Forumin sähköautoilijoiden kokoontumissäie

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mitenkähän kerrostaloasujat lataavat mahdollisen sähköautonsa? Voiko ladata moottorinlämmitystolpasta?
Lämmitystolpasta voi teknisesti hyvin ladata, vain asenteet ovat esteenä.
Latausvirran voi rajoittaa säädettävällä johtolatauslaitteella hyvinkin pieneksi, jolloin sähköauton lataaminen vie vähemmän virtaa kuin lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin. Eli jos kestää noita käyttää, niin kestää myös ladata.
Itselläni on edellä mainitun kaltainen säädettävä johto, josta latausvirran voi kätevästi säätää ampeerin välein 6A-7A-8A-9A-10A-11A-12A-13A-14A-15A-16A.
Itse latasin auton viime yönä käyttäen 7 ampeerin virtaa. Akku oli aamulla täysi.

Taloyhtiön lupa ja sopimus käytännön toimintamallista toki tarvitaan, koska sähköauton lataaja kuluttaa tolpasta vuodessa enemmän virtaa kuin auton lämmittäjä.
Tähän on olemassa valmiita tuotteita, eli sähkötolpan päähän voidaan asentaa kwh-mittarilla varustettu pömpeli. Onpa vanhoihin lämmityspömpeleihin asennettu pelkkiä kwh mittareitakin, jolloin kustannus on marginaalinen.

Erään sähköautoilijan yhtiölle riitti se, että lataaja asennutti lämmitystolppaan tuollaisen ja toimittaa kulutuslukeman muutaman kerran vuodessa isännöitsijälle, joka hoitaa kulutetun sähkön laskuttamisen asukkaalta.

Tuo luvan irtoaminen hallitusjääriltä on ollut se haastavin osuus, vanhakantaiset asenteet ja asian ymmärtämisen puute jarruttavat asioita.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Tilastotietoa

Sähköautojen määrä:
Henkilöautot polttoaineen mukaan 31.3. Kainuussa:

Sähkö: 4 (koko maa 1 658)

Ladattava hybridi, bensiini/sähkö: 21 (6 804)

Ladattava hybridi, diesel/sähkö: 4 (602)

Lähteet: Kajaanin kaupunki ja Trafi
Kajaanissa on tällä hetkellä yksi (1) latauspiste.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tilastotietoa


Kajaanissa on tällä hetkellä yksi (1) latauspiste.
Suurin osa sähköautoilijoista pitää pääasiallisena tankkausasemanaan omaa kotia.
Niin minäkin. Se on melkoista luksusta, ei tarvitse asemalla lorotella kallista polttoainetta tankkiin.
Pari kertaa viikossa latausjohdon kytkeminen auton pistokkeeseen kotitallissa riittää omiin ajoihini. Johdon kiinnittäminen autoon kestää noin 5 sekuntia kun johdon pää roikkuu auton nokan vieressä odottamassa ja valmiina tankkaushommiin.

Käytännössä esim. itselleni matka-ajon edellyttämiä tankkauksia tulee vuodessa noin 2 latauskertaa, jolloin pitää tukeutua yleiseen latauspisteeseen. Senkin latauksen jonka tein perjantaina kotimatkalla auton hakureissulla, tein testimielessä. Mitään tarvetta lataukselle ei olisi ollut.

Koska tankkaukset tapahtuvat 99%rosenttisesti kotona, yleisten latauspisteiden määrä ei ole ainakaan itselleni lainkaan merkitsevä asia.

Vastasin yhteen nettigalluppiin, joka tuli ilmeisesti kaikille sähköauton omistajille tai sellaisen tilanneille. Panin merkille, että vastaushetkellä galluppiin jo tulleiden vastausten perusteella yli 75% sähköautoilijoista on omakotiasujia.
 
Viimeksi muokattu:

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Olenkohan kovin paljon väärässä, jos arvelen, että olet melkoisen innostunut asiasta. :wink:
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
En minä nyt varsinaisesti järkyttävän innostunut ole, mutta olen huomannut alati vastailevani ihmisten kommentteihin, jotka eivät ole sisäistäneet sähköautoilun jujua.

Yleiset latauspisteet ovat yksi näistä asioista. (Siellä joutuu odottamaan tunnin vuoroaan, ei kellään ole aikaa odottaa auton latautumista kesken päivän jne)

Asiasta joka ei ole ongelma, tehdään sellainen, koska ei ole hoksattu miten homma toimii. Auto latautuu kotona yön yli. Ei tarvita mitään julkisia latauksia säännöllisesti. Jollei sitten ole Antsa Rieppo, joka ajaa satoja kilometrejä joka päivä. Mutta sellaiseen käyttöön sähköauto on väärä valinta.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Lähteekö hyvin käyntiin pakkasella?

Itse olen varsin innostunut sähköautoilusta. Veikkaan että oikeasti mulle on olemassa vaihtoehto 3 vuoden sisällä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Mikä on Nissanin oletettu jälleenmyyntiarvo (prosentteina uuden hinnasta) tuolloin vuonna 2020 kun sähköautoilijoita on muitakin?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Lähteekö hyvin käyntiin pakkasella?

Itse olen varsin innostunut sähköautoilusta. Veikkaan että oikeasti mulle on olemassa vaihtoehto 3 vuoden sisällä.
:thumbup:
Kehitys kehittyy. 3 vuoden päästä on useita järkevän hintaisia sähkäreitä, joilla pääsee yli 400 km lataamatta.

Sähköauto liikkuu herkemmin ja lämpenee pakkasessa nopeammin kuin polttis.
Kuumaa alkaa pukata heti. Ei tarvi odotella moottorin lämpiämistä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Persaukisena ei ole varaa uuteen sähkikseen. Vanhoissa taas odottaa akkujen vaihto, joka maksaa X määrän euroja.

Eli jatkanen bensalla, jahka pääsen pitkästä työmatkasta ja dieselistä eroon.


Automaatti ja 6 sylinteriä, ei se parkissa paljoa kuluta.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Sähkis olisi mielenkiintoinen auto jahka latautuminen helpottuu. Olen niin turkasen laiska, että liekö jaksaisin joka päivä laittaa autoa lataukseen? Langaton lataus parkkiruudussa ja meikä on mukana.
Näkeekö noiden varaustason mobiilisovelluksella vai pitääkö lähteä pihalle katsomaan kun alkaa epäilyttää pääseekö aamulla töihin vai ei?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Sähkis olisi mielenkiintoinen auto jahka latautuminen helpottuu. Olen niin turkasen laiska, että liekö jaksaisin joka päivä laittaa autoa lataukseen? Langaton lataus parkkiruudussa ja meikä on mukana.
Näkeekö noiden varaustason mobiilisovelluksella vai pitääkö lähteä pihalle katsomaan kun alkaa epäilyttää pääseekö aamulla töihin vai ei?
Joo, Näkee sovelluksella. Samalla sovelluksella kännykällä voi laittaa kabiinin lämpeämään ennen talvella ajoon lähtöä tai ajastaa lämpeämisen. Lataamisen voi myös ajastaa mobiilisti. Tai lopettaa ja aloittaa latauksen napin painalluksella sovelluksesta.

On siinä muitakin säätöjä ja toimintoja. Kuten auton paikallistaminen jne.

Itse joudun laittamaan töpön autoon arviolta 2 kertaa viikossa, kun ajot on sen verran vähäiset.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös