Tänään on kulunut kaksikymmentäseitsemän vuotta Gilles Villeneuven kuolemasta Zolderissa. Ajattelin tekeväni ketjun käsitellen tämän kaikkien aikojen numerolla 27 ajaneen kuljettajan muistoa.
Gilles Villeneuven ura oli jotain ainutlaatuista. Mies ajoi uransa ensimmäiset alkutaipaleet moottorikelkkakisoissa. Vuonna 1973 Villeneuve ajoi ensimmäistä kertaa autokisoissa ammattilaisena, Quebecin Formula Ford -sarjassa. Hän voitti kymmenestä kisasta seitsemän ja hänet kruunattiin mestariksi. Vuodeksi 1974 Villeneuve siirtyi Kanadan Formula Atlantic -sarjaan, jossa hän ajoi kaikkiaan neljä vuotta. Gilles voitti yhden ylivoimaisen mestaruuden 1976 Kanadan sarjassa, ja samana vuonna kaappasi myös Yhdysvaltojen sarjan kannun. Villeneuve uusi mestaruutensa myös 1977 Kanadan puolella, ja tie Formula Ykkösiin oli hänelle auki.
Villeneuven debyytti oli vuonna 1977 Iso-Britannian Grand Prixissä McLarenin kolmoskuljettajana. Hän on ensimmäisessa aika-ajossaan yhdeksäs. Kilpailussa Gilles sijoittui yhdenneksitoista. Samana vuonna Enzo Ferrari palkkaa tämän nuoren ja lupaavan kanadalaisen talliinsa kahdeksi viimeiseksi kisaksi, kun maailmanmestari Niki Lauda ilmoitti lopettamisestaan. Villeneuve jatkaa Ferrarilla.
1978 ensimmäisessä kisassa Gilles ajaa nopeimman kierroksen Buenos Airesissa, ja on kahdeksas. Villeneuve sijoittuu hienosti kauden neljännessä kisassaan, Yhdysvaltain Long Beachin aika-ajoissa toiseksi. Villeneuve ottaa johdon, mutta kolaroi 38:lla kierroksella johtoasemasta. Ensimmäiset MM -pisteensä Villeneuve ottaa Belgian GP:stä Zolderista. Ensimmäinen palkintosija, kolmas tila, tulee Itävallan Österreichringiltä.
Lokakuun kahdeksas päivä 1978. Kanadan GP:n, kotikilpailun aika. Villeneuve starttaa kolmannelta sijalta, ja kierroksella 49 Villeneuve nappaa johdon Jody Scheckterilta. 70,000 päinen katsomo hurraa, ja Gilles ajaa voittoon, joka on hänen uransa ensimmäinen. Loppupisteissä hän on 9. seitsemällätoista pisteellä.
Kausi 1979 on ikimuistoinen. Villeneuve ottaa kolmannesta ja neljännestä kisasta uudella 312T4 -autolla kaksi voittoa. Villeneuve silti määrätään kakkoskuskiksi, ja Jody Scheckter vie lopulta mestaruuden Villeneuven ollessa loppupisteissä toisena. Ikimuistoisiin hetkiin lukeutuvat kaksinkamppailu Rene Arnouxin kanssa Dijonissa, renkaan puhkeamisesta johtuva keskeytys Zandvoortissa jossa Villeneuve yritti vielä ajaa epätoivoisesti varikolle. Italiassa Villeneuve kunnioittaa tallin käskyä ja köröttelee Scheckterin takana turvaten tämän mestaruuden. Montrealissa nähty kaksinkamppailu Alan Jonesin kanssa ja Watkins Glenin sateisten harjoitusten kärkiaika peräti 9 sekunnin erolla ja voitto samaisesta kilpailusta.
Kausi 1980 meni pilalle Ferrarin huonon 312T5 auton takia, jota brittitallit kepittivät helposti. Silti Gilles onnistuu keräämään muutamia jämäpisteitä.
Vuonna 1981 alla on uusi turboahdettu 126CK, joka oli todellisuudessa surkea mutta silti Villeneuve onnistui taistelemaan itselleen voitot Monacosta (ensimmäinen voitto siellä turboahdetulla autolla), ja Jaramasta jossa kärkiviisikko sijoittui peräti 1.24 sekunnin sisään! Hieno hetki oli Kanadan kisasta napattu kolmas sija, jossa Gilles ajoi sateella etusiiven peittäessä suuren osan näköpiiristä. Juuri hylkäyksen hetkellä etusiipi tippui pois, melkein leikaten Villeneuven pään poikki. Tallikaverina ajoi tuona vuonna nopea ranskalainen Didier Pironi, josta saamme kuulla myöhemmin...
Vuosi 1982. Ferrarin uusi 126C2 osoittautuu nopeaksi ja hyväksi autoksi. Kausi käynnistyy keskeytyksillä Etelä-Afrikasta ja Brasiliasta. Long Beachissa Villeneuven kolmas sija hylätään "laittoman" takasiiven vuoksi.
San Marinon GP. Kisa on rajoitettu 14 autoon FOCA -tallien boikotin vuoksi lukuunottamatta neljää tallia. Tämä tulee olemaan Ferrarin kisa. Heti alussa Villeneuve ohittaa tallitoveri Didier Pironin, siirtyen johtoon. Ferrarit köröttelevät peräkkäin kunnes yhtäkkiä viimeisellä kierroksella Pironi varastaa johdon Villeneuvelta tallin käskystä huolimatta. Gilles on syystäkin raivoissaan, ja vannoo olevansa puhumatta Pironille koskaan. Ikävä kyllä tuo lupaus jäi lyhyeksi...
Zolder, Belgian GP. Toukokuun kahdeksannen päivän aika-ajoissa Pironi pitää kuudetta sijaa hallusaan ollen 0.1 sekuntia Villeneuvea nopeampi. Gilles halusi murskata Pironin ajan vanhoista renkaistaan huolimatta. Ferrari syöksähtää radalle. Ennen Terlamenbochtia olevissa mutkayhdistelmissä Villeneuve näkee edellään lämmittelykierrosta ajavan Jochen Massin, jonka hän päättää ohittaa niin nopeasti kuin mahdollista. Harmillisesti saksalaisen ajatukset eivät liiku samoissa kuvioissa Gillesin kanssa. Mass alkaa väistämään juuri, kun Villeneuve lähtee ohittamaan häntä tuhoisin seurauksin...
Kello 9:12 illalla. Maailman suurin sankari on poissa.
Ja anteeksi kaikista kirjoitus -ja ajatusvirheistä.
Viimeksi muokattu: