PuoliPöhkö
Well-known member
Lämmitystolpasta voi teknisesti hyvin ladata, vain asenteet ovat esteenä.Mitenkähän kerrostaloasujat lataavat mahdollisen sähköautonsa? Voiko ladata moottorinlämmitystolpasta?
Latausvirran voi rajoittaa säädettävällä johtolatauslaitteella hyvinkin pieneksi, jolloin sähköauton lataaminen vie vähemmän virtaa kuin lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin. Eli jos kestää noita käyttää, niin kestää myös ladata.
Itselläni on edellä mainitun kaltainen säädettävä johto, josta latausvirran voi kätevästi säätää ampeerin välein 6A-7A-8A-9A-10A-11A-12A-13A-14A-15A-16A.
Itse latasin auton viime yönä käyttäen 7 ampeerin virtaa. Akku oli aamulla täysi.
Taloyhtiön lupa ja sopimus käytännön toimintamallista toki tarvitaan, koska sähköauton lataaja kuluttaa tolpasta vuodessa enemmän virtaa kuin auton lämmittäjä.
Tähän on olemassa valmiita tuotteita, eli sähkötolpan päähän voidaan asentaa kwh-mittarilla varustettu pömpeli. Onpa vanhoihin lämmityspömpeleihin asennettu pelkkiä kwh mittareitakin, jolloin kustannus on marginaalinen.
Erään sähköautoilijan yhtiölle riitti se, että lataaja asennutti lämmitystolppaan tuollaisen ja toimittaa kulutuslukeman muutaman kerran vuodessa isännöitsijälle, joka hoitaa kulutetun sähkön laskuttamisen asukkaalta.
Tuo luvan irtoaminen hallitusjääriltä on ollut se haastavin osuus, vanhakantaiset asenteet ja asian ymmärtämisen puute jarruttavat asioita.