eikä kokonaisuuteen ole ehkä kiinnitetty tarvittavaa huomiota. Korkeuseroja ei juuri ole.

Ja onko se nyt oikeasti niin vaikeaa se nopeiden mutkien yhdistelmien suunnittelu vrt. spa? Mun mielestä Tilken radoilla on aina korkeintaan se yksi nopea vasen-oikea tai päinvastoin, tahi oikea-oikea tms. jonka jälkeen sitten suora ja tiukka jarrutus. Se nyt vaan on tylsää.

Jopa kierros monacossa - jossa ei juuri nopeutta ole - on mielestäni huomattavasti viihdyttävämpää katsottavaa kuin kierros jossain fakin bahrainissa.:yuck:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Miten Span 80-luvun alussa rakennettu sisäosa poikkeaa Tilken tekemistä radoista? Mielestäni ei millään tavalla. Eau Rouge ja Blanchimont ovat olleet siellä aikojen alusta lähtien. Tämä "uusi" osa on hyvä ja mielestäni Tilke käyttää samoja piirteitä omissa radoissa. Ok. Bahrain ei ehkä ole Sepangin veroinen, mutta verrattuna muhin nykyratoihin se on ihan hyvä.

Kun uusia ratoja tehdään, niin ainoa mitä niihin ei saa, on vanhojen ratojen historia. Sehän on sula mahdottomuus eikä sitä nyt kohtuudella voi vaatia.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
formulastara sanoi:
On vaikea sanoa mikä tekee näistä Tilken radoista jotenkin persoonattomia. Radoilla on ihan kivoja pyörityksiä ja nopeita ja hitaita mutkia. Mutta mutta. Jotain niistä vaan puuttuu.

Jopa kierros monacossa - jossa ei juuri nopeutta ole - on mielestäni huomattavasti viihdyttävämpää katsottavaa kuin kierros jossain fakin bahrainissa.:yuck:
Samaa mieltä. Niistä puuttuu kuskin uskallusta mittaavia paikkoja.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No tuskin se on Tilken vika jos FIA ja f1-kuskit eivät hyväksy radoille sellaisia paikkoja jotka ovat potentiaalisesti vaarallisia.Monacohan on tässä suhteessa ihmeellinen poikkeus.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
pmv sanoi:
Miten Span 80-luvun alussa rakennettu sisäosa poikkeaa Tilken tekemistä radoista? Mielestäni ei millään tavalla.
Aivan, ei minustakaan Span sisäosa ole kummoinen. Rouge ja se täysillä ajettava loppu on siinä radassa kivaa. Vanha Spa oli enemmän minun mieleen. :D
Tilken radoilta puuttuu täysin "suurimmalla vaihteella ajettavat, mutta vain tyhjällä tankilla& uusilla renkailla pystyy vetää täysillä"-mutkat. Stop'ngo-baanaa se osaa tehdä.

EDIT: ei niiden paikkojen tarvitse olla vaarallisia. Kunnon turva-alueet.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
pmv sanoi:
No tuskin se on Tilken vika jos FIA ja f1-kuskit eivät hyväksy radoille sellaisia paikkoja jotka ovat potentiaalisesti vaarallisia.Monacohan on tässä suhteessa ihmeellinen poikkeus.
Kaikki paikat kaikilla radoilla ovat potentiaalisesti vaarallisia. Tietty jossain kulkee se veteen piirretty viiva, jolloin paikan potentiaali on liian suuri.

Jos spa suunniteltaisiin nyt, niin olisiko se muka liian vaarallinen? En usko, joten Tilken vika se nimenomaan on, että sen suunnittelemat radat ovat niin kliinisiä. Ja vaikka spasta poistettaisiin se eau rouge, joka olisi varmaankin se epäilyttävin kohta, niin silti radalta löytyy hienoja keskinopea-nopea jne. -mutkayhdistelmiä, joita Tilken radoilla vaan ei ole.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No kyllä mun mielestä Sepangin radalla on useita varsin vauhdikkaita mutkia. Kaksi-kolme hitaampaa mutkaa toki on, että ohitukset on mahdollisia. Spa ja Eau Rouge on toki ainutlaatuinen mutkayhdistelmä, mutta jotenkin tuntuu siltä, ettei kaikki mutkat voi olla Eau Rougeja.

Mielestäni on typerää verrata uusia ratoja vain Spahan. Totta kai minunkin mielestä Tilken radat ovat vähemmän dramaattisia kuin Spa. Mutta jos Tilken ratoja vertaa muihin viimeisen 15 vuoden aikana tehtyihin ratoihin, ovat ne erittäinkin mielenkiintoisia.

Esim. Bahrainin radalla on hyviä mutkia varikon takana olevan suoran ja toiseksi viimeisen suoran välissä. Niissä nähtiin tänäkin vuona hyvää kilvanajoa. Eikö se kelpaa? Autojen kehittyessä aikaisemmiin vaikeat mutkat ovat muuttuneet helpommiksi ajaa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Suurin osa kuljettajista pitää Spa:n ja Suzukan radoista, eli myös niiden tyyppisistä radoista!

Juuri yksikään kuljettaja ei pidä näistä Tilken radoista erityisemmin, koska ne ovat mitään sanomattomia "huristelu" -ratoja!

Parempi olisi kuunnella useamman kuljettajan mielipidettä tehtäessä uusia ratoja, silloin ne olisivat myös kuljettajien mieleen! Toki ratojen täytyy olla turvallisia, siinä mielessä mitä ne nyt voivat olla mutta se ei tarkoita että itse radan pitäisi olla tylsä! Turva-alueet ovat tässä suhteessa merkittävässä osassa!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Luulisi, että kun suunnittelijalle annetaan vapaat kädet sekä radan muodon, että varmaan jossain määrin paikankin suhteen, niin lopputulos olisi jotain muuta.
Kyllä Tilkelle osoitetaan tarkka tontti, että tuohon se on piirrettävä. Ei hän pääse maastoa valitsemaan. Itse asiassa Tilken ansiosta Shanghaissa on edes vähän korkeuseroja. Hän rakennutti sinne keinomäkiä.

Turkissa hän sitten pääsikin suunnittelemaan kumpuilevaan maastoon. Katsotaan mitä siitä tulee. Etukäteisarvioissa Turkkia on pidetty mielenkiintoisena ratana.
 
Ylös