GPWC käynnisti kilpailevan formulasarjan operatiivisen suunnittelun

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jeeves sanoi:
Itse siirryn GPWC-kisoja katsomaan, jos tuo nyt vain totoeutuu. Täytyyhän sinunkin nyt jo ymmärtää, että jos suurin osa isoista autonvalmistajista lähtee sarjasta ja sinne jää yksi täysin ylivoimainen, sarja ei voi kannattaa (myös osakkeiden arvo romahtaa).
Täytyyhän sinunkin ymmärtää että kukaan ei tällä hetkellä pysty sanomaan toteutuuko tuo kilpaileva sarja vai ei. Ja jos se toteutuu, ei kukaan pysty sanomaan millaisen aseman, suosion ja medianäkyvyyden tuo sarja tulee saamaan. Sinä voit nyt tomerasti päättää että seuraat ilman muuta tuota mahdollisesti toteutuvaa GPWC-sarjaa, mutta se voi olla pirun hankalaa jos sarjan kilpailut eivät Suomessa näy televisiosta tai media ei niistä ole muutenkaan kiinnostunut.

Tässä menevät puurot ja vellit nyt pahasti sekaisin. Nyt kannattaa odottaa ainakin helmikuun loppuun ennen kuin repii housunsa tai alkaa kritisoida muita keskustelijoita olemattomista asioista.
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Törni sanoi:
Täytyyhän sinunkin ymmärtää että kukaan ei tällä hetkellä pysty sanomaan toteutuuko tuo kilpaileva sarja vai ei. Ja jos se toteutuu, ei kukaan pysty sanomaan millaisen aseman, suosion ja medianäkyvyyden tuo sarja tulee saamaan. Sinä voit nyt tomerasti päättää että seuraat ilman muuta tuota mahdollisesti toteutuvaa GPWC-sarjaa, mutta se voi olla pirun hankalaa jos sarjan kilpailut eivät Suomessa näy televisiosta tai media ei niistä ole muutenkaan kiinnostunut.

Tässä menevät puurot ja vellit nyt pahasti sekaisin. Nyt kannattaa odottaa ainakin helmikuun loppuun ennen kuin repii housunsa tai alkaa kritisoida muita keskustelijoita olemattomista asioista.
Olisi varmaan pitänyt lihavoida tuo sana "JOS", että sinäkin ymmärtäisit.

Myös F1-sarjan seuraaminen voi muutaman vuoden kuluttua olla pirun hankalaa jos sarjan kilpailut eivät Suomessa enää näy televisiosta tai media ei ole niistä muutenkaan kiinnostunut.

Odottelisit sinäkin helmikuun loppuun asti, ennenkuin menet julistamaan, että homma jatkuu niinkuin ennenkin. Viittaan tällä nyt tuohon "voi voi FIAA"- topikkiin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jeeves sanoi:
Odottelisit sinäkin helmikuun loppuun asti, ennenkuin menet julistamaan, että homma jatkuu niinkuin ennenkin. Viittaan tällä nyt tuohon "voi voi FIAA"- topikkiin.
Noinko minä julistin? Hmmmm. Mitähän muuta sellaista olen sanonut mistä en tiedä mitään?

F1 on tällä hetkellä globaalisti yksi seuratuimpia urheilulajeja ja ylivoimaisesti seuratuin moottoriurheilulaji. Miten markkinat tulevat jakautumaan jos GPWC sarja perustetaan? Tästä voisi jopa puhua lapsellisen inttämisen sijasta.

Tuskin kukaan voi tosissaan pitää itsestään selvyytenä että GPWC sarja ottaa nykyisen F1-sarjan aseman ja markkinat. Todennäköisempää on hajaannus. Mikäli F1-sarja jää henkiin, sen suosio vähenee, mutta mahdollinen GPWC- sarja ei saa samanlaista suosiota joka F1:llä aikaisemmin oli. Pahimmassa tapauksessa molemmat sarjat näivettyvät.

Kilpailevan sarjan perustaminen on suunnaton riski johon tuskin lähdetään. Sarjaan lähtevien tallien pitäisi alkuvaiheessa syytää järjettömiä rahasummia sarjan käynnistämiseksi. Tulevaisuus olisi silti epävarma. Sopimuksen kirjoittaminen nykyisen sarjan kanssa sen sijaan takaa melkoisella varmuudella nykyisten markkina-asemien säilymisen.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Törni sanoi:
Sinusta en tiedä, mutta suurimmaksi osaksi tällainen päänpaukuttaminen on täysin tyhjää puhetta. Ferrarin perässä menevät ensin muut tallit, sitten tulee yleisö ja suurin osa kaikista tämänkin palstan kiukkupettereistä. Homma jatkuu kuten ennenkin :thumbup:
Tuohon kommenttiisi viittasin.


Törni sanoi:
Noinko minä julistin? Hmmmm. Mitähän muuta sellaista olen sanonut mistä en tiedä mitään?

F1 on tällä hetkellä globaalisti yksi seuratuimpia urheilulajeja ja ylivoimaisesti seuratuin moottoriurheilulaji. Miten markkinat tulevat jakautumaan jos GPWC sarja perustetaan? Tästä voisi jopa puhua lapsellisen inttämisen sijasta.

Tuskin kukaan voi tosissaan pitää itsestään selvyytenä että GPWC sarja ottaa nykyisen F1-sarjan aseman ja markkinat. Todennäköisempää on hajaannus. Mikäli F1-sarja jää henkiin, sen suosio vähenee, mutta mahdollinen GPWC- sarja ei saa samanlaista suosiota joka F1:llä aikaisemmin oli. Pahimmassa tapauksessa molemmat sarjat näivettyvät.

Kilpailevan sarjan perustaminen on suunnaton riski johon tuskin lähdetään. Sarjaan lähtevien tallien pitäisi alkuvaiheessa syytää järjettömiä rahasummia sarjan käynnistämiseksi. Tulevaisuus olisi silti epävarma. Sopimuksen kirjoittaminen nykyisen sarjan kanssa sen sijaan takaa melkoisella varmuudella nykyisten markkina-asemien säilymisen.
Totta, muistaakseni F1 on maailman toiseksi seuratuin urheilulaji, jalkapallo taitaa olla ykkönen. Tai ainakin pari vuotta sitten näin oli. F1 ei tarjoa tällä hetkellä paljoakaan muille kuin Ferrari-faneille. Luulenpa, ettei GPWC jäisi paljoakaan F1:n mediahuomiosta, riippuu oikeastaan itse kilpailuista todella paljon. Edelleen kysyn: kuka jaksaa katsoa yhden tallin ylivoimaa vuodesta toiseen?

Tuosta suosiokysymyksestähän on jo esimerkki. Mitenkäs CART-sarjalle kävi IRL:n perustamisen jälkeen?

Toki sarjaa perustavien yhtiöiden taloudellinen panostus tulisi olemaan suuri, mutta nämä yhtiöt eivät varmastikaan tulisi olemaan ainoita, jotka rahaa toisivat sisään. Tarkoitan tuolla sponsoreita.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jeeves sanoi:
Toki sarjaa perustavien yhtiöiden taloudellinen panostus tulisi olemaan suuri, mutta nämä yhtiöt eivät varmastikaan tulisi olemaan ainoita, jotka rahaa toisivat sisään. Tarkoitan tuolla sponsoreita.
Kaksi ydinkysymystä tulevat ratkaisemaan asian:

1. Mitä tallit hyötyvät siitä että ne perustavat oman sarjan? Koska uuden Concorde sopimuksen yksityiskohdat eivät ole julkisia, emme kykene edes arvioimaan tätä.

2. Millaisia taloudellisia riskejä oman sarjan perustaminen sisältää?

Toisin sanoen uuden Concorde sopimuksen ehdot pitää olla niin huonoja, että nähdään heti että kilpailevan sarjan perustaminen takaa talleille suuremmat tulot ja sponsoreille vähintään saman medianäkyvyyden ja kaikki tämä vielä riittävän pienellä riskillä.

Uskokoon tähän ken haluaa.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Törni sanoi:
Kilpailevan sarjan perustaminen on suunnaton riski johon tuskin lähdetään. Sarjaan lähtevien tallien pitäisi alkuvaiheessa syytää järjettömiä rahasummia sarjan käynnistämiseksi. Tulevaisuus olisi silti epävarma. Sopimuksen kirjoittaminen nykyisen sarjan kanssa sen sijaan takaa melkoisella varmuudella nykyisten markkina-asemien säilymisen.
Suurimmalle osalle talleista nykyinen systeemi on liian kallis. Toyotakin "uhkasi" jo lähteä lätkimään jos tulosta ei synny vähään aikaan.

Mitä jos talli pystyisikin siirtymään kilpailusarjaan, missä kustannukset saattaisivat tulla tulevaisuudessa selvästi pienemmiksi kuin nykyisessä sarjassa, ja sarjassa kilpailisi lähes kaikki muut nykyiset huipputallit paitsi Ferrari? Calculaattorilla laskettuna yhtälö alkaa tuntumaan jo kannattavalta. Mutta mutta, ei heti ensimmäisenä, nyt ei ole vielä riittävää varmuutta uuden sarjan menestymisestä.

Alkujaan Gpwc oli kai melkein kokonaan pelkkä painostuskeino. Mutta kun painostus ei tehoa ja Bernie ei vieläkään halua neuvotella (paitsi Ferrarin kanssa), on mielekkäämpää jo ottaa riski kuin odotella ehkä joskus aikanaan tapahtuvaa muutosta. Uusi sarja antaisi talleille vakaamman pohjan vielä pitkälle tulevaisuuteen.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Törni sanoi:
Kaksi ydinkysymystä tulevat ratkaisemaan asian:

1. Mitä tallit hyötyvät siitä että ne perustavat oman sarjan? Koska uuden Concorde sopimuksen yksityiskohdat eivät ole julkisia, emme kykene edes arvioimaan tätä.

2. Millaisia taloudellisia riskejä oman sarjan perustaminen sisältää?

Toisin sanoen uuden Concorde sopimuksen ehdot pitää olla niin huonoja, että nähdään heti että kilpailevan sarjan perustaminen takaa talleille suuremmat tulot ja sponsoreille vähintään saman medianäkyvyyden ja kaikki tämä vielä riittävän pienellä riskillä.

Uskokoon tähän ken haluaa.
Noihin saadaan vastaukset ennen kuin Bernien asettama aikaraja umpeutuu.

Tottakai taloudellinen puoli merkitsee eniten, mutta varmasti yhtiöt miettivät myös sitä, kannattaako sitoutua vuosikausiksi sarjaan, jossa yksi talli toimii yhteistyössä kattojärjestön kanssa ja hallitsee sarjaa FIA:n avustuksella kausi toisensa jälkeen miten lystää.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jeeves sanoi:
Luulenpa, ettei GPWC jäisi paljoakaan F1:n mediahuomiosta, riippuu oikeastaan itse kilpailuista todella paljon.
Tämä on se ikuinen pyhä usko.

Kehitä parempi käyttöjärjestelmä kuin MS Windows, ja olet hetkessä markkinajohtaja.

Kehitä paremman makuinen limppari kuin Cokis ja suistat Coca Cola Companyn välittömästi valtaistuimeltaan.

Näinhän homma menee. Pelkkä sisältö ratkaisee. Suuret massat ovat viisaita :thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Törni sanoi:
Tämä on se ikuinen pyhä usko.

Kehitä parempi käyttöjärjestelmä kuin MS Windows, ja olet hetkessä markkinajohtaja.
huono vertauskuva, mietipä miten jenkeissä kävi 90-luvulla, IndyCar hallitsi jenkkien formuloita kunnes Indianapolisin johtaja riitaantui lajin johdon kanssa...
siitä syntyi IRL, joka pikkuhiljaa ajoi CARTin kuoleman porteille...

Aika huono on verrata ratasarjojen kehitystä/kilpailua Cola juomien /MS:n markkina-arvon horjuttamiseen...
Itse oon sitä mieltä että jos saadaan autonvalmistajat DFerraria lukuunottamatta GPWC sarjaan, niin F1 tulee kuolemaan, Ferrari on tärkein yksittäistekijä F1-sarjassa, mutta liian dominoiva jos vastuksena on pelkkiä yksityistiimejä... mielenkiinto loppuu aikanaan.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
FO110K sanoi:
Aika huono on verrata ratasarjojen kehitystä/kilpailua Cola juomien /MS:n markkina-arvon horjuttamiseen...
Itse oon sitä mieltä että jos saadaan autonvalmistajat DFerraria lukuunottamatta GPWC sarjaan, niin F1 tulee kuolemaan, Ferrari on tärkein yksittäistekijä F1-sarjassa, mutta liian dominoiva jos vastuksena on pelkkiä yksityistiimejä... mielenkiinto loppuu aikanaan.
Et ilmeisesti ymmärtänyt että yritin esimerkeillä valottaa sitä, ettei pelkkä sisältö aina ratkaise markkinoilla menestymistä. Eli en edes yrittänyt verrata ratasarjojen kehitystä/kilpailua Cola juomien /MS:n markkina-arvon horjuttamiseen, ainoastaan tuotteen sisällön suhdetta markkina-arvoon.

Tässä on nyt kaksi asiaa vastakkain; Ferrarin menestykseen katkeroituneet penkkiurheilijat ja taloudelliset realiteetit. Ne tahot, jotka rahoittavat tämän touhun, päättävät mitä tehdään. Jos Ferrarin menestys painaisi vaakakupissa niin paljon kun täällä on annettu ymmärtää, F1 olisi jo romahtanut. Markkinoiden jakautuminen ei todellakaan tarkoita sitä, että ne – sanotaan vaikkapa esimerkiksi 400 miljoonaa katsojaa - jotka nyt seuraavat F1-kisoja, jakautuvat jatkossa kahden kilpailevan sarjan seuraamiseen suhteessa 200/200 miljoonaa. Tai esimerkiksi uuden perustettavan sarjan eduksi 300/100 miljoonaa. Puhumattakaan siitä että yleisö jaksaisi seurata molempia sarjoja. Tällä forumilla olevat keskivertoa innokkaammat F1-fanit varmasti valitsevat puolensa, tai seuraavat molempia, mutta suurten massojen enemmistön mielenkiinto saattaa kyllä lopahtaa kokonaan.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
No minulta ei kahta kertaa tarvitse kysyä kumpaa sarjaa alkaisin seuraamaan näistä kahdesta:

1. Formula 1 - Ferrari ja hyvällä tuurilla pari pikku lilliputtitallia. Mestarikuski ja -talli tiedetään etukäteen joka vuosi. (Mikäli sarja edes pysyy hengissä vuotta pidempään.)

vai

2. Grand Prix World Championship - Ainakin Mercedes, BMW, Renault, Honda ja Toyota. Pienet tallit ovat vahvasti sidoksissa moottorivalmistajiin, joten enemmän talleja, kuin nuo viisi, nähdään sarjassa aivan varmasti.

GPWC ei Ferraria tarvitse. Eihän se edes valmista henkilöautoja tavallisille kuluttajille, jos Fiat unohdetaan tyystin. Mielelläni toki näkisin punaiset myös uudessa sarjassa samalla viivalla muiden tallien kanssa. Tasa-arvoisena, jota se ei ole ollut F1-sarjassa enää pitään aikaan, vaan kaikkien muiden yläpuolella joka asiassa. Hyvä esimerkki on tuo uusi Concorde-soppari, joka antaa 70 miljoonaa dollaria 500 miljoonan dollarin talleille jaettavasti TV-tuloista koostuvasta potista.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Karpow sanoi:
No minulta ei kahta kertaa tarvitse kysyä kumpaa sarjaa alkaisin seuraamaan näistä kahdesta:

1. Formula 1 - Ferrari ja hyvällä tuurilla pari pikku lilliputtitallia. Mestarikuski ja -talli tiedetään etukäteen joka vuosi. (Mikäli sarja edes pysyy hengissä vuotta pidempään.)

vai

2. Grand Prix World Championship - Ainakin Mercedes, BMW, Renault, Honda ja Toyota. Pienet tallit ovat vahvasti sidoksissa moottorivalmistajiin, joten enemmän talleja, kuin nuo viisi, nähdään sarjassa aivan varmasti.

GPWC ei Ferraria tarvitse. Eihän se edes valmista henkilöautoja tavallisille kuluttajille, jos Fiat unohdetaan tyystin. Mielelläni toki näkisin punaiset myös uudessa sarjassa samalla viivalla muiden tallien kanssa. Tasa-arvoisena, jota se ei ole ollut F1-sarjassa enää pitään aikaan, vaan kaikkien muiden yläpuolella joka asiassa. Hyvä esimerkki on tuo uusi Concorde-soppari, joka antaa 70 miljoonaa dollaria 500 miljoonan dollarin talleille jaettavasti TV-tuloista koostuvasta potista.
Mikä on sinun kipukynnyksesi? Jos Mercedes tai BMW allekirjoittavat ensi viikolla F1-sopimuksen, niin kuinka sitten valitset? Tämä on tietenkin spekulointia, mutta niinhän on koko keskustelu koska kilpailevaa sarjaa ei ole olemassa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Törni sanoi:
Mikä on sinun kipukynnyksesi? Jos Mercedes tai BMW allekirjoittavat ensi viikolla F1-sopimuksen, niin kuinka sitten valitset? Tämä on tietenkin spekulointia, mutta niinhän on koko keskustelu koska kilpailevaa sarjaa ei ole olemassa.
Silloin tilanne olisi tietysti ihan uusi. En osaa sanoa juuta enkä jaata juuri nyt. Voi olla, että kiinnostus koko F1-urheiluun lopahtaisi tyystin... Se olisikin jotain jo se. Die hard F1-fani kun olen. :rolleyes:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Sauber ennustaa autonvalmistajien lähtöä
23.01.2005 15:31

Sauber-tallipäällikkö Peter Sauber ennustaa, että autonvalmistajien aikakausi F1-sarjassa on pian ohi.

Sauberin nimi on varikkohuhuissa yhdistetty usein Volkswageniin, mutta Sauber ei näe yhteistyölle toteutumisen mahdollisuuksia ainakaan lähitulevaisuudessa.

- Olen keskustellut useiden valmistajien kanssa. Ennemmin tai myöhemmin Sauber tekee yhteistyötä autonvalmistajan kanssa, mutta tällä hetkellä en usko halukkaita yhteistyökumppaneita löytyvän. Volkswagen ei ole tällä hetkellä sellaisessa tilanteessa, että he tulisivat mukaan formuloihin, kertoi Sauber.

Sauber uskoo, että F1-sarjasta poistunut Ford ei tule jäämään ainutlaatuiseksi tapaukseksi. - Autoteollisuudella ei ole tällä hetkellä varaa kuluttaa suuria summia rahaa. Ford on vain ensimmäinen monista lähtijöistä, ennusti Sauber Autosport-lehdelle.

(MTV3)

---

Lisää vettä myllyyn pojat. :thumbup:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Sauber:

Ensin: Autonvalmistajien aikakausi F1-sarjassa on pian ohi.

Sitten: Ennemmin tai myöhemmin Sauber tekee yhteistyötä autonvalmistajan kanssa.

:D

Tosin MTV3 on ennemminkin (=useimmiten) kirjoittanut puuta heinää.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Törni sanoi:
Sauber:

Ensin: Autonvalmistajien aikakausi F1-sarjassa on pian ohi.

Sitten: Ennemmin tai myöhemmin Sauber tekee yhteistyötä autonvalmistajan kanssa.
Tekeehän Sauber. GPWC-sarjassa sitten. :thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Törni sanoi:
Et ilmeisesti ymmärtänyt että yritin esimerkeillä valottaa sitä, ettei pelkkä sisältö aina ratkaise markkinoilla menestymistä. Eli en edes yrittänyt verrata ratasarjojen kehitystä/kilpailua Cola juomien /MS:n markkina-arvon horjuttamiseen, ainoastaan tuotteen sisällön suhdetta markkina-arvoon.
ymmärsin, mutta tuo kommenttini oli vain yleinen kommentti aiheesta kun tuossa aiemmin olitte puhunut vertailusta...
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
GPWC: n ongelma on se, että se ei ole olemassa kuin paperilla. Sarjan pystyyn laittaminen vie uskomattomia määriä rahaa, ja aluksi ne rahat pitää löytyä lähinnä sponsoreilta ja itse autonvalmistajilta. Lähteekö kukaan sponsori isolla rahalla mukaan tuommoiseen leikkiin ja kuinka paljon autotehtaat ovat valmiita pistämään rahaa tuohon sarjaan autonmyynnin vaikeutuessa tulevaisuudessa yhä enemmän?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
En usko että laajat katsojajoukot ovat kyllästyneet f1-kisojen tylsyyteen. Jos se mikään kriteeri olisi, niin f1 olisi kuollut ajat sitten. Verrataanpa tilannetta vaikka 1990-lukuun. Silloin oli monta mielenkiintoista sarjaa, CART, DTM, BTCC, BPR, FIA GT jne. mutta niin vain ykköset on ainoana säilynyt hengissä ja hyvinvoivana koko ajan. Itse kyllä seuraan moottoriurheilua laajalla rintamalla ja välillä vähän tylsempiäkin kisoja, aina voi sattua mitä vain.

Ykkösten seuraaminen on enemmänkin uskon asia. Joskus aikanaan kun kehtasin epäillä että CART tarjoaisi parempaa moottoriurheiluviihdettä ja mielenkiintoisempia kisoja, niin ajatus tyrmättiin. Kumminkin samat ihmiset valittivat f1-kisoissa juuri niitten elementtien puuttumista joita CART aikanaan tarjosi.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Sarjan pystyyn laittaminen vie uskomattomia määriä rahaa, ja aluksi ne rahat pitää löytyä lähinnä sponsoreilta ja itse autonvalmistajilta.
Sarjan pystytys sinällään ei paljoa maksa. Suurin kulu on tosiaan sponsorit ja yleisön hankkiminen. Eihän GP-2 luokkakaan ole ollut edes paperilla pitkää aikaa.

Helpottavana asiana sarjassa voitaisiin käyttää jotain viimevuotisia F1 -autonrunkoja tms.

Yksi hyvä kysymys onkin, kuinka kauan autonvalmistajilla on varaa jatkaa F1:sissä? Toyotalta on jo tullut selkeä näkemys, ja tuskin muillakaan on helppoa perustella F1:siä kun yhä avoimemmin keskustellaan Ferrarille pedatusta mestaruudesta.

Ja Sauberin lisäksi myös Daivd Richards ennusti että tulevaisuudessa autonvalmistajilla ei ole sijaa F1:sissä.
 
Ylös