GPWC käynnisti kilpailevan formulasarjan operatiivisen suunnittelun

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Kysymys on siitä kummat oikeudet TV-yhtiöt ottaisivat; F1 vai GPWC. GPWC:n paras valtti olisi tehdä sarjasta enemmän tai vähemmän nykypäivän Can-Am tyyppinen, tosin sellaisin säännöin että turvallisuus on edes jollain tasolla. Mutta siis säännöt jotka sallivat teknisiä innovaatioita, eivätkä rajoita autojen aerodynamiikkaa/tekniikkaa turhaan.

Ferkun irtautuminen rintamasta ei yllätä, nyt ottavat rahat poies ykkösistä, tietäen että mikäli GPWC todella tulee, parhaimillaan ehkä vuodeksi 2007, niin riippuen valmistajien kiinnostuksesta uuteen sarjaan (eli montako tallia) ykköset joko voittaa kilvan, tai kuolee pois. Viimeinen vaihtoehtohan ei ole Bernienkään kohdalla sula mahdottomuus, ja mikäli nyt tulisi isolle B:lle noutaja, ottaisivat tallit sarjan haltuun, ja hallinnointi menisi uusiksi. Kukaan ei pysty sarjaa tuollatavalla enää koskaan hallinnoimaan, mikä on hyvä asia.

Eli ottamalla nyt rahat Bernieltä, ei Ferkku loppujen lopuksi häviä juuri mitään. Joko F1 on myös tulevaisuuden sarja, ja Ferrari sai rahaa. F1 ja GPWC elää rinnakkain, ja Ferkku rikastui. F1 kuolee, Ferkku liittyy GPWC-sarjaan, ja sai rahaa. Ei nimittäin helposti pysty GPWC tämänkään jälkeen Ferrarin kaltaista tallia sulkemaan pois radoilta.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Vai isot valmistajat ovat poistumassa kun massi ei F1:in riitä. Samaan aikaan samat yhtiöt ovat pumppaamassa miljardeja uuten sarjaan. Jokin ei oikein täsmää.

Olisi mielenkiintoista nähdä kuka oikein taistelun voittaisi ? Vahva epäily on kuitenkin, että uusi viritys jää pelkäksi viritykseksi. Rohkea saa olla joka alkaa tuollaiseen rahaa syytämään ilman mitään takeita onnistumisesta. Jos valmistajat haluavat valtaa niin ostaisivat pankkien osuuden Bernien bisneksistä.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Jos valmistajat haluavat ostaa pankeilta valtaa, ei osakkeiden arvon saa antaa ainakaan nousta. Eli kulisseja uuden sarjan perustamisesta pitää pitää yllä - tällöin osakkeiden hinnat pysyisivät alhaisempina. Kysymys kuuluukin, uskooko kukaan tallien olevan tosissaan, ja kuinka pitkälle he jaksavat pelata peliään.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tehtävä aloittelevalle tallipäällikölle. Kuinka valitset?

1. Sopimus sen sarjan kanssa jossa olet jo vuosia toiminut:

- Perusfasiliteetit kunnossa
- Sopimukset kilpailunjärjestäjien kanssa kunnossa
- Tuotteelle on olemassa globaali yleisö ja se kiinnostaa sponsoreita
- Sopimusneuvottelut vanhojen sponsoreiden kanssa hyvällä mallilla
- Selvät budjettikehykset monta vuotta eteenpäin
- Tallin talous helppo suunnitella
- Pieni taloudellinen riski

2. Sopimus uuden sarjan perustamisesta:

- Perusfasiliteetit puuttuvat
- Sopimuksia kilpailunjärjestäjien kanssa ei juuri ole
- Tuote on markkinoitava globaalille yleisölle ja sponsoreille
- Sopimusneuvottelut sponsoreiden kanssa aloitettava puhtaalta pöydältä
- Ei ollenkaan selviä budjettikehyksiä edes ensimmäiselle kaudelle
- Tallin talous vaikea suunnitella
- Suuri taloudellinen riski

Vielä kun lisätään että aloitteleva tallipäällikkö on kiinnittänyt hommaan talonsa, kesämökkinsä, veneensä ja lemmikkipuudelinsa, on tehtävä valmis ratkaistavaksi.

Sitten vaan rohkeasti vastaamaan :ahem:
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Törni sanoi:
Tehtävä aloittelevalle tallipäällikölle. Kuinka valitset?

1. Sopimus sen sarjan kanssa jossa olet jo vuosia toiminut:

- Perusfasiliteetit kunnossa
- Sopimukset kilpailunjärjestäjien kanssa kunnossa
- Tuotteelle on olemassa globaali yleisö ja se kiinnostaa sponsoreita
- Sopimusneuvottelut vanhojen sponsoreiden kanssa hyvällä mallilla
- Selvät budjettikehykset monta vuotta eteenpäin
- Tallin talous helppo suunnitella
- Pieni taloudellinen riski
Niinhän se on monesti ollut nykyisessä F1-sarjassa, kun ei ole enää tallia niin ei sitä budjettiakaan tarvitse enää miettiä :D Tietää jo melkein ennalta tallin viimeisten vuosien sponsoreista ja talouden yleisistä näkymistä milloin tallista jättää aika. No jos ei muuta, niin on ainakin vakaat olot tallin pyörittämiselle, kunhan vain on taskussa riittävästi rahaa tai taustalla autotehdas... :doubtful:

Ykkösestä (F1) ja kakkosesta (Gpwc) valitsisin hetkeäkään miettimättä Gpwc:n jo sen vuoksi, että sarjaa suunnitellaan alun alkaen sen sisällön (kilpa-autoja ajattavien tallien) pohjalta. Siinä aluksi otettava riski saattaa sentäs koitua joskus yrityksen hyväksi kun taas F1:ssä mukana olo ja muutosten odottelu on jo riski sellaisenaan suurten kustannusten vuoksi. Joko siis toisaalle tai täydellinen lopetus. Jää vielä katto pään päälle :tongue:
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Tämän uutisen mukaan Ferrari kyllä tiedoitti muille talleille neuvotteluistaan.

At first it looked like quite a surprise when Formula One Management (FOM) announced that Ferrari agreed to sign a new version of the Concorde Agreement but the Scuderia revealed yesterday that they informed the GPWC members a long time ago about their intention to study proposals from Bernie Ecclestone.

To explain the situation, Ferrari issued the following statement in a effort to demonstrate that they didn't try to deceive the other GPWC members:

Back in the end of July 2004, Ferrari had informed in writing the other members of the GPWC that, as from 1st August of that same year, it would not be bound exclusively to the GPWC, while nevertheless remaining part of it. It intended examining the possibility of an agreement with the FIA and FOM regarding the long term future of the FIA Formula 1 World Championship.

As a result of what was established in the agreement announced on the 19th of this month, the new version of the Concorde Agreement will come into effect from 2005 on the revenues owed to the signatories thereof. f1-live.com
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Törni sanoi:
Tehtävä aloittelevalle tallipäällikölle. Kuinka valitset?

1. Sopimus sen sarjan kanssa jossa olet jo vuosia toiminut:

- Perusfasiliteetit kunnossa
- Sopimukset kilpailunjärjestäjien kanssa kunnossa
- Tuotteelle on olemassa globaali yleisö ja se kiinnostaa sponsoreita
- Sopimusneuvottelut vanhojen sponsoreiden kanssa hyvällä mallilla
- Selvät budjettikehykset monta vuotta eteenpäin
- Tallin talous helppo suunnitella
- Pieni taloudellinen riski

2. Sopimus uuden sarjan perustamisesta:

- Perusfasiliteetit puuttuvat
- Sopimuksia kilpailunjärjestäjien kanssa ei juuri ole
- Tuote on markkinoitava globaalille yleisölle ja sponsoreille
- Sopimusneuvottelut sponsoreiden kanssa aloitettava puhtaalta pöydältä
- Ei ollenkaan selviä budjettikehyksiä edes ensimmäiselle kaudelle
- Tallin talous vaikea suunnitella
- Suuri taloudellinen riski

Vielä kun lisätään että aloitteleva tallipäällikkö on kiinnittänyt hommaan talonsa, kesämökkinsä, veneensä ja lemmikkipuudelinsa, on tehtävä valmis ratkaistavaksi.

Sitten vaan rohkeasti vastaamaan :ahem:
Perustelujesi mukaan mm. tuleva GP2 sarja olisi hankala.

Kommentoidaas noita:
1.

"globaali yleisö ja se kiinnostaa sponsoreita", "vanhojen sponsoreiden",
-Totta niin kauan jos GPWC ei ala. Jos se alkaa niin kumpaakaan ei enää ole. Sopimusneuvottelut sponsoreiden kanssa ovat (liian) tiukkoja, tupakka lähtee ja mitä tulee tilalle? Miksi mainostajat mainostaisivat jollain Minardilla kun samaistutaan siihen viimeiseen?

"budjettikehykset monta vuotta", "talous helppo suunnitella"
-Jaa kenellä? Suurin osa talleista elää melkoisessa pimennossa. Esim Mersu voisi aivan hyvin lopettaa ja siirtyä dtm:ään (siinä autot muistuttavat enemmin normiautoja). Toyotan "commitment" on nyt jo selkeästi if-lauseella. Pikkutallit elävät kädestä suuhun, ei siinä paljoa suunnitella.

"Pieni taloudellinen riski"
-Lyhyellä tähtäimellä näin, vähääkään pitemmällä riski on jo melkoinen. Joku vetää tallien rahat välistä ja ilman isoja sponsoreita talli ei voi pärjätä.

2.
"Perusfasiliteetit, Sopimukset"
-Ostopalveluita pitkälle (mm. radat jne) ei merkitystä kuka ostaa. Todettakoon vielä kerran että ratoja saa kuka tahansa varata jos pätäkkää löytyy takataskusta. Miksi niitä ratoja huolletaan ja pidetään kunnossa? Maiseman takia? Ei vaan ne ovat yrityksiä jotka kauppaavat tuotettaan siinä kuin muutkin.

"markkinoitava globaalille yleisölle ja sponsoreille"
-Totta

"Suuri taloudellinen riski"
-Lyhyellä tähtäimellä näin. Pitkällä toisinpäin.

Yhteenvetona F1 vs GPWC -vääntö menee suunnilleen näin:
-Tallit eivät nykyisenkaltaisena voi jatkaa, raha ei riitä, joku vetää suurimman osan tuloista ohi taskuunsa.
-Kilpailevan sarjan aloittaminen on riski, mutta jo selkeästi pienemmällä sarjan budjetilla saataisiin parempi tuotto tiimeille. Jos nykyisellään alle 25% kokonaistuloista palautuu talleille, niin GPWC:lle riittäisi ~kolmasosa F1:sten sopimuksien rahallisesta arvosta jotta tiimit saisivat saman tulon. Jos tiimit sopisivat jonkun tiukan rajoituksen tuohon alkuun, niin ensimmäinen vuosi voitaisiin pyörittää todella pienin kustannuksin.
-GPWC kykenisi järjestämään kilpailuja, F1 ei. Sponsorien mielenkiinto Ferrarin ja Minardin kaksinkamppailusta on heikko.

Tietysti jos Bernie saa aikaan uuden concorde-sopimuksen jossa talleille palautuva rahasumma on selkeästi suurempi, niin GPWC:n käynnistys on aika turhaa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Dennis: Ecclestone voi odottaa
25.01.2005 10:38

McLaren-tallipäällikkö Ron Dennisin mielestä muiden tallien ei pidä mennä kiirehtimään uuden Concorde-sopimuksen allekirjoittamista vain sen takia, että Ferrari on jo tehnyt niin.

Ferrarin yllätyssiirto sotki tehokkaasti kilpailevaa sarjaa kaavailevan GPWC-liittouman kuviot. Dennisin mielestä muiden tallien on nyt vain syytä odottaa ja tarkkailla tilanteen kehittymistä.

- Muut tallit jakavat saman mielipiteen meidän kanssamme. Meidän tulee olla ennakkoluulottomia ja kärsivällisiä. Meidän on ajateltavava parasta vaihtoehtoa talleillemme ja F1-sarjalle. Mutta myös sopivalla aikataululla, kertoi Dennis.

Dennis epäilee, että Ferrari on saanut sopimusta allekirjoittaessaan F1-sarjan kaupalliset oikeudet omistavalta Bernie Ecclestonelta muita talleja paremmat ehdot.

- Sopimuksessa on luullakseni ollut jotain rahallista kannustinta, jolla heidät on saatu allekirjoittamaan sopimus aikaisemmin. Tämä tilanne ei kuitenkaan päde muiden tallien kanssa. Varmasti ei ainakaan McLaren-tallin kanssa, totesi Dennis.

(MTV3)

---

Jees. Tätähän minä epäilin. Ferrari on todennäköisesti saanut omaan sopimukseen muita huomattavast paremmat ehdot. Miksi se muuten olisi allekirjoittanut mokomaa paperia.

Muille talleille sopimus on niin huono, että uuden sarjan valmistelut jatkuvat normaaliksi, koska Concorde-sopimuksen allekirjoittamista ei muiden kannata edes harkita. :tongue:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Usko, että useimmat tallit sen Bernien sopimuksen kuitenkin allekirjoittavat? Mersu sitä ei ehkä allekirjoita, joten se voi sitten ajella kahdellakymmenellä McLaren Mercedeksellä sitä omaa sarjaa:p Realisti tässä pitää olla loppujen lopuksi; autotehtaiden panostus formuloihin voi loppua kuin seinää huonojen aikojen koittaessa tai uuden pääjohtajan vaihtuessa?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ei, vaan se loppuu sen takia, koska sarjasta ei saa tarpeeksi rahaa erään dementoituneen ja ahneen äijän käppänän takia.
 
Viimeksi muokattu:

Pekkeli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2004
Viestit
330
Sijainti
Oulu
312T4 sanoi:
Mersu sitä ei ehkä allekirjoita, joten se voi sitten ajella kahdellakymmenellä McLaren Mercedeksellä sitä omaa sarjaa:p
Ei se kuitenkaan niin tylsä sarja olisi kuin sellanen, jossa on 20 Ferraria. McLarenithan saa sentään kilpailla toisiaan vastaan...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Auton valmistajat haluaa lähetä ykkösistä sen takia koska se ei ole taloudellista. Syy minkä takia se ei ole taloudellista on siinä että ecclestone saa kaikki rahat, eivätkä tallit, jotka käyttävät eniten rahaa.
 

Gilgalad

Haltiakuningas
Liittynyt
18.5.2004
Viestit
50
Sijainti
Keskimaa
Uskon Ron Dennisin allekirjoittavan sen sopimuksen, kun hän saa jutella siitä kahdenkesken Bernie Ecclestonen kanssa.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Hauskaa, jotkut kannattavat nyt estottomasti uutta sarjaa, kun Ferrari allekirjoitti Concorde-jatkon. Eli siis uuden sarjan toimintakyky ja uskottavuus katosi ikäänkuin yhdessä yössä, mutta se lisääkin joidenkin mielestä GPWC:n mielenkiintoa?

Ferrari on muuten vieläkin tämän yhteenliittymän jäsen, eikä sekään ole pois suljettua, etteivätkö tämän liittymän jäsenet tekisi yhteistyötä vielä tulevaisuudessakin F1:n sisällä, esim. yrittämällä ostaa pankkien osakkeet.

Tällähetkellä GPWC vaikuttaa enemmänkin pääjohtajatason keskustelukerholta, kuin varteenotettavalta autosarjalta, jonka olisi tarkoitus startata suhteellisesti otettaen varsin pian. Toimistohuone toki löytyy Amsterdamista, siellä on puhelin ja faxi, ja sähköpostikin on.

Kyllä ne tallit vuorollaan concordesopparin allekirjoittava, kuhan lakimiestensä avulla varmistavat saavansa heille kuuluvan / mielestään heille kuuluvan osuuden rahoista.

Ps.

Ferrarilla on varmasti sopimuksessa pykälä, että mikäli tarvittavaa määrää talleja ei allekirjoita Concordea, on myös se vapautettu siitä. Tällöin jo uuden sarjan uskottavuden vuoksi (siis jos sellaista todellakin tehtäisiin), muut ottaisivat sen kyllä mukaan vähintääkin mielellään, sillä onhan se vielä osakkeen omistajakin tuossa ryppäässä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Lisäksi muutenkin sopimus vaikuttaa aika heikolta - siinä ei mainita kuinka paljon rahaa talleille olisi sitten tulossa. Vain se Bernien "nopean tilaajan etu" $500 M jaettuna tallien kesken.

Saa nähdä mitä tulee tapahtumaan tulevaisuudessa... Eiköhän GPWC -korttia pidetä vielä pitkään pöydällä.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
miika sanoi:

Ferrari on muuten vieläkin tämän yhteenliittymän jäsen, eikä sekään ole pois suljettua, etteivätkö tämän liittymän jäsenet tekisi yhteistyötä vielä tulevaisuudessakin F1:n sisällä, esim. yrittämällä ostaa pankkien osakkeet.

Tuskin Ferrarilla on enää sanaakaan sanottavana GPWC:n suhteen, eturistiriidat ovat niin ilmeiset ja Ferrari on puolensa valinnut.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Oho sanoi:
Tuskin Ferrarilla on enää sanaakaan sanottavana GPWC:n suhteen, eturistiriidat ovat niin ilmeiset ja Ferrari on puolensa valinnut.
Niinhän ne nyt näyttävät olevan, mutta mulla on vähän sellainen tunne, ettemme tiedä puoliakaan kulissien takaisista tapahtumista. Lisäksi rahan voimaa ei pidä koskaan aliarvioida.

ps. jos turistimatkalla haluatte Amsterdamissa vilkaista GPWC:n toimistoa, löytyy osoitteesta sitten tälläinen firma:

MeesPierson
offers high-net-worth individuals a complete range of tailor-made asset management, structuring, trust and insurance services. It ranks among the top ten in Europe and has a strong position in international trust and wealth management.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
miika sanoi:
Niinhän ne nyt näyttävät olevan, mutta mulla on vähän sellainen tunne, ettemme tiedä puoliakaan kulissien takaisista tapahtumista. Lisäksi rahan voimaa ei pidä koskaan aliarvioida.

ps. jos turistimatkalla haluatte Amsterdamissa vilkaista GPWC:n toimistoa, löytyy osoitteesta sitten tälläinen firma:

Jos sä tosiaan punaisine linsseinesi luulet että Ferrari voi jatkossa järjestää suhteensa GPWC:hen ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut, sä elät jossain ihan toisessa universumissa, jossa kuu on juustoa ja joulupukki asuu korvatunturilla.

Tekemällä sopimuksen Ferrai irtatui GPWC:stä ja jos GPWC:stä jotain tulee on Ferrari tapahtuneen jälkeen parhaimmillaankin ulkopuolinen sopijakumppani ainakin niin pitkään kun GPWC.n johdossa ei tapahdu merkittäviä muutoksia.

Usko huviksesi kuliseissa ei taphtunut mitään edes sen suuntaista että GPWC:n johto olisi antanut Ferrarille sinauksensa neuvotella erillissopimus jolla Ferrari poimii rusinat pullasta.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
En mä mitään usko, mutta rahalla on vaan niin paljon merkitystä, vaikka punaisilla laseillani katsonkin, että ei noi kuule kovin kauaa jaksa riidellä. Missä väitin Ferrarin voivan pitää suhteensa ennallaan, en sitä väitä, mutta raha on rahaa ja sillä selvä. Enkä tuossa lainaamassasi lauseessa mitään sen suuntaista, että Ferrari olisi kysynnyt GPWC:n johdolta jotain lupaa, tarkoititko yhtiön hallitusta vai toimitusjohtajaa (ferkullahan on oma mies hallituksessa, ja siten johdossa)?

Kyllä ne lakimiehet vääntää siitä sitten kuka on irtautunut mistäkin, jos tosissaan alkavat riidellä. Mistä sinä tiedät sen nytirtautuneen.

Onko kuujuustoa, vai kuttaperkaa saatana.
 
Ylös