Forumin sähköautoilijoiden kokoontumissäie

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Ei ole sähkömoottorin vääntökäyrä suora viiva, vaan aluksi tasainen, jolloin täysi vääntö on käytössä ja kierrosten lisääntyessä vääntö alkaa laskea jossain vaiheessa. Tuossa alla on periaatekuva sähkö- ja polttomoottorin vääntökuvaajien eroista.

Tuosta syystä sähkis on erityisen pontevan tuntuinen nimenomaan kohtuullisissa nopeuksissa.
Vääntökäyrän tasainen alue päättyy käsittääkseni johonkin 3000 rpm seutuville, jonka jälkeen se alkaa laskea.

Käytännön ero bensa-autoon on lähinnä juuri tuossa, että ponnekkuus on huomattavaa kohtuullisissa nopeuksissa ja matalilla kierroksilla, 100 km/h maantienopeuksissa eroa tyypilliseen bensa-autoon ei juuri ole.
Vauhtipedaali toimii muuten samoin kuin polttomoottoriautossa, mutta hitaissa vauhdeissa etenemisen vaivattomuus ja pontevuus on ainakin näin alkuun hauskan tuntuinen ominaisuus, kun on tottunut bensa-autossa siihen, että matalilla kierroksilla ”ei tapahdu juuri mitään”, mutta tämä sähkömoottorillinen kikotin puolestaan lähtee kuin nappi paidasta heti nollakierroksilta. Äänettömyys vielä korostaa yllätystä.

Vaihteistoahan puhtaissa sähköautossa ei ole, vaan moottorin voima välitetään suoraan pyörille. Sähkömoottorin laaja pyörimisnopeusalue mahdollistaa tämän helposti.
Just joo. Aika melkoinen mylly se olisikin jos vääntö maksimikierroksille asti samana pysyisi.

Millaisella systeemillä tuossa autossa voima siirtyy? (vois tän tietysti googlaillakin, mutta kivempi kysellä foorumilla) Periaatteessahan olis kätevä systeemi jos olis joka renkaalla oma moottori ohjausyksiköineen ja sitä rataa. Siinähän sais vaikka jarrutuksenkin hoidettua moottorin avulla ja toimis vielä kivasti laturina siinä jarrutuksen aikana. Mutta lienee yksinkertaisempi järjestelmä käytössä.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Just joo. Aika melkoinen mylly se olisikin jos vääntö maksimikierroksille asti samana pysyisi.

Millaisella systeemillä tuossa autossa voima siirtyy? (vois tän tietysti googlaillakin, mutta kivempi kysellä foorumilla) Periaatteessahan olis kätevä systeemi jos olis joka renkaalla oma moottori ohjausyksiköineen ja sitä rataa. Siinähän sais vaikka jarrutuksenkin hoidettua moottorin avulla ja toimis vielä kivasti laturina siinä jarrutuksen aikana. Mutta lienee yksinkertaisempi järjestelmä käytössä.
Eiku nimenomaan lataa akkua aina kun jalan nostaa kaasulta.
Siksi kulutuskin kaupunkiajossa on huomattavasti pienempi kuin maantiellä.

Sähkön ”sadonkorjuun” tehoa moottorijarrutuksissa saa säädettyä, ja tehokkaimmalla asetuksella jarrupolkimeen ei käytännössä juuri tarvitse koskea.

Voiman siirrosta en oikein osaa muuta sanoa, kuin sen, että vaihteistoa ei ole, kun sitä ei tarvita.
Suunnan vaihdin on, jolla päätetään, liikutaanko eteen- vai taaksepäin. Sähkömoottori sitten pyörii siihen suuntaan, joka on valittu.

https://m.youtube.com/watch?v=8doRyF1ngxo
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Sähköauton voimansiirto Suomessa tapahtuu carunan omistaman verkon kautta. Lukitsen vastauksen.
 
Ylös