FIA:n aseman kyllä turvaa sen oikeus olla autourheilun kattojärjestönä. Tästä on ollut puhetta paljon tuolla "muu moottoriurheilu" osastolla useastikkin, lähinnä siksi että FIA on tappanut kaikki vähänkin autonvalmistajia kiinnostavat sarjat. FIA kyllä antaa mahdollisuuden kaikille sarjoille aivan eri malliin kuin Balastren aikana, mutta vapaus touhuta rajoittuu sitten siihen kun sarjasta tulee houkutteleva sponsoreille ja autotehtaille.
Sanotaan nyt niin, että aikanaanhan Australia oli ihan kusessa kun ne sallivat CART kisan Surfers Paradisessa 1990-alussa. FIA oli siihen malliin vetämässä herneitä nokkaan, että oli peruuttamassa Adelaiden f1-kisaa. Onneksi silloin ymmärrettiin, että CART ei uhkaa ykkösiä. Tässä GPWC sarjan kohdalla ei kyllä voida välttää tätä uhkaa.
FIA:n ja Bernien firmojen väliset sopimukset eivät kyllä kestä kriittistä tarkastelua, mutta valitettavaa on, että ne ovat nyt pitäviä sopimuksia. Ferrarin nyt saavuttama neuvottelutulos tarkoittaa sitä, että Bernielle suunnattua rahaa tulee nyt Ferrarin suuntaan. Eli Ferrari saa nyt tv-rahoista suurin piirtein saman verran kuin mitä se olisi saanut GPWC:stä.
Mitä tuohon GPWC:n tulevaisuuteen tulee, niin se on nyt kyllä pahasti auki. Ferrarin vaikutusvalta on kuitenkin suuri. Aikanaanhan Ferrari painosti FIA:aa rakentamalla CART-auton näytiksi, että voidaanhan me tällä mennä ajamaan tuonne USA:aan, jos siltä tuntuu.
Autovalmistajien osuus ykkösissä on nyt hallitseva, mutta toisaalta historiallisesti se on kyllä vaihdellut paljonkin. Voivathan nämä tehtaat jotain tehdäkkin keskenään, mutta se mitä jossain muussa sarjassa saavutetaan, ei kyllä takaa mitään näkyvyyttä tai arvostusta. Esim. kuinka moni täällä arvosti Hondaa 90-luvun CART menestyksen takia?