ForumGPL 2004-2005, 1. race @ Kyalami 3.10.2004

  • Viestiketjun aloittaja abc
  • Aloituspäivämäärä

KKK

SAslikia nickissä
Liittynyt
18.10.2001
Viestit
248
Sijainti
f1racing.net
Hähää, ei yhtään ohitusta ja olin silti 3. Kertooko se jotain sarjan tasosta? Toisaalta, nyky-F1:ssähän vastaavalla esityksellä voittaa joka kisan. :p

Anyway, pelottelin muita ennen starttia keypad-kytkimellä, ja kun lippu lopulta laskeutui, tuntui siltä että kytkin ei ottanut lainkaan kiinni vaikka nostin sormen napilta (katsoin hidastuksen mutta siltikään en saanut selville oliko vika kytkimessä vai mussa :p vaihde oli ainakin ykkösellä, se on varma). No, pistin sitten jostain syystä kakkosen silmään kun ykkönen ei tuntunut vetävän ja seuraavat 5 sekuntia tuntuivat tunnilta. Sori West ja muut taakse juuttuneet. ;)

Tokavikalla kiekalla sitten menin pihalle kun tajusin miltä hikiset kädet tuntuivat rattia vasten ja hihitin kuin 10v tyttö. :( Silloin se vielä tuntui hauskalta. Niko ei silti päässyt ohi, mutta olisi kyllä ollut vähintään 3. ilman sitä aiempaa hässäkkää jolle ei voinut mitään. Näissä pitkissä kisoissa kumiratti tuppaa kyllä menemään lopulta niin liukkaaksi että perkele. Voiskohan tähän laittaa erkkaria tms. Onko kukaan kokeillut?
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Olipas kivaa ajella pitkästä aikaa. Otin kuupan ku ajattelin, että vähänkään huonommalla autolla ei ole asiaa keskikastiin, mutta kuinkas kävi. Kakkosruutuun ja aika oli todella hyvä ottaen huomioon sen seuhaamisen. Pasille kuitenkin kunnioitettava sekunnin kaula.

Kisassa olinkin sitten ihan jotenki väärässä paikassa. Lähtö oli mun kulmakivi - jos Pasille häviän, häviän kisan. Mielestäni lähti ihan hyvin, mutta Arcanu, oli kontissa kiinni jo suoran puolessa välissä. Tilaa ei kuitenkaan ollu ku kahelle ja menin Pasin sisäpuolelle. Meinasi kuitenkin tulla heti alkuunsa spinni ja Pasi nöyryytti ja meni ulkokaistaa omalle paikalleen. Sitten alko sellanen ihme häröily että ei meinannu yksikään mutka mennä linjaa pitkin. Arcanum pääsi loppuosassa rataa ohi ku olin ihan kahvilla ja tokan kiekan alussa suoralla paino Zoomi ohi ja Pekikin sieltä meni T1:n jarruissa. Luulin että siellä on mies sisällä, mutta todellisuudessa oisin voinu hyvin pitää paikan. Sit säädin vieläkin jotain ja Sammy tuli ohi. Pääsin kuitenkin pian kuittaamaan. Siinä vaiheessa jotenki sain narun päästä taas kiinni homma alko toimia. Pekin keskeytettyä olin neljäntenä ku laitoin jarrutuksessa takarenkaan nurmelle ja seiniin. Kuuppa otti iskun kuin mies. Autossa ei mitään vikaa, mutta neljä kaveria meni ohi. Sitten alko taas uusi nousu, ohitin Tanen ensin huvittavalla tavalla neulansilmässä, olisin spinnannut mutta nurmikko keulan alla pelasti ja loppujen lopuksi suoritus olikin "näyttävä". Riikonen spinnasi edestä ja sitten Sammy oli jotain seuhannut ja pääsin kantaan. Sammy fersu ei ihan kiltisti mennyt linjoja pitkin ja pääsin ohi ihan tyylikkäästi. Muutaman hyvän kierroksen jälkeen alko KKK:n hiillostaminen. Siinä piti työstää pari kierrosta ennenku tuli valmista. Ohitus oli aika antikliimaksi ja annoin vielä tilaakin neulansilmässä kun en tiennyt että missä taas kukakin menee. Kolmanneksi kuitenkin pääsn hetkeksi. Riemua riitti vajaa kierros. Majanen oli spinnut kaiketi ja ajoi vähän hiljempaa linjalla ennen nopeeta vasuria. Ohitin ja yritin turhaan käväistä linjalla ennen kinkkiä ja nurmelle taas renkaat huolella ja vallissa piti käydä. Auto kulki vielä, mutta tuntui ettei millään käänny enää (henkinen ilmiö vai tekeekö GPL sillai välillä kolhun jälkeen?) ja ajoin hetiu seuraavan mutkan pitkäksi, KKK ja Sammy meni taas ohi. Sammy spinnas edestä pian ja sitten alko taas KKK:n takaa-ajo. Ensin tuntui että auto on kauhea ajaa, mutta jotenkin se taas alko toimimaan. Kaks kierrosta ennen maalia KKK tosiaan käväs vähän ulkoilemassa (erkkaa lapaan vaan) ja pääsin kantaan. Tällä kertaa ei paikkaa tullut vaan Laine ajoi kaksi hyvää kierrosta ja piti mut helposti takana. Maalissa neljäs oli tosi jees.

Tein vähän liian vaikeeksi ton kisan itselleni. Kaikki virheet ois ollu vältettävissä, mutta tauon jälkeen rata tuntu ahtaalta ja nurmi liukkaalta. Oli kyllä hemmetin kivaa taas ja kilpaakin sai ajaa. Pasi ku antaa vähän lisää tasotusta ni vois taas ajaa kilpaa. BRM:ään en ite haluis koskea (Arc aja sä sillä vaan ;)), mutta ehkä Honda vois olla kelpo peli itelle seuraavaan kisaan, sillä on tullu noita kilsojakin sopivan vähän.

Jos kaikki on sitä mieltä, että vapaa autovalinta omantunnon mukaan on oikea ratkaisu, niin puollan. Vai olikos meillä joku systeemi jo käytössä? Kivaa kuitenkin. Koska lisää?
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
5. sijoitus, nopein Ferrari kisassa ja kolmanneksi nopein kierrosaika kisassa - voi olla tyytyväinen toista vuotta kestäneen eläkkellä olon jälkeen.

Jatkuu...
 

Sajaja

Well-known member
Liittynyt
21.1.2003
Viestit
122
Sijainti
Seinäjoki, Finland
Päätin sitten IRC:ssä käytyjen keskustelujen jälkeen lähteä Hondalla kyylampeen. Äkkiä noin 5 min treenit ja eiku kun aika-ajoihin.

Ajaminen oli suorastaan surkuhupaisaa. En ole ajanut varmaan vuoteen Hondalla metriäkään ja Hondahan tunnetusti kiihtyy ja pysähtyy todella mainiosti. Kovan säätämisen jälkeen 1.21.6 ja 9-ruutu.

Kisaan pudotin rengaspaineita melkoisesti, kun tuntuivat käyvän turhan lämpöisinä. Ja gasoa kyyttiin niin, että napa rustaa... :D
Honda ampaisi ruudusta liikkeelle kuin täi tervasta. Päätin ajella hissukseen T1:een ja katsella hieman tilannetta. Ehdin saada jopa kolmosvaihteen päälle ennen T1:n jarrutusta, kun Mikkonen antoi omalla Hondallaan sellaisen mällin persiiseen, että oksat pois. Honda katolleen ja kisa siihen.....

Onneksi autoni oli Mikkosen edessä, sillä muuten Mikkonen olisi löytänyt itsensä suoran päässä olevasta betoniseinästä. Honda ei olisi mitenkään sillä vauhdilla, bensakuormalla ja kylmillä renkailla voinut kääntyä T1:een.

Itseäni ei keskeytys harmita pätkääkään, itseasiassa kovasti illalla nauratti, mutta.... Aina on painotettu lähdössä varovaisuuteen ja sitä halunkin tässä taas painottaa. Hernettä nenään vaikka koko palko, mutta kisaa ei koskaa ole voitettu ekassa kurvissa. ;)
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Ajetaanko seuraava kisa heti ensi sunnuntaina, niin päästään mukaan alkuperäiseen skeduleen?


1. Kyalami 26.09.04
2. Monaco 10.10.04
3. Zandvoort 24.10.04
4. Spa-Francorchamps 07.11.04
5. Rouen 21.11.04
6. Silverstone 05.12.04
7. Salzburgring74 19.12.04
8. Nurburgring 02.01.05
9. Mosport Park 16.01.05
10. Monza 30.01.05
11. Watkins Glen 13.02.05
12. Mexico 27.02.05
13. Snetterton67 13.03.05
14. Roadblock Racing Circuit 27.03.05
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Pasi73 sanoi:
Kyllä tuo kisa oli paljon hauskempi kokemus kuin katella telkusta jotain typerää ohjelmaa ;) ja vaikka on kuumetta niin en malttanu jäädä pois kisasta. Lähdössä pistin sit Cooperin sutimaan (taitolaji)... sen takia meinas T1:ssä olla kolmea äijää rinnakkain... mut onneksi siitä selvittiin hieanosti. :D Mun autovalinta meni nyt näin, mut mut... enpä olisi etukäteen arvannu että olisin Cooperilla paalulla ja kisas ekana maalissa. :)

Zoomin servupalvelut toimi hienosti,kiitokset siitä.
Ens kisaan sit BRM:llä, eiks jeh? :p :thumbup:
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Viimeksi huhtikuussa ilmeisestikin olin GPL:ää ajellut. Rattikin oli toukokuun lopusta lähtien varastosta, kunnes pari tuntia ennen kisan alkua hain sen sieltä. Päätin kuitenkin lähteä kokeileen, miltä meno maistuu. Ennen aika-ajoja otin kokeilin vain, että peli toimii. Pari kauheaa screen-freezeä tuli, mutta oletin sen johtuvan siitä, että en jaksanut sulkea testiä varten muita ohjelmia.

Aika-ajoissa vedin pari stinttiä aika-ajosetupilla. Aika huono aika tulikin, mutten viitsinyt enempäänsä panostaa lähtöruutuun. Tärkeämpänä pidin sitä, että saisi palautettua jonkinlaisen ajotuntuman pitkän tauon jälkeen. Laitoinkin kisasetupit ja pyrin ajamaan niin paljon kuin huvitti.

Kisan alussa näin, että olen hieman nopeampi kuin edellä ajavat. Keljun ohitin ensimmäisen kierroksen jälkeen. Sitten edessä oli SamiJ Ferrarilla, jota yritin hiillostaa muutaman kierroksen. Cooperissa ei meinannut tehot riittää suorilla Ferraria vastaan, mutta mutkaisemmilla osuuksilla pääsin lähelle. Parin kierrosta siitä SamiJ spinnas T2:ssa enkä kyennyt väistämään. Siinä sitten meni Kelju ja Tane ohi - ja SamiJ:kin oli edelleen edessä.

Siitä seuraavat 20 kierrosta meni siinä, että yritin hiillostaa SamiJ:tä sen mitä Cooperilla pystyi. Ohitus ilman Samin virhettä olisi ollut täysin mahdoton. Kaiken lisäksi edes ihan pieni virhe ei olisi riittänyt. Siinä 20 kierroksen aikana niitä virheitä tuli vähä molemmilla ja kerran vielä osuttiinki harmittomasti. Sitten about 4 kierrosta ennen loppua katoin, että nyt loppuu matka kesken ja lisäsin painostusta. Kerran pääsin niin paljon paremmin siitä hitaasta, pitkästä vasurista liikkeelle, että päätin kokeilla Samin hermoja tunkemalla itseni peileihin ja hieman rinnalle siinä 15 metrin suoralla ennen shikaania. Jarrutin ajoissa, etten aiheuttaisi kolaria ja heti sen jälkeen katselin, kun Sami leikkaa nurmikkoa shikaanin vierellä. Vihdoin pääsin Maranellon korskeasta örkistä ohi.

Dominicin saavutin vielä siitä pari kierrosta eteenpäin, mutta hänellä näytti olevan paskat housuissa jo ennen ku pääsi hiillostaan, niin minun oli helppo nousta hänenkin ohi (tietä pitkin kulkee nopeampi reitti kuin nurmikoita pitkin, Toni).

No joo, maalissa kuudes, mutta olihan kiva ajaa pitkästä aikaa. Onnittelut päivän sankareille! Nii ja screen-freezejä jostain syystä tuli kisankin aikana. Aika lyhyitä tosin, mutta kerran kävin jopa vähän nurmikolla moisen takia. Ei voi ku ihmetellä mistä johtuu
 

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
Juups, ajamisesta ollu jo aika lailla aikaa ja tairot ruosteessa.

Aikaajoissa onnistuin rikkomaan 1:22 mut eipä sillä korkealle päässy, lopuksi kisabensoilla kokeillen pääsin aivan 1:22 pintaan. Säädöt ei ollu kummoset, ainakin 2. vaihde oli liian lyhyt mut en viittiny muuttaa sitä.

Startissa en muistanut kattella lippumiestä ja annoinkin eessä oleville yli sekunnin kaulan jo lähdössä. Onneksi radan oikea puoli oli tukossa eikä takaa startannutkaan päässy hyödyntämään tilannetta. T1:een jarruttaessa sitten paljastu että ei ne ollutkaan enää niin kaukana kuin lähössä näytti. Nohevasti olin ajatellu ettei tarvitse hidastella edessä olevien takia ja päästelin T1:een aika lailla täysiä (sajaja kuitenkin liioitteli suuresti siinä etten olisi selvinnyt mutkasta, kokeilin just ja kevyehkösti onnistu). Voi olla vain yksi lopputulos kun takaa tuleva ajaa 150km/h eessä 110km/h puksuttavaan menopeliin, katolleen ja näkemiin. T1:sen jälkeen ei meno juuri parantunu. Niko tuli ohi ja pettymyksekseni ei spinnannu vaikka komeesti sivuittain jo käväisi. Kerran ohitin hakkaraisen T2:ssa. Meriitteinä kisasta 6. nopein kiekka ja suurin "off track"-prosentti.
 

Sajaja

Well-known member
Liittynyt
21.1.2003
Viestit
122
Sijainti
Seinäjoki, Finland
Tane sanoi:
Nohevasti olin ajatellu ettei tarvitse hidastella edessä olevien takia ja päästelin T1:een aika lailla täysiä (sajaja kuitenkin liioitteli suuresti siinä etten olisi selvinnyt mutkasta, kokeilin just ja kevyehkösti onnistu). Voi olla vain yksi lopputulos kun takaa tuleva ajaa 150km/h eessä 110km/h puksuttavaan menopeliin, katolleen ja näkemiin.
Homma ihan jeez. Ite en moisesta ottanut nenään pätkääkään. Kuten jo aikaisemmin kerroin, niin koko juttu suorastaan nauratti, kesketys ennen T1:stä. Toisaalta olen keskeyttänyt joskus aikaisemminkin.... viime vuonna Salz74 ? Lähdöstä 50m ja pito pois ja toisen kylkeen... Ups !

Painotin vaan sitä, että kun autot lähtee startissa niin liikenne ennen ja jälkeen T1:stä on melkoisen pumppaavaa, josta noi valtavat nopeuserotkin tulee. Eli takanatulevalle tommottinen äkkinäinen hidastelu tulee monesti yllätyksenä. Kaikkihan tämän tietää ja mielstäni tämä aihe on jo puitu loppuun. No hätä, omalta osaltani homma on ainakin ok !
 
Ylös