GPL Harkka!

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Olipa melkosta romurallia. Vasta 4. startti toimi. Itsekin unohdin koko kisan ja kerkesin vasta starttiin mukaan. Oli vähän rytmi kateissa kun ei ollut yhtään kierrosta alla, mutta toisaalta jos kisan tulokset on epävirallisia niin onneksi nyt tuli se huono kisa ja jäihän sentään Dominic taakse. :D :D :D
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mulla onnistuikin kaikki muut startit hyvin paitsi se mistä ei tullut romurallia.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Niin ja tiedoksi nyt kaikilla että tuloksia ei tule jos startti ei onnistu heti ekalla yrittämällä.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Originally posted by Dominic:
<STRONG>Mulla onnistuikin kaikki muut startit hyvin paitsi se mistä ei tullut romurallia.</STRONG>
Joo. sama homma. Kerkesin hyvin väistelemään kaikki romut niissä kolmessa ekassa startissa ja olin joka kerta varmaan 3 parhaan sakissa. Miksi hitossa ne piti uusia. :D :D
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Eikö ois seksyy ottaa lentävä lähtö? Tietenkin sillonkin ekassa mutkassa rytisee ku kaikki lähtee kylmillä renkailla ohi.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Originally posted by Jere1983:
<STRONG>Eikö ois seksyy ottaa lentävä lähtö? Tietenkin sillonkin ekassa mutkassa rytisee ku kaikki lähtee kylmillä renkailla ohi.</STRONG>
Lentävällä lähdöllä kolaroitas jo lämmittelykierroksella.
 

Sohvaperuna

Well-known member
Liittynyt
3.3.2001
Viestit
80
Harva lähtöruudukko on saatava ehdottomasti käyttöön joka kisassa, muuten hommasta ei tule mitään. Monzan rata ei vaikuttaisi mielestäni vaikeimmalta lähdön kannalta (leveä pitkä lähtösuora ja loiva eka kaarre), mutta silti homma meni aivan plörinäksi.

Viiveongelmistakin oli siinä hässäkässä puhetta, johtuiko lähdön hankaluus osittain siitä?
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Originally posted by Sohvaperuna:
<STRONG>Viiveongelmistakin oli siinä hässäkässä puhetta, johtuiko lähdön hankaluus osittain siitä?</STRONG>
Enemmänkin se näytti siltä että joku veti syystä tai toisesta aina siinä lähdön jälkeen seinään ja samalla kimposi takaisin radalle kuitaten muutaman muun mukaansa ja mylläkkä oli valmis. Hieman sama meininki kuin Span osakilpailussa 98 DC:n kohdalla :)
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Monzan lähtösuora on nimenomaan yksi niistä vaikeimmista startattavista.

Nopeus, kohtuu kapea suoranloppuosa ja nopea mutka.

Jos ensimmäinen mutka olisi hitaampi tai se tulisi aikaisemmin vastaan menisi startit paljon siistimmin. Hyvä esimerkki Ruotsin Anderstorpin rata. Lyhyt ja kapea lähtösuora jonka jälkeen hidas mutka oikealle. Hyvin meni. Tuo nopeus tekee siitä niin vaikeaa, kaikki kuitenkin jarruttaa siihen eka mutkaan eri aikaan ja jotku haluaa ottaa sen varman päälle kun toiset taas haluaa voittaa siinä koko kisan.

Oliko Wilpurilla sitä harvennettujen lähtöruutujen linkkiä. Käsittääkseni sen jo kerran asensin mut ei vissii sit menny ihan oikein.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
http://www.xs4all.nl/~westrab/gpl.htm#starts

eli ne track.init korvailet tuolta.. ota talteen alkuperäset varmuuden vuoksi tai jotain.. aika selkeä homma.. jokaiselle radalle näytti olevan vaihtoehtoja viidestä kahdeksaan metriä.. pitäisi riittää, en tosin enää muista että miten paljon alunperin on väliä, varmaankin jotain parisen metriä tai jotain. ja toinen ongelmahan joka on ollut on se, että autoja on rinnakkain joskus jopa neljä, ja se on kyllä liikaa on-line pelaamiselle.. nuo init näyttivät määräävän pari auto rinnakkain..
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Originally posted by RK-62:
<STRONG>Enemmänkin se näytti siltä että joku veti syystä tai toisesta aina siinä lähdön jälkeen seinään ja samalla kimposi takaisin radalle kuitaten muutaman muun mukaansa ja mylläkkä oli valmis.</STRONG>
En ollut kisassa mukana, mutta enivei. Mikä järki tässä tilanteessa on sitten startti ottaa uusiksi? Kolaroijat painaa shitft-r (tarvittaessa myös sormella otsaansa) ja jatkavat haavojaan nuollen matkaansa. Kisan jälkeen voi langettaa rangaistuksia jos joku oikein säännöllisesti tunaroi.

Kyllhänä se tietysti vituttaa jos joku tönäisee ulos heti alussa, mutta that's racing! Eikai se yhtään sen reilumpaa ole, että paalupaikan mies joutuu tähän uusintaan starttaamaan viimeisestä rivistä?
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Originally posted by RK-62:
<STRONG>

Enemmänkin se näytti siltä että joku veti syystä tai toisesta aina siinä lähdön jälkeen seinään ja samalla kimposi takaisin radalle kuitaten muutaman muun mukaansa ja mylläkkä oli valmis. Hieman sama meininki kuin Span osakilpailussa 98 DC:n kohdalla :)</STRONG>
Okei se olin tokassa lähdössä minä!, väistin oikeelle jotain iigeliä joka löi liinat kiinni jo puolessa välissä suoraa, mutta kimposinkin kaiteesta sinne mutkan kaiteeseen ja soppa oli valmis.
Eikös säännöissä lukenut että jos yksikin auto selviää ei restarttia tule ja silti aloitettiin alushta.
Onneksi Lemansin ekan (hitaan) mutkan takana on turva-alue ettei jää kimpoilemaan radalle.

[ 23-07-2001: Message edited by: Jere1983 ]
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Originally posted by Dominic:
<STRONG>Asennettu on!</STRONG>
hieno juttu.! toimivuuden voi kokeilla ku ottaa tietokonekuskeja mukaan.. tosin varmaan jo kokeilitkin.. hyvä homma, kolarit vähenee :)
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Originally posted by Jere1983:
<STRONG>Eikös säännöissä lukenut että jos yksikin auto selviää ei restarttia tule ja silti aloitettiin alushta.
</STRONG>
Joo niin kait sen piti olla, mutta toivottavasti nyt ei enää onkelmia tule kun on laajempi ruudukko.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Originally posted by Jere1983:
<STRONG>Onneksi Lemansin ekan (hitaan) mutkan takana n turva-alue ettei jää kimpoilemaan radalle.</STRONG>
Ensisijaisesti tietenkin pyrytään siihen, että kaikki autot pääsisivät kunnialla sen ensimmäisen mutkan! Aivan turha yrittää voittaa sitä kisaa ensimmäisessä mutkassa ja pilata siinä sitten jonkun toisen kisa samalla. Ei saa laskea sen varaan, että edellinen auto jarruttaa ihan viime tingassa siihen mutkaan, varsinkaan ensimmäisellä kierroksella...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Originally posted by Jmt:
<STRONG>

Ensisijaisesti tietenkin pyrytään siihen, että kaikki autot pääsisivät kunnialla sen ensimmäisen mutkan! Aivan turha yrittää voittaa sitä kisaa ensimmäisessä mutkassa ja pilata siinä sitten jonkun toisen kisa samalla. Ei saa laskea sen varaan, että edellinen auto jarruttaa ihan viime tingassa siihen mutkaan, varsinkaan ensimmäisellä kierroksella...</STRONG>

Tuo tarina käytiin varmaan 3 kertaa läpi Monzassa, mut ainavaan tuli kauheet kolarit.
 

Blaze

Well-known member
Liittynyt
1.11.1999
Viestit
840
Sijainti
Espoo
Kolmannessa noista Monzan kolareista joku osui lähtösuoralla mun takarenkaaseen, jolloin auto lähti suoraan keskelle rataa ja siitä se taas alkoi. GPL:ssähän on vaikea nähdä sivuilleen ja tuossa kolarissa olin juuri ohittanut jonkun itseäni hitaammin lähteneen, joten luulisin, ettei hän edes huomannut minua, ennen kuin oli liian myöhäistä. Tuollaisten kolareiden välttämiseen ei välttämättä olekaan suoraa lääkettä. Mutta ainakin Curva Grandessa aluksi ohittelua pitäisi hillitä, siinä on nimittäin ensimmäisellä kierroksella lähes mahdotonta päästä ohi turvallisesti.

Mä pyrin ainakin aina jarruttamaan ensimmäisissä mutkissa selvästi normaalia aikaisemmin, koska muiden jarrutuspaikat eivät välttämättä ole samat kuin omat. Erityisesti Le Mans Bugatissa tuo kannattaa, nimittäin ensimmäisen mutkan tiukka jarrutus ja kapea rata tuottaa muuten takuulla ongelmia.
 

Hënkka

Guest
Ratissa on yleensä useampia nappuloita ja siihen kannattaa asettaa katsomiset sivuille. Itse käytän niitä aina erityisesti starteissa. Viimeeksi mulla oli vähän huono juttu, sama vähän kuin olisi hernerokkasumussa ajanut. Huonon yhteyden takia kaikki autot eivät edes näkynyneet, joten oli pakko ottaa se Curva Grande ylivarovaisesti. Sitten tuli jarruteltua vähän liian aikaisin, kun peili näytti että takana ei ole ketään ja siellä sitten kuitenkin oli. Huono homma, mutta toi harva gridi taatusti tulee helpottamaan ongelmaa.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
näytti muuten olevan niin, että kun auton pysäyttää esim moottoririkon jälkeen, niin shift-r palauttaa auton radalla siihen samaan paikkaan jossa shift-r:ää painettiin. tai mikäli auton parkkeeraa nurmikolle,niin auto palautuu radalla nurmikon puolelle siihen kohtaan joka on lähimpänä sitä paikkaa jossa auto oli shift-r:ää painettaessa.. tai no, en ole ihan varma, että meneekö se noin, mutta tuota.. tuli vain mieleen kun henkka parkkeerasi sen autonsa monzassa keskelle tietä ja painoi shift-r:ää ja auto palautui siihen keskelle sitten johon vähän törmäsinkin taistelun tiimellyksessä..

mielestäni kaikkien tulisi parkkeerata autonsa aina ajolinjalta mahdollisimman etäälle tiellä ja painaa vasta sitten sitä shift-r:ää.. eihän niitä kolareita noissa tilanteissa aina voi sittenkään välttämättä välttää, mutta ainakin tuo vähän vähentäisi ehkä.
 
Ylös