GPWC käynnisti kilpailevan formulasarjan operatiivisen suunnittelun

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
312T4 sanoi:
Eiköhän ne muutkin tallit hyväksy sen paketin kuitenkin loppujen lopuksi; jos eivät, niin eivät sitten!:confused:
No tuskin sillä Ferrari-faneille on mitään merkitystä! Kun muut tallit jättävät sarjan, saavat Ferrarit sitten ajella keskenään hienoihin kaksoisvoittoihin joka kisassa! Loistavaa, eikö vain? :thumbup:
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Ace17 sanoi:
Uskonpa, että muiden autovalmistajien leirissä on jo TJ-kalenterit kovassa käytössä:

"Paljo jäljellä?"
"Kohta paukkuu tonnit! Viimeistä kertaa!"
"WÄBÄÄ!"

Varikolla Ferrarin mekaanikon kävellessä ohi mersun mies huutaa:
"Kasa!"
tälle oli jo pakko repeillä :D :D :D
 

NotShee

?aotuo ätiM
Liittynyt
2.9.2001
Viestit
3313
Sijainti
Lund, Skåne
Ace17 sanoi:
Uskonpa, että muiden autovalmistajien leirissä on jo TJ-kalenterit kovassa käytössä:

"Paljo jäljellä?"
"Kohta paukkuu tonnit! Viimeistä kertaa!"
"WÄBÄÄ!"

Varikolla Ferrarin mekaanikon kävellessä ohi mersun mies huutaa:
"Kasa!"
Pitääkin pyytää Toista Maailmaa tekemään asiasta raportin
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ei helvetti...

Käykääpä Tifosi-clubilla. Siellä iloitaan Ferrarin uudesta Concorde-sopimuksesta ja nauretaan autonvalmistajien sarjalle. "So much for breakaway series". Ovatko tifosit todellakin näin sinisilmäisiä? Luulevatko he, että auton valmistajat todellakin seuraavat nyt kiltisti Ferraria takaisin F1-sarjaan? Viimeisimpien uutisten valossa ainakin minä näen tilanteen entistäkin kriittisempänä F1-sarjalle. Viikatemies kolkuttaa jo FIAn ovella... :eek!: :D
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Ferrari luulee itestään liikoja jos luulee että muiden autonvalmistajien lähtö sarjasta ei tappaisi sitä. Toivon että muut jaksavat vielä olla bernien imperiumia vastaan. Voihan olla että ferrari on sikäli fiksu että haistaa bernien "pois menon" joka on vääjämättä edessä. Sopimukset voi aina neuvotella uusiksi.
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Täähän on ihan kuin jostain huumoriohjelmasta! :D

Henkilökohtaisesti olen itseasiassa vain entistä iloisempi, että Ferrari päätti sittenkin jatkaa FIA:n kanssa yhteistä taivaltaan uppoavassa laivassa. :thumbup:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Karpow sanoi:
Ei helvetti...

Käykääpä Tifosi-clubilla. Siellä iloitaan Ferrarin uudesta Concorde-sopimuksesta ja nauretaan autonvalmistajien sarjalle. "So much for breakaway series". Ovatko tifosit todellakin näin sinisilmäisiä? Luulevatko he, että auton valmistajat todellakin seuraavat nyt kiltisti Ferraria takaisin F1-sarjaan? Viimeisimpien uutisten valossa ainakin minä näen tilanteen entistäkin kriittisempänä F1-sarjalle. Viikatemies kolkuttaa jo FIAn ovella... :eek!: :D
Höpö höpö:p
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ace17 sanoi:
Täähän on ihan kuin jostain huumoriohjelmasta! :D

Henkilökohtaisesti olen itseasiassa vain entistä iloisempi, että Ferrari päätti sittenkin jatkaa FIA:n kanssa yhteistä taivaltaan uppoavassa laivassa. :thumbup:
Olen samaa mieltä arvon kanditaatin kanssa!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ace17 sanoi:
Henkilökohtaisesti olen itseasiassa vain entistä iloisempi, että Ferrari päätti sittenkin jatkaa FIA:n kanssa yhteistä taivaltaan uppoavassa laivassa. :thumbup:
sama täällä, virittäkööt nyt itselleen sitten ansan oikein kunnolla, jos kerran tapahtuu kahtia jakautuminen kuten CART & IRL aikanaan, niin valmistajien sarja saattaa olla aika korkeella...
Kuka oikeesti jaksaa katsella Ferrari vs Midland/Jordan/Arden/Minardi/Sauber taistelua...
(tiedän nyt jo mitä sarjaa täs aletaan seuraan jos tuo toteutuu :))
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
FIA:n aseman kyllä turvaa sen oikeus olla autourheilun kattojärjestönä. Tästä on ollut puhetta paljon tuolla "muu moottoriurheilu" osastolla useastikkin, lähinnä siksi että FIA on tappanut kaikki vähänkin autonvalmistajia kiinnostavat sarjat. FIA kyllä antaa mahdollisuuden kaikille sarjoille aivan eri malliin kuin Balastren aikana, mutta vapaus touhuta rajoittuu sitten siihen kun sarjasta tulee houkutteleva sponsoreille ja autotehtaille.

Sanotaan nyt niin, että aikanaanhan Australia oli ihan kusessa kun ne sallivat CART kisan Surfers Paradisessa 1990-alussa. FIA oli siihen malliin vetämässä herneitä nokkaan, että oli peruuttamassa Adelaiden f1-kisaa. Onneksi silloin ymmärrettiin, että CART ei uhkaa ykkösiä. Tässä GPWC sarjan kohdalla ei kyllä voida välttää tätä uhkaa.

FIA:n ja Bernien firmojen väliset sopimukset eivät kyllä kestä kriittistä tarkastelua, mutta valitettavaa on, että ne ovat nyt pitäviä sopimuksia. Ferrarin nyt saavuttama neuvottelutulos tarkoittaa sitä, että Bernielle suunnattua rahaa tulee nyt Ferrarin suuntaan. Eli Ferrari saa nyt tv-rahoista suurin piirtein saman verran kuin mitä se olisi saanut GPWC:stä.

Mitä tuohon GPWC:n tulevaisuuteen tulee, niin se on nyt kyllä pahasti auki. Ferrarin vaikutusvalta on kuitenkin suuri. Aikanaanhan Ferrari painosti FIA:aa rakentamalla CART-auton näytiksi, että voidaanhan me tällä mennä ajamaan tuonne USA:aan, jos siltä tuntuu.

Autovalmistajien osuus ykkösissä on nyt hallitseva, mutta toisaalta historiallisesti se on kyllä vaihdellut paljonkin. Voivathan nämä tehtaat jotain tehdäkkin keskenään, mutta se mitä jossain muussa sarjassa saavutetaan, ei kyllä takaa mitään näkyvyyttä tai arvostusta. Esim. kuinka moni täällä arvosti Hondaa 90-luvun CART menestyksen takia?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Autovalmistajien osuus ykkösissä on nyt hallitseva, mutta toisaalta historiallisesti se on kyllä vaihdellut paljonkin. Voivathan nämä tehtaat jotain tehdäkkin keskenään, mutta se mitä jossain muussa sarjassa saavutetaan, ei kyllä takaa mitään näkyvyyttä tai arvostusta. Esim. kuinka moni täällä arvosti Hondaa 90-luvun CART menestyksen takia?
hyvin sanottu, mutta heitetäänpä toinen ajatus ilmoille:
ei ole paluuta 70-luvun aikoihin jolloin voitiin "vain" ostaa moottori jolla kyetään voittoihin, eli käytännössä ilman tehdaskoneita pikkuteameilla ei ole juurikaan muuta mahkua kuin Ferrarin epäonni voittaa kisa...
joten, kuinka moni jaksaa arvostaa tehdasteamia jos käytännön kilpailua ei ole enään?
Vaikka uusia autotehtaita saataisiin mukaan ykkösiin GPWC:n alun jälkeen, niin Jaguarin ja Toyotan ekat vuodet on osoittanu että ei se menestys tyhjästä tule huipputalleja vastaan...
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ace17 sanoi:
Täähän on ihan kuin jostain huumoriohjelmasta! :D

Henkilökohtaisesti olen itseasiassa vain entistä iloisempi, että Ferrari päätti sittenkin jatkaa FIA:n kanssa yhteistä taivaltaan uppoavassa laivassa. :thumbup:


F1, FIA ja Ferrarihan ne siinä seilaavat. Bernie laivan keulalla. Ovat törmäämässä jäävuoreen nimeltään GPWC ja tämän päällä istua kököttävät Mercedes, BMW, Renault, Honda, sekä Toyota nauravat tälle laivan keulalla huutavalle dementoituneelle idiootille.
 
Viimeksi muokattu:

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
pmv sanoi:
FIA:n aseman kyllä turvaa sen oikeus olla autourheilun kattojärjestönä. Tästä on ollut puhetta paljon tuolla "muu moottoriurheilu" osastolla useastikkin, lähinnä siksi että FIA on tappanut kaikki vähänkin autonvalmistajia kiinnostavat sarjat.

Tuota mikä oikeus, jos FIA on käyttänyt F1:stä vasarana kun naula on ollut kilpaileva sarja, niin tässä tilanteessa FIA voi joutua etsimään uuden vasaran F1:sen kuollessa.

Ei kait FIA mikään pyhä lehmä ole jolla on joku oikeudellisesti tunnustettu monopoli asema. Jos osa johtavista F1 talleista perustaa FIA:sta riippumattoman sarjan, ei FIA:voi juuri muuta kuin metelöidä. Aika joutavaa on painostaa järjestäjää F1 kisan peruuntumisella, jos yhtä lukuunottamatta kaikki F1 sen hupputallit ovat edustettuna kilpailevassa sarjassa, joka kisaa tarjoaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Oho sanoi:
Tuota mikä oikeus, jos FIA on käyttänyt F1:stä vasarana kun naula on ollut kilpaileva sarja, niin tässä tilanteessa FIA voi joutua etsimään uuden vasaran F1:sen kuollessa.

Ei kait FIA mikään pyhä lehmä ole jolla on joku oikeudellisesti tunnustettu monopoli asema. Jos osa johtavista F1 talleista perustaa FIA:sta riippumattoman sarjan, ei FIA:voi juuri muuta kuin metelöidä.
muisaakseni sama kuin DTM -> ITC sarjan kohdalla, kun haluttiin sarjalle joku muukin titteli kuin "DTM-mestaruus" eli jos halutaan MM-arvo lajille niin silloin FIA kai sanelee aika pitkälle asiat...
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Oho sanoi:

Ei kait FIA mikään pyhä lehmä ole jolla on joku oikeudellisesti tunnustettu monopoli asema. Jos osa johtavista F1 talleista perustaa FIA:sta riippumattoman sarjan, ei FIA:voi juuri muuta kuin metelöidä. Aika joutavaa on painostaa järjestäjää F1 kisan peruuntumisella, jos yhtä lukuunottamatta kaikki F1 sen hupputallit ovat edustettuna kilpailevassa sarjassa, joka kisaa tarjoaa.
Tämä ei muuten ole niin yksinkertainen asia kuin voisi olettaa. Muistaakseni pelkästään Suomessa oli vaikeuksia järjestää paikallisesta FIA:n alaisesta järjestöstä täysin riippumattomia kilpailuja. Muistaakseni se lopulta kilpailuviraston nootilla onnistui, mutta jos ajatellaan samojen ja samanlaisten ongelmien kohtaamista koko pallon mittakaavassa niin ainakaan helppoa ei tule olemaan.

Toisaalta enpä usko, että kilpailevasta sarjasta mitään enää tulee. Saatuaan yhden isoimmista muut seurannevat perässä. Bernie on muutenkin kiero mies ja lienee varmistannut legendaarisiin ratoihin pitkät yksinoikeudet jo aikoja sitten.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niinpä. Urheilulajien kattojärjestöillä on ainakin EU:n alueella ihan oikeudellisesti tunnustettu asema hallita lajiaan monopolin lailla. Kilpaileva järjestö toki voidaan perustaa, mutta se vaatisi organisaation rakentamista ihan nollasta saakka. Nyrkkeilyssähän on monta aivan maailmanlaajuista organisaatiota, mikä romuttaa juuri maailmanmestaruuden arvoa.

FIA:aa tukee laajalti kanssaliset järjestöt, Suomessa AKK ja Autoliitto. FIA ei voi eikä saa estää kilpailevan autourheilusarjan syntymistä. Ei sillä siihen ole juuri haluakaan. Kuitenkin vain FIA:lla on oikeus pyörittää "maailmanmestaruussarjaa". Sitä ei voi oikeudellisesti ottaa pois siltä. Kansalliset järjestöt ovat vahvasti FIA:n talutusnuorassa. Mikäli ruvetaan pelaamaan kovaa peliä, niin FIA voi evätä vaikka kilpailulisenssin kaikilta tietyn maan kuskeilta jos FIA katsoo maan kattojärjestön toimivan FIA:n etujen vastaisesti. Tilannetta voisi verrata vaikka doping-urheilijan päästämisestä eri organisaation kilpailuun.

Tavallaan FIA voi puuttua jossain määrin GPWC:n toimintaan. Tietyt säännöt kisojen läpivienneistä, turvallisuudesta jne. voidaan katsoa tulevan FIA:lta. Tästä on väännetty kättä mm. LeMansin yhteydessä. Sehän ei ole millään tavalla FIA:n alainen kisa.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
holvius sanoi:

Toisaalta enpä usko, että kilpailevasta sarjasta mitään enää tulee. Saatuaan yhden isoimmista muut seurannevat perässä. Bernie on muutenkin kiero mies ja lienee varmistannut legendaarisiin ratoihin pitkät yksinoikeudet jo aikoja sitten.
Kaikkiin kolmeen-viiteen

Imola, Silverstone, Spa, Monza ja Suzuka.......
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Kyllä se nyt taitaa olla niin, että Ronin ja Frankinkin on viisainta käydä laittamassa se nimi siihen Bernien paperiin! Bernie on ovelana miehenä jo keksinyt keinot kampittaa se kilpaileva sarja - sen takia kait Ferrari teki jo sopikuksen ukon kanssa: viittaan vaan tuohon, mitä Pmv tossa aiemmin kirjoitti viisaasti!:ahem:
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Enpä jaksa uskoa tämän Ferrarin liittymisen concorde soppariin tulleen aivan niin kovana yllätyksenä esim. muille talleille, kuin nyt vielä ehkä luullaan...

Voi hyvinkin, että Ferrari on neuvotellut tallien yhteisiä vaatimuksia soppariin, varsinkin jos GPWC:n käynnistys olisi sittenkin tullut aluksi luultua vaikeammaksi. Kuten F1 aina, tietoa tippuu sitten meille tänne "pohjalle" vasta jälkijunassa, jos ollenkaan. Siihen asti elävät spekulaatiot.
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
pmv sanoi:
Niinpä. Urheilulajien kattojärjestöillä on ainakin EU:n alueella ihan oikeudellisesti tunnustettu asema hallita lajiaan monopolin lailla.
...blah blah..
Kuitenkin vain FIA:lla on oikeus pyörittää "maailmanmestaruussarjaa".
Lähde?


pmv sanoi:
...blah...
Mikäli ruvetaan pelaamaan kovaa peliä, niin FIA voi evätä vaikka kilpailulisenssin kaikilta tietyn maan kuskeilta jos FIA katsoo maan kattojärjestön toimivan FIA:n etujen vastaisesti. ...blah blah..
Tätä on kyllä vaikea niellä ilman lähdettä.
EU on purkanut esim jalkapallosta ulkomaalaispelaajakiintiöitä ja helpottanut pelaajien siirtymistä eri seuroihin.
Vaikea uskoa, että FIA pystyisi EU-alueella syrjimään edellä kuvaamallasi tavalla.
 
Ylös