GPWC käynnisti kilpailevan formulasarjan operatiivisen suunnittelun

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
GPWC käynnisti kilpailevan formulasarjan operatiivisen suunnittelun
26.10.2004 15:12


Kansainvälisen autoliiton FIA:n Formula 1-sarjan kanssa kilpailevaa sarjaa puuhaava GPWC Holdings-yhtiö on ryhtynyt tuumasta toimeen. Ferrarin, Mercedesin, BMW:n ja Renaultin yhteenliittymä on palkannut asiantuntijoita suunnittelemaan uuden sarjan käytännön toimintaa.

GPWC tiedotti tiistaina käynnistäneensä operatiiviset -ja markkinointitoimet viimeistään kaudella 2008 alkavan formula-autosarjan toteuttamiseksi. GPWC:n toiminnan motiivina on yhteenliittymään kuuluvien autonvalmistajien tyytymättömyys nykyisen formula ykkösten MM-sarjan rahanjakoon ja toimintaan. Formula 1-sarjan markkinointioikeudet ovat visusti Bernie Ecclestonen hallitseman SLEC-yhtiön käsissä.

Nykyisessä F1-sarjassa mukana olevat tallit ovat sitoutuneet sarjaan vuoteen 2007 asti, mutta osa tallien taustalla olevista autonvalmistajista aikoo perustaa oman sarjan, jollei sarjan rahanjakoon ja toimintatapoihin tulee muutoksia.

GPWC:n johtaja Jürgen Hubbert totesi yhtiön tiedotteessa, että viime aikojen tapahtumat ovat alleviivanneet tarvetta saavuttaa tilanne, jossa sarjan perusrakenteet voidaan säilyttää vakaana pitkiä aikoja. Hubbert viittasi puheella FIA:n puoliväkisin läpirunnomiin sääntömuutoksiin, joista varsinkin moottorikoon pienentäminen kaudesta 2006 alkaen on herättänyt närää. Päätös olisi normaalioloissa vaatinut tallien yksimielistä hyväksyntää, mutta FIA runnoi sen läpi turvallisuusnäkökohtaan vedoten. FIA:n mukaan F1-autojen vauhdit ovat karanneet vaarallisen korkeiksi.

(MTV3-STT)



- Onko tämä tempaus vain pelottelua Bernietä kohtaan vai todellista uuden aikakauden alkamista?
- Johtaisiko neljän suuren junailema sarja täysin Wrestling-tyyppiseksi etukäteen suunnitelluksi mainoskikaksi?
- Tahtooko Bernie enää edes yrittää F1-sarjan pelastamista vai nyhtääkö hän viimeisetkin punnat omiin taskuihinsa ja tämän jälkeen ostaa jonkun valtion itselleen?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Sammypiru sanoi:

- Onko tämä tempaus vain pelottelua Bernietä kohtaan vai todellista uuden aikakauden alkamista?

Kyllä ne tosissaan on. Jos rahanjakoon ei tule muutoksia, saatte olla varmoja, että tuo GPWC-liittouma perustaa kilpailevan sarjan jossa rahanjako on sitten miellyttävämpi.


- Johtaisiko neljän suuren junailema sarja täysin Wrestling-tyyppiseksi etukäteen suunnitelluksi mainoskikaksi?


En usko. Tämä luultavasti näkyisi läpi, ja katsojat siirtyisivät muualle.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ei varmaan menisi näyttelemiseksi. Mercedeksellä on kokemuksia jo DTM-sarjan vetämisestä. Sarjahan on tällä hetkellä Mesen, Opelin ja Audin hallinnoima.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Nykyistä menoa uusi sarja on todellisuutta nopeammin kuin uskotaankaan.Niin paljon hyvääkin kun Max (FIA) ja Bernie ovatkin tehneet, alkaa herroilla ote lipsumaan ja sitä paikataan tekemällä päätöksiä diktatuurin tapaan :jaska:

Olisiko uusi sarja sitten hyvä vai huono asia? Vaikea sanoa.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Mitäköhän rahoja ne sitten jakelisi siellä WC:ssä? Pitäähän siinä ensin saada vähän katsojiakin sarjalle ennenkuin alkaa rahaa tulemaan.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Mitenköhän tässä uudessa GPWC sarjassa on päätetään testausrajoitukset, tai vaikkapa millä koneella ajetaan (v10 vai V8)... No toivottavasti aika-ajo järjestelmä syntyy helposti.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
miika sanoi:
Mitenköhän tässä uudessa GPWC sarjassa on päätetään testausrajoitukset, tai vaikkapa millä koneella ajetaan (v10 vai V8)... No toivottavasti aika-ajo järjestelmä syntyy helposti.
veikkaan että 3L V10 on koneena, käytännössä kaikki GPWC:n puuhaajistahan on ollut tuon moottorin säilymisen kannalla, ja se on yksi syy miksi valmistajat omaa sarjaa puuhaavatkin.
(tv-rahojen lisäksi tietty)

Itse nään tuon tällä hetkellä positiivisena asiana mikäli kaikki huipputeamit lähtee siihen mukaan (incl. Ferrari).
Jos esmes Ferrari päättää jäädä ykkösiin, niin sitten nähdään jakautuminen tyyliin CART vs IRL.... katsojia veikkaan silti löytyvän molemmille sarjoille....
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Uskon että homma kyllä onnistuu jos he tähän ratkaisuun päätyvät:

- rahat: tulee nykyiseltä F1-toiminnalta. F1:hän kuolee väistämättä: sinne jäisi ehkä Jordan ja Minardi, jos ne olisivat hengissä 2008

- testauskielto (kuten muutkin säännöt ja määräykset) tulee varmaan huomattavasti helpommin sovituksi, kun bernie+max tuuliviirit poistuvat sotkemasta asioita.

Tallien kannalta toiminnan (sääntöjen) pitkäjänteisyys on kaiken perusta. Myös kustannussäästöjen.

Uskoisin että tallien intressi voisi olla olla myös yhden rengastoimittajan malli, josta tulisi myös merkittävät kustannussäästöt.

Lisäksi yhden valmistajan kustannuksia (uskoisin) tulee jakamaan useampi tiimi (malliin DTM)

Scuderia Italia- Ferrari
Sauber-Ferrari

Mclaren - Mercedes
Dubain työväen moottorimiehet-Mercedes

Williams - BMW
BMC Mini - BMW (vai olisko Repsol-Telefonica-Alonso)

Toyota Team Europe- Toyota
Midland Racing - Toytota

Renault-Renault
Flavio racing Benetton Kostym- renault

BAR-Honda
Middle east Jordan-Honda


Eli tässä olisi jo 24 autoa ruutuun. Jos kulupuoli ja valmistajien päävastuu R&D-puolella ja suht koht "equal treatment" tiimeille toteutuu hyvin, niin kyllä siellä voisi olla vaikka

Team Rosberg - Mercedes

Kyllä tässä on kaikki ainekset loistavaan sarjaan.
 
Viimeksi muokattu:

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
h@nz:lla oli niin loistava idea, että pistäppä faxilla asianosaisille tehtaille. ;)

Noin tämä voisi toimia, eikä tarvitsisi ihmetellä järkyttäviä tulonsiirtoja Bernien henkilökohtaiseen käyttöön.
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Noh, minusta h@nz jätti esittämättä sen mikä motivoi säästämään kustannuksia. Kustannukset eivät laske "kikoilla". Mercedes ja Ferrari päättävät tarkkaan paljonko rahaa hommaan tuupataan.

Jos renkaat ovat kaikille samat, niin rengaskehityksen rahat siirretään vaikkapa jousitukseksen kehittämiseen.

Jos kustannuksia halutaan OIKEASTI karsia, täytyy sarjasta tehdä sellainen, että pelkällä rahalla ei saa parasta.

Tässä pari kannustinta:
a) Huonoiten menestynyt saa eniten rahaa.
b) Huonoin menestynyt saa valita kuljettajat ensin 25v asti. Tyyliin NHL, NFL jne.. 25v jälkeen kuskit vapailla markkinoilla.
c) Moottoritoimittajat saavat oman mestaruuspytyn, joka ratkaistaan laskemalla pisteet yhteen niiltä talleilta jotka ajavat samoilla koneilla. (Tämä kannustaa jakamaan koneita pikkutalleille halvalla. Esim Moottorimestaruuden tänävuonna olisi voittanut Ferrari, Sauberin ja Ferrarin pisteillä)
d) Jokainen auton uusi osa pitää esitellä kilpailijoille sen jälkeen kun sitä on käytetty aika-ajoissa tai kilpailussa (hillitsee tuotekehittelyä. koska salaisuuksien pitäminen on hankalaa).
e) Kaikki elektroniikkaohjelmisto ajettava samanlaisella koneella. Jaettava heti kaikkien käyttöön kun sitä on kerran käytetty.

Jos kaikki edellämainittu otettaisiin käyttöön, Ferrari olisi yhä vahvoilla. He ovat jo pitkään näyttäneet, että heillä ei ole vain paras auto, vaan myös paras tiimi. Taktiikka, asioden yhteensovittaminen ja huolellisuus ovat aivan toista luokkaa kuin muilla talleilla.

Tuotekehittelyn jarruttamisella en näe lainkaan urheilullisia varjopuolia. Ainut mikä voi kärsiä, on tekniikan kehitys. Vaan samapa tuo. Ennen autot olivat huonompia, mutta kisat jännittävämpiä..
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Eikös Ferrari lähtenyt tuosta liittoumasta? HÄ! Onko taas virheitä maikkarin uutisessa?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
raakku sanoi:
a) Huonoiten menestynyt saa eniten rahaa.
b) Huonoin menestynyt saa valita kuljettajat ensin 25v asti. Tyyliin NHL, NFL jne.. 25v jälkeen kuskit vapailla markkinoilla.
c) Moottoritoimittajat saavat oman mestaruuspytyn, joka ratkaistaan laskemalla pisteet yhteen niiltä talleilta jotka ajavat samoilla koneilla. (Tämä kannustaa jakamaan koneita pikkutalleille halvalla. Esim Moottorimestaruuden tänävuonna olisi voittanut Ferrari, Sauberin ja Ferrarin pisteillä)
d) Jokainen auton uusi osa pitää esitellä kilpailijoille sen jälkeen kun sitä on käytetty aika-ajoissa tai kilpailussa (hillitsee tuotekehittelyä. koska salaisuuksien pitäminen on hankalaa).
e) Kaikki elektroniikkaohjelmisto ajettava samanlaisella koneella. Jaettava heti kaikkien käyttöön kun sitä on kerran käytetty.
a) Minardinko pitäis saada eniten rahaa tv-yhtiöiltä siitä syystä että hoitaa hommansa huonoiten?!? missä muussa lajissa näin toimitaan?
b) kuskithan ovat kokoajan vapailla markkinoilla, sopimuksien pitävyys on aika heikkoa ykkösissä... monen vuoden soppareita tehdään ykkösissä siksi että jatkuvuudella on tärkeä merkitys lajissa, toisin kuin esmes NHL:n puolella.
c) jos pinnoja jaettaisiin jokaiselle autolle jolla on sama kone, niin tuohan merkitsisi koneiden määrän kasvua -> enemmän kustannuksia moottorivalmistajille.
d) ei toimi, tuotekehittely on aina ollut "salaista", mitä järkeä on kehittää miljoonilla taaloilla asioita jotka joutuu käytännössä antamaan muille ilmaiseksi?
e) sama pätee tänne, ei voi olla 5-6 eri valmistajaa jakaikkien pitäisi tehdä asiat samalla tavalla. Miksei samantien sitten otettaisi vain yksi moottorivalmistaja, yksi runkojen valmistaja jnejnejne jos kerran ei saa kukaan rauhassa kehittää itselleen asioita?

Hondan puoleltahan todettiin että yksi syy miksi he ovat lajissa mukana ja vastustavat 2.4L V8 koneita on se että heidän mielestään täytyy pystyä tekemään eroa teknisellä puolella, FIA rajoittaa liikaa kehitystyötä jolloin koneista tulee liki samanlaiset -> ei juurikaan eroja radalla.
Eli jos jokaisella on samantehoset koneet, niin miksi pitää olla miljoona valmistajaa kun se ei hyödytä mitään?
Tämä taas sotii ykkösten ajatusta vastaan, Ykköset on aina ollut tekninen laji, IRL ja GP2 sarja on sitten erikseen....

tässä omia mielipiteitä aiheesta.....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
raakku sanoi:
Tuotekehittelyn jarruttamisella en näe lainkaan urheilullisia varjopuolia. Ainut mikä voi kärsiä, on tekniikan kehitys. Vaan samapa tuo. Ennen autot olivat huonompia, mutta kisat jännittävämpiä..
autot olivat huonompia kyllä, mutta silloin erot tehtiin teknisillä ratkaisuilla, tässä mielestäni mennäänkin nyt vikaan, yritetään rajoittaa vääriä asioita eli niitä jotka tekee autoista väkisinkin samanmoiset.
Olisiko 80-luvulla tullut maagista Hondan turbo konetta, turboja yleensäkään, DFV V8 myllyä 60-luvulla ja monokokkirakenteita jos FIA olisi tehnyt yhtä tiukat säännöt kuin nyt?
Nythän puhutaan jo moottorin V-kulman ratifioimisesta ja muusta skeidasta...
omasta mielestäni FIA:n tulisi tehdä elektroniikasta standardi jolla saataisiin elektroniikka samalle tasolle, tiukempia sääntöjä aerodynaamikan puolelle ja yksityyppi renkaat (kovat) mutta mekaaninen suunnittelu (moottori/vaihteisto yms) vapaaksi.
vrt. 90-luvun alkuun jolloin oli V8/V10/V12 koneita, erilaisia ratkaisuja teknisesti, eroja radoilla suorituskyvyn suhteen.

Nyt tiedetään että kun mennään Monzaan niin Ferrari on vahva koska heidän auto sopii sinne, ei enää puhuta moottoritehoista mitään koska kaikki koneet on liki samanlaisia ja samantehosia....
Eroja tekniselle puolelle siis mielestäni, ja yleensäkin mahdollisuus tehdä niitä.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Jos valmistajat oman sarjan pystyyn laittavat, on turha odottaa kehitystyötä ja teknisiä ratkaisuja rajoittavia tekijöitä. Sarjan autoista halutaan varmasti niin edistyksellisiä kuin mahdollista, jotta näitä ratkaisuja voidaan onnistuneesti sitten kaupata siviilimalleissa kuluttajille. Hyvänä esimerkkinä tästä on uudet BMW M5 ja Ferrari 430 mallit.

http://www.gpwc.com/
 
Viimeksi muokattu:

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
raakku sanoi:
Noh, minusta h@nz jätti esittämättä sen mikä motivoi säästämään kustannuksia. Kustannukset eivät laske "kikoilla". Mercedes ja Ferrari päättävät tarkkaan paljonko rahaa hommaan tuupataan.

Jos renkaat ovat kaikille samat, niin rengaskehityksen rahat siirretään vaikkapa jousitukseksen kehittämiseen.

Jos kustannuksia halutaan OIKEASTI karsia, täytyy sarjasta tehdä sellainen, että pelkällä rahalla ei saa parasta.

Tässä pari kannustinta:
a) Huonoiten menestynyt saa eniten rahaa.
b) Huonoin menestynyt saa valita kuljettajat ensin 25v asti. Tyyliin NHL, NFL jne.. 25v jälkeen kuskit vapailla markkinoilla.
c) Moottoritoimittajat saavat oman mestaruuspytyn, joka ratkaistaan laskemalla pisteet yhteen niiltä talleilta jotka ajavat samoilla koneilla. (Tämä kannustaa jakamaan koneita pikkutalleille halvalla. Esim Moottorimestaruuden tänävuonna olisi voittanut Ferrari, Sauberin ja Ferrarin pisteillä)
d) Jokainen auton uusi osa pitää esitellä kilpailijoille sen jälkeen kun sitä on käytetty aika-ajoissa tai kilpailussa (hillitsee tuotekehittelyä. koska salaisuuksien pitäminen on hankalaa).
e) Kaikki elektroniikkaohjelmisto ajettava samanlaisella koneella. Jaettava heti kaikkien käyttöön kun sitä on kerran käytetty.

No kyllä mielestäni esitin nimenommaan kustannussäästöjä:
- Tallien suurempi valta säännöstön luomisessa (kustannusten huomiointi kaikissa päätöksissä)
- Toiminnan/säännöstön vakaus/pitkäjänteisyys
- Rengaskehittelyn minimointi (ei ole loppujen lopuksi autonvalmistajien suuri intressi se mikä rengasvalmistaja näyttää edistyksekkäämmältä..)
- Todennäköisesti pakko ajattaa useaa teamia jotta saadaan riittävästi autoja viivalle (huomattavasti edullisempaa tallille kuin "kolmannen auton" ajattaminen, koska tiimeillä omat tulovirrat ja jakavat myös aidosti valmistajan/päätiimin kustannuksia; kolmas autohan ei helposti synnnyttäisi tulopuolella mitään, ainoastaan lisäisi kustannuksia)
-Vähintään yhtä tärkeä tekijä on tietenkin se että kilpailutoiminnan tulovirta ohjautuisi paremmin valmistajille/tiimeille eikä jonkun hemmetin kekkulin taskuun.

Noista sun ehdottamista kustannussäästöistä toteaisin yleisesti että voi taivas...ja eriteltynä seuraavasti
a) Käsittämätön ehdotus; tämän tyyppistä toimintaa on kokeiltu huonolla menestyksellä mm. edesmenneessä Neuvostoliitossa ja edelleenkin toteutetaan pitkälti valtionhallinnossa, eli tehottomuutta palkitaan antamalla lisää resursseja...
b) Tätä "draftaystä" vois puolestani kokeilla mutta jos ei sopimusta draftin tehneen kanssa niin kuskihan on taas vapailla markkinoilla. Lisäksi F1-ykkösessä kuski usein tulee tiimiin testikuskipestin kautta (eli on vilttiketjussa odottamassa peliaikaa) eli draftayshän pitäisi tehdä ennen testikuskipestiä. Rehellisesti sanottuna en edes usko tämän tuomiin suuriin kustannusssäästöihin. Jääkiekkojoukkueessa on 30 pelaaja ja pelaajapalkkabudjetin osuus lienee 80%-120% tuloista. F1- Tallin kuskibudjetti lienee keskimäärin 5-10% tuloista.
c) ehdottomasti samaa mieltä: mestaruudet moottorinvalmistajalle, tiimiille ja kuskille. Eikä niitä koneita tarvitse edes halvalla jakaa, kyllä kilpailukykyiselle moottorille löytyy oikaakin markkinahinta.
d) mahdoton ajatus. tällöinhan valmistajien tuotekehitys ja koko mielenkiinto sarjaan lopahtaisi täysin.
e) osittain samaa mieltä. Mutta valmistajien tulisi sopia keskenään miltä osin elektroniikka standardoitaan.


Ei ykkösestä pidä todellakaan tehdä mitään yksityyppi-merkki-luokkaa, mutta parasta tässä uudessa (mahdollisessa) sarjassa on se että valmistajat saavat päättää säännöstön keskenään suhtkoht samantyyppisistä lähtökohdista ja tarpeista (brändi, R&D, kustannukset, koko paskan ROI,...) käsin, ja nää kaksi helppoheikkiä väistyköön taka-alalle sotkemasta asioita.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Pahoin pelkään, etteivät autonvalmistajat saa kirveelläkään aikaiseksi luokkaan kaikille käyviä sääntöjä aikaiseksi. Eiväthän ne saaneet mitään aikaiseksi tänäkään vuonna, kun Mosley pyysi talleja ehdottamaan sääntömuutoksia, jotka kävisivät kaikille. Miksi se olisi yhtään erilaista GPWC:n osalta?

Taitaapi sarja jäädä vain pelotteluvälineeksi Bernietä vastaan.
 

thInk

Palava peikko
Liittynyt
10.6.2002
Viestit
273
Sijainti
Maranello
Koska ei voida asettaa budjettikattoa tiimeille, tärkeintä on saada säännöistä sellaisia että pienemmälläkin budjetilla pärjää. Tällöin tulee myös vähemmän mielenkiintoiseksi hassata niitä miljuunia.

Tähän päästään tekemällä sääntöjä säätelemään V-kulmaa jne., jolloin tuotekehitysosaston käsiä sidotaan rankasti.

Huonouden palkitsemisella ei varmaankaan päästä pitkälle, ja fanitkaan eivät sellaisesta tykkää..
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin tallien "muutoehdottomuus" johtuu luultavasti myös siitä etteivät ne nähneet radikaaleja muutoksia tarpeellisiksi.

Max ja kumppanit olivat päättäneet ajaa muutokset läpi ja niin ne myös tekivät.Tallit haluavat sarjan säännöille ehdottomasti jatkuvuutta.Ei homma toimi nykyisellä systeemillä että Mosley &Co. päättävät joka vuosi ajaa läpi uuden oman mielensä mukaisen muutospaketin talleilta (ja kuljettajilta) turhia kysymättä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Autoja saisi rakentaa nykyistä löysemmin säännöin, ja sääntömuutoksia ja rajoituksia tehtäisiin vain turvallisuusnäkökohtiin vedoten, ei mitään beryllium kieltoja.
 
Ylös