Gilles Villeneuve - kaikkien aikojen taistelija

  • Viestiketjun aloittaja Ode
  • Aloituspäivämäärä

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu


Tänään on kulunut kaksikymmentäseitsemän vuotta Gilles Villeneuven kuolemasta Zolderissa. Ajattelin tekeväni ketjun käsitellen tämän kaikkien aikojen numerolla 27 ajaneen kuljettajan muistoa.

Gilles Villeneuven ura oli jotain ainutlaatuista. Mies ajoi uransa ensimmäiset alkutaipaleet moottorikelkkakisoissa. Vuonna 1973 Villeneuve ajoi ensimmäistä kertaa autokisoissa ammattilaisena, Quebecin Formula Ford -sarjassa. Hän voitti kymmenestä kisasta seitsemän ja hänet kruunattiin mestariksi. Vuodeksi 1974 Villeneuve siirtyi Kanadan Formula Atlantic -sarjaan, jossa hän ajoi kaikkiaan neljä vuotta. Gilles voitti yhden ylivoimaisen mestaruuden 1976 Kanadan sarjassa, ja samana vuonna kaappasi myös Yhdysvaltojen sarjan kannun. Villeneuve uusi mestaruutensa myös 1977 Kanadan puolella, ja tie Formula Ykkösiin oli hänelle auki.

Villeneuven debyytti oli vuonna 1977 Iso-Britannian Grand Prixissä McLarenin kolmoskuljettajana. Hän on ensimmäisessa aika-ajossaan yhdeksäs. Kilpailussa Gilles sijoittui yhdenneksitoista. Samana vuonna Enzo Ferrari palkkaa tämän nuoren ja lupaavan kanadalaisen talliinsa kahdeksi viimeiseksi kisaksi, kun maailmanmestari Niki Lauda ilmoitti lopettamisestaan. Villeneuve jatkaa Ferrarilla.

1978 ensimmäisessä kisassa Gilles ajaa nopeimman kierroksen Buenos Airesissa, ja on kahdeksas. Villeneuve sijoittuu hienosti kauden neljännessä kisassaan, Yhdysvaltain Long Beachin aika-ajoissa toiseksi. Villeneuve ottaa johdon, mutta kolaroi 38:lla kierroksella johtoasemasta. Ensimmäiset MM -pisteensä Villeneuve ottaa Belgian GP:stä Zolderista. Ensimmäinen palkintosija, kolmas tila, tulee Itävallan Österreichringiltä.

Lokakuun kahdeksas päivä 1978. Kanadan GP:n, kotikilpailun aika. Villeneuve starttaa kolmannelta sijalta, ja kierroksella 49 Villeneuve nappaa johdon Jody Scheckterilta. 70,000 päinen katsomo hurraa, ja Gilles ajaa voittoon, joka on hänen uransa ensimmäinen. Loppupisteissä hän on 9. seitsemällätoista pisteellä.

Kausi 1979 on ikimuistoinen. Villeneuve ottaa kolmannesta ja neljännestä kisasta uudella 312T4 -autolla kaksi voittoa. Villeneuve silti määrätään kakkoskuskiksi, ja Jody Scheckter vie lopulta mestaruuden Villeneuven ollessa loppupisteissä toisena. Ikimuistoisiin hetkiin lukeutuvat kaksinkamppailu Rene Arnouxin kanssa Dijonissa, renkaan puhkeamisesta johtuva keskeytys Zandvoortissa jossa Villeneuve yritti vielä ajaa epätoivoisesti varikolle. Italiassa Villeneuve kunnioittaa tallin käskyä ja köröttelee Scheckterin takana turvaten tämän mestaruuden. Montrealissa nähty kaksinkamppailu Alan Jonesin kanssa ja Watkins Glenin sateisten harjoitusten kärkiaika peräti 9 sekunnin erolla ja voitto samaisesta kilpailusta.

Kausi 1980 meni pilalle Ferrarin huonon 312T5 auton takia, jota brittitallit kepittivät helposti. Silti Gilles onnistuu keräämään muutamia jämäpisteitä.

Vuonna 1981 alla on uusi turboahdettu 126CK, joka oli todellisuudessa surkea mutta silti Villeneuve onnistui taistelemaan itselleen voitot Monacosta (ensimmäinen voitto siellä turboahdetulla autolla), ja Jaramasta jossa kärkiviisikko sijoittui peräti 1.24 sekunnin sisään! Hieno hetki oli Kanadan kisasta napattu kolmas sija, jossa Gilles ajoi sateella etusiiven peittäessä suuren osan näköpiiristä. Juuri hylkäyksen hetkellä etusiipi tippui pois, melkein leikaten Villeneuven pään poikki. Tallikaverina ajoi tuona vuonna nopea ranskalainen Didier Pironi, josta saamme kuulla myöhemmin...

Vuosi 1982. Ferrarin uusi 126C2 osoittautuu nopeaksi ja hyväksi autoksi. Kausi käynnistyy keskeytyksillä Etelä-Afrikasta ja Brasiliasta. Long Beachissa Villeneuven kolmas sija hylätään "laittoman" takasiiven vuoksi.

San Marinon GP. Kisa on rajoitettu 14 autoon FOCA -tallien boikotin vuoksi lukuunottamatta neljää tallia. Tämä tulee olemaan Ferrarin kisa. Heti alussa Villeneuve ohittaa tallitoveri Didier Pironin, siirtyen johtoon. Ferrarit köröttelevät peräkkäin kunnes yhtäkkiä viimeisellä kierroksella Pironi varastaa johdon Villeneuvelta tallin käskystä huolimatta. Gilles on syystäkin raivoissaan, ja vannoo olevansa puhumatta Pironille koskaan. Ikävä kyllä tuo lupaus jäi lyhyeksi...

Zolder, Belgian GP. Toukokuun kahdeksannen päivän aika-ajoissa Pironi pitää kuudetta sijaa hallusaan ollen 0.1 sekuntia Villeneuvea nopeampi. Gilles halusi murskata Pironin ajan vanhoista renkaistaan huolimatta. Ferrari syöksähtää radalle. Ennen Terlamenbochtia olevissa mutkayhdistelmissä Villeneuve näkee edellään lämmittelykierrosta ajavan Jochen Massin, jonka hän päättää ohittaa niin nopeasti kuin mahdollista. Harmillisesti saksalaisen ajatukset eivät liiku samoissa kuvioissa Gillesin kanssa. Mass alkaa väistämään juuri, kun Villeneuve lähtee ohittamaan häntä tuhoisin seurauksin...

Kello 9:12 illalla. Maailman suurin sankari on poissa.



Ja anteeksi kaikista kirjoitus -ja ajatusvirheistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Hyvää tekstiä! :thumbup:'

27 vuotta tosiaan. Villeneuven legendaksi asti nostama numero.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Gillesin Formula 1 -autot

McLaren-Ford M23 (1977)



Ferrari 312T2 (1977)



Ferrari 312T3 (1978)



Ferrari 312T4 (1979)



Ferrari 312T5 (1980)



Ferrari 126CK (1981)



Ferrari 126C2 (1982)

 

Finnish Boy

Member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
22
Sijainti
Suomi
Gilles Villeneuve tulee aina olemaan yksi suosikkikuljettajistani. Hän ei koskaan tyytynyt muuhun kuin voittoon. Olen kuullut mielipiteitä, että tämän takia hänestä ei koskaan maailmanmestaria tullut. Vaikea sanoa, että ovatko he oikeassa, koska itselleni on jäänyt mielikuva, että sen aikainen Ferrari ja erityisesti turbo-autot olivat erittäin epäluotettavia. Ainoa mahdollisuus maailmanmestaruuteen oli kausi 1979, mutta silloin hän oli kakkoskuski. Tiedä sitten, että olisiko kausi 1982 ollut hänen kautensa?

Parhaimpia hetkiä, jotka ovat jääneet mieleen ovat Dijon ja Zandvoort kaudella 1979 sekä Watkins Glenin sateisten harjoitusten pohja-aika 9 sekunnin erolla seuraavaan kuljettajaan. Kun näin Villeneuven ja Rene Arnouxin taistelun rengas-rengasta vasten, niin kiinnostus erityisesti Villeneuveä kohtaan nousi. Myös Zandvoortin ajo oli jotain ihmeellistä. Villeneuve ajoi koko kierroksen 3 pyörällä, kun neljäs pyörä oli puhjennut ja lopulta koko vanne oli lähtenyt irti. Villeneuve oli varikolla istunut autossa ja odotellut, että mekaanikot vaihtavat pyörät, kunnes hänelle kerrottiin, että auto on ajokelvoton. Uskomatonta oli myös Watkins Glenin harjoitusten pohja-aika 9 sekunnin marginaalilla seuraavan. Olisi kiva tietää tästä lisää, jos joku tietää asiasta enemmän. Unohtui myös mainita, että voitto Jaramassa täysin surkean aerodynamiikan omaavalla Ferrarilla on myös yksi uskomaton saavutus. :alppu:

Gilles Villeneuve oli yksi harvoista oman aikansa kuljettajista, joka sai "kesytettyä" turbo-Ferrarinsa. Hän ei tilastoihin jättänyt maagisia lukuja, mutta tilanteet, joista hänet muistetaan ovat henkeäsalpaavia. RIP Gilles Villeneuve

"Forza Gilles Villeneuve!"

Täytyy kiittää Odea loistavasta aloituksesta ja mahtavista kuvista!:thumbup:
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Uskomatonta oli myös Watkins Glenin harjoitusten pohja-aika 9 sekunnin marginaalilla seuraavan. Olisi kiva tietää tästä lisää, jos joku tietää asiasta enemmän.

"Forza Gilles Villeneuve!"

Täytyy kiittää Odea loistavasta aloituksesta ja mahtavista kuvista!:thumbup:
Kiitoksia. :thumbup: Hauska nähdä lisää Gillesin faneja foorumilla! :)

Watkins Glenistä tosiaan tiedän ainakin sen, että siellä oli armoton kaatosade. Eroa en kyllä pysty selittämään, ehkä Gillesillä oli yksinkertaisesti vain enemmän munaa ajaa lujempaa... ;)

Toinen hauska juttu mikä tuli mieleen, oli Rene Arnouxin muistelma eräästä vedosta Gillesin kanssa, missä veikattiin että pystyykö hän ajamaan yhtä mutkaa kaasu pohjassa. No GV lähti koettamaan onneaan ja eikös vain ajanut varikolle takaisin auton toinen kylki täysin paskana. Tuli siinä sitten Arnouxin luo hymy korvissa ja sanoi: "You're right. You can't take that corner flatout."

:D
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Tuo armoton kilpailuvietti vei Gillesin hengen. Onko tietoa millainen ihminen hän oli kun ei ollut kypärä päässä?
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Tuo armoton kilpailuvietti vei Gillesin hengen. Onko tietoa millainen ihminen hän oli kun ei ollut kypärä päässä?
Sen mitä Ventisetterossosta (Gillesin fanisivu, kannattaa tutustua!) olen lukenut, on Gillesistä annettu hyvin rehellinen ja ystävällinen kuva. Muiden kuljettajien kommentit sivulla puhuvat ujosta, ja erittäin rohkeasta persoonasta. Eli ilmeisen hyvin on tullut toimeen muiden kuskien kanssa. Tuolla sivulla ei tosin ole mitään mainintaa mahdollisesta nurjasta puolesta... Johon en kyllä uskoisi.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Sen mitä Ventisetterossosta (Gillesin fanisivu, kannattaa tutustua!) olen lukenut, on Gillesistä annettu hyvin rehellinen ja ystävällinen kuva. Muiden kuljettajien kommentit sivulla puhuvat ujosta, ja erittäin rohkeasta persoonasta. Eli ilmeisen hyvin on tullut toimeen muiden kuskien kanssa. Tuolla sivulla ei tosin ole mitään mainintaa mahdollisesta nurjasta puolesta... Johon en kyllä uskoisi.
Niin, aina puhutaan kilpailuvietistä ja siitä että äijillä häipyy loputkin älystä kun ne vetää kypärän päähän. Kilpailujen ulkopuolella täysin eri persoonia, tai sitten ei. Gillesiin osuu näistä useampikin pointti.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Watkins Glenistä tosiaan tiedän ainakin sen, että siellä oli armoton kaatosade. Eroa en kyllä pysty selittämään, ehkä Gillesillä oli yksinkertaisesti vain enemmän munaa ajaa lujempaa... ;)
Olen lukenut tästä tapauksesta jostain ja muistelisin, että monet kärkikuskit ajoivat aika-ajojen peruuttamista liian vaarallisen kelin vuoksi. Onneksi kaikki eivät olleet vellipöksyjä kuitenkaan.:D Ei se mitään vaarallista ole kun osaa ajaa.:rolleyes:

Olipa muistaakseni vieläpä niin, että tuo Gillesin kärkiajan ero seuraavaan oli vielä hetki ennen aika-ajojen loppua yli 13 sekuntia, mutta sade hieman hellitti lopussa niin ero kutistui vajaaseen yhdeksään sekuntiin. Niukasti paalulla, heh.:alppu:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Loistava topic Odelta :thumbup:

Jos olisi valittava yksi ainoa kuljettaja koko F1:n virallisen historian ajalta, niin oma valintani osuisi hetkeäkään epäröimättä G.Villeneuveen. Vaikka täydellistä kilpa-autoilijaa tuskin on olemassakaan, niin kanadalainen pääsee erittäin, erittäin lähelle.

"As long as my car goes I drive it. I like racing to the limit, first and last." - G.V -
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Jossain Keke-kirjassani Keke itse juttelee Gillesistä, kuinka silloin tätä hehkutettiin oikeasta tulos tai ulos -asenteesta, että mestaruuskaudelle se on kuitenkin väärä asenne. Samaa mieltä olen, ja siksi GV mielestäni jää kauas Prostista, Sennasta ja Schumacherista kokonaisuutena F1-kuljettajana.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Jossain Keke-kirjassani Keke itse juttelee Gillesistä, kuinka silloin tätä hehkutettiin oikeasta tulos tai ulos -asenteesta, että mestaruuskaudelle se on kuitenkin väärä asenne. Samaa mieltä olen, ja siksi GV mielestäni jää kauas Prostista, Sennasta ja Schumacherista kokonaisuutena F1-kuljettajana.
Ihan totta tuokin, mutta juuri Gillesin asenne ja muut tekijät vaikuttivat siihen, miksi Gilles on paljon suositumpi Ferrari -fanien keskuudessa kuin vaikkapa Lauda, Prost tai Schumacher. GV on tässä tilastossa samassa kastissa Alesin ja Mansellin kanssa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jossain Keke-kirjassani Keke itse juttelee Gillesistä, kuinka silloin tätä hehkutettiin oikeasta tulos tai ulos -asenteesta, että mestaruuskaudelle se on kuitenkin väärä asenne. Samaa mieltä olen, ja siksi GV mielestäni jää kauas Prostista, Sennasta ja Schumacherista kokonaisuutena F1-kuljettajana.
Gilles osasi tarvittaessa ajaa myös "taktisesti oikein". Esimerkkinä voi mainita vaikkapa Jaraman GP:n vuodelta 1981. Eikä nyt unohdeta sitäkään, että ensimmäisen kerran GV sai taitojaan vastaavan Ferrarin mestaruustaistelua ajatellen käyttöönsä vasta kaudelle 1982. Vuonna 1979 kalusto oli toki myös mestaruustasolla ja tuolloin Gilles ajoi upean ja ehjän kauden ottaen MM-sarjassa kakkospaikan Ferrarin ykköskuskin Jody Scheckterin takana.

G.Villeneuve oli ykkösluokan maailmanmestariainesta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Gilles osasi tarvittaessa ajaa myös "taktisesti oikein". Esimerkkinä voi mainita vaikkapa Jaraman GP:n vuodelta 1981. Eikä nyt unohdeta sitäkään, että ensimmäisen kerran GV sai taitojaan vastaavan Ferrarin mestaruustaistelua ajatellen käyttöönsä vasta kaudelle 1982. Vuonna 1979 kalusto oli toki myös mestaruustasolla ja tuolloin Gilles ajoi upean ja ehjän kauden ottaen MM-sarjassa kakkospaikan Ferrarin ykköskuskin Jody Scheckterin takana.

G.Villeneuve oli ykkösluokan maailmanmestariainesta.
1979 oli pistejaonkin suhteen erikoinen, ja "normaalilla" käytännöllä niillä tuloksilla GV olisi ollut MM.
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1260542&postcount=124
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Mielenkiintoinen huomio. Oikeushan tuossa olisi voittanut.
Noo säännöt varmaan etukäteen kuskeille selvät, ja bruttopisteetkin menivät Scheckterille... Mutta poikkeava käytäntö kaikkiin muihin kausiin siinä ympärillä ilmeinen.
 

waakner

New member
Liittynyt
8.6.2009
Viestit
1
Outous pistelaskussa johtuu siitä, että Ruotsin GP peruttiin tuolta vuodelta. Se oli tarkoitus ajaa kesäkuun 16. eli kahdeksantena.
 
Ylös