GPWC käynnisti kilpailevan formulasarjan operatiivisen suunnittelun

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
leipurihiiva sanoi:
mutta kiinnostaisiko rengasvalmistajien mestaruus sitten loppupeleissä hirveästi? tallimestaruudellakin on merkitystä lähinnä rahanjaon kannalta, mutta suurta markkinointiarvoa sillä ei kuitenkaan voi sanoa olevan.


numero 1 menee kuitenkin kuljettajien maailmanmestarille.

selvennetään nyt vielä. en väitä, etteikö tallien tai rengasvalmistajien maailmanmestaruudesta olisi mitään markkinointi hyötyä, vaan että näkyvyys on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin kuskien maailmanmestaruudesta. eli onko esim. bridgestonen kannalta järkevämpää tavoitella rengasvalmistajien mestaruutta, jos panostamalla kaikki osaaminen yhteen talliin tuo sen kuljettajalle maailmanmestaruuden?
Ihmiset ovat keskimäärin kiinnostuneempia toisista ihmisistä, kuin tekniikasta. Tämä on syy miksi kuljettajien mestaruudella on (lyhyellä aikavälillä) suurempi mainosarvo kuin tallien mestaruudella. Nyt useimpien on kuitenkin myönnettävä, että Ferrari on autona täysin ylivoimainen. Tukku sarjan kuljettajia olisi pystynyt voittaneet mestaruuden Ferrarilla. Ainakin minun silmissäni se himmentaa Schumin saavutusta.

Jos nyt kävisi niin, että esim Kimi voittaisi Maailmanmestaruuden ja Ferrari tallimestaruuden, olisi aivan varma että Mercedes ei uskaltaisi mainostaa autoaan parhaana. Kaikki tallit tietävät tapauksesta syntyvän ristiriidan kuluttajien silmissä, ja sopimukset mainostamisesta ovat varmasti tiukat. Toki jotkut saisivat mielleyhtymiä Kimistä Mercedekseen, sitä ei voi kieltää.. ;)

Rahanjaon kannalta rengasmestaruudella tuskin on merkitystä. Mutta useampi rengasmerkki on välttämätön jos halutaan pitää kiinni F1 urheilun kiistämättömästä asemasta teknologisen edelläkävijänä kaikilla osa-alueilla.

Rengasmestaruuden arvostuksella spekulointi on vaikeaa. Tilanne ei kuitenkaan huonontuisi nykyisestä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
M.Schumacher voitti kauden 18 kilpailusta, 13.Tuollaista menestystä ei kuka tahansa 20 kuljettajasta saavuta, vaikka autona olisikin ollut Ferrari F2004.R.Barrichello ajoi samalla autolla ja saavutti 2 voittoa...

Monta mestaruutta on voitettu paperilla hyvällä autolla, mutta ei radalla.Esim, Wlliams oli kausilla ´94-95 paras auto ja sillä olisi pitänyt kaiken järjen mukaan tuoda mestaruudet kotiin helposti.

Kuitenkin kävi niin että M.Schumacher ajajanlahjoillaan toi mestaruudet molemmilla kausilla itselleen huonommalla autolla, Benettonilla.Kuljettaja on kuitenkin aina se joka mestaruuden huippuautollakin saavuttaa, ei auto.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Black Leopard sanoi:

Kuitenkin kävi niin että M.Schumacher ajajanlahjoillaan toi mestaruudet molemmilla kausilla itselleen huonommalla autolla, Benettonilla.Kuljettaja on kuitenkin aina se joka mestaruuden huippuautollakin saavuttaa, ei auto.

Benetton oli kyllä huomattavasti Williamsia edellä erityisesti starttijärjestelmien osalta kaudella 1994 ja 1995 sillä oli jo käytössään sama Renaultin moottori kuin Williamsilla. Mielessä on myös syytä pitää se, että Benettonin tekninen asiantuntijatiimi siirtyi 1996 alkaen Ferrarin leipiin lähes kokonaisuudessaan ja nämä ovat niitä samoja asiantuntijoita, joiden varassa Ferrarin tekninen ylivoima on myöhemmin saatu aikaan. (osa on toki vaihtunut, mutta ydinjoukko on edelleen tallella).
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
AMS82 sanoi:
Benetton oli kyllä huomattavasti Williamsia edellä erityisesti starttijärjestelmien osalta kaudella 1994 ja 1995 sillä oli jo käytössään sama Renaultin moottori kuin Williamsilla. Mielessä on myös syytä pitää se, että Benettonin tekninen asiantuntijatiimi siirtyi 1996 alkaen Ferrarin leipiin lähes kokonaisuudessaan ja nämä ovat niitä samoja asiantuntijoita, joiden varassa Ferrarin tekninen ylivoima on myöhemmin saatu aikaan. (osa on toki vaihtunut, mutta ydinjoukko on edelleen tallella).
Yksittäisissä asioissa saattoi Benetton olla edellä, mutta kokonaisuutena Williams-Renault oli molemmilla kausilla selvästi parempi kokonaisuus.Olkoonkin että Benettonia on syytelty noina kausina lähes kaikesta mahdollisesta.Mutta tuskin on epäilystäkään siitä että M.Schumacher yhtä helposti olisi mestaruuksia noin kausina vienyt mikäli Wiliamsia olisi noina kausina miehen haastajana ajanut joku muu kuin D.Hill.

Kukas muuten oli se henkilö joka suostutteli Byrnen, Brawnin ja kumppanit siirtymään Ferrarille? Ettei vaan M.Schumacher ;)
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
raakku sanoi:
...Rahanjaon kannalta rengasmestaruudella tuskin on merkitystä. Mutta useampi rengasmerkki on välttämätön jos halutaan pitää kiinni F1 urheilun kiistämättömästä asemasta teknologisen edelläkävijänä kaikilla osa-alueilla.

Rengasmestaruuden arvostuksella spekulointi on vaikeaa. Tilanne ei kuitenkaan huonontuisi nykyisestä.
Se pointti tässä rengasnäkökulmassani onkin juuri se, että toiminnan primääri operaattori (valmistajat/tallit) eivät hyödy brändinsä arvossa eikä muutenkaan taloudellisesti siitä millä renkaalla he ajavat: Mersujen kysyntä ei ole riippuvainen siitä minkä merkkisellä renkaalla he mestaruutensa/menstyksensä saavuttavat.

Sen sijaan rengaskehitys ja jatkuva kilpailu siinä pakottaa tallit valtavaan lisätestaukseen ja autokonstruktion muutoksiin. Vakioitu rengasvalikoima koko kaudeksi pienentäisi merkittävästi tallien kustannuksia ja toisi tallien toivomaa "toimintaympäristön stabiliutta" aivan samoin kuin säännöstön pitkäjänteisyyskin. Tällöin valmistaja voi keskittyä nimenomaan oman erinomaisuutensa kehittämiseen.
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Black Leopard sanoi:
M.Schumacher voitti kauden 18 kilpailusta, 13.Tuollaista menestystä.. blahblah..
Arvasin jo viestiä kirjoittaessa että joku Sumifani vetää herneen nenään. Tarkoitukseni ei ollut mollata kuljettajaa, Schumi on kaikkien aikojen paras kuljettaja, ainakin kokonaisuutena. Yritin sivulauseessa huomauttaa, että jos Schumi ei olisi ajanut Ferrarilla tällä kaudella, olisi Barrichello vienyt mestaruuden. Ferrari oli autona täysin ylivoimainen. Itseasiassa F1 sirkuksessa on ~tusina kuljettajaa jotka olisivat vieneet mestaruuden Ferrarilla.

Tämä oli kuitenkin täysin sivuseikka topikissa, ja kirjoituksissani.. :)
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
h@nz sanoi:
Se pointti tässä rengasnäkökulmassani onkin juuri se, että toiminnan primääri operaattori (valmistajat/tallit) eivät hyödy brändinsä arvossa eikä muutenkaan taloudellisesti siitä millä renkaalla he ajavat: Mersujen kysyntä ei ole riippuvainen siitä minkä merkkisellä renkaalla he mestaruutensa/menstyksensä saavuttavat.

Sen sijaan rengaskehitys ja jatkuva kilpailu siinä pakottaa tallit valtavaan lisätestaukseen ja autokonstruktion muutoksiin. Vakioitu rengasvalikoima koko kaudeksi pienentäisi merkittävästi tallien kustannuksia ja toisi tallien toivomaa "toimintaympäristön stabiliutta" aivan samoin kuin säännöstön pitkäjänteisyyskin. Tällöin valmistaja voi keskittyä nimenomaan oman erinomaisuutensa kehittämiseen.
Rengasbisneksessäkin liikkuu valtavasti rahaa... Tuskin kovin monella foorumilaisella on Ferraria, Mersua tai Jaguaria? Toyota-merkkisiä kärryjä voi jo löytyäkin ;)

Renkaiden vakiominen on jopa toimiva taloudellinen säästökeino. Toisin kuin moottoreiden kestoiän tai litrakoon muuttaminen.
Silti se vesittää "huipputeknologia ideaa", joka tuntuu täälläkin olevan monille niin tärkeä...
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Mielelläni näkisin Formula ykkösen sarjana missä rahalla mässäillään. Tämä on myös yksi syistä miksi seuraan formuloita.

Teknisiä rajoituksia saisi olla hyvin vähän ja autot olisivat tekniikan huomenta. Autot menisivät niin lujaa, että kameramiehillä tuottaisi ongelmia pysyä mukana. Toisaalta turvallisuusnäkökulmat kumoavat nämä ihanteet. Jossakin formula aiheisessa lehdessä oli hyvä juttu aikaa sitten, että minkälainen olisi Williamsi auto jos sääntörajoitukset eivät rajoittaisi, aika rajuja pelejä olisivat.

GPWC voisi sitten olla sarja missä säästellään rahaa, autoja ja kuskeja, minkä keritään. Automerkit käärii hyvät rahat, tuottavat jopa voittoa. Sitä tässä ilmeisesti haetaan uudella sarjalla. En jaksa uskoa sarjan syntymiseen.

Onpas offtopikoitunut triidi. (firefox, ja miksi? toivo paremmasta tietoturvasta)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
raakku sanoi:
Arvasin jo viestiä kirjoittaessa että joku Sumifani vetää herneen nenään. Tarkoitukseni ei ollut mollata kuljettajaa, Schumi on kaikkien aikojen paras kuljettaja, ainakin kokonaisuutena. Yritin sivulauseessa huomauttaa, että jos Schumi ei olisi ajanut Ferrarilla tällä kaudella, olisi Barrichello vienyt mestaruuden. Ferrari oli autona täysin ylivoimainen. Itseasiassa F1 sirkuksessa on ~tusina kuljettajaa jotka olisivat vieneet mestaruuden Ferrarilla.

Tämä oli kuitenkin täysin sivuseikka topikissa, ja kirjoituksissani.. :)

Ettei nyt vaan kuitenki pääse se kokonaisuus unohtumaan.Ei Ferrari F2004 ollut sattumalta tämän kauden ylivoimaisesti paras auto.Auton kehitystyöstä on ylivoimaisesti suurimman osan kantanut M.Schumacher.Toki Byrne, Brawn ja kumppanit ovat tietenkin myös tärkeässä roolissa, mutta vain radan ulkopuolella. He kun eivät tunnetusti aja testejä, vaan yhtälö vaatii huipputekijän myös radalle.

Ja miten varmasti pystyt sanomaan että mikäli Schumi ei olisi mestaruutta vienyt sen olisi vienyt Barri? En todellakaan asettaisi Schumia ja Barrichelloa samalle viivalle tason puolesta.

Ja vaikka en ilmiössä nimeltä Michael Schumacher kaikista tekijöistä pidäkään, on mies joka onnistuu voittamaan 7 mestaruutta (+mahdolliset tulevat..) jotain todella poikkeuksellista johon ei riitä tavanomainen hehkutus ja laatusanat.
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Black Leopard sanoi:
Ettei nyt vaan kuitenki pääse se kokonaisuus unohtumaan.Ei Ferrari F2004 ollut sattumalta tämän kauden ylivoimaisesti paras auto.Auton kehitystyöstä on ylivoimaisesti suurimman osan kantanut M.Schumacher.
Auton kehitystyöstä vastaavat ihan muut kuin kuljettajat, vai suunnitteleeko Schumi jo auton osatkin ja valmistaa ne? Kun Schumi ensimmäisen kerran istui testaamaan oli hänellä jo tuolloin muiden tekemä voittaja-auto allaan. Testaaminen ja kehitystyö ovat kaksi eri asiaa, kuljettaja antaa palautteen ja muut suunnittelevat ja kehittävat muutokset.

Black Leopard sanoi:
Ja miten varmasti pystyt sanomaan että mikäli Schumi ei olisi mestaruutta vienyt sen olisi vienyt Barri? En todellakaan asettaisi Schumia ja Barrichelloa samalle viivalle tason puolesta..[/B]
Poistappa pistetaulukosta Schumi niin ihan varmasti se Barrichello olisi voittanyt mestaruuden kun seuraavana on listalla :D Eikä se tarkoita että Barrichello olisi Schumin veroinen...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Felix sanoi:
Auton kehitystyöstä vastaavat ihan muut kuin kuljettajat, vai suunnitteleeko Schumi jo auton osatkin ja valmistaa ne? Kun Schumi ensimmäisen kerran istui testaamaan oli hänellä jo tuolloin muiden tekemä voittaja-auto allaan. Testaaminen ja kehitystyö ovat kaksi eri asiaa, kuljettaja antaa palautteen ja muut suunnittelevat ja kehittävat muutokset.


Poistappa pistetaulukosta Schumi niin ihan varmasti se Barrichello olisi voittanyt mestaruuden kun seuraavana on listalla :D Eikä se tarkoita että Barrichello olisi Schumin veroinen...

Tottahan toki esim, Luca Badoerilla on oma lusikkansa sopassa virallisena testikuljettajana, mutta ketä muita vielä keksit Ferraria radalla kehittämään Badoerin ja Schumin lisäksi? Barrichellon kapeaa osuuttaa lukuun ottamatta.M.Schumacher on muuten ollut Ferrarilla jo vuodesta ´96.Ihanko vain sattumalta talli olisi ilman Schumia edennyt samaan hallitsevaan asemaan ajanjaksolla kuin mitä nyt nähdään?


Aivan yhtä lailla voitaisiin alkaa väittelemään jokaisen ylivoimaisella autolla mestaruuden voitaneen kuljettajan paremmuudesta tallikaveriinsa nähden ja "ilmaisista" mestaruuksista mutta eiköhän olla jo tarpeeksi off-topic... :p
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
jahas, Renault ilmoitti lähtevänsä mukaan GPWC sarjaan mikäli Ecclestonen kanssa ei päästä sopuun rahan uusjaosta....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Black Leopard sanoi:
Barrichellon kapeaa osuuttaa lukuun ottamatta.M.Schumacher on muuten ollut Ferrarilla jo vuodesta ´96.Ihanko vain sattumalta talli olisi ilman Schumia edennyt samaan hallitsevaan asemaan ajanjaksolla kuin mitä nyt nähdään?
muistetaan että siellä on Schumin lisäksi ollut liki yhtä kauan herrat Brawn, Byrne ja Czapski, ei tuo menestys pelkästään schumin ansiota ole...
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Ferrari on vetäytynyt kilpailevasta sarjasta. Miten helvetissä talli voi olla joka asiassa niin vittumainen? Toivottavasti koko F!-sarja loppuu hyvin pian.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Mietitäänhän vähän...

millainen sopimus on, kun sen ovat neuvotelleet FIA ja Ferrari....

...hieman pohdintaa, ettei tule kirjoitetuksi mitään harkitsematonta...

...kai se on tasapuolinen...

Onhan?

Miksei olisi?

Aaaargh!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
312T4 sanoi:
Minusta on hyvä, kun sopimus saatiin aikaan. Se on tosin vain minun mielipiteeni:ahem:
Niin kun Böörni anto 100 miljoonaa Ferrarille, jotta kisa olisi mahdollisimman reilua.

Tod. näk. klausuuleissa lukee myös että Ferrari saa tietää 2 vuotta ennen muita sääntömuutoksista (kuten tähänkin asti).

Tulen edelleen jatkamaan samalla linjalla formuloiden seuraamista eli en noteeraa millään tavalla Ferrareita tai heidän kuskejaan tuloksissa.

Eihän muitakaan dopinginkäyttäjiä tuloslaskelmiin hyväksytä.:thumbup:
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Uskonpa, että muiden autovalmistajien leirissä on jo TJ-kalenterit kovassa käytössä:

"Paljo jäljellä?"
"Kohta paukkuu tonnit! Viimeistä kertaa!"
"WÄBÄÄ!"

Varikolla Ferrarin mekaanikon kävellessä ohi mersun mies huutaa:
"Kasa!"
 
Ylös